REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup auta na firmę – leasing czy kredyt samochodowy?

Kredyt czy leasing na firmowe auto?
Kredyt czy leasing na firmowe auto?

REKLAMA

REKLAMA

Dowiedz się w jaki sposób zaoszczędzić kupując auto na firmę. Jaka forma finansowania jest lepsza - kredyt czy leasing?

Formy finansowania samochodu

REKLAMA

Samochód, z jednej strony ułatwia funkcjonowanie firmy, ale z drugiej strony stanowi spory wydatek. To powoduje, że decyzja związana z jego zakupem wymaga wnikliwej analizy wszelkich możliwości, które posiadamy. A możliwości finansowania zakupu mamy kilka. Możemy skorzystać z formy zewnętrznego finansowania w postaci kredytu lub leasingu. Jeśli posiadamy natomiast gotówkę, nic nie stoi na przeszkodzie abyśmy właśnie ją wykorzystali do zakupu naszego pojazdu.

INFORAKADEMIA poleca: JPK_VAT 2018

Zobacz: Leasing czy zwykły zakup - czyli jak nabyć samochód osobowy na firmę?

Leasing czy kredyt?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z punktu widzenia przedsiębiorcy interesuje nas kilka czynników. Po pierwsze oczywiście koszty produktu, czyli oprocentowanie oraz opłaty i prowizje. Po drugie możliwość amortyzacji pojazdu oraz wpisu w koszt uzyskania przychodu. Jak powyższe elementy wyglądają w każdym z produktów? Leasing wymaga rozróżnienia na dwa rodzaje – leasing operacyjny i leasing finansowy. W przypadku pierwszego, leasingobiorca wpisuje w koszt uzyskania przychodu całą ratę. Nie odlicza natomiast amortyzacji. W przypadku leasingu finansowego, odlicza od podatku amortyzację, ale z raty odliczana jest tylko część odsetkowa. Leasing finansowy, w związku z jego konstrukcją i mniejszymi korzyściami podatkowymi, jest rzadziej spotykany na rynku. Skupmy się, zatem na leasingu operacyjnym i przeanalizujmy przykład.

Porozmawiaj o tym naszym FORUM!

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na nasz Newsletter!

Załóżmy, że przedsiębiorca dokonuje zakupu samochodu o wartości 65 tyś zł w leasingu operacyjnym. Zakładając, że rata wynosi 1500 zł, firma odlicza od podatku 285 zł (przy założeniu podatku liniowego w wysokości 19 %). Rzeczywisty wypływ gotówki z firmy będzie wynosił w tym przypadku 1215 zł. Jak będzie wyglądało odliczenie w przypadku kredytu? Kosztem w przypadku kredytu będą tylko odsetki. Posiłkując się przykładem samochodu za 65 tyś zł możemy założyć ratę na poziomie ok 2000 zł, przy czym odsetki na początku stanowią tylko ok 800 zł. Oznacza to tarczę podatkową na kosztach na poziomie 150 zł. Wypływ gotówki jest zatem większy w przypadku kredytu i wynosi 1850 zł.  Kwota ta będzie rosnąć na przestrzeni czasu, ponieważ rata odsetkowa w kredycie będzie maleć na skutek spłacania naszego zadłużenia w stosunku do banku. Razem z ratą maleć będzie oczywiście wysokość tarczy podatkowej.

Polecamy: Odliczenie VAT przy leasingu auta osobowego - porada

Kredyt i leasing to także opłaty

Wpis w koszt uzyskania przychodu to nie jedyne parametry, które powinniśmy porównać. Ważne są dla nas także opłaty i koszty. Pierwszym z nich będzie oprocentowanie. Zakładając, że pożyczamy od banku w formie kredytu kapitał na okres 48 miesięcy musimy liczyć się z oprocentowaniem na poziomie 25 % - 30 % za cały okres. Tu leasing znów wypada lepiej. Dokonując wnikliwej analizy rynku jesteśmy w stanie znaleźć leasingodawcę, który sfinansuje zakup naszego samochodu przy oprocentowaniu w graniach 16 % - 25 % za cały okres.

Uproszczone formalności w leasingu

Oprócz aspektu finansowego powinniśmy na wspomniane produkty spojrzeć pod kątem praktycznym. Leasing nie wymaga żadnego zabezpieczenia. Firma leasingowa sprawdzi oczywiście nasze przychody, czasem w oparciu o oświadczenie na wniosku, w niektórych przypadkach może poprosić o PIT. Nadal jednak będzie to przyjazna i prosta procedura, która pozwoli na szybkie załatwienie formalności. Dodatkowo to firma leasingowa zajmie się zakupem i rejestracją pojazdu. Kredyt będzie wymagał od nas poświęcenia większej ilości czasu. Musimy przygotować się na wizytę w banku, u dilera, w urzędzie komunikacyjnym i ponownie w banku. Bank sprawdzi także dokładnie naszą zdolność kredytową.

Polecamy: Jakie dokumenty potrzebne są do zawarcia umowy leasingowej

A może gotówka?

REKLAMA

Pozostała nam do omówienia jeszcze jedna forma finansowania – gotówka. Nie wchodząc w szczegóły wydaje nam się, że to właśnie finansowanie gotówkowe jest najbardziej korzystnym i najtańszym rozwiązaniem. Niestety, nie do końca jest to prawdą. Musimy pamiętać o kilku elementach. Jednym z nich jest koszt alternatywny, czyli koszt utraconych korzyści. Pieniądze wykorzystane na zakup samochodu moglibyśmy w końcu przeznaczyć na coś, co da nam jakiś zysk. Tu możliwości jest wiele. Można zainwestować w instrumenty finansowy np. w postaci akcji, jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych. Nic nie stoi także na przeszkodzie, aby zainwestować pieniądze w rozwój naszej firmy.

Takie rozwiązanie w perspektywie długofalowej jest nam w stanie przynieść wymierne korzyści. Pamiętajmy jednak, ze planując inwestycje musimy wybrać taką, której zakładany zwrot będzie przewyższał koszt pozyskania kapitału z rynku.

Co wybrać?

Porównując produkty pod kątem opłat, możemy jednoznacznie stwierdzić, że korzystniej wypada leasing. Jest tańszy i daje większe korzyści podatkowe. Pamiętajmy jednak, że w przypadku leasingu nie będziemy właścicielem pojazdu. Uzyskamy jedynie prawo do jego użytkowania i ewentualnego wykupu po zakończeniu okresu. W przypadku leasingu musimy także posiadać kapitał na wkład własny, minimalnie 5 % wartości pojazdu, ale w niektórych przypadkach firma leasingowa może poprosić o więcej. Kredyt jest droższy, ale możemy go uzyskać bez wkładu własnego.  Którykolwiek produkt klient by jednak nie wybrał musi pamiętać o jednym – ważne jest kompleksowe i rzetelne porównanie ofert, dokładna analiza ogólnych warunków umowy oraz tabeli opłat i limitów.

Odliczenie podatku VAT od zakupu samochodu z kratką w 2014 roku

Wojciech Zieliński

autor jest Kierownikiem Centrum Planowania Finansowego firmy Phinance i ekspertem stowarzyszenia FECIF Polska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co trapi sektor MŚP? Nie tylko inflacja, koszty zarządzania zasobami ludzkimi i rotacja pracowników

Inflacja przekładająca się na presję płacową, rosnące koszty związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi oraz wysoka rotacja – to trzy główne wyzwania w obszarze pracowniczym, z którymi mierzą się obecnie firmy z sektora MŚP. Z jakimi jeszcze problemami kadrowymi borykają się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa?

Badania ankietowe GUS: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S)

Główny Urząd Statystyczny od 1 do 23 grudnia 2024 r. będzie przeprowadzał obowiązkowe badania statystyczne z zakresu rolnictwa. Chodzi o następujące badania: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S).

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników w 2025 r.? To już pewne

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników? To już pewne. 27 listopada 2024 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy. Wigilia od 2025 r. będzie dniem wolnym od pracy. Co z niedzielami handlowymi? 

Zeznania świadków w sprawach o nadużycie władzy w spółkach – wsparcie dla wspólników i akcjonariuszy

W ostatnich latach coraz częściej słyszy się o przypadkach nadużyć władzy w spółkach, co stanowi zagrożenie zarówno dla transparentności działania organizacji, jak i dla interesów wspólników oraz akcjonariuszy. Przedsiębiorstwa działające w formie spółek kapitałowych z założenia powinny funkcjonować na zasadach transparentności, przejrzystości i zgodności z interesem wspólników oraz akcjonariuszy. 

REKLAMA

BCM w przemyśle: Nie chodzi tylko o przestoje – chodzi o to, co tracimy, gdy im nie zapobiegamy

Przerwa w działalności przemysłowej to coś więcej niż utrata czasu i produkcji. To potencjalny kryzys o wielowymiarowych skutkach – od strat finansowych, przez zaufanie klientów, po wpływ na środowisko i reputację firmy. Dlatego zarządzanie ciągłością działania (BCM, ang. Business Continuity Management) staje się kluczowym elementem strategii każdej firmy przemysłowej.

Z czym mierzą się handlowcy w czasie Black Friday?

Już 29 listopada będzie wyczekiwany przez wielu konsumentów Black Friday. Po nim rozpocznie się szał świątecznych zakupów i zarazem wytężonej pracy dla handlowców. Statystyki pokazują, że Polacy z roku na rok wydają i zamawiają coraz więcej. 

Taryfa C11. Szaleńcze ceny prądu w Polsce: 1199 zł/MWh, 2099 zł/MWh, 2314 zł/MWh, 3114 zł/MWh

To stawki dla biznesu. Małe i średnie firmy (MŚP nie będzie w 2025 r. objęty zamrożeniem cen prądu. 

Brakuje specjalistów zajmujących się cyberbezpieczeństwem. Luka w ujęciu globalnym od 2023 roku wzrosła o blisko 20 proc., a w Europie o 12,8 proc.

Brakuje specjalistów zajmujących się cyberbezpieczeństwem. Luka w ujęciu globalnym od 2023 roku wzrosła o blisko 20 proc., a w Europie o 12,8 proc. Ekspert przypomina: bezpieczeństwo nie jest kosztem, a inwestycją, która zapewnia ciągłość i stabilność operacyjną

REKLAMA

Zamrożenie cen energii w 2025 r. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw krytycznie o wycofaniu się z działań osłonowych wobec firm

Zamrożenie cen energii w 2025 r. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw krytycznie o wycofaniu się z działań osłonowych wobec firm. Interweniuje u premiera Donalda Tuska i marszałka Sejmu Szymona Hołowni.

ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r.

ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że przygotowuje kolejne wypłaty świadczenia.

REKLAMA