REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cyberbezpieczeństwo pracy zdalnej w czasie epidemii COVID-19

RSM Poland – Audit, Tax, Consulting
Dzięki nam z odwagą spojrzysz w biznesową przyszłość
Cyberbezpieczeństwo pracy zdalnej w czasie epidemii COVID-19
Cyberbezpieczeństwo pracy zdalnej w czasie epidemii COVID-19
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Trwająca epidemia koronawirusa kreuje zupełnie nowe podejście do sposobu zarządzania organizacją i jej zasobami. Powodzenie tych zmian, a tym samym przetrwanie organizacji jest mocno uzależnione od tego, jak zwinnie poukładamy procesy biznesowe i jak szybko przestawimy pracowników na nowy sposób pracy. W związku z ciągłymi zmianami i brakiem możliwości dokładnego zaplanowania tego procesu, organizacje naraziły się na „cyber-ryzyko” w znacznie większym stopniu, niż było to możliwe do tej pory.

Nowa rzeczywistość, czyli nauczyć się pracować inaczej

Konieczność, czy wręcz wymuszenie przez epidemię COVID-19 pracy z domu spowodowało zmianę wielu naszych nawyków i utartych ścieżek działania. Liczne procesy biznesowe „przeniosły się” z biur do naszych domów. Takie rzeczy jak wideokonferencje, praca na oprogramowaniu firmowym (np. księgowym) stały się z dnia na dzień naszą codziennością. Wymuszone pandemią wykonywanie obowiązków z domu ma też pewne zalety takie, jak chociażby dostępność, elastyczność, brak potrzeby dojazdu do firmy, możliwość większego skupienia na pracy, czy praca na własnych urządzeniach tak ważna dla użytkowników produktów firmy Apple, ale przyczyniło się ono także do wzrostu zagrożeń związanych z cyberprzestrzenią. Powód jest dość prosty. Ilość potencjalnych i łatwych „celów” upatrzonych przez hakerów internetowych wzrosła wręcz geometrycznie, a świadomość znacznej części społeczeństwa, jak się przed nimi zabezpieczyć jest niestety znikoma.

REKLAMA

Reorganizacja cyfrowej rutyny – ważne zasady

REKLAMA

W czasach kryzysu, kiedy większość z nas pracuje w domu i prowadzi spotkania zdalnie, bardzo ważne jest przemyślenie i reorganizacja naszej nowej cyfrowej rzeczywistości. Oto kilka zasad, które pomogą zwiększyć cyberbezpieczeństwo podczas pracy zdalnej w Twojej firmie.
1. Dostęp do systemu firmowego powinien być możliwy tylko przez wirtualną sieć prywatną (VPN), a także za pomocą uwierzytelniania 2-etapowego (np. hasło do aplikacji i kod weryfikacyjny).
2. Dostawca oprogramowania VPN powinien być wybrany przemyślanie. Nie zawsze najtańsze lub najbardziej popularne rozwiązanie jest najlepsze.
3. Zdalny dostęp przez ograniczony czas. Warto skonfigurować zdalne połączenia na ograniczony czas (minuty/godziny).
4. Aktualizacja systemu operacyjnego i wersji oprogramowania - zaleca się aktualizację organizacyjnych systemów operacyjnych i oprogramowania do najnowszych wersji, ponieważ wielokrotnie nowsze wersje są oferowane przedsiębiorstwom ze względu na naruszenia bezpieczeństwa wykryte w starszych wersjach.
5. Program antywirusowy powinien być zaktualizowany do najnowszej wersji oraz mieć pełen pakiet bezpieczeństwa, tj. możliwość sprawdzania poczty pod kątem niebezpiecznych programów czy zabezpieczenie w postaci prostego firewalla.
6. Kopia zapasowa - należy wykonać kopię zapasową dla wszystkich odpowiednich urządzeń i informacji, a kopia ta powinna być wykonywana okresowo w celu weryfikacji jej integralności.
7. Wszelkie incydenty, które wystąpiły na komputerze używanym w domu, muszą być natychmiast zgłaszane i wyjaśniane przez dedykowane temu osoby lub wsparcie IT, które obsługuje firmę.
8. Wszelkie podejrzane maile muszą być przez nas sprawdzane i w razie podejrzeń o chęć cyberataku zgłaszane wyżej wymienionym osobom lub firmom, szczególnie mailowe zlecenia przelewów.
9. Pracownicy muszą mieć świadomość dbania o bezpieczeństwo informacji, w szczególności o dane wrażliwe.
10. Posiadanie właściwej polisy od cyberryzyka, która zapewni pomoc w przypadku utraty ważnych danych osobowych oraz pokryje koszty reakcji i zarządzania kryzysowego.
11. Przestrzeganie wszystkich procedur RODO we właściwy sposób.
12. Wykupić odpowiedzenie ubezpieczanie, które w przypadku włamania,pozwoli nam pokryć jego straty oraz zapewni odpowiednie wsparcie PR.

Musimy pamiętać, że praca z domu poprzez VPN wiąże się zazwyczaj z wolniejszym dostępem do naszych zasobów firmowych zgromadzonych np. na dyskach wspólnych. Może to spowodować chęć posiadania tych dysków na własnych, dużo gorzej zabezpieczonych komputerach domowych. W tym przypadku, oprócz ryzyka uraty danych (np. w wyniku uszkodzenia dysku) „wystawiamy się” w znacznie większym stopniu na ryzyko ich kradzieży. Zabezpieczeniem jest na pewno stworzenie możliwości automatycznej synchronizacji danych na komputerze domowym z dyskiem sieciowym firmy.

Reasumując – to, co dla nas jest nowe i często przez nas pomijane w kwestii cyberbezpieczeństwa stwarza niesamowite możliwości dla potencjalnych złodziei. Brak odpowiedniego przygotowania, zaplanowania i audytu tego, w jaki sposób umożliwiamy sobie (i naszym pracownikom) pracę zdalną może kosztować nas ogromne pieniądze. Warto zatem dokładnie sprawdzić aktualnie obowiązujące zasady pracy i systemy, testując je pod kątem różnych ryzyk oraz zawczasu się zabezpieczyć lub zmienić dotychczasową taktykę dot. pracy zdalnej i „zasady gry” w nowej rzeczywistości.

Sebastian Goschorski, Business Development Partner w RSM Poland

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Cyberbezpieczeństwo firmy w nowej rzeczywistości

Cyberbezpieczeństwo firmy w nowej rzeczywistości

Polecamy: Przedsiębiorca w kryzysie (PDF)
Polecamy:
Tarcza antykryzysowa – Podatki i prawo gospodarcze. Pakiet 5 ebooków
Promocja: INFORLEX Twój Biznes Jak w praktyce korzystać z tarczy antykryzysowej Zamów już od 98 zł

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Potrzebna pilna decyzja, bo można dużo zyskać lub stracić na podatku, termin 20 lutego

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA