REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cyberbezpieczeństwo pracy zdalnej w czasie epidemii COVID-19

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
RSM Poland – Audit, Tax, Consulting
Dzięki nam z odwagą spojrzysz w biznesową przyszłość
Cyberbezpieczeństwo pracy zdalnej w czasie epidemii COVID-19
Cyberbezpieczeństwo pracy zdalnej w czasie epidemii COVID-19
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Trwająca epidemia koronawirusa kreuje zupełnie nowe podejście do sposobu zarządzania organizacją i jej zasobami. Powodzenie tych zmian, a tym samym przetrwanie organizacji jest mocno uzależnione od tego, jak zwinnie poukładamy procesy biznesowe i jak szybko przestawimy pracowników na nowy sposób pracy. W związku z ciągłymi zmianami i brakiem możliwości dokładnego zaplanowania tego procesu, organizacje naraziły się na „cyber-ryzyko” w znacznie większym stopniu, niż było to możliwe do tej pory.

Nowa rzeczywistość, czyli nauczyć się pracować inaczej

Konieczność, czy wręcz wymuszenie przez epidemię COVID-19 pracy z domu spowodowało zmianę wielu naszych nawyków i utartych ścieżek działania. Liczne procesy biznesowe „przeniosły się” z biur do naszych domów. Takie rzeczy jak wideokonferencje, praca na oprogramowaniu firmowym (np. księgowym) stały się z dnia na dzień naszą codziennością. Wymuszone pandemią wykonywanie obowiązków z domu ma też pewne zalety takie, jak chociażby dostępność, elastyczność, brak potrzeby dojazdu do firmy, możliwość większego skupienia na pracy, czy praca na własnych urządzeniach tak ważna dla użytkowników produktów firmy Apple, ale przyczyniło się ono także do wzrostu zagrożeń związanych z cyberprzestrzenią. Powód jest dość prosty. Ilość potencjalnych i łatwych „celów” upatrzonych przez hakerów internetowych wzrosła wręcz geometrycznie, a świadomość znacznej części społeczeństwa, jak się przed nimi zabezpieczyć jest niestety znikoma.

REKLAMA

REKLAMA

Reorganizacja cyfrowej rutyny – ważne zasady

W czasach kryzysu, kiedy większość z nas pracuje w domu i prowadzi spotkania zdalnie, bardzo ważne jest przemyślenie i reorganizacja naszej nowej cyfrowej rzeczywistości. Oto kilka zasad, które pomogą zwiększyć cyberbezpieczeństwo podczas pracy zdalnej w Twojej firmie.
1. Dostęp do systemu firmowego powinien być możliwy tylko przez wirtualną sieć prywatną (VPN), a także za pomocą uwierzytelniania 2-etapowego (np. hasło do aplikacji i kod weryfikacyjny).
2. Dostawca oprogramowania VPN powinien być wybrany przemyślanie. Nie zawsze najtańsze lub najbardziej popularne rozwiązanie jest najlepsze.
3. Zdalny dostęp przez ograniczony czas. Warto skonfigurować zdalne połączenia na ograniczony czas (minuty/godziny).
4. Aktualizacja systemu operacyjnego i wersji oprogramowania - zaleca się aktualizację organizacyjnych systemów operacyjnych i oprogramowania do najnowszych wersji, ponieważ wielokrotnie nowsze wersje są oferowane przedsiębiorstwom ze względu na naruszenia bezpieczeństwa wykryte w starszych wersjach.
5. Program antywirusowy powinien być zaktualizowany do najnowszej wersji oraz mieć pełen pakiet bezpieczeństwa, tj. możliwość sprawdzania poczty pod kątem niebezpiecznych programów czy zabezpieczenie w postaci prostego firewalla.
6. Kopia zapasowa - należy wykonać kopię zapasową dla wszystkich odpowiednich urządzeń i informacji, a kopia ta powinna być wykonywana okresowo w celu weryfikacji jej integralności.
7. Wszelkie incydenty, które wystąpiły na komputerze używanym w domu, muszą być natychmiast zgłaszane i wyjaśniane przez dedykowane temu osoby lub wsparcie IT, które obsługuje firmę.
8. Wszelkie podejrzane maile muszą być przez nas sprawdzane i w razie podejrzeń o chęć cyberataku zgłaszane wyżej wymienionym osobom lub firmom, szczególnie mailowe zlecenia przelewów.
9. Pracownicy muszą mieć świadomość dbania o bezpieczeństwo informacji, w szczególności o dane wrażliwe.
10. Posiadanie właściwej polisy od cyberryzyka, która zapewni pomoc w przypadku utraty ważnych danych osobowych oraz pokryje koszty reakcji i zarządzania kryzysowego.
11. Przestrzeganie wszystkich procedur RODO we właściwy sposób.
12. Wykupić odpowiedzenie ubezpieczanie, które w przypadku włamania,pozwoli nam pokryć jego straty oraz zapewni odpowiednie wsparcie PR.

Musimy pamiętać, że praca z domu poprzez VPN wiąże się zazwyczaj z wolniejszym dostępem do naszych zasobów firmowych zgromadzonych np. na dyskach wspólnych. Może to spowodować chęć posiadania tych dysków na własnych, dużo gorzej zabezpieczonych komputerach domowych. W tym przypadku, oprócz ryzyka uraty danych (np. w wyniku uszkodzenia dysku) „wystawiamy się” w znacznie większym stopniu na ryzyko ich kradzieży. Zabezpieczeniem jest na pewno stworzenie możliwości automatycznej synchronizacji danych na komputerze domowym z dyskiem sieciowym firmy.

Reasumując – to, co dla nas jest nowe i często przez nas pomijane w kwestii cyberbezpieczeństwa stwarza niesamowite możliwości dla potencjalnych złodziei. Brak odpowiedniego przygotowania, zaplanowania i audytu tego, w jaki sposób umożliwiamy sobie (i naszym pracownikom) pracę zdalną może kosztować nas ogromne pieniądze. Warto zatem dokładnie sprawdzić aktualnie obowiązujące zasady pracy i systemy, testując je pod kątem różnych ryzyk oraz zawczasu się zabezpieczyć lub zmienić dotychczasową taktykę dot. pracy zdalnej i „zasady gry” w nowej rzeczywistości.

REKLAMA

Sebastian Goschorski, Business Development Partner w RSM Poland

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cyberbezpieczeństwo firmy w nowej rzeczywistości

Polecamy: Przedsiębiorca w kryzysie (PDF)
Polecamy:
Tarcza antykryzysowa – Podatki i prawo gospodarcze. Pakiet 5 ebooków
Promocja: INFORLEX Twój Biznes Jak w praktyce korzystać z tarczy antykryzysowej Zamów już od 98 zł

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

REKLAMA

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

REKLAMA