REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Odliczenie VAT przy leasingu auta osobowego - porada

Jak odliczyć VAT przy leasingu auta osobowego?
Jak odliczyć VAT przy leasingu auta osobowego?
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Firmy zainteresowane zakupem samochodu do firmy mogą to zrobić w różny sposób. W grę wchodzi wykorzystanie własnych środków, sięgnięcie po kredyt, a także podpisanie umowy leasingu operacyjnego. Ekspert wyjaśnia jakie są tajniki leasingu operacyjnego oraz analizuje czy jest on opłacalny.

Leasing operacyjny jest korzystny w przypadku przedsiębiorstw, które są na starcie swojej przygody z biznesem i nie mają wystarczających środków, aby kupić samochód na własność lub też mają problemy z uzyskaniem na ten cel kredytu. Leasing jest także korzystny z podatkowego punktu widzenia, szczególnie wtedy, gdy przedsiębiorca nabywa relatywnie drogie auto, którego cena przekracza 20 tys. euro. Opłaty leasingowe wraz z opłatą wstępną stanowią koszt uzyskania przychodu, który pomniejsza dochód do opodatkowania. Tym samym podatek do zapłaty jest znacznie niższy w porównaniu z zakupem na kredyt czy ze środków własnych.

REKLAMA

Samochód osobowy? Odliczysz nie więcej niż 6 tys. zł

REKLAMA

Bez względu jednak na to, czy jest to leasing czy kredyt przedsiębiorca musi liczyć się z ograniczenia w zakresie odliczenia podatku od towarów i usług. W przypadku  podatników użytkujących samochody osobowe na podstawie umowy leasingu, kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku naliczonego od raty udokumentowanych fakturą, jednakże suma kwot odliczonego podatku w całym okresie użytkowania samochodu dotycząca jednego samochodu nie może przekroczyć 6 tys. zł.

Innymi słowy, jeśli umowa leasingu została zawarta na dwa lata, a podatnik otrzymuje co miesiąc fakturę od leasingodawcy, odlicza tylko 60% VAT ujętego na fakturze pamiętając jednak, że przez całe dwa lata suma odliczonego VAT-u nie przekroczyć 6 tys. zł. Jest to przepis, który zmniejsza opłacalność zakupu samochodów osobowych. Dlatego warto pamiętać o możliwościach optymalizacji odliczenia tego podatku.

Polecamy: Czym jest wynajem średnioterminowy

Umowa na dodatkowe usługi

REKLAMA

Ograniczenie w odliczeniu VAT dotyczy płatności wynikających z zawartej przez przedsiębiorcę umowy leasingu z firmą leasingową. Są to przede wszystkim raty oraz opłata wstępna. Można sobie jednak wyobrazić, że firma leasingowa będzie świadczyła inne (dodatkowe) usługi na rzecz leasingobiorcy potwierdzone odrębną umową. Przykładowo mogą to być usługi zarządzania flotą samochodową (działania związane z procesem zakupu samochodów, które zostaną później oddane w leasing, wsparcie w wyborze floty, analizy pojazdów w danej klasie, zamówienie pojazdów u dealera/producenta, rejestracja pojazdów, przygotowanie pojazdów do wydania użytkownikom, wydanie pojazdów). Czy w tym przypadku będzie nadal obowiązywał limit odliczenia VAT? Z takim pytaniem zwróciła się do organu podatkowego jedna z firm.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Organ podatkowy w ramach interpretacji prawa podatkowego odpowiedział  (interpretacja indywidualna z 28 lutego 2011r., IPPP1-443-1280/10-3/EK), że ustawodawca ograniczył prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku użytkowania samochodów osobowych na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub umowy o podobnym charakterze do 60% (nie więcej jednak niż 6.000 zł) podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. W cytowanym przepisie, ustawodawca wskazuje na czynsz (ratę), a więc nazwę używaną do określenia opłaty za używanie samochodu na podstawie umowy leasingu. W drugiej kolejności ustawodawca wskazuje na „inne płatności wynikające z zawartej umowy”. Jednak ustawodawca wskazał na „inne płatności” co potwierdza, że jego intencją jest aby przepis znalazł zastosowanie do wszystkich płatności jakie zostały wskazane w tej umowie, czyli umowie leasingu. Natomiast w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z dwoma odrębnymi umowami tj. umową leasingu operacyjnego pojazdów i umową o świadczenie dodatkowych usług. Decyzją stron transakcji było oddzielne uregulowanie kwestii leasingu i dodatkowych usług – tj. usług zarządzania flotą. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca nie nabywa od leasingodawcy jednej usługi, lecz leasingodawca zapewnia Wnioskodawcy dwa odrębne świadczenia, tj. leasing operacyjny samochodów oraz usługi związane z zarządzaniem flotą tychże pojazdów. Zatem zastosowanie ograniczenia, wynikającego z przepisu art. 3 ust. 6 ustawy nie będzie miało zastosowania do usług świadczonych na podstawie odrębnej umowy o zarządzaniu flotą samochodów o której mowa we wniosku.

W rezultacie należy stwierdzić, że podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakup usług zarządzania flotą samochodów w odniesieniu do tych samochodów podlega odliczeniu na zasadach ogólnych (w całości). W tym przypadku limit 6 tys. zł nie będzie obowiązywał.

Kiedy limit znów obowiązuje?

Po zakończonej umowie leasingu przedsiębiorca może wykupić wcześniej leasingowane auto. Pojawia więc pytanie w jakiej wysokości podatnik będzie mógł odliczyć VAT z tytułu wykupu auta? Z uwagi na to, że wykup poleasingowego auta jest odrębną czynnością – dostawą towaru, przedsiębiorca nabywa prawo do odliczenia podatku VAT na nowo. Z uwagi jednak, że jest to samochód osobowy, będzie mu przysługiwało prawo odliczenia 60% podatku naliczonego w kwocie nie większej niż 6 tys. zł. Potwierdzają to liczne interpretacje. Jako przykład można podać interpretację z 11 kwietnia 2011, (ILPP2/443-29/11-4/MR).

Dyrektor Izby Skarbowej stwierdził w niej, że leasing operacyjny jest umową, na podstawie której leasingobiorca nabywa jedynie prawo do korzystania z przedmiotu leasingu, a formą wynagrodzenia za powyższą usługę jest czynsz. W świetle ustawy o podatku od towarów i usług leasing operacyjny jest usługą. Po zakończeniu podstawowego okresu trwania umowy leasingu operacyjnego – jednym z wariantów jest sprzedaż przedmiotu umowy leasingobiorcy. Opcja wykupu samochodu będącego przedmiotem umowy leasingu operacyjnego jest uprawnieniem, z którego leasingobiorca może skorzystać, ale nie musi. W kontekście powyższego należy więc przyjąć, że wykup przedmiotu leasingu jest odrębną czynnością – dostawą towaru – nie związaną z samą umową leasingu. W związku z tym, skoro wykup przedmiotu leasingu (samochodu osobowego) jest odrębną czynnością – dostawą towaru – nie związaną z samą umową leasingu, to od tej czynności będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia 60% kwoty podatku należnego, nie więcej niż 6.000 zł – wynikającej z faktury zakupu przedmiotowego pojazdu.

Polecamy: Umowa leasingu - porada

Joanna Szlęzak-Matusewicz, Tax Care

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA