REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy usługi zdalnej weryfikacji są niezawodne i wydajne?

Subskrybuj nas na Youtube
 Proces identyfikacji tożsamości został też wprowadzony w usługach online
Proces identyfikacji tożsamości został też wprowadzony w usługach online

REKLAMA

REKLAMA

W momencie powstania, usługi weryfikacji tożsamości polegały głównie na analizie fotokopii dokumentu i automatycznej kontroli w celu potwierdzenia jego autentyczności. Co się zmieniło przez lata i jak ten proces dziś wygląda?

Co wpływa na weryfikację tożsamości?

Cyfrowa rewolucja przyspieszona przez pandemię COVID-19 i kryzys zdrowotny oraz najnowsze dyrektywy dotyczące przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu to czynniki mające wpływ na zwiększenie zapotrzebowania na zaufane usługi w zakresie weryfikacji tożsamości online. W świecie cyfrowym usługi te stają się tym, czym do tej pory był nasz fizyczny dokument tożsamości.

REKLAMA

Jesteśmy obecnie świadkami i uczestnikami procesu transformacji cyfrowej. Gospodarka cyfrowa wpływa na nowe obszary. W ostatnich latach fintechy zrewolucjonizowały rynek płatności i cały sektor bankowy. Dzięki rozwojowi urządzeń mobilnych zapewniły one nowe rozwiązania, wygodniejsze i przyjaźniejsze dla klienta, jak w pełni cyfrowe banki, płatności mobilne, transfery pieniężne, czy agregacja kont bankowych.

Nowe wymagania dla rynku

Fala innowacji dosięgnęła również obszaru identyfikacji tożsamości, a wraz z nią pojawiły się nowe wyzwania dotyczące weryfikacji w środowisku zdalnym. Wymusiło to na dostawcach dostosowanie usług do nowych wymagań rynku. Do tej pory weryfikacja tożsamości klientów końcowych odbywała się manualnie, poprzez sprawdzanie dokumentów tożsamości wydawanych przez podmioty rządowe. Jednak cyfryzacja gospodarki, pandemia i jej skutki doprowadziły do rozwoju nowych rozwiązań. Systemy do zdalnej identyfikacji tożsamości nie są już luksusem, a absolutną koniecznością dla firm przechodzących przez proces transformacji. Firmy muszą wciąż się zmieniać, aby sprostać nowym oczekiwaniom.

Ewolucja procesu identyfikacji tożsamości

REKLAMA

W momencie powstania, usługi weryfikacji tożsamości polegały głównie na analizie fotokopii dokumentu i automatycznej kontroli w celu potwierdzenia jego autentyczności. Na początku proces ten wykonywano ręcznie, stopniowo jednak automatyzowano go i w raz z upływem czasu dodano nowe zabezpieczenia. Na przykład weryfikacja dokumentu tożsamości wyłącznie na podstawie MRZ została później uzupełniona o weryfikację za pomocą światła widzialnego i poprzez krzyżowe porównanie informacji, co umożliwiło sprawdzenie integralności danych dostępnych na dokumencie i jego autentyczności. Jednak to wciąż fizyczne zatwierdzenie przez pracownika było podstawą weryfikacji, a wspomniane rozwiązania stanowiły dodatkowy element.

Wraz z pojawieniem się nowych technologii cyfrowych, proces identyfikacji tożsamości został wprowadzony w usługach online. Zdalną wymianę informacji uregulowano przez szereg mechanizmów, zaostrzono również obowiązki nałożone na regulowane podmioty, jak banki, w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu - usługi zdalnej weryfikacji tożsamości okazały się więc niezbędne by sprostać wszelkim wymaganiom.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

KNF i weryfikacja tożsamości

Komisja Nadzoru Finansowego narzuca obowiązki, które podmioty muszą spełnić w procesie uwierzytelniania klienta na odległość, jednym z nich jest weryfikacja tożsamości na podstawie cech biometrycznych, co umożliwiają nowoczesne rozwiązania.

Pojawia się jednak pytanie, jak mieć pewność, że usługi zdalnej weryfikacji są niezawodne i wydajne, szczególnie w porównaniu z bezpośrednią weryfikacją w siedzibie firmy czy instytucji.

Uregulowany rynek

REKLAMA

Czwarta Dyrektywa AML, nakładając na podmioty dokonujące transferu środków, w szczególności instytucje finansowe, obowiązek sprawdzania dwóch dokumentów potwierdzających tożsamość, spowodowała, że do wyspecjalizowanych firm zaczęło wpływać coraz więcej zapytań. Piąta Dyrektywa AML położyła dodatkowy nacisk na proces KYC (Know Your Customer).

Zmieniające się ryzyka, rozwój regulacji i rosnąca liczba podmiotów obowiązanych zrodziły konieczność stworzenia wiarygodnych i solidnych usług weryfikacji tożsamości. Celem Unii Europejskiej jest ujednolicenie wymagań, które obejmować będą wszystkich europejskich dostawców tego typu usług. Francja jako pierwsza wprowadziła w marcu tego roku referencyjny system wymagań dla wszystkich dostawców usług zdalnej weryfikacji tożsamości, zwany PVID. Tym samym rozpoczęła nowy trend, który krok po kroku będzie obejmował inne państwa.

Opracowane przez francuską Narodową Agencję Bezpieczeństwa Systemów Informatycznych (ANSSI) repozytorium obejmuje krajowych dostawców usług KYC. Porusza również kwestie zapewnienia bezpieczeństwa systemu informatycznego umożliwiającego świadczenie tego typu usług. Wiąże ono przede wszystkim banki i instytucje finansowe, ale także sektor gier hazardowych online, telekomunikacyjny oraz usługi zaufania regulowane przez rozporządzenie eIDAS.

Ponadto Agencja wprowadziła proces certyfikacji PVID. Będzie on przyznawany organizacjom, które są w stanie wykazać skuteczność swoich usług w zakresie identyfikacji tożsamości cyfrowej, zarówno, jeżeli chodzi o niezawodność, jak i wydajność. W repozytorium oprócz definicji i opisu usługi zdalnej weryfikacji, wyszczególnione zostały metody oceny oraz zakres kwalifikacji i certyfikacji dostawców zdalnej weryfikacji tożsamości właśnie. Oczywiście zawiera ono również wymagania, jakie musi spełnić usługodawca.

To krok naprzód dla rynku weryfikacji tożsamości. Jednak dostawcy będą musieli zaproponować nowe sposoby kontroli, jak na przykład weryfikację przeprowadzaną na podstawie nagrania wideo dokumentu tożsamości, co daje możliwość sprawdzenia elementów bezpieczeństwa niewidocznych na statycznym ujęciu, na przykład hologramów. W tym zakresie również przepisy przyczyniają się do ciągłego doskonalenia usług weryfikacji tożsamości cyfrowej w celu zwalczania oszustw.

Im więcej zagrożeń związanych z praniem pieniędzy i terroryzmem będzie dotykać firmy i społeczeństwo, tym więcej powstanie dyrektyw regulujących transfery pieniężne i obszar weryfikacji tożsamości. Bezpośrednio wpłynie to na powiązane usługi, które będą musiały być coraz skuteczniejsze. Tylko w ten sposób obywatele mogą się czuć bezpieczniej.

Co dalej?

Szósta Dyrektywa, która weszła w życie w państwach członkowskich Unii Europejskiej 3 grudnia 2020 r. i musi zostać wdrożona przez instytucje finansowe do dnia 3 czerwca 2021 r., poszerza zagadnienie karania oszustw dotyczących tożsamości.

Jaka jest przyszłość weryfikacji tożsamości cyfrowej? W ciągu najbliższych kilku lat powinna nastąpić głęboka przemiana: przejście od weryfikacji tożsamości przez każdego usługodawcę do jednakowego procesu, identycznego dla wszystkich usługodawców. To oznaczać będzie prawdziwą cyfrową tożsamość.

Ariadnext

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA