REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup auta na firmę – leasing czy kredyt samochodowy?

Subskrybuj nas na Youtube
Kredyt czy leasing na firmowe auto?
Kredyt czy leasing na firmowe auto?

REKLAMA

REKLAMA

Dowiedz się w jaki sposób zaoszczędzić kupując auto na firmę. Jaka forma finansowania jest lepsza - kredyt czy leasing?

Formy finansowania samochodu

REKLAMA

REKLAMA

Samochód, z jednej strony ułatwia funkcjonowanie firmy, ale z drugiej strony stanowi spory wydatek. To powoduje, że decyzja związana z jego zakupem wymaga wnikliwej analizy wszelkich możliwości, które posiadamy. A możliwości finansowania zakupu mamy kilka. Możemy skorzystać z formy zewnętrznego finansowania w postaci kredytu lub leasingu. Jeśli posiadamy natomiast gotówkę, nic nie stoi na przeszkodzie abyśmy właśnie ją wykorzystali do zakupu naszego pojazdu.

INFORAKADEMIA poleca: JPK_VAT 2018

Zobacz: Leasing czy zwykły zakup - czyli jak nabyć samochód osobowy na firmę?

REKLAMA

Leasing czy kredyt?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z punktu widzenia przedsiębiorcy interesuje nas kilka czynników. Po pierwsze oczywiście koszty produktu, czyli oprocentowanie oraz opłaty i prowizje. Po drugie możliwość amortyzacji pojazdu oraz wpisu w koszt uzyskania przychodu. Jak powyższe elementy wyglądają w każdym z produktów? Leasing wymaga rozróżnienia na dwa rodzaje – leasing operacyjny i leasing finansowy. W przypadku pierwszego, leasingobiorca wpisuje w koszt uzyskania przychodu całą ratę. Nie odlicza natomiast amortyzacji. W przypadku leasingu finansowego, odlicza od podatku amortyzację, ale z raty odliczana jest tylko część odsetkowa. Leasing finansowy, w związku z jego konstrukcją i mniejszymi korzyściami podatkowymi, jest rzadziej spotykany na rynku. Skupmy się, zatem na leasingu operacyjnym i przeanalizujmy przykład.

Porozmawiaj o tym naszym FORUM!

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na nasz Newsletter!

Załóżmy, że przedsiębiorca dokonuje zakupu samochodu o wartości 65 tyś zł w leasingu operacyjnym. Zakładając, że rata wynosi 1500 zł, firma odlicza od podatku 285 zł (przy założeniu podatku liniowego w wysokości 19 %). Rzeczywisty wypływ gotówki z firmy będzie wynosił w tym przypadku 1215 zł. Jak będzie wyglądało odliczenie w przypadku kredytu? Kosztem w przypadku kredytu będą tylko odsetki. Posiłkując się przykładem samochodu za 65 tyś zł możemy założyć ratę na poziomie ok 2000 zł, przy czym odsetki na początku stanowią tylko ok 800 zł. Oznacza to tarczę podatkową na kosztach na poziomie 150 zł. Wypływ gotówki jest zatem większy w przypadku kredytu i wynosi 1850 zł.  Kwota ta będzie rosnąć na przestrzeni czasu, ponieważ rata odsetkowa w kredycie będzie maleć na skutek spłacania naszego zadłużenia w stosunku do banku. Razem z ratą maleć będzie oczywiście wysokość tarczy podatkowej.

Polecamy: Odliczenie VAT przy leasingu auta osobowego - porada

Kredyt i leasing to także opłaty

Wpis w koszt uzyskania przychodu to nie jedyne parametry, które powinniśmy porównać. Ważne są dla nas także opłaty i koszty. Pierwszym z nich będzie oprocentowanie. Zakładając, że pożyczamy od banku w formie kredytu kapitał na okres 48 miesięcy musimy liczyć się z oprocentowaniem na poziomie 25 % - 30 % za cały okres. Tu leasing znów wypada lepiej. Dokonując wnikliwej analizy rynku jesteśmy w stanie znaleźć leasingodawcę, który sfinansuje zakup naszego samochodu przy oprocentowaniu w graniach 16 % - 25 % za cały okres.

Uproszczone formalności w leasingu

Oprócz aspektu finansowego powinniśmy na wspomniane produkty spojrzeć pod kątem praktycznym. Leasing nie wymaga żadnego zabezpieczenia. Firma leasingowa sprawdzi oczywiście nasze przychody, czasem w oparciu o oświadczenie na wniosku, w niektórych przypadkach może poprosić o PIT. Nadal jednak będzie to przyjazna i prosta procedura, która pozwoli na szybkie załatwienie formalności. Dodatkowo to firma leasingowa zajmie się zakupem i rejestracją pojazdu. Kredyt będzie wymagał od nas poświęcenia większej ilości czasu. Musimy przygotować się na wizytę w banku, u dilera, w urzędzie komunikacyjnym i ponownie w banku. Bank sprawdzi także dokładnie naszą zdolność kredytową.

Polecamy: Jakie dokumenty potrzebne są do zawarcia umowy leasingowej

A może gotówka?

Pozostała nam do omówienia jeszcze jedna forma finansowania – gotówka. Nie wchodząc w szczegóły wydaje nam się, że to właśnie finansowanie gotówkowe jest najbardziej korzystnym i najtańszym rozwiązaniem. Niestety, nie do końca jest to prawdą. Musimy pamiętać o kilku elementach. Jednym z nich jest koszt alternatywny, czyli koszt utraconych korzyści. Pieniądze wykorzystane na zakup samochodu moglibyśmy w końcu przeznaczyć na coś, co da nam jakiś zysk. Tu możliwości jest wiele. Można zainwestować w instrumenty finansowy np. w postaci akcji, jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych. Nic nie stoi także na przeszkodzie, aby zainwestować pieniądze w rozwój naszej firmy.

Takie rozwiązanie w perspektywie długofalowej jest nam w stanie przynieść wymierne korzyści. Pamiętajmy jednak, ze planując inwestycje musimy wybrać taką, której zakładany zwrot będzie przewyższał koszt pozyskania kapitału z rynku.

Co wybrać?

Porównując produkty pod kątem opłat, możemy jednoznacznie stwierdzić, że korzystniej wypada leasing. Jest tańszy i daje większe korzyści podatkowe. Pamiętajmy jednak, że w przypadku leasingu nie będziemy właścicielem pojazdu. Uzyskamy jedynie prawo do jego użytkowania i ewentualnego wykupu po zakończeniu okresu. W przypadku leasingu musimy także posiadać kapitał na wkład własny, minimalnie 5 % wartości pojazdu, ale w niektórych przypadkach firma leasingowa może poprosić o więcej. Kredyt jest droższy, ale możemy go uzyskać bez wkładu własnego.  Którykolwiek produkt klient by jednak nie wybrał musi pamiętać o jednym – ważne jest kompleksowe i rzetelne porównanie ofert, dokładna analiza ogólnych warunków umowy oraz tabeli opłat i limitów.

Odliczenie podatku VAT od zakupu samochodu z kratką w 2014 roku

Wojciech Zieliński

autor jest Kierownikiem Centrum Planowania Finansowego firmy Phinance i ekspertem stowarzyszenia FECIF Polska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA