REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy fintech to przyszłość bankowości?

Subskrybuj nas na Youtube
93 proc. Polaków nie ma większych obaw względem rozwiązań cyfrowych
93 proc. Polaków nie ma większych obaw względem rozwiązań cyfrowych

REKLAMA

REKLAMA

Mówi się, że spółki fintechowe to przyszłość tradycyjnej bankowości, a niektórzy analitycy ryzykują stwierdzenie, iż biznesy łączące świat finansów z nowymi technologiami to przyszłość, która już nadeszła. Taki wariant potwierdzają nastroje na rynkach światowych, a także w strukturach największych funduszy inwestycyjnych globu. Beneficjentem tego typu zmian będzie przede wszystkim sam klient.

Klienci sprawdzają prognozy

REKLAMA

Już 5 lat temu analitycy z PwC przewidywali, że 1/3 światowych usług finansowych może zostać przejęta przez spółki fintechowe. Bankowość konsumencka, a także rozbudowane systemy płatności internetowej to tylko niektóre obszary z powodzeniem zagospodarowywane przez reprezentantów branży. Jednym z najlepszych przykładów ogromnego zaufania pokładanego w rozwiązaniach digital są wyniki badań KPMG z roku 2019. W tym okresie aż 71 proc. Brytyjczyków korzystało z usług przynajmniej 1 firmy fintechowej, a pandemia tylko wzmocniła wyraźny trend. Analitycy z PwC stwierdzają, iż 57 proc. konsumentów jest gotowych na dłuższą współpracę z tego typu spółkami, pod warunkiem, że mogą skutecznie pośredniczyć w obrocie środkami pieniężnymi.

REKLAMA

Jak na razie oczekiwania klientów wydają się spełnione, ponieważ na przestrzeni ostatniej dekady Europejski Bank Centralny prześledził zmiany w stosunku m.in. do obrotów bezgotówkowych. Długo średnia unijna w kwestii korzystania z tradycyjnych bankomatów oscylowała w okolicach 47 proc., choć Szwecja już 10 lat temu notowała aż 77 proc. obywateli aktywnie korzystających z usług bankowości cyfrowej. Nieco później trend przyszedł również do Polski, gdzie według NBP liczba transakcji bezgotówkowych w 2. kwartale 2019 roku wyniosła o 188 mln więcej niż 12 miesięcy wcześniej. Ponadto, badacze z KPMG zwrócili uwagę, że aż 93 proc. Polaków nie ma większych obaw względem rozwiązań cyfrowych — a na taki wynik przekłada się zarówno światowa koniunktura, jak i krajowe spółki.

Inwestorzy za fintechem

REKLAMA

Kolejny argument za ogromnym wpływem fintechu na rynek tradycyjnej bankowości serwują analitycy z CB Insights. Okazuje się, że w ramach m.in. Goldman Sachs, Citigroup czy JPMorgan Chase inwestycje w fintech to grupa aż 4 obszarów spośród 10 najczęściej wybieranych przestrzeni lokowania kapitału. W tym segmencie przoduje blockchain i kryptowaluty oraz alternatywne modele płatności. W skali globalnej inwestorzy zainteresowani są również innowacyjnymi pożyczkodawcami, a także instytucjami bankowymi, które nie powielają prawideł banków konwencjonalnych. Maxim Manturov z Freedom Finance Europe zaznacza, iż takie zainteresowanie fintechem to efekt m.in. niskich stóp zwrotu w przypadku tradycyjnych lokat czy obligacji Skarbu Państwa.

Ambicje inwestorów wzbudzają również postępy prac zespołów interdyscyplinarnych. M.in. łączenie usług fintechowych z rozwiązaniami chmury to trend, który nie pozostaje obojętny także w krajowych realiach. Według raportu Związku Banków Polskich z 2020 roku aż 54 proc. nadwiślańskich podmiotów sektora planuje wdrożyć rozwiązania z obszaru PaaS lub jest już w trakcie wdrożenia takich rozwiązań. Słowem: nadrabiamy zaległości i wypracowujemy standardy na miarę Zachodu. To wszystko dzięki uważnym inwestorom, którzy widzą niedoskonałości tradycyjnych instytucji bankowych i wspierają otwarte na innowacje projekty fintechowe — a te już wypracowały niemałą wartość rynkową także nad Wisłą.

Kiedy fintech się opłaca

Według raportu Fundacji Fintech Poland jeszcze z 2017 roku potencjał rodzimego rynku objawiał się m.in. w dynamicznie rozwijającej się infrastrukturze R&D oraz otwartości gospodarki na kapitał obcy. Oba obszary dopełniały stosunkowo niskie koszty operacyjne, co zaowocowało obecnością około 200 spółek fintechowych w 2019 roku. Ówczesne szacunki FFP wskazywały również na awans względem poprzedniego sezonu (rynek przywitał o 70 fintechów więcej niż w roku 2018). Wtedy też łączne zyski sektora wynosiły około 500 mln zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy są to wyniki imponujące w skali kontynentu? I tak, i nie. Polskich osiągnięć nie sposób porównywać do wysiłków, chociażby brytyjskich. Według analiz KPMG jeszcze w 2019 roku fintechowy ekosystem Londynu odpowiadał za 10 proc. globalnego rynku, a sama branża przynosiła krajowej gospodarce przychody rzędu 11 mld funtów, a więc około 15,3 mld dolarów. Z drugiej zaś strony już w 2016 roku badacze z Deloitte wykazali, że jesteśmy liderami w Europie Środkowej, która obejmowała wartość fintechu rzędu 2,2 mld euro. Dla porównania Polska wypracowała 856 mln euro, co stanowi blisko 39 proc. udziałów w całym regionie. Co istotne, pojęcie Europy Środkowej zostało przez analityków potraktowane bardzo szeroko, ponieważ oprócz Czech, Słowacji czy Węgier, twórcy raportu wzięli pod uwagę także Chorwację, Rumunię, Słowenię, Bułgarię, a także dynamiczną na rynku unijnym Austrię.

Nie zmienia to jednak faktu, że polskie spółki fintechowe realizują większość trendów globalnych i wpisują się w bardzo wyraźny nurt ewolucji systemu bankowego. Jaka będzie przyszłość branży? Tutaj nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ tempo rozwoju sektora jest tak dynamiczne, że może się okazać, iż jutro powinniśmy zadać całkowicie inne pytanie.

Bartosz Tomczyk — przewodniczący Rady Nadzorczej polskiego fintechu Provema

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA