REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czym jest wynajem średnioterminowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Czarnecki
Dyrektor Ds. Sprzedaży Korporacyjnej Masterlease Polska
Masterlease
Czym jest wynajem średnioterminowy
Czym jest wynajem średnioterminowy

REKLAMA

REKLAMA

Wynajem średnioterminowy samochodów (Medium Term Rental) to produkt pośredni między klasycznym wynajmem długoterminowym (FSL), a wypożyczeