REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłata początkowa przy umowie leasingu

Marta Szafarowska
Marta Szafarowska
Związek Polskiego Leasingu

REKLAMA

Opłata początkowa to zaangażowanie kapitałowe korzystającego na początku umowy leasingu. Opłata ta stanowi udział własny korzystającego w finansowaniu środka trwałego. Opłata początkowa zalicza się do kosztów uzyskania przychodów korzystającego.

Koszty uzyskania przychodu przy umowie leasingu – opłata początkowa

Na wynagrodzenie finansującego z tytułu oddania środka trwałego do używania składają się następujące elementy:

REKLAMA

REKLAMA

opłaty manipulacyjne związane z zawarciem umowy leasingu,

• koszt finansowania zakupu środka trwałego ponoszony przez firmę leasingową (to jest koszt kredytu zaciągniętego przez finansującego na nabycie przedmiotu umowy) oraz marża finansującego,

•koszty dodatkowe związane z nabyciem lub posiadaniem przedmiotu umowy przez finansującego bądź w związku z wykorzystywaniem przedmiotu umowy przez korzystającego (na przykład podatki od nieruchomości, podatki od środków transportu, koszty ubezpieczenia).

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oczywiście oprócz powyższych elementów stanowiących wynagrodzenie finansującego korzystający dokonuje również spłaty wartości początkowej środka trwałego. Jeśli natomiast chodzi o rozłożenie spłaty wartości początkowej środka trwałego w czasie, to szczególną uwagę należy poświęcić opłatom początkowym (zaangażowaniu kapitałowemu korzystającego na początku umowy leasingu). Opłaty te stanowią z jednej strony udział własny korzystającego w finansowaniu środka trwałego, a z drugiej, tak jak pozostałe opłaty przewidziane w umowie leasingu, są płatnością związaną z możliwością używania przedmiotu umowy. Finansujący może wymagać, aby opłaty te reprezentowały określony procent wartości początkowej przedmiotu umowy (na przykład 10–30%).

Biorąc pod uwagę, że zgodnie z przepisami ustaw o podatkach dochodowych opłaty ustalone w umowie leasingu operacyjnego stanowią koszty uzyskania przychodów, oczywiste jest, że również opłaty początkowe stanowią taki koszt dla korzystającego. Do końca 2006 roku nie ulegało wątpliwości, że opłaty te powinny być zaliczone do kosztów podatkowych korzystającego z chwilą ich poniesienia.

Zobacz: Leasing operacyjny czy kupno samochodu firmowego?

Koszty uzyskania przychodu

W powyższym zakresie nic nie uległo zmianie również od stycznia 2007 roku i opłaty początkowe nadal powinny być rozpoznawane jako koszt uzyskania przychodów z chwilą ich poniesienia.

Zmienione od stycznia 2007 roku przepisy ustaw o podatkach dochodowych w zakresie momentu, w którym koszty są potrącalne, spowodowały jednak, że niektóre organy podatkowe zaczęły twierdzić, iż opłaty początkowe powinny być rozpoznawane jako koszt uzyskania przychodów proporcjonalnie do okresu trwania samej umowy leasingu. Stanowisko takie trudno jednak uznać za słuszne.

Przede wszystkim, zgodnie z przepisami ustaw o podatkach dochodowych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów (z wyjątkiem kosztów wymienionych w ustawie). Przepisy dotyczące momentu, w którym koszty obniżają przychód, dzielą koszty uzyskania przychodów na koszty bezpośrednio związane z przychodami oraz te, które mają charakter kosztów pośrednich. Jednocześnie jednak ustawy podatkowe nie mówią, jakiego rodzaju wydatki należy zaliczać do obu rodzajów kosztów. Brak też definicji kosztów bezpośrednich i pośrednich. W ocenie autorki podział na koszty bezpośrednie i pośrednie zależy od rodzaju prowadzonej działalności oraz sposobu wykorzystania towarów i usług generujących te koszty. Wydatek związany z leasingiem samochodu wykorzystywanego do przewozu towarów lub przesyłek będzie niewątpliwie kosztem bez-pośrednim dla firmy prowadzącej działalność transportową i kurierską. Natomiast wydatek związany z leasingiem komputerów na potrzeby działu administracyjnego firmy prowadzącej działalność na przykład w zakresie doradztwa podatkowego stanowi koszt pośrednio związany z przychodami tej firmy.

Zobacz: Leasing operacyjny a leasing finansowy


Zgodnie z zasadami przewidzianymi w zakresie momentu rozpoznania (potrącenia) kosztu obowiązującymi od stycznia 2007 roku:

• koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przy-chodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, potrąca się w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody,

• koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przy-chodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatko-wego, a poniesione po złożeniu sprawozdania finansowego bądź zeznania, są potrącalne w roku podatkowym następującym po roku, za który sporządzane jest sprawozdanie finansowe lub składane zeznanie,

• koszty uzyskania przychodów pośrednio związane z przy-chodami są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, to stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Według podstawowej zasady zaliczania kosztów pośrednich do kosztów podatkowych, koszty te powinny być zaliczane w momencie ich poniesienia. Dopiero jeśli koszty te jednoznacznie dotyczą okresu dłuższego niż rok i jednocześnie nie można dokonać ich alokacji do poszczególnych lat na podstawie faktycznego związku, to przepis każe zaliczać koszty pośrednie w sposób proporcjonalny do okresu, którego te koszty dotyczą.

Zobacz: Odliczenie podatku VAT przez korzystającego z przedmiotu leasingu

Opłaty leasingowe – pośredni koszt uzyskania przychodów

W większości przypadków opłaty leasingowe stanowić będą dla korzystającego pośredni koszt uzyskania przychodów ze względu na brak możliwości zidentyfikowania przychodów, z którymi koszt taki byłby bezpośrednio związany. Niemniej niewątpliwie w zakładzie produkcyjnym, w którym w procesie produkcji wykorzystywane są maszyny i urządzenia, opłaty leasingowe z tytułu używania tych maszyn i urządzeń będą kosztami bezpośrednimi.

Jeśli opłaty leasingowe stanowiłyby koszty bezpośrednie, musiałyby być zaliczone do kosztów podatkowych wtedy, gdy osiągnięte zostaną odpowiadające im przychody – a więc w okresie gdy wykonane zostaną usługi bądź sprzedane towary, do których wytworzenia wykorzystywane są leasingowane środki trwałe. Dotyczyłoby to również opłaty wstępnej jako jednej z opłat związanych z używaniem leasingowanego środka trwałego.

Jeśli natomiast opłaty leasingowe mają charakter kosztów po-średnich, to należy je zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów z chwilą poniesienia, przy czym dotyczy to wszelkich rat leasingowych, w tym również tej początkowej (wstępnej). W praktyce trudno znaleźć umowy leasingu, z których wynikałby jakikolwiek związek opłat początkowych (początkowego zaangażowania kapitałowego czy też tak zwanej wstępnej raty leasingowej) z całkowitym okresem trwania umowy leasingu. Gdyby związek taki istniał, stanowisko niektórych organów podatkowych, że należy opłatę wstępną rozliczać w czasie, mogłoby być uzasadnione. Jednak brak takiego związku, co ujawnia się chociażby w tym, że rozwiązanie umowy leasingu przed założonym terminem nie skutkuje korektą opłaty wstępnej ani tym bardziej zwrotem jej części.

Zobacz: Podatek VAT przy leasingu konsumenckim

Ponadto, opłata wstępna jest de facto jedną z rat leasingowych – wszystkie te raty są elementem spłaty wartości początkowej środka trwałego. Jeśli nie pojawiają się żadne wątpliwości, kiedy zaliczyć do kosztów poszczególne miesięczne raty leasingowe, wątpliwości takie nie powinny istnieć również w odniesieniu do wstępnej raty leasingowej. Tym bardziej, że przepisy prawa nie wymagają, aby poszczególne raty leasingowe były równe. Elastyczny charakter umowy leasingu pozwala kształtować poziom okresowych rat na zmiennym poziomie, zależnym na przykład od sezonowości produkcji korzystającego. Dlatego też na zaliczenie wstępnej raty leasingowej do kosztów uzyskania przychodów nie powinien mieć wpływu fakt, że rata taka stanowi zazwyczaj pierwszą płatność dokonywaną przez korzystającego w związku z daną umową leasingu. Niemniej płatność takiej raty może być rozłożona w czasie, na przykład można zwiększyć dwie kolejne raty leasingowe płacone na początku w trakcie trwania bądź na zakończenie umowy leasingu. W żadnym z tych przypadków nie byłoby uzasadnione rozliczanie podwyższonej raty jako kosztu podatkowego w czasie trwania całej umowy leasingu.

Niezależnie od tego w piśmie z 29.05.2007 roku (sygn. MB8/420/2007) Minister Finansów stwierdził, że „uzasadnione jest, aby wstępną opłatę leasingową, dotyczącą ściśle określonego czasu trwania umowy leasingu zawartej na czas oznaczony, podatnik rozliczał proporcjonalnie do długości trwania tej umowy”.

Zobacz: Podatek VAT od samochodów - odliczenie

Z pisma tego nie wynika jednak, co oznacza sformułowanie, że opłata wstępna „dotyczy czasu trwania umowy leasingu”. Można jedynie domyślać się, że może w tym przypadku chodzić o opłaty należne okresowo w związku z trwaniem samej umowy bądź opłaty stanowiące prowizję, czyli wynagrodzenie z tytułu samego faktu zawarcia umowy. Właśnie fakt, że opłata wstępna warunkuje zawarcie umowy leasingu, powoduje, że opłata ta jest interpretowana przez organy podatkowe jako koszt dotyczący całej umowy i całego okresu jej trwania. Stąd też, w ocenie tych organów, korzystający powinien podzielić koszt opłaty wstępnej proporcjonalnie do całego okresu obowiązywania umowy leasingu. Takie stanowisko wynikało z wielu interpretacji Ministra Finansów, w tym z interpretacji z 5.03.2008 roku (nr IP-PB3-423-565/07-3/GJ), z 26.02.2008 roku (nr IP-PB3-423-511/07-2/GJ), z 14.07.2008 roku (nr ILPB3/423- 229/08-3/KS) i kilku innych.

Przeciwne stanowisko do prezentowanego przez organy podatkowe zajęły jednak sądy administracyjne. W wyroku z 17.06.2008 roku (sygn. III SA/Wa 24/08) WSA w Warszawie uznał, że wstępną opłatę leasingową należy zaliczać jednorazowo do kosztów uzyskania przy-chodów. Stanowisko takie wywiódł stąd, że zapłata opłaty wstępnej stanowi koszt o charakterze jednorazowym, związanym z zawarciem umowy i wydaniem przedmiotu umowy leasing. Dlatego, co do zasady, nie wiąże się ona w jakikolwiek sposób z użytkowaniem przedmiotu tej umowy w kolejnych latach jej trwania.

Zobacz: Przedłużenie lub skrócenie leasingu finansowego


WSA wskazał, że w sytuacji, gdy w umowie nie określono, iż opłata wstępna jest opłatą na poczet usługi wykonywanej przez okres jej trwania, należy uznać ją jako koszt uzyskania przychodu jednorazowo w momencie poniesienia. Identyczne stanowisko zajął WSA w wyroku z 8.08.2008 roku (sygn. III SA/Wa 221/08). Podobnie wypowiedział się również Naczelny Sąd Administracyjny. W wyrokach z 19.03.2010 roku (sygn. akt II FSK 1731/08) oraz z 23.03.2010 roku (sygn. akt II FSK 1733/08), a także późniejszych NSA stwierdził, że konieczne jest przeanalizowanie, czy opłata wstępna dotyczy całego okresu trwania umowy, czy też tylko momentu jej zawarcia. W wyniku przeprowadzonej analizy NSA uznał, że opłata inicjalna z tytułu umowy leasingu ma charakter opłaty samoistnej, bezzwrotnej, nieprzypisanej do poszczególnych rat leasingowych. Jej poniesienie stanowi więc warunek konieczny realizacji umowy leasingu, dlatego nie należy wiązać jej z całą umową rozumianą w wymiarze czasowym, lecz z momentem jej zawarcia. W efekcie NSA opowiedział się za zaliczeniem opłaty wstępnej do kosztów jednorazowo, w dacie jej poniesienia.

Zobacz: Leasing a kredyt – wybór formy finansowania

Potwierdzenia jednolitej linii orzeczniczej w powyższym zakresie dostarcza również wyrok NSA z 4.11.2011 r. (sygn. II FSK 837/10), w którym Sąd stwierdził, iż „Obowiązkowe opłaty ponoszone przez podatnika podczas zawierania umowy leasingu, takie jak czynsz inicjalny, opłaty wstępne czy też inne opłaty administracyjne, nie są bezpośrednio powiązane z określonym przychodem ani też nie można uznać, że dotyczą one całego okresu na jaki zawarta została umowa leasingu, gdyż nie odnoszą się one do samego wykonywania umowy leasingu, ale warunkują jej zawarcie i wydanie przedmiotu leasingu. Tym samym za prawidłowe należy uznać stanowisku sądu, który uznał, że obowiązkowe, jednorazowe opłaty związane z umową leasingu stanowią koszty uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia.”

Obecnie można już mówić o ugruntowanej linii orzeczniczej NSA w powyższej kwestii, powyższe stanowisko zostało bowiem pod-trzymane w szeregu innych prawomocnych wyroków, w tym m.in. w wyroku NSA z 25 maja 2012 r. (sygn. II FSK 2003/10), wyroku NSA z 9 marca 2012 r. (sygn. II FSK 1591/10) oraz wyroku NSA z 26 stycznia 2011 r. (sygn. II FSK 1647/09).

Zobacz: Leasing jako świadczenie usług

Pod wpływem powyższego stanowiska NSA, Minister Finansów wydał pismo z 5.12.2011 r. (DD6/033/87/ORK/11/PK-1299), w którym stwierdził, iż "Departament DD informuje, przychylając się do prezentowanej przez sądy administracyjne linii orzeczniczej, że wstępna opłata leasingowa powinna być zaliczana do kosztów podatkowych jednorazowo w momencie poniesienia, a nie proporcjonalnie do czasu trwania umowy leasingu. Cechą charakterystyczną tych orzeczeń jest uznanie, że wstępna opłata leasingowa ma charakter opłaty samoistnej bezzwrotnej, nieprzypisanej do poszczególnych rat leasingowych, natomiast jej poniesienie jest warunkiem koniecznym do realizacji umowy leasingu. Opłata ta jest wydatkiem jednorazowym związanym z zawarciem umowy leasingu, a w konsekwencji i wydaniem samego przedmiotu leasingu. (…) Mając na uwadze powyższe, Departament DD uważa, że wskazane jest uwzględnienie przy rozstrzyganiu wyżej wymienionej sprawy linii orzecznictwa potwierdzonej wyrokami NSA”.

Podsumowując, wstępna opłata leasingowa, ponoszona w związku z zawarciem umowy leasingu operacyjnego, stanowi samodzielny wydatek mający pośredni związek z uzyskaniem przychodów, podlegający zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów jednorazowo, w dacie poniesienia. Jako że opłata ta dotyczy określonego zdarzenia w czasie, tj. samego zawarcia umowy leasingu, brak jest podstaw, by dla celów podatkowych dokonywać jej rozliczenia w czasie trwania samej umowy leasingu. Datą poniesienia kosztu w postaci opłaty wstępnej jest w tym przypadku zdarzenie kreujące obowiązek jej poniesienia, tj. zawarcie umowy leasingu, co oznacza, iż nie wykazuje ona związku z całym okresem trwania umowy leasingu.

Zobacz: Leasing w przepisach rachunkowych

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA