REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

6 zasad bezpiecznej sprzedaży online

Magda Judejko
Prawnik, Inspektor ds. Ochrony Danych Osobowych, Menadżer
Jakie informacje i zgody umieścić na stronie www sklepu internetowego?
Jakie informacje i zgody umieścić na stronie www sklepu internetowego?

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedaż online rządzi się swoimi prawami. Jakie informacje i zgody umieścić na stronie www sklepu internetowego? Jak zdobyć zaufanie klienta w handlu elektronicznym?

Jakie informacje i zgody umieścić na stronie www sklepu internetowego?

Pierwszy kwartał 2021 r. wykazał bezprecedensowy 58 %, wzrost sprzedaży online! Coraz więcej przedsiębiorców dostosowuje się i przenosi biznes/handel do sieci. Wzrost sprzedaży powinien być sygnałem do dalszych inwestycji w rozwój. Należy pamiętać jednak, że w dobie wyścigu o względy klienta kupującego w sieci, wygrywa wiarygodny sprzedawca.

REKLAMA

REKLAMA

Jak zdobyć zaufanie klienta w handlu elektronicznym?

Warto zadbać o jasne, przejrzyste i zgodne z prawem zasady sprzedaży w sklepie internetowym. Klient już w momencie wejścia na stronę internetową, powinien otrzymać informacje dotyczące sprzedawcy, zasad sprzedaży i ochrony danych i prywatności.

Po pierwsze, umieść Zgodę na Pliki Cookies w Pop up na dole lub u góry strony.

Polityka Plików Cookies to nie Polityka Prywatności!

REKLAMA

Na pewno korzystasz, z narzędzi do mierzenia i analizy ruchu na stronie internetowej takich jak np. Google Analitics, Pixel Facebook, lub wtyczek jak np. czat na stronie lub wtyczek do obsługi koszyka zamówień.. Jeśli używasz któregokolwiek z wymienionych narzędzi, oznacza to że korzystasz z Plików Cookies.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dzięki informacją o Użytkownikach możesz analizować ruch na stronie i kreować skuteczniejsze treści do odbiorców. Jednak, żebyś to robił legalnie, Użytkownik powinien być przez Ciebie poinformowany w tzw. Polityce Plików Cookies. Taki dokument powinien zawierać informację o tym: kim jesteś, jakie pliki cookies stosujesz, a Użytkownik powinien wyrazić na to zgodę. Najlepiej umieścić zgodę w postaci wyskakującego okienka pop-p oraz podlinkować dokument Polityki Plików Cookies.

W celu świadczenia wysokiej jakości danych zbieramy „ciasteczka”. Zaznacz przycisk “Akceptuje” lub dowiedz się więcej Polityka Prywatności – Pliki Cookies.

Polityka Prywatności

Po drugie, wszystkie dokumenty tzn. Regulamin, Politykę Prywatności, Politykę Plików Cookies oraz Informacje o uprawnieniach klientów (prawo zwrotów, rękojmi) należy umieścić w STOPCE na stronie sklepu.

Regulamin i inne dokumenty są ważne tylko jeżeli Klient może się z nimi zapoznać na stronie www tzn. dokumenty zostały “skutecznie doręczone”

Polityka Zgody

Po trzecie, pamiętaj, aby pod formularzem kontaktu/rejestracji/zamówienia zamieścić Politykę prywatności i ZGODY.

Zgoda powinna być:

▶️ Świadoma - Użytkownik powinien zostać poinformowany w jakim celu wyraża zgodę. np. zgoda na wysyłkę Newslettera.

▶️ Dobrowolna - Brak przymusu do wyrażenia zgody i możliwość jej cofnięcia. np. zgoda na marketing nie powinna być wymagana.

▶️ Jednoznaczna - Zgoda nie może być po prostu ukryta w regulaminie, czy w jakikolwiek sposób domyślna.

