Kategorie

Samochód w firmie

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W styczniu 2015 r. został zakupiony samochód razem z dodatkowym kompletem opon zimowych, który wchodził w skład ceny nabycia tego samochodu. Samochód ten został wprowadzony do ewidencji środków trwałych. Jak powinienem rozliczyć ten wydatek?
Nabyłem opony zimowe do samochodu stanowiącego mój środek trwały. Czy mogę ten wydatek zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?
W samochodzie, który nie ma wykupionego AC, podczas normalnego użytkowania zaczęła pękać przednia szyba. Byłem zmuszony do jej wymiany. Czy koszt wymienionej szyby mogę zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?
W działalności wykorzystuję samochód będący środkiem trwałym, za który opłaciłem składkę AC. W styczniu br. miałem wypadek tym samochodem. Polisa AC przewiduje tzw. udział własny. Czy koszty naprawy tego samochodu do wysokości udziału własnego mogę zaliczyć do kosztów?
Spółka z o.o. kupiła samochód osobowy, zaciągając na ten cel kredyt. Wartość samochodu przekracza 20 000 euro. W związku z tym do kosztów uzyskania przychodów spółka zalicza tylko część składek ubezpieczenia AC. W całości do kosztów uzyskania przychodów są natomiast zaliczane składki OC, NNW oraz GAP. Czy spółka postępuje prawidłowo?
Wykorzystuję w prowadzonej działalności gospodarczej prywatny samochód, który został nabyty za ponad 100 000 zł. Wydatki z nim związane rozliczam na podstawie kilometrówki. Czy obejmuje ona również koszty ubezpieczenia AC tego samochodu?
Prowadzę działalność gospodarczą. Na podstawie umowy darowizny stałem się współwłaścicielem w 50% samochodu ciężarowego Renault Master. Samochód ten wprowadziłem do ewidencji środków trwałych. W jakiej wysokości mam zaliczać do kosztów wydatki związane z używaniem tego samochodu, m.in. koszty ubezpieczenia?
Na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej używam samochodu osobowego marki Audi A8. Czy czynsz inicjalny oraz czynsz miesięczny płacony przeze mnie za najem długoterminowy samo¬chodu jest w całości moim kosztem podatkowym? A może powinienem go rozliczać na podstawie ewidencji przebiegu pojazdu?
W spółce cywilnej są dwie wspólniczki (ich udziały wynoszą po 50%). Każda z nich ma samochód osobowy. Jedna jest współwłaścicielką samochodu wraz z mężem. Druga jest współwłaścicielką samochodu z wujkiem. Wspólniczki chcą korzystać z tych samochodów (każda ze swojego) na potrzeby wykonywania działalności w spółce, ale nie chcą wnosić tych samochodów aportem do spółki. Jak to zrobić? Czy wspólniczki muszą zawierać jakąś umowę ze spółką? Czy konieczne jest podjęcie uchwały przez spółkę w tej sprawie?
Klientka naszego biura rozpoczęła prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej. Posiada z mężem wspólny samochód osobowy, ale nie ma prawa jazdy. Ma je tylko jej mąż. Czy istnieje możliwość rozliczania wydatków dotyczących tego samochodu w kosztach jej firmy? Nadmieniam, że jej mąż nie prowadzi działalności gospodarczej.
Umożliwiamy naszym pracownikom nieodpłatne korzystanie z samochodów służbowych do celów prywatnych. Od stycznia 2015 r. pobieramy od nich z tego tytułu ryczałt w wysokości 250 zł albo 400 zł. Czy możemy zaliczać do kosztów wydatki związane z eksploatacją tych samochodów?
Umożliwiamy naszym pracownikom korzystanie z samochodów służbowych (o pojemności 1398 cm3) do celów prywatnych. Z tego tytułu pobieramy od nich odpłatność w kwocie 300 zł. Czy możemy zaliczać do kosztów wydatki związane z eksploatacją tych samochodów?
Pracownicy mojej firmy mogą parkować samochody służbowe w miejscu zamieszkania. Wynika to ze specyfiki wykonywanej przez nich pracy. Pracownicy nie mogą korzystać z tych samochodów do celów prywatnych. Czy mogę zaliczać do kosztów wydatki związane z eksploatacją tych samochodów w całości?
W ewidencji środków trwałych od lutego 2015 r. mam samochód osobowy. Samochód wykorzystuję tylko na potrzeby prowadzonej działalności. Prywatnie jeżdżę innym samochodem. Od nabycia tego samochodu oraz kosztów eksploatacji odliczam tylko 50% VAT, ponieważ nie chcę prowadzić ewidencji przebiegu pojazdu dla celów VAT. Jak mam rozliczać wydatki eksploatacyjne w kosztach uzyskania przychodów?
Zakupiłem samochód osobowy na raty, który zamierzam wykorzystywać w prowadzonej działalności gospodarczej. Od jakiego momentu mogę rozpocząć jego amortyzację? Czy muszę czekać, aż zapłacę wszystkie raty?
Spółka wykorzystuje w prowadzonej działalności dystrybucyjnej samochody osobowe. Z konieczności jeżdżą one niezależnie od warunków drogowych i często na dwie zmiany. Czy mamy prawo do podwyższenia stawek amortyzacyjnych?
Posiadam samochód osobowy, wprowadzony do ewidencji środków trwałych. Wykorzystuję go w prowadzonej działalności gospodarczej oraz prywatnie. W jakiej wysokości mogę zaliczać do kosztów dokonywane od niego odpisy amortyzacyjne?
Nabyłem samochód osobowy o wartości poniżej 3500 zł. Czy mam go amortyzować?
W lutym br. otworzyłem działalność gospodarczą. Na ten cel przeznaczyłem samochód osobowy kupiony przeze mnie 3 lata temu za 38 000 zł. Posiadam umowę kupna, z której ta kwota wynika. Czy mogę uznać ten samochód za podlegający amortyzacji środek trwały? Jeżeli tak, jaką jego wartość początkową powinienem przyjąć dla celów amortyzacji (obecna wartość rynkowa samochodu jest znacznie niższa niż 38 000 zł)?
Żona w latach 2010-2012 prowadziła działalność gospodarczą. Amortyzowała samochód. Teraz ja rozpoczynam działalność. Jestem współwłaścicielem tego samochodu. Czy mogę go amortyzować w swojej działalności?
Podjęliśmy decyzję, że będziemy zwracali jednemu ze zleceniobiorców koszty jazd zamiejscowych, które odbywa prywatnym samochodem osobowym. Wartość zwracanych kosztów nie będzie przekraczała limitu wynikającego z iloczynu przejechanej przez niego liczby kilometrów i stawki za 1 kilometr prze¬biegu pojazdu określonej w rozporządzeniu w sprawie podróży służbowych. Zleceniobiorca nie prowadzi działalności gospodarczej. Czy powinniśmy pobierać zaliczkę od kwot zwracanych zleceniobiorcy?
Nowe przepisy dotyczące odliczania podatku VAT od samochodów służbowych nie dla wszystkich są zupełnie jasne. Problem stanowi m.in. prawidłowe rozliczanie się z naliczonego podatku VAT. Jak to zrobić najrozsądniej?
Przebudowa pojazdu może, lecz nie musi, wpłynąć na utratę prawa do pełnych odliczeń podatku VAT. Wszystko zależy od rodzaju przeróbki i elementów konstrukcyjnych auta poddanych modyfikacji.
Jak odliczać podatek VAT od samochodu po wprowadzeniu go do ewidencji środków trwałych? Czy mogę odliczać cały VAT zarówno od paliwa, jak napraw i innych wydatków związanych z tym samochodem? Czy trzeba prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu i jak ona wpływa na kwoty VAT, które można odliczać?
W jaki sposób od 1 kwietnia 2014 r. odliczać VAT od eksploatacji samochodu z kratką (homologa­cja N1)? Chodzi mi o odliczanie VAT naliczonego od wydatków na paliwo i konserwację samochodu. Samochód jest wprowadzony do ewidencji środków trwałych i jest używany zarówno w działalności gospodarczej, jak i prywatnie.
Prowadzenie działalności w formie jednoosobowej działalności nie oznacza, iż przedsiębiorca może posiadać tylko i wyłącznie jeden pojazd. Liczba posiadanych w firmie pojazdów jest uzależniona od kilku czynników, m.in. charakteru wykonywanej działalności, jej rozmiarów, obszaru, na którym jest prowadzona.
Coraz częściej polskie firmy decydują się na wynajem długoterminowy samochodów zamiast ich nabywania. Zakup kilku aut dla niedużych firm jest często po prostu niemożliwy. Leasing daje im większe szanse.
Projekt nowelizacji ustawy o ruchu drogowym, który zakładał, że to właściciel samochodu, a nie kierujący zapłaci mandat za przekroczenie prędkości, został odrzucony przez podkomisję. Jest to dobra wiadomość dla przedsiębiorców branży leasingowej, wynajmu i transportowej.
Peugeot Foodtruck, czyli Le Bistrot du Lion, to pomysł na samochód świadczący usługi gastronomiczne. Choć to model koncepcyjny, warto podkreślić jego nietuzinkowe możliwości.
Przedsiębiorcy, zwłaszcza z branż leasingu, wynajmu i transportowej, krytykują poselski projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym. Konfederacja Lewiatan uważa, że to zły pomysł, aby właściciele, a nie kierujący samochodem płacili mandaty za przekroczenie prędkości.
Cepik.gov.pl to nowa witryna przygotowana przez Centralny Ośrodek Informatyki, która ma ułatwić obywatelom oraz przedsiębiorcom dostęp do danych m.in. do historii pojazdu przed zakupem, sprawdzenia autobusu, którym wybieramy się na wycieczkę lub do pracy.
Pracownik korzystający z auta firmowego do celów prywatnych uzyskuje z tego tytułu przychód z nieodpłatnych świadczeń. Jaką równowartość będzie miał przychód na przykładzie różnych samochodów?
Od 1 stycznia i 1 kwietnia 2015 r. nastąpiły zmiany w przepisach dotyczących zwrotu podatku akcyzowego od samochodów osobowych wywożonych za granicę Polski. Pierwsza zmiana polega na doprecyzowaniu kręgu podmiotów uprawnionych do wnioskowania o zwrot akcyzy. Druga natomiast określa szczegółowo organy orzekające o tym zwrocie w związku z tzw. centralizacją finansów w Służbie Celnej.
Korzystanie z samochodu służbowego do celów prywatnych zawsze budziło wątpliwości podatników i było przedmiotem szczególnej uwagi organów podatkowych. Wprowadzenie od 1 stycznia 2015 r. ryczałtowego przychodu dla pracownika, któremu samochód jest udostępniany nieodpłatnie, po raz kolejny wywołało wiele pytań. W związku z wejściem w życie nowych przepisów podatnicy zastanawiają się nie tylko, jak ustalać przychód pracownika, ale czy podlega on oskładkowaniu (i w jakiej wysokości), jak rozliczać koszty używania takiego samochodu, czy ryczałt za korzystanie z samochodu podlega VAT i jak zaksięgować te zdarzenia.
Od początku 2015 r. obowiązuje znowelizowana Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, która reguluje m.in. kwestię opodatkowania wykorzystania samochodów firmowych do celów prywatnych. Niestety, nowe prawo wciąż budzi wiele wątpliwości.
W jaki sposób w przedsiębiorstwa decyduje się o wyborze samochodów do floty? Jakie zdanie na ten temat mają kierowcy flotowi?
Zapraszamy do wzięcia udziału w warsztatach „SAMOCHODY W FIRMIE w świetle zmian obowiązujących od 1 stycznia 2015 r.”, w programie m.in.: ZUS kontra prawo oraz dowóz do pracy. Warsztaty odbędą się 1 kwietnia 2015 r. w Warszawie. Patronat medialny nad warsztatami objął portal Infor.pl
Firma, która posiada samochód, którego zakup został zgłoszony do urzędu skarbowego i który wykorzystywany jest wyłącznie do działalności gospodarczej, ma możliwość zakupić drugi samochód, o ile jest on również potrzebny w działalności gospodarczej. Izba Skarbowa w Katowicach uznała w interpretacji uznała, że w takiej sytuacji podatnik może zaliczyć do kosztów działalności wydatki na eksploatację obu samochodów.
Od początku 2015 r. pracownicy, którzy korzystają z aut służbowych, będą musieli zapłacić podatek od ich użytkowania. To oznacza, że z taką daniną muszą się liczyć osoby, które służbowymi samochodami dojeżdżają do pracy. Za to podatku nie będzie od grupowego transportu do pracy, zorganizowanego przez pracodawcę.
Koniec roku to czas rozliczeń dla przedsiębiorców. Niektóre firmy mogą już teraz oszacować wysokość należnego podatku. Mogą również postarać się o zmniejszenie podatku za 2014 r. poprzez zakup środków trwałych o wartości nieprzekraczającej 3 500 zł.
Już 18 listopada odbędzie się konferencja "Auto w firmie – korzyści podatkowe" adresowana do osób prowadzących działalność gospodarczą. W trakcie spotkania będą one mogły poznać porady na temat prawidłowego i efektywnego rozliczania się z podatku za pojazd oraz za jego materiały eksploatacyjne.
W 2015 r. do 1750 zł wzrośnie płaca minimalna, a w ślad za nią podwyższone zostaną kary za brak obowiązkowego OC. Od 1 stycznia za jazdę bez ważnej polisy właściciele samochodów osobowych zapłacą nawet 3500 zł.
Ministerstwo Środowiska przygotowało projektu zmian w przepisach o recyklingu pojazdów. Jego celem jest ograniczenie szarej strefy w przetwarzaniu pojazdów wycofanych z eksploatacji.
Ministerstwo Gospodarki przedstawiło projekt zmian w prowadzeniu działalności gospodarczej. Nowelizacja przepisów ma wprowadzić ułatwienia w jej wykonywaniu. Przede wszystkim wprowadziłaby zapis, który określałby ryczałtowe stawki podatki od prywatnego wykorzystani aut służbowych.
Co wpływa na cenę odsprzedaży samochodu i dlaczego jej znajomość jeszcze przed zakupem auta jest taka ważna? Jak uniknąć pułapek cenowych w ofertach i umowach leasingu oraz ukrytych kosztów? Kiedy wynajem długoterminowy może być niekorzystny dla firmy i jak wynegocjować idealny kontrakt? Nie tylko na te pytania będzie można znaleźć odpowiedź podczas spotkania „Zakupy Flotowe w Praktyce” – już 15. października w hotelu Airport Novotel przy ul. 1 sierpnia w Warszawie.
Na dopłatę unijną w wysokości 9 proc. kredytu mogą liczyć mali i średni przedsiębiorcy kupujący nowe toyoty i lexusy. Aby skorzystać z dofinansowania, nowe auto musi emitować o co najmniej 20 proc. mniej dwutlenku węgla niż dotychczasowy pojazd użytkowany przez firmę. Program uruchomiła Toyota we współpracy z Deutsche Bankiem. Do wydania ze środków unijnych jest 40 mln euro. Może to wystarczyć na zakup nawet 2 tysięcy nowych pojazdów.
Podatkowe rozliczenie powypadkowej naprawy samochodu firmowego od zawsze sprawiało przedsiębiorcom sporo problemów. Zmiany przepisów w zakresie odliczenia podatku VAT od pojazdów samochodowych, które weszły w życie z dniem 1 kwietnia 2014 r., przyczyniły się do jeszcze większych komplikacji w tym zakresie.
Od kwietnia 2014 r. za sprawą nowelizacji przepisów Ustawy o podatku od towarów i usług wielu podatników zostało obciążonych ograniczeniami w zakresie odliczeń VAT od samochodów użytkowanych w firmie. W przypadku pojazdów, które nie spełniają ustawowych wymogów, podatnicy mogą odliczać jedynie 50% od nabycia oraz pozostałych kosztów z nimi związanych (z pewnymi wyjątkami co do paliwa). Na pełne odliczenie podatku VAT rozwiązaniem jest zgłoszenie danego samochodu do urzędu skarbowego na formularzu VAT-26, co niesie za sobą dodatkowe obowiązki - często bardzo trudne do wypełnienia. Pojawia się jednak pytanie, jakie zasady obowiązują podatników posiadających pojazdy z zaświadczeniem VAT-2?
Od przyszłego roku użytkowanie służbowych samochodów do celów prywatnych będzie prawdopodobnie opodatkowane ryczałtem. Eksperci oceniają, że uporządkuje i ułatwi to rozliczenia z fiskusem, bo przedsiębiorcy zamiast poszukiwać sposobu na to, jak obliczać przychód pracownika z tego tytułu, będą po prostu doliczać do podstawy opodatkowania stałą kwotę w zależności od pojemności silnika auta. To jedna ze zmian, jaką zakłada rządowy projekt ustawy o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej, którym w tym tygodniu ma zająć się sejmowa komisja do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji.
Na najbliższym posiedzeniu Sejmu odbędzie się pierwsze czytanie przyjętego przez Radę Ministrów w dniu 10 czerwca b.r., projektu ustawy o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej. Zasadniczym celem tego projektu jest poprawa warunków prowadzenia działalności gospodarczej.