REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opony zimowe nie zawsze mogą być kosztem firmy

Katarzyna Miazek
Katarzyna Miazek
Adam Bujalski

REKLAMA

Jeżeli przedsiębiorca dokona zakupu opon zimowych wraz z nowym samochodem, a cały zakup zostanie ujęty na jednej fakturze, wówczas wartość początkowa samochodu będzie większa przy amortyzacji. W przypadku zakupu opon do samochodu używanego – zwiększone zostaną jedynie koszty firmy.

Rozpoczęła się wymiana opon letnich na zimowe. Przedsiębiorcy, którzy mają w planach zakup nowych „zimowek” muszą pamiętać, że rozliczenie tego wydatku w ramach firmy nie jest takie samo w każdym przypadku.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli przedsiębiorca kupuje nowy samochód wraz z kompletem opon zimowych (w ramach jednej faktury), cena opon powiększa wartość początkową samochodu, jako koszt związany z zakupem środka trwałego. W takiej sytuacji wydatek poniesiony na zakup opon zimowych uwzględniany jest w kosztach podatkowych systematycznie, poprzez comiesięczne odpisy amortyzacyjne, naliczane od całej wartości początkowej samochodu.

Wydatki ponoszone na zakup opon zimowych do samochodu wprowadzonego do ewidencji środków trwałych firmy stanowią koszt uzyskania przychodu. Co ważne, będzie nim także wydatek poniesiony na usługę wymiany opon. A zatem wydatki na zakup opon zimowych do samochodu już używanego w działalności, niezależnie od ich wysokości, można zaliczać bezpośrednio w koszty, są one bowiem wydatkami związanymi z bieżącą eksploatacją auta. Niezależnie od ich wartości – nie stanowią bowiem ulepszenia.

Opony do auta z kilometrówką

W sytuacji, gdy przedsiębiorca użytkuje na potrzeby działalności prywatny samochód osobowy nie stanowiący środka trwałego firmy, wydatki na zakup opon zimowych rozliczy jedynie w limicie. Prywatny samochód rozliczany jest w działalności gospodarczej na podstawie ewidencji przebiegu pojazdów, czyli tzw. kilometrówki. W takiej sytuacji wszystkie wydatki eksploatacyjne związane z bieżącym użytkowaniem tego auta można zaliczyć w koszt  jedynie do granicy, jaką wyznacza wynik przemnożenia liczby faktycznie przejechanych kilometrów oraz stawki za 1 km przebiegu.  Bieżące wydatki związane np. z tankowaniem, naprawą, czy właśnie z zakupem opon zimowych, przedsiębiorca rozliczy zatem jedynie w ramach wyliczonego limitu.

Stawka za 1 km przebiegu samochodu osobowego o pojemności skokowej silnika: Wysokość stawki
do 900 cm3 0,5214 zł
powyżej 900 cm3 0,8358 zł

PRZYKŁAD

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rocznie przedsiębiorca przejeżdża firmowym samochodem osobowym o pojemności skokowej silnika 1400 cm3 ok. 15 000 km. W założeniu średniomiesięcznie przejeżdża 1250 km (15 000 km : 12). Limit wydatków związanych z używaniem samochodu, do którego przedsiębiorca będzie mógł zaliczyć do kosztów firmy wynosi zatem: 1250 km x 0,8358 zł = 1 044,75 zł. Tyle maksymalnie przedsiębiorca będzie mógł zaliczyć w danym miesiącu w koszty firmy. Warto pamiętać, że w ramach limitu rozlicza koszty zakupu paliwa, ubezpieczenia czy ewentualnych napraw. Może się zatem zdarzyć, że limitu nie wystarczy, by rozliczyć cały koszt zakupu „zimowek”.

Zobacz również: Interpretacja indywidualna ochroni przed odsetkami

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA