REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wykup auta osobowego po leasingu - rozliczenie

Subskrybuj nas na Youtube
Ekspert podpowiada jak należy rozliczyć wykup auta osobowego po leasingu.
Ekspert podpowiada jak należy rozliczyć wykup auta osobowego po leasingu.

REKLAMA

REKLAMA

Umowa leasingu operacyjnego to jedna z najpopularniejszych forum zakupu samochodów przez firmy. Ekspert podpowiada jak należy rozliczyć wykup auta osobowego po leasingu.

REKLAMA

REKLAMA

W praktyce gospodarczej umowy leasingu operacyjnego samochodów osobowych, to niemalże codzienność. Takie rozwiązanie pozwala na użytkowanie samochodu osobowego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, bez konieczności poniesienia wysokiego kosztu zakupu własnego pojazdu. Ponadto wspomniana umowa daje możliwość wykupu samochodu po zakończeniu okresu leasingu po cenie niższej niż wartość początkowa. Warto zatem rozważyć dwie alternatywne możliwości wykupu samochodu – na firmę i przez osobę prywatną.

Wykup leasingowanego pojazdu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej

Wykup samochodu osobowego na firmę, użytkowanego do tej pory na podstawie leasingu operacyjnego pozwala na odliczenie podatku naliczonego w kwocie 60 % z faktury, stanowiącej dokument wykupu pojazdu, ale w kwocie nie przekraczającej 6 000 zł.

Polecamy: Leasing czy kredyt na samochód

REKLAMA

Wydatek poniesiony na wykup przedmiotu leasingu można zaliczyć do kosztów podatkowych

Ponadto nabycie samochodu osobowego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej pozwala na zaliczenie poniesionego wydatku do kosztów uzyskania przychodu, co wywiera istotny wpływ na wysokość podatku dochodowego. Zakwalifikowanie kosztu nabycia pojazdu może mieć  postać jednorazowego odpisu amortyzującego, co w konsekwencji nie powoduje powstania obowiązku prowadzenia ewidencji jego przebiegu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niestety, każda transakcja sprzedaży w myśl przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wiąże się z powstaniem obowiązku podatkowego z tytułu przychodu z pozarolniczej działalności operacyjnej  sprzedającego.

Wykup samochodu osobowego w celu prywatnego użytkowania

Z drugiej strony podatnik powinien być świadomym konsekwencji wynikających z wykupu uprzednio leasingowanego samochodu na cele prywatne. Przede wszystkim należy podkreślić, że ewidentną zaletę tego rozwiązania jest fakt, że po upływie 6 miesięcy od daty wykupu, ewentualna sprzedaż pojazdu nie powoduje powstania obowiązku zapłaty z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku od towarów i usług.

Polecamy: Odliczenie VAT przy leasingu auta osobowego - porada

Bez odliczenia VAT-u  i bez kosztów

Niestety, przedsiębiorca powinien pamiętać, że wykup leasingowanego samochodu na cele prywatne nie pozwala na odliczenie naliczonego podatku od towarów i usług wynikającego z faktury wykupu. Ponadto, prywatnie dokonywany wykup leasingowanego auta przez osobę fizyczną nie pozwala na zaliczenie poniesionych w związku z tym wydatków do kosztów uzyskania przychodu.

Konieczność ewidencjonowania przebiegu pojazdu

Jeśli wykupiony do celów prywatnych samochód przedsiębiorca chce jednak wykorzystywać w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, wymaga to ewidencji przebiegu pojazdu. Tylko wtedy określone na zasadach tzw. kilometrówki wydatki może zaliczyć  do kosztów przychodów.

Polecamy: Umowa leasingu - porada

Autor: Iwona Cackowska, księgowa Tax Care

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA