REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy usługi zdalnej weryfikacji są niezawodne i wydajne?

Subskrybuj nas na Youtube
 Proces identyfikacji tożsamości został też wprowadzony w usługach online
Proces identyfikacji tożsamości został też wprowadzony w usługach online

REKLAMA

REKLAMA

W momencie powstania, usługi weryfikacji tożsamości polegały głównie na analizie fotokopii dokumentu i automatycznej kontroli w celu potwierdzenia jego autentyczności. Co się zmieniło przez lata i jak ten proces dziś wygląda?

Co wpływa na weryfikację tożsamości?

Cyfrowa rewolucja przyspieszona przez pandemię COVID-19 i kryzys zdrowotny oraz najnowsze dyrektywy dotyczące przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu to czynniki mające wpływ na zwiększenie zapotrzebowania na zaufane usługi w zakresie weryfikacji tożsamości online. W świecie cyfrowym usługi te stają się tym, czym do tej pory był nasz fizyczny dokument tożsamości.

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy obecnie świadkami i uczestnikami procesu transformacji cyfrowej. Gospodarka cyfrowa wpływa na nowe obszary. W ostatnich latach fintechy zrewolucjonizowały rynek płatności i cały sektor bankowy. Dzięki rozwojowi urządzeń mobilnych zapewniły one nowe rozwiązania, wygodniejsze i przyjaźniejsze dla klienta, jak w pełni cyfrowe banki, płatności mobilne, transfery pieniężne, czy agregacja kont bankowych.

Nowe wymagania dla rynku

Fala innowacji dosięgnęła również obszaru identyfikacji tożsamości, a wraz z nią pojawiły się nowe wyzwania dotyczące weryfikacji w środowisku zdalnym. Wymusiło to na dostawcach dostosowanie usług do nowych wymagań rynku. Do tej pory weryfikacja tożsamości klientów końcowych odbywała się manualnie, poprzez sprawdzanie dokumentów tożsamości wydawanych przez podmioty rządowe. Jednak cyfryzacja gospodarki, pandemia i jej skutki doprowadziły do rozwoju nowych rozwiązań. Systemy do zdalnej identyfikacji tożsamości nie są już luksusem, a absolutną koniecznością dla firm przechodzących przez proces transformacji. Firmy muszą wciąż się zmieniać, aby sprostać nowym oczekiwaniom.

Ewolucja procesu identyfikacji tożsamości

W momencie powstania, usługi weryfikacji tożsamości polegały głównie na analizie fotokopii dokumentu i automatycznej kontroli w celu potwierdzenia jego autentyczności. Na początku proces ten wykonywano ręcznie, stopniowo jednak automatyzowano go i w raz z upływem czasu dodano nowe zabezpieczenia. Na przykład weryfikacja dokumentu tożsamości wyłącznie na podstawie MRZ została później uzupełniona o weryfikację za pomocą światła widzialnego i poprzez krzyżowe porównanie informacji, co umożliwiło sprawdzenie integralności danych dostępnych na dokumencie i jego autentyczności. Jednak to wciąż fizyczne zatwierdzenie przez pracownika było podstawą weryfikacji, a wspomniane rozwiązania stanowiły dodatkowy element.

REKLAMA

Wraz z pojawieniem się nowych technologii cyfrowych, proces identyfikacji tożsamości został wprowadzony w usługach online. Zdalną wymianę informacji uregulowano przez szereg mechanizmów, zaostrzono również obowiązki nałożone na regulowane podmioty, jak banki, w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu - usługi zdalnej weryfikacji tożsamości okazały się więc niezbędne by sprostać wszelkim wymaganiom.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

KNF i weryfikacja tożsamości

Komisja Nadzoru Finansowego narzuca obowiązki, które podmioty muszą spełnić w procesie uwierzytelniania klienta na odległość, jednym z nich jest weryfikacja tożsamości na podstawie cech biometrycznych, co umożliwiają nowoczesne rozwiązania.

Pojawia się jednak pytanie, jak mieć pewność, że usługi zdalnej weryfikacji są niezawodne i wydajne, szczególnie w porównaniu z bezpośrednią weryfikacją w siedzibie firmy czy instytucji.

Uregulowany rynek

Czwarta Dyrektywa AML, nakładając na podmioty dokonujące transferu środków, w szczególności instytucje finansowe, obowiązek sprawdzania dwóch dokumentów potwierdzających tożsamość, spowodowała, że do wyspecjalizowanych firm zaczęło wpływać coraz więcej zapytań. Piąta Dyrektywa AML położyła dodatkowy nacisk na proces KYC (Know Your Customer).

Zmieniające się ryzyka, rozwój regulacji i rosnąca liczba podmiotów obowiązanych zrodziły konieczność stworzenia wiarygodnych i solidnych usług weryfikacji tożsamości. Celem Unii Europejskiej jest ujednolicenie wymagań, które obejmować będą wszystkich europejskich dostawców tego typu usług. Francja jako pierwsza wprowadziła w marcu tego roku referencyjny system wymagań dla wszystkich dostawców usług zdalnej weryfikacji tożsamości, zwany PVID. Tym samym rozpoczęła nowy trend, który krok po kroku będzie obejmował inne państwa.

Opracowane przez francuską Narodową Agencję Bezpieczeństwa Systemów Informatycznych (ANSSI) repozytorium obejmuje krajowych dostawców usług KYC. Porusza również kwestie zapewnienia bezpieczeństwa systemu informatycznego umożliwiającego świadczenie tego typu usług. Wiąże ono przede wszystkim banki i instytucje finansowe, ale także sektor gier hazardowych online, telekomunikacyjny oraz usługi zaufania regulowane przez rozporządzenie eIDAS.

Ponadto Agencja wprowadziła proces certyfikacji PVID. Będzie on przyznawany organizacjom, które są w stanie wykazać skuteczność swoich usług w zakresie identyfikacji tożsamości cyfrowej, zarówno, jeżeli chodzi o niezawodność, jak i wydajność. W repozytorium oprócz definicji i opisu usługi zdalnej weryfikacji, wyszczególnione zostały metody oceny oraz zakres kwalifikacji i certyfikacji dostawców zdalnej weryfikacji tożsamości właśnie. Oczywiście zawiera ono również wymagania, jakie musi spełnić usługodawca.

To krok naprzód dla rynku weryfikacji tożsamości. Jednak dostawcy będą musieli zaproponować nowe sposoby kontroli, jak na przykład weryfikację przeprowadzaną na podstawie nagrania wideo dokumentu tożsamości, co daje możliwość sprawdzenia elementów bezpieczeństwa niewidocznych na statycznym ujęciu, na przykład hologramów. W tym zakresie również przepisy przyczyniają się do ciągłego doskonalenia usług weryfikacji tożsamości cyfrowej w celu zwalczania oszustw.

Im więcej zagrożeń związanych z praniem pieniędzy i terroryzmem będzie dotykać firmy i społeczeństwo, tym więcej powstanie dyrektyw regulujących transfery pieniężne i obszar weryfikacji tożsamości. Bezpośrednio wpłynie to na powiązane usługi, które będą musiały być coraz skuteczniejsze. Tylko w ten sposób obywatele mogą się czuć bezpieczniej.

Co dalej?

Szósta Dyrektywa, która weszła w życie w państwach członkowskich Unii Europejskiej 3 grudnia 2020 r. i musi zostać wdrożona przez instytucje finansowe do dnia 3 czerwca 2021 r., poszerza zagadnienie karania oszustw dotyczących tożsamości.

Jaka jest przyszłość weryfikacji tożsamości cyfrowej? W ciągu najbliższych kilku lat powinna nastąpić głęboka przemiana: przejście od weryfikacji tożsamości przez każdego usługodawcę do jednakowego procesu, identycznego dla wszystkich usługodawców. To oznaczać będzie prawdziwą cyfrową tożsamość.

Ariadnext

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

REKLAMA

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

REKLAMA

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

REKLAMA