REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana stawek kilometrówki

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej opracowało projekt rozporządzenia, który zakłada aktualizację stawek za 1 km przebiegu pojazdu do wysokości przeciętnych kosztów ponoszonych przez pracowników w związku ze służbowym użytkowaniem pojazdów prywatnych, czyli tzw. kilometrówki.


Tak wynika z odpowiedzi Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej na interpelację poselską (nr 3245/12) w sprawie podstawy obliczania refundacji pracownikowi kosztów używania prywatnego samochodu do celów służbowych.

REKLAMA

Resort poinformował, że z uwagi na wzrastające ceny paliwa i koszty eksploatacji pojazdów Instytut Transportu Samochodowego (ITS) sporządził w ubiegłym roku analizę naukową pn. „Analiza kosztów eksploatacji pojazdów oraz oszacowanie na jej podstawie wysokości stawek za 1 km przebiegu pojazdu”. Celem analizy było oszacowanie aktualnych kosztów eksploatacji pojazdów i ocena, czy wysokość obowiązujących stawek za 1 km przebiegu pojazdu nadal umożliwia pokrywanie kosztów używania pojazdów prywatnych do celów służbowych, w sytuacji rosnących realnych kosztów eksploatacji pojazdów.

Wyniki badań przeprowadzonych przez ITS wykazały, że aktualne stawki nie odpowiadają przeciętnym kosztom użytkowania pojazdów w Polsce.

REKLAMA

Na podstawie wniosków płynących z powyższego opracowania, resort opracował projekt zmiany rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz. U. Nr 27, poz. 271, z późn. zm.), przewidujący aktualizację stawek za 1 km przebiegu pojazdu do wysokości przeciętnych kosztów ponoszonych przez pracowników w związku ze służbowym użytkowaniem pojazdów prywatnych.

Obecnie w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej trwają prace legislacyjne mające na celu uzgodnienie przedmiotowego projektu z ministrem finansów, który podpisuje projektowane rozporządzenie w porozumieniu. W związku z powyższym, ostateczny termin wejścia w życie planowanych zmian jest uzależniony od ich uzgodnienia z ministrem finansów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Odnosząc się do proponowanej aktualizacji podstawy obliczania stawek w zależności od kategorii pojazdu i pojemności skokowej silnika, uprzejmie informuję, iż dane liczbowe dotyczące zarejestrowanych w Polsce samochodów, zawarte w powoływanej wyżej analizie ITS, istotnie wskazują na zasadnicze zmiany w strukturze parku samochodowego w naszym kraju w ciągu ostatnich lat. W szczególności grupa samochodów osobowych z silnikami do 900 ccm z biegiem lat straciła na popularności. Jej udział w strukturze parku był znaczny jeszcze 20 lat temu, kiedy dominowały w Polsce Fiaty 126 p, natomiast obecnie liczba tego rodzaju pojazdów stale ulega zmniejszeniu. Jako zasadne należy więc uznać rozważenie zmiany zakresów objętości skokowej silników samochodowych, do których odnoszą się przedmiotowe stawki.

Należy jednak zaznaczyć, że wprowadzenie nowych, wyższych kategorii pojemności skokowej silnika oraz wyższych stawek dla tych pojemności wiąże się z koniecznością dokonania odpowiednich obliczeń co do wartości granicznych pojemności skokowych, adekwatnych do aktualnej struktury parku samochodowego oraz wysokości stawek, które odpowiadałyby zmienionym wartościom. Wykonanie tych obliczeń powinno zostać zlecone odpowiedniej jednostce naukowej.

W związku z powyższym, resort transportu, budownictwa i gospodarki morskiej rozważy podjęcie działań w celu dokonania odpowiednich obliczeń i ewentualnego ustalenia nowych kategorii pojemności skokowej silnika w ramach prac nad kolejną zmianą przedmiotowego rozporządzenia ministra infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r.

Należy przy tym stwierdzić, że celem regulacji dotyczących przedmiotowych stawek, w zależności od rodzaju pojazdu i pojemności skokowej silnika, jest zagwarantowanie pracownikom zwrotu kosztów używania pojazdów prywatnych do celów służbowych, przy jednoczesnym zabezpieczeniu wpływów podatkowych budżetu państwa poprzez ograniczenie możliwości odliczania powyższych kosztów przez pracodawców od podstawy opodatkowania w nadmiernej wysokości. Wprowadzanie nowych podziałów i kategorii pojazdów dla obliczania stawek, niezwiązanych z wysokością kosztów ponoszonych przez pracowników (np. w zależności od norm emisji spalin), nie znajduje więc uzasadnienia.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA