REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup auta na firmę – leasing czy kredyt samochodowy?

Subskrybuj nas na Youtube
Kredyt czy leasing na firmowe auto?
Kredyt czy leasing na firmowe auto?

REKLAMA

REKLAMA

Dowiedz się w jaki sposób zaoszczędzić kupując auto na firmę. Jaka forma finansowania jest lepsza - kredyt czy leasing?

Formy finansowania samochodu

REKLAMA

Samochód, z jednej strony ułatwia funkcjonowanie firmy, ale z drugiej strony stanowi spory wydatek. To powoduje, że decyzja związana z jego zakupem wymaga wnikliwej analizy wszelkich możliwości, które posiadamy. A możliwości finansowania zakupu mamy kilka. Możemy skorzystać z formy zewnętrznego finansowania w postaci kredytu lub leasingu. Jeśli posiadamy natomiast gotówkę, nic nie stoi na przeszkodzie abyśmy właśnie ją wykorzystali do zakupu naszego pojazdu.

INFORAKADEMIA poleca: JPK_VAT 2018

Zobacz: Leasing czy zwykły zakup - czyli jak nabyć samochód osobowy na firmę?

Leasing czy kredyt?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z punktu widzenia przedsiębiorcy interesuje nas kilka czynników. Po pierwsze oczywiście koszty produktu, czyli oprocentowanie oraz opłaty i prowizje. Po drugie możliwość amortyzacji pojazdu oraz wpisu w koszt uzyskania przychodu. Jak powyższe elementy wyglądają w każdym z produktów? Leasing wymaga rozróżnienia na dwa rodzaje – leasing operacyjny i leasing finansowy. W przypadku pierwszego, leasingobiorca wpisuje w koszt uzyskania przychodu całą ratę. Nie odlicza natomiast amortyzacji. W przypadku leasingu finansowego, odlicza od podatku amortyzację, ale z raty odliczana jest tylko część odsetkowa. Leasing finansowy, w związku z jego konstrukcją i mniejszymi korzyściami podatkowymi, jest rzadziej spotykany na rynku. Skupmy się, zatem na leasingu operacyjnym i przeanalizujmy przykład.

Porozmawiaj o tym naszym FORUM!

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na nasz Newsletter!

Załóżmy, że przedsiębiorca dokonuje zakupu samochodu o wartości 65 tyś zł w leasingu operacyjnym. Zakładając, że rata wynosi 1500 zł, firma odlicza od podatku 285 zł (przy założeniu podatku liniowego w wysokości 19 %). Rzeczywisty wypływ gotówki z firmy będzie wynosił w tym przypadku 1215 zł. Jak będzie wyglądało odliczenie w przypadku kredytu? Kosztem w przypadku kredytu będą tylko odsetki. Posiłkując się przykładem samochodu za 65 tyś zł możemy założyć ratę na poziomie ok 2000 zł, przy czym odsetki na początku stanowią tylko ok 800 zł. Oznacza to tarczę podatkową na kosztach na poziomie 150 zł. Wypływ gotówki jest zatem większy w przypadku kredytu i wynosi 1850 zł.  Kwota ta będzie rosnąć na przestrzeni czasu, ponieważ rata odsetkowa w kredycie będzie maleć na skutek spłacania naszego zadłużenia w stosunku do banku. Razem z ratą maleć będzie oczywiście wysokość tarczy podatkowej.

Polecamy: Odliczenie VAT przy leasingu auta osobowego - porada

Kredyt i leasing to także opłaty

Wpis w koszt uzyskania przychodu to nie jedyne parametry, które powinniśmy porównać. Ważne są dla nas także opłaty i koszty. Pierwszym z nich będzie oprocentowanie. Zakładając, że pożyczamy od banku w formie kredytu kapitał na okres 48 miesięcy musimy liczyć się z oprocentowaniem na poziomie 25 % - 30 % za cały okres. Tu leasing znów wypada lepiej. Dokonując wnikliwej analizy rynku jesteśmy w stanie znaleźć leasingodawcę, który sfinansuje zakup naszego samochodu przy oprocentowaniu w graniach 16 % - 25 % za cały okres.

Uproszczone formalności w leasingu

Oprócz aspektu finansowego powinniśmy na wspomniane produkty spojrzeć pod kątem praktycznym. Leasing nie wymaga żadnego zabezpieczenia. Firma leasingowa sprawdzi oczywiście nasze przychody, czasem w oparciu o oświadczenie na wniosku, w niektórych przypadkach może poprosić o PIT. Nadal jednak będzie to przyjazna i prosta procedura, która pozwoli na szybkie załatwienie formalności. Dodatkowo to firma leasingowa zajmie się zakupem i rejestracją pojazdu. Kredyt będzie wymagał od nas poświęcenia większej ilości czasu. Musimy przygotować się na wizytę w banku, u dilera, w urzędzie komunikacyjnym i ponownie w banku. Bank sprawdzi także dokładnie naszą zdolność kredytową.

Polecamy: Jakie dokumenty potrzebne są do zawarcia umowy leasingowej

A może gotówka?

REKLAMA

Pozostała nam do omówienia jeszcze jedna forma finansowania – gotówka. Nie wchodząc w szczegóły wydaje nam się, że to właśnie finansowanie gotówkowe jest najbardziej korzystnym i najtańszym rozwiązaniem. Niestety, nie do końca jest to prawdą. Musimy pamiętać o kilku elementach. Jednym z nich jest koszt alternatywny, czyli koszt utraconych korzyści. Pieniądze wykorzystane na zakup samochodu moglibyśmy w końcu przeznaczyć na coś, co da nam jakiś zysk. Tu możliwości jest wiele. Można zainwestować w instrumenty finansowy np. w postaci akcji, jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych. Nic nie stoi także na przeszkodzie, aby zainwestować pieniądze w rozwój naszej firmy.

Takie rozwiązanie w perspektywie długofalowej jest nam w stanie przynieść wymierne korzyści. Pamiętajmy jednak, ze planując inwestycje musimy wybrać taką, której zakładany zwrot będzie przewyższał koszt pozyskania kapitału z rynku.

Co wybrać?

Porównując produkty pod kątem opłat, możemy jednoznacznie stwierdzić, że korzystniej wypada leasing. Jest tańszy i daje większe korzyści podatkowe. Pamiętajmy jednak, że w przypadku leasingu nie będziemy właścicielem pojazdu. Uzyskamy jedynie prawo do jego użytkowania i ewentualnego wykupu po zakończeniu okresu. W przypadku leasingu musimy także posiadać kapitał na wkład własny, minimalnie 5 % wartości pojazdu, ale w niektórych przypadkach firma leasingowa może poprosić o więcej. Kredyt jest droższy, ale możemy go uzyskać bez wkładu własnego.  Którykolwiek produkt klient by jednak nie wybrał musi pamiętać o jednym – ważne jest kompleksowe i rzetelne porównanie ofert, dokładna analiza ogólnych warunków umowy oraz tabeli opłat i limitów.

Odliczenie podatku VAT od zakupu samochodu z kratką w 2014 roku

Wojciech Zieliński

autor jest Kierownikiem Centrum Planowania Finansowego firmy Phinance i ekspertem stowarzyszenia FECIF Polska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

REKLAMA

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA