REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing tańszy od kredytu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agata Szymborska - Sutton

REKLAMA

Przedsiębiorca, który postanowi nabyć drogie auto firmowe może zaoszczędzić nawet 20 tys. zł w przypadku leasingu w zamian za kredyt. Czy zawsze leasing bardziej się opłaca?

Jednym z pierwszych zakupów, na jakie decyduje się osoba dopiero rozpoczynająca działalność gospodarczą, jest samochód firmowy. I zazwyczaj stawia sobie pytanie – kredyt czy leasing? Tax Care sprawdził zatem, jaki sposób finansowania zakupu firmowego samochodu osobowego jest bardziej atrakcyjny pod kątem podatkowym, pozwalającym na zmniejszenie efektywnego kosztu nabycia auta.

REKLAMA

REKLAMA

Porównaliśmy warunki zakupu samochodów osobowych o wartości 65 tys. zł i 180 tys. zł zakładając, że:

1. w obu przypadkach spłata trwa pięć lat,

2. prowizja wynosi 5%,

REKLAMA

3. wkład własny wynosi 10%

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. przedsiębiorca jest opodatkowany liniowo

5. auto jest środkiem trwałym przez 5 lat.

Założyliśmy także, że przedsiębiorca dokonuje wyboru pomiędzy kredytem a leasingiem operacyjnym (możliwy jest jeszcze leasing finansowy, ale z podatkowego punktu widzenia jest bardzo podobny do kredytu, a do tego zdecydowanie mniej popularny wśród leasingobiorców). W wyliczeniach nie wzięliśmy pod uwagę kosztów ubezpieczeń komunikacyjnych, takich jak AC, OC i GAP.

W przypadku samochodu osobowego można odliczyć 60% VAT-u wykazanego na fakturze, jednak nie więcej niż 6 tys. złotych. Pozostała, nieodliczona część stanowi natomiast koszt uzyskania przychodu. Kupując auto na kredyt, VAT rozliczymy „z góry” jednorazowo. W przypadku leasingu operacyjnego, który jest traktowany jako świadczenie usług, VAT rozliczony zostanie co miesiąc z kolejnej faktury za czynsz (aż do ustalonego limitu). Należy jednak pamiętać, że wykup samochodu przy umowie leasingu traktowany jest już nie jako świadczenie usług, tylko jako odpłatna dostawa, opodatkowana VAT. Dlatego VAT od kwoty wykupu można odliczyć ponownie, tym razem z faktury zakupu (również maksymalnie 60% VAT, nie więcej niż 6 tys. zł).

Z przeprowadzonej przez Tax Care symulacji wynika, że efektywny koszt zakupu samochodu osobowego o wartości 65 tys. zł (uwzględniający zaliczenie w kosztach odsetek od kredytu oraz odliczenie VAT), wynosi 57 465,45 zł. Takie samo auto w leasingu kosztowałoby efektywnie przedsiębiorcę 56 413,27 zł, a więc byłoby w ostatecznym rozliczeniu o ponad 1 052 zł tańsze od samochodu w kredycie. Jednak i przy kredycie, i przy leasingu tarcza podatkowa spowodowałaby, że koszt nabycia byłby o kilka tysięcy złotych niższy niż ceny brutto.

Z kolei efektywny koszt zakupu auta o wartości 180 tys. zł wyniósłby 184 811,80 zł tys. zł w przypadku kredytu i 164 819,80 zł w przypadku leasingu. Różnica w efektywnym koszcie nabycia sięga zatem prawie 20 tys. złotych. Co więcej, powoduje to, że w przypadku kredytu koszt nabycia byłby o prawie 5 tys. zł wyższy od ceny brutto, natomiast w przypadku leasingu – prawie 15 tys. zł niższy od ceny z salonu. Widać więc wyraźnie, że korzystanie z leasingu jest szczególnie opłacalne w przypadku droższych samochodów.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!!!

Limit przy amortyzacji

Z czego wynika taka różnica? Otóż w przypadku samochodu osobowego przedsiębiorca musi się liczyć z ograniczeniami przy rozliczeniu kosztów. Dotyczy to aut, których wartość jest wyższa niż 20 tys. euro (kwota ta jest przeliczana na złote według kursu średniego ogłaszanego przez NBP z dnia przekazania samochodu do używania). W takiej sytuacji do kosztów nie można zaliczyć nadwyżki ponad tę kwotę. Takie ograniczenie nie dotyczy jednak samochodów wziętych w leasing operacyjny - w tym przypadku leasingobiorca bez ograniczeń zalicza w koszty całość rat leasingowych, a także czynsz inicjalny i opłaty manipulacyjne. Ta forma finansowania będzie więc szczególnie korzystna dla tych przedsiębiorców, którzy kupują drogi samochód osobowy.


Kredyt na nowe auto osobowe dla firmy (w złotych, na 5 lat, prowizja 5%)

(firma jest opodatkowana 19-proc. stawką liniową, auto jest środkiem trwałym firmy przez 5 lat)

Wartość auta (brutto)

Całkowity koszt kredytu (odsetki plus prowizja)

Tarcza podatkowa

Efektywny koszt nabycia auta

65 tys. zł (wpłata własna 10%)

11 945 zł

VAT: 6000 zł

Podatek dochodowy: 2 269,55 zł (odsetki i prowizja) oraz 11 210 zł (amortyzacja)

Razem: 19 479,55 zł

57 465,45 zł

180 tys. zł (wpłata własna 10%)

33 000 zł

VAT: 6000 zł

Podatek dochodowy: 6 270 zł (odsetki i prowizja) oraz 15 918, 20 zł (amortyzacja)*

Razem: 28 188,20 zł

184 811,80 zł

* przy założeniu, że średni kurs euro, przyjęty dla ustalenia limitu amortyzacji, wynosi 4,1890 zł . Źródło: wyliczenia własne Tax Care na podstawie symulacji kredytu w Idea Bank.

Zobacz również: Podatek VAT od samochodów - odliczenie

Leasing nowego auta osobowego (umowa na 5 lat, prowizja 5%)

(firma jest opodatkowana 19-proc. stawką liniową)

Wartość pojazdu (brutto)

Suma rat leasingowych (kwota netto)

Suma rat leasingowych (kwota VAT)

Tarcza podatkowa

Efektywny koszt nabycia auta

65 tys. zł (opłata wstępna 10%, wykup 1%)

61 560,10 zł

14 158,82 zł

VAT: 6000 zł

Podatek dochodowy: 13 232,74 zł

VAT przy wykupie: 72,92 zł

Razem:  19 305,66 zł

56 413,27 zł

180 tys. zł (opłata wstępna 10%, wykup 1%)

170 474,13 zł

39 209,05 zł

VAT: 6000 zł

Podatek dochodowy: 38 661,43 zł

VAT przy wykupie: 201,95 zł

Razem: 44 863,38 zł

164 819,80 zł

Źródło: wyliczenia własne Tax Care na podstawie symulacji leasingu w Idea Leasing

Zobacz: Leasing operacyjny czy kupno samochodu firmowego?


W przypadku kredytu trzeba pamiętać, że odsetki naliczone do dnia przekazania samochodu do używania podwyższą jego wartość początkową, która będzie amortyzowana, natomiast bezpośrednio do kosztów zostaną zaliczone odsetki późniejsze, zapłacone po dniu przekazania samochodu do używania.

Zalety Wady
Kredyt

- podatek VAT można rozliczyć od razu przy zakupie

- banki udzielą kredytu zarówno na zakup nowego, jak i używanego auta (w przypadku samochodu używanego można zastosować wyższe stawki amortyzacji)

- kredyt można bez problemu spłacić przed czasem (choć zazwyczaj trzeba w związku z tym zapłacić prowizję)

- możliwość zastosowania korzystnej, jednorazowej amortyzacji (ale tylko w przypadku samochodu ciężarowego)

- banki niechętnie podejmują się kredytowania przedsiębiorców, którzy dopiero rozpoczynają działalność; instytucje finansowe wymagają od nich  zazwyczaj przynajmniej kilkumiesięcznego stażu (szczególnie od firm z niskim wkładem własnym)

- likwidacja szkody na własną rękę

Źródło: Tax Care

Zalety Wady
Leasing operacyjny

- firmy leasingowe są bardziej elastyczne niż banki, bez większych problemów sfinansują auto przedsiębiorcy, który dopiero rozpoczyna działalność

- opóźnienia w płatności rat leasingowych nie są odnotowywane w BIK 

- uproszczone procedury związane z zawarciem umowy leasingu

- pomoc firmy leasingowej przy likwidacji szkody

- możliwość skorzystania z usług dodatkowych (przeglądy, naprawy itp.)

- firma nie może rozliczyć podatku VAT „z góry”, tylko stopniowo, w każdej kolejnej racie leasingowej

- firmy leasingowe rzadko podejmują się finansowania aut używanych

- umowa leasingu musi trwać minimum 2 lata i praktycznie nie można jej zakończyć przed czasem wynikającym z umowy

Źródło: Tax Care

Choć leasing operacyjny wypada w naszej symulacji korzystniej od kredytu, trzeba również pamiętać o wadach tego pierwszego rozwiązania. Firmy leasingowe rzadko podejmują się bowiem finansowania samochodów używanych, do tego umowa leasingu musi trwać  przynajmniej na dwa lata i w zasadzie nie można jej zakończyć przed terminem (co jest możliwe w przypadku kredytu).

Zobacz też: Opłata początkowa przy umowie leasingu

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA