REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Google: jakie trendy świąteczne obserwujemy w tym roku?

Subskrybuj nas na Youtube
Google: jakie trendy świąteczne obserwujemy w tym roku?
Google: jakie trendy świąteczne obserwujemy w tym roku?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Analityce Google podkreślają, że tegoroczne zakupy świąteczne zrobiliśmy głównie online. Stawia to przed handlowcami i przedsiębiorcami kolejne wyzwania, jak dostosować się do nowej normalności i wyjść naprzeciw wymaganiom klientów.

O świętach myślimy od września

REKLAMA

Według danych z wyszukiwarki Google, zainteresowanie świętami rozpoczyna się już na początku września. W połowie listopada wzrasta wyszukiwanie wyprzedaży, ponieważ zakupy świąteczne planujemy w Black Friday. Największe zainteresowanie hasłem “prezenty”, ponad 3 razy większe niż standardowe, przypada jednak na połowę grudnia. W 2020 roku hasło “prezenty na święta 2020” wpisujemy w Google o 15825% częściej[1].

Polecamy: PPK Pracownicze plany kapitałowe. Obowiązki pracodawcy

Jakie hasła związane z prezentami wpisujemy w wyszukiwarkę najczęściej?

REKLAMA

Jak co roku, szukamy głównie inspiracji na podarunki dla najbliższych lub naszych ukochanych: hasła “ świąteczne prezenty dla dziewczyny” i “co kupić dziewczynie na święta” oraz “prezenty na święta dla dziewczyny” wpisywane były odpowiednio o 338%, 299% i 286% częściej; fraza “świąteczne prezenty dla siostry” zanotowała wzrost o 400%, a “świąteczne prezenty dla taty” o 228%. Trochę rzadziej szukamy prezentów dla dalszej rodziny lub innych osób: hasło “świąteczne prezenty dla pracowników” było wyszukiwane w ostatnim czasie częściej o 79%; podobnie fraza “co kupić teściowej na święta” - wzrost o 70%.

Polacy wpisywali często także np. “świąteczne prezenty dla przyjaciółki” (wzrost o 108%) lub “świąteczne prezenty dla psa” (wzrost o 158%). Widocznym trendem są też wyszukiwania prezentów dla nastolatków (“świąteczne prezenty dla nastolatki” wzrost o 587%) lub dla dzieci w konkretnym wieku, np. “prezenty na święta dla 13 latki” lub “prezenty na święta dla 10 latki”. Wśród ogólnych wyszukiwań z fraz “święta” prym wiodą “pierniki świąteczne” i “pierniczki świąteczne” (wzrost o 340% i 500%) oraz “ozdoby świąteczne”, w tym np. “skrzaty świąteczne”, których szukamy częściej o 230%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ile wydajemy na świąteczne prezenty?

REKLAMA

Rok temu średnie wydatki świąteczne gospodarstwa domowego w Polsce wyniosły 1521 złotych. 36% tej kwoty przeznaczyliśmy na prezenty, 36% - na jedzenie w czasie świąt, a 21% na podróże w okresie świątecznym.[2] Wśród najpopularniejszych prezentów w 2019 roku podium zajęły kosmetyki, książki oraz słodycze.[3] 30% Polaków uważa, że pandemia wpłynie na ich finanse w czasie świąt.[4] Jak pokazuje badanie przeprowadzone przez Deloitte, w tym roku na prezenty, żywność, podróże oraz spotkania z najbliższymi zamierzamy przeznaczyć średnio 1 318 zł.[5] Ponad połowa respondentów uważa, że negatywne czynniki będą miały wpływ na zmniejszenie bożonarodzeniowych wydatków. 62% ankietowanych jako takie czynniki wskazuje ograniczenia związane z pandemią, 60% - niestabilność gospodarczą, a 53% - rosnące koszty życia.

W trakcie pandemii dokonujemy zakupów w nowych sklepach lub wybieramy nowe marki ze względu na dostępność produktów (35%), których szukamy lub wygodę ich kupowania (20%) oraz rekomendację (18%). To cena pozostaje jednak najważniejszym czynnikiem (46%) wpływającym na chęć wyboru nowej marki lub sklepu ponad dotychczas nam znane[6]. Warto jednak zauważyć, iż wskaźnik ufności konsumenckiej w Polsce od kwietnia, kiedy to zanotował spadek o 32.9 pkt, wzrósł w październiku o ponad 50 punktów (wynosi 20 punktów)[7].

Jak często prezenty kupujemy w internecie?

Zakupy świąteczne przenoszą się do internetu - w 2019 roku było to już 32% wszystkich wydatków. W pierwszej połowie 2020 roku w Polsce przybyło około 3,6 mln nowych użytkowników usług online[8], a liczba użytkowników korzystających z internetu w przypadku handlu detalicznego wzrosła o 70%. To właśnie wyszukiwarka (63%) oraz strony sklepów (57%) są najczęstszymi miejscami, gdzie Polacy zazwyczaj szukają informacji o produktach.

W przypadku wyszukiwań związanych ze świętami są one skupione wyłącznie na kanałach online: 48% respondentów używa wyszukiwarki, jednocześnie tyle samo porównywarek cenowych. 46% szuka informacji o produktach na stronach sklepów online bez lokalizacji stacjonarnych, a 44% - na stronach marki. Liczą się także sklepy online - 42% i newslettery (także 42%) oraz strony z kuponami i rabatami (39%).[9] Kanały online w związku z zakupami świątecznymi wybieramy najczęściej w przypadku elektroniki lub zabawek.[10]

Warto zaznaczyć, że chociaż częściej kupujemy online, aż 64% uważa, że to ważne, aby sklep miał też punkt stacjonarny. Oba kanały ciągle się przenikają: robiąc zakupy offline, 71% respondentów korzysta z internetu w celu porównania cen w trakcie zakupów. 

Czy kupujemy prezenty przez smartfona?

Coraz częściej też szukamy oraz kupujemy produkty przy pomocy smartfonów: w 2020 roku już w 60% używaliśmy urządzeń mobilnych do wyszukiwania, przy czym wyszukiwanie na komputerach spadło do 39%.[11] Pandemia zachęciła nas także do ściągnięcia aplikacji mobilnych retailerów. 76% respondentów twierdzi, że ściągnęło i używało w trakcie pandemii ze względu na wygodę zakupów w aplikacji.[12]

Polacy co roku wydają coraz więcej w święta. Do zakupów świątecznych używają także znacznie częściej kanału online, a także smartfonów, co ze względu na pandemię może w tym roku zanotować bezprecedensowy wzrost. Wyszukiwania świąteczne rozpoczynamy już we wrześniu, natomiast zakupy planujemy dokładnie w Black Friday, w związku z wyprzedażami.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

 

[1] Dane wewnętrzne Google, porównanie PoP

[2] Deloitte “Zakupy świąteczne Polaków” 2016-2019, WorldBank

[3] Deloitte “Zakupy świąteczne Polaków” 2019

[4] McKinsey & Company: Survey: Polish consumer sentiment during the coronavirus crisis, April 2020

[5] Deloitte, “Zakupy świąteczne Polaków 2020”

[6] Źródło: Google Smart Shopper research, base 2020: all product buyers of CE, Home, Fashion, who bought at a new retailer in the last 4 weeks, n=197, Q34; Why did you buy from a retailer, a platform or a brand you have never bought from before?

[7] Źródło: Główny Urząd Statystyczny

[8] “Digital Challengers in next normal”, McKinsey & Company, październik 2020

[9]  Google Smart Shopper research, base 2019 for Poland all product purchasers,: Deloitte “Zakupy świąteczne Polaków” 2019

[10] Deloitte, “Zakupy świąteczne Polaków 2020”

[11] Wewnętrzne dane Google

[12] Google and Kelton, Apps Riising Research, June 2020.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

Branża handlowa traci coraz więcej na kradzieżach w sklepach. Jak handlowcy rozwiązują ten problem

Zmorą branży handlowej wciąż są kradzieże sklepowe. Nasiliły się one w okresie wysokiej inflacji, ale teraz nie słabną w oczekiwanym tempie. Kradzieży z powodów ekonomicznych jest mniej, natomiast rozzuchwalili się złodzieje kradnący dla zysku.

Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

REKLAMA

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

REKLAMA