▶️ Konkretna - Dotyczy konkretnych działań niezbędnych do realizacji jednego celu. Nie może być pod jednym checkboxem zgody na regulamin Sklepu (Cel: sprzedaż) i na wysyłanie Newsletter (Cel: marketing)

PRZYKŁADOWA TREŚĆ ZGODY: <pusty check box> "Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora w celu świadczenia usług oraz sprzedaży online, zgodnie z Polityką Prywatności. Przy zgodzie powinieneś podlinkować Politykę Prywatności inaczej mówiąc tzw. Klauzulę informacyjną RODO. Użytkownik/Klient powinien wiedzieć kim jest sprzedawca, po co jego dane są przetwarzane, jakie dane są niezbędne, jakie RODO daje każdemu uprawnienia, jakim firmom przekazujemy dane w celu realizacji zlecenia, przez jaki czas będziemy przetwarzać dane i że każdy może wystąpić do Urzędu Ochrony Danych Osobowych tzw. UODO.

 Brak Polityki Prywatności to naruszenie ochrony danych. Przykład: Kara UODO na BISNODE SP. Z O.O.

Kupuję i płacę

Po czwarte, na przycisku, który klika Klient w celu potwierdzenia zamówienia dodaj napis: “Kupuję i płacę”, “Zamawiam i płacę” lub “Transakcja z obowiązkiem zapłaty”. Taki obowiązek wprowadziła ustawa w 2014 r. Chodziło o to, aby internauci mieli jasność, kiedy zawierają umowę sprzedaży na odległość.

Brak napisu na przycisku skutkuje tym, że umowa jest niezawarta.

W praktyce oznacza to, że Konsument/Przedsiębiorca uznany za konsumenta nie będzie musiał odbierać przesyłki, a sprzedawca nie będzie miał podstaw do zwrotu poniesionych kosztów.

Po piąte, dostosuj treści na stronie, regulamin sklepu internetowego i inne dokumenty do zmian z 1 stycznia 2021 r.

Nowa kategoria klienta

Obecnie oprócz konsumentów i przedsiębiorców, prawo przewiduje nową kategorię klienta - Przedsiębiorca, który ma uprawnienia konsumenckie.

Oznacza to, że Klient, który kupi na fakturę, produkt lub usługę, które nie dotyczą bezpośrednio branży i specjalizacji, w jakiej działa, ma uprawnienie m.in. do:

prawa do zwrotów w ciągu 14 dni bez podania przyczyny przy zakupie przez internet czy telefon lub poza lokalem przedsiębiorstwa

uznania klauzuli w regulaminie za niedozwolone

Klient nie poinformowany o prawie do zwrotów może zwrócić towar bez przyczyny w ciągu 12 miesięcy zamiast standardowych 14 dni.

RODO i kontrahenci

Po szóste, dbaj o świadomość swoich pracowników i sprawdzaj kontrahentów (w RODO zwanych inaczej - Podmiotami przetwarzającymi), którzy w Twoim imieniu i w określonych przez Ciebie celach, przetwarzają powierzone im dane osobowe.

Szkolenie i elearning RODO dla pracowników i kontrahentów, podnosi nie tylko wiedzę, a też jakość usług online. Pracownik lub kontrahent potrafi rozpoznać i odpowiednio zareagować na incydent. Warto uczyć się na błędach innych sklepów internetowych.

Przez brak świadomości pracowników i niewystarczające zabezpieczenia, Morele.net dostało od UODO prawie 3 MLN zł kary. Hakerzy przez panel jednego z pracowników włamali się do systemu.

W rezultacie trzymania się kilku prostych zasad możemy prężnie rozwijać biznes oparty o zaufanie klientów. Najistotniejsze wydaje się przekazywanie informacji dotyczących zakupów, praw i obowiązków w jasny i przystępny sposób oraz budowanie świadomości pracowników i kontrahentów co do ochrony danych i prywatności podczas zakupów w sieci.

Magda Judejko www.prawodokawy.pl

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA