REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing tańszy od kredytu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agata Szymborska - Sutton

REKLAMA

Przedsiębiorca, który postanowi nabyć drogie auto firmowe może zaoszczędzić nawet 20 tys. zł w przypadku leasingu w zamian za kredyt. Czy zawsze leasing bardziej się opłaca?

Jednym z pierwszych zakupów, na jakie decyduje się osoba dopiero rozpoczynająca działalność gospodarczą, jest samochód firmowy. I zazwyczaj stawia sobie pytanie – kredyt czy leasing? Tax Care sprawdził zatem, jaki sposób finansowania zakupu firmowego samochodu osobowego jest bardziej atrakcyjny pod kątem podatkowym, pozwalającym na zmniejszenie efektywnego kosztu nabycia auta.

REKLAMA

Porównaliśmy warunki zakupu samochodów osobowych o wartości 65 tys. zł i 180 tys. zł zakładając, że:

1. w obu przypadkach spłata trwa pięć lat,

2. prowizja wynosi 5%,

3. wkład własny wynosi 10%

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. przedsiębiorca jest opodatkowany liniowo

5. auto jest środkiem trwałym przez 5 lat.

Założyliśmy także, że przedsiębiorca dokonuje wyboru pomiędzy kredytem a leasingiem operacyjnym (możliwy jest jeszcze leasing finansowy, ale z podatkowego punktu widzenia jest bardzo podobny do kredytu, a do tego zdecydowanie mniej popularny wśród leasingobiorców). W wyliczeniach nie wzięliśmy pod uwagę kosztów ubezpieczeń komunikacyjnych, takich jak AC, OC i GAP.

W przypadku samochodu osobowego można odliczyć 60% VAT-u wykazanego na fakturze, jednak nie więcej niż 6 tys. złotych. Pozostała, nieodliczona część stanowi natomiast koszt uzyskania przychodu. Kupując auto na kredyt, VAT rozliczymy „z góry” jednorazowo. W przypadku leasingu operacyjnego, który jest traktowany jako świadczenie usług, VAT rozliczony zostanie co miesiąc z kolejnej faktury za czynsz (aż do ustalonego limitu). Należy jednak pamiętać, że wykup samochodu przy umowie leasingu traktowany jest już nie jako świadczenie usług, tylko jako odpłatna dostawa, opodatkowana VAT. Dlatego VAT od kwoty wykupu można odliczyć ponownie, tym razem z faktury zakupu (również maksymalnie 60% VAT, nie więcej niż 6 tys. zł).

REKLAMA

Z przeprowadzonej przez Tax Care symulacji wynika, że efektywny koszt zakupu samochodu osobowego o wartości 65 tys. zł (uwzględniający zaliczenie w kosztach odsetek od kredytu oraz odliczenie VAT), wynosi 57 465,45 zł. Takie samo auto w leasingu kosztowałoby efektywnie przedsiębiorcę 56 413,27 zł, a więc byłoby w ostatecznym rozliczeniu o ponad 1 052 zł tańsze od samochodu w kredycie. Jednak i przy kredycie, i przy leasingu tarcza podatkowa spowodowałaby, że koszt nabycia byłby o kilka tysięcy złotych niższy niż ceny brutto.

Z kolei efektywny koszt zakupu auta o wartości 180 tys. zł wyniósłby 184 811,80 zł tys. zł w przypadku kredytu i 164 819,80 zł w przypadku leasingu. Różnica w efektywnym koszcie nabycia sięga zatem prawie 20 tys. złotych. Co więcej, powoduje to, że w przypadku kredytu koszt nabycia byłby o prawie 5 tys. zł wyższy od ceny brutto, natomiast w przypadku leasingu – prawie 15 tys. zł niższy od ceny z salonu. Widać więc wyraźnie, że korzystanie z leasingu jest szczególnie opłacalne w przypadku droższych samochodów.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!!!

Limit przy amortyzacji

Z czego wynika taka różnica? Otóż w przypadku samochodu osobowego przedsiębiorca musi się liczyć z ograniczeniami przy rozliczeniu kosztów. Dotyczy to aut, których wartość jest wyższa niż 20 tys. euro (kwota ta jest przeliczana na złote według kursu średniego ogłaszanego przez NBP z dnia przekazania samochodu do używania). W takiej sytuacji do kosztów nie można zaliczyć nadwyżki ponad tę kwotę. Takie ograniczenie nie dotyczy jednak samochodów wziętych w leasing operacyjny - w tym przypadku leasingobiorca bez ograniczeń zalicza w koszty całość rat leasingowych, a także czynsz inicjalny i opłaty manipulacyjne. Ta forma finansowania będzie więc szczególnie korzystna dla tych przedsiębiorców, którzy kupują drogi samochód osobowy.


Kredyt na nowe auto osobowe dla firmy (w złotych, na 5 lat, prowizja 5%)

(firma jest opodatkowana 19-proc. stawką liniową, auto jest środkiem trwałym firmy przez 5 lat)

Wartość auta (brutto)

Całkowity koszt kredytu (odsetki plus prowizja)

Tarcza podatkowa

Efektywny koszt nabycia auta

65 tys. zł (wpłata własna 10%)

11 945 zł

VAT: 6000 zł

Podatek dochodowy: 2 269,55 zł (odsetki i prowizja) oraz 11 210 zł (amortyzacja)

Razem: 19 479,55 zł

57 465,45 zł

180 tys. zł (wpłata własna 10%)

33 000 zł

VAT: 6000 zł

Podatek dochodowy: 6 270 zł (odsetki i prowizja) oraz 15 918, 20 zł (amortyzacja)*

Razem: 28 188,20 zł

184 811,80 zł

* przy założeniu, że średni kurs euro, przyjęty dla ustalenia limitu amortyzacji, wynosi 4,1890 zł . Źródło: wyliczenia własne Tax Care na podstawie symulacji kredytu w Idea Bank.

Zobacz również: Podatek VAT od samochodów - odliczenie

Leasing nowego auta osobowego (umowa na 5 lat, prowizja 5%)

(firma jest opodatkowana 19-proc. stawką liniową)

Wartość pojazdu (brutto)

Suma rat leasingowych (kwota netto)

Suma rat leasingowych (kwota VAT)

Tarcza podatkowa

Efektywny koszt nabycia auta

65 tys. zł (opłata wstępna 10%, wykup 1%)

61 560,10 zł

14 158,82 zł

VAT: 6000 zł

Podatek dochodowy: 13 232,74 zł

VAT przy wykupie: 72,92 zł

Razem:  19 305,66 zł

56 413,27 zł

180 tys. zł (opłata wstępna 10%, wykup 1%)

170 474,13 zł

39 209,05 zł

VAT: 6000 zł

Podatek dochodowy: 38 661,43 zł

VAT przy wykupie: 201,95 zł

Razem: 44 863,38 zł

164 819,80 zł

Źródło: wyliczenia własne Tax Care na podstawie symulacji leasingu w Idea Leasing

Zobacz: Leasing operacyjny czy kupno samochodu firmowego?


W przypadku kredytu trzeba pamiętać, że odsetki naliczone do dnia przekazania samochodu do używania podwyższą jego wartość początkową, która będzie amortyzowana, natomiast bezpośrednio do kosztów zostaną zaliczone odsetki późniejsze, zapłacone po dniu przekazania samochodu do używania.

Zalety Wady
Kredyt

- podatek VAT można rozliczyć od razu przy zakupie

- banki udzielą kredytu zarówno na zakup nowego, jak i używanego auta (w przypadku samochodu używanego można zastosować wyższe stawki amortyzacji)

- kredyt można bez problemu spłacić przed czasem (choć zazwyczaj trzeba w związku z tym zapłacić prowizję)

- możliwość zastosowania korzystnej, jednorazowej amortyzacji (ale tylko w przypadku samochodu ciężarowego)

- banki niechętnie podejmują się kredytowania przedsiębiorców, którzy dopiero rozpoczynają działalność; instytucje finansowe wymagają od nich  zazwyczaj przynajmniej kilkumiesięcznego stażu (szczególnie od firm z niskim wkładem własnym)

- likwidacja szkody na własną rękę

Źródło: Tax Care

Zalety Wady
Leasing operacyjny

- firmy leasingowe są bardziej elastyczne niż banki, bez większych problemów sfinansują auto przedsiębiorcy, który dopiero rozpoczyna działalność

- opóźnienia w płatności rat leasingowych nie są odnotowywane w BIK 

- uproszczone procedury związane z zawarciem umowy leasingu

- pomoc firmy leasingowej przy likwidacji szkody

- możliwość skorzystania z usług dodatkowych (przeglądy, naprawy itp.)

- firma nie może rozliczyć podatku VAT „z góry”, tylko stopniowo, w każdej kolejnej racie leasingowej

- firmy leasingowe rzadko podejmują się finansowania aut używanych

- umowa leasingu musi trwać minimum 2 lata i praktycznie nie można jej zakończyć przed czasem wynikającym z umowy

Źródło: Tax Care

Choć leasing operacyjny wypada w naszej symulacji korzystniej od kredytu, trzeba również pamiętać o wadach tego pierwszego rozwiązania. Firmy leasingowe rzadko podejmują się bowiem finansowania samochodów używanych, do tego umowa leasingu musi trwać  przynajmniej na dwa lata i w zasadzie nie można jej zakończyć przed terminem (co jest możliwe w przypadku kredytu).

Zobacz też: Opłata początkowa przy umowie leasingu

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA