REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorca jak konsument. Co zmieni się od 1 stycznia 2021 r.?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magda Judejko
Prawnik, Inspektor ds. Ochrony Danych Osobowych, Menadżer
Nowy Rok i nowa kategoria klienta e-commerce
Nowy Rok i nowa kategoria klienta e-commerce
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dotychczas podział był prosty, produkt lub usługę kupuje Klient - Konsument lub Klient - Przedsiębiorca. Od 1 stycznia ten podział będzie inny. Zmiany prawa dla e-commerce, które miały wejść w czerwcu 2020 r. postanowiono jednak, przesunąć na okres noworoczny tzn. 1 stycznia 2021 r.

2020 r. zaskoczył wszystkich i skłonił do zmian w organizacji życia i pracy. Już ponad 80 % internautów kupuje przez internet. Zmiany prawa dla e-commerce, które miały wejść w czerwcu 2020 r. postanowiono jednak, przesunąć na okres noworoczny tzn. 1 stycznia 2021 r. W tym czasie, Przedsiębiorcy mieli więcej czasu na odnalezienie się w nowej pandemicznej rzeczywistości, a następnie należało wprowadzić zmiany w regulaminach oraz na stronach sklepów.

REKLAMA

Poniżej przegląd noworocznych zmian w e-commerce.

NOWA kategoria Klienta.

  1. Klient - Konsument - B2C - business to consumer.

W relacjach biznesowych Konsument jest z reguły słabszą stroną, dlatego system prawa traktuje go szczególnie, otwierając nad nim swoisty parasol ochronny, a od Przedsiębiorcy wymaga rzetelnej informacji dla Konsumenta i realizacji jego uprawnień. Dla Klienta - Konsumenta oznacza to, że ma w relacji z podmiotem profesjonalnym  dodatkowe uprawnienia takie jak:

  •  prawo zwrotu,
  •  prawo rękojmi (reklamacji)
  •  ochronę przed tzw. klauzulami niedozwolonymi w regulaminach

Nie można wyłączyć zapisem w regulaminie uprawnień konsumenta.

  1. Klient - Przedsiębiorca - B2B - business to business.

Klient Przedsiębiorca (business to business) - B2B - Jest to osoba prowadząca działalność gospodarczą, spółka, organizacja, która kupuje produkt na Fakturę VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W relacjach pomiędzy Przedsiębiorcami uznaje się równość stron co do ich decyzji, świadomości rynkowej i finansowej, dlatego dotychczas Przedsiębiorca kupując produkt lub usługę na Fakturę VAT nie musiał otrzymać od Sprzedawcy szczególnych uprawnień.

W typowym B2B nie ma prawa zwrotu, rękojmi czy też klauzul niedozwolonych.

*od 1 stycznia 2021 r.

  1. Klient - MIX - Przedsiębiorca z uprawnieniami Konsumenta.

Nowa kategoria Klienta wprowadzona została ze względu na to, że często mikro/mały Przedsiębiorca w relacji z większym graczem na rynku, nie jest tak jak wcześniej zakładano równy.

Kim jest nowy klient sklepu internetowego?

Jest to przykładowy Pan Grzegorz, który prowadzi działalność gospodarczą wpisaną do CEIDG i kupuje w sklepie internetowym, co prawda na Fakturę VAT, ale  produkt nie związany bezpośrednio z jego działalnością zawodową lub gospodarczą.

Jakie uprawnienia zyska Pan Grzegorz?

Klient, który kupi na Fakturę VAT, produkt lub usługę, które nie dotyczą bezpośrednio branży i specjalizacji, w jakiej działa, ma uprawnienie do:

  • prawa do zwrotów przy zakupie przez internet czy telefon lub poza lokalem przedsiębiorstwa
  • uznania klauzuli w regulaminie za niedozwolone
  • złożenia reklamacji/rękojmi UWAGA! Można wyłączyć rękojmie wobec nowej kategorii klienta w regulaminie.

Polecamy: PPK Pracownicze plany kapitałowe. Obowiązki pracodawcy

 Pan Grzegorz prowadzi firmę budowlaną wpisaną do bazy CEIDG:

  1. kupuje w sklepie internetowym telewizor na Fakturę VAT. Nie jest to sprzęt niezbędny do wykonania remontu, dlatego może np. w ciągu 14 dni bez podania przyczyny zwrócić telewizor. Sprzedawca weryfikuje czy Pan Grzegorz ma uprawnienia konsumenta i w tym wypadku przyjmuje telewizor i zwraca pieniądze.

  2. kupuje farbę, podkład i wałki na fakturę VAT. Pan Grzegorz po dostarczeniu produktów, chce je zwrócić. Sprzedawca weryfikuje czy Pan Grzegorz ma uprawnienia Konsumenta. W tej sytuacji Pan Grzegorz kupił produkty związane z jego działalnością gospodarczą i nie może zwrócić produktów bez podania przyczyny.

To Sprzedawca jest odpowiedzialny za poinformowanie o nowych uprawnieniach!

Zalecenia dla e-commerce ze względu na zmiany w 2021 r.

Na stronie internetowej (w stopce) i regulaminie jasnym i zrozumiałym językiem, dodaj:

  1. informacje kim jest nowa kategoria Klienta
  2. kiedy  Przedsiębiorca może korzystać z uprawnień Konsumenta
  3. skoryguj/dodaj informacje o prawie do zwrotów, rękojmi,definicje nowej kategorii Klienta
  4. nawet, gdy sprzedajesz produkty tylko dla Przedsiębiorców dodaj na przycisku pod formularzem komunikat “Kupuję i płacę”.
  5. sprawdź regulamin pod względem klauzul niedozwolonych.

Jak zweryfikować nową kategorię Klienta?

REKLAMA

To Sprzedawca powinien weryfikować kiedy Klient, który kupuje na Fakturę VAT ma, a kiedy nie ma uprawnienia Konsumenta. np. do prawa zwrotu bez podania przyczyny. Warto dodać informacje o uprawnieniach Konsumenta, a weryfikować kategorie Klienta, każdorazowo kiedy zwróci się z reklamacją/zwrotem. np. Sprawdzaj w rejestrze CEIDG czy Klient posiada PKD związane z dokonanym zakupem czy też nie.

2021 r. z pewnością będzie czasem galopującego rozwoju e-commerce, dlatego działając lub przenosząc biznes do sieci, warto orientować się w zmianach prawa i dostosować treści na stronie www oraz poprawić i zmienić regulaminy sklepów internetowych.

Magda Judejko,  www.prawodokawy.pl 

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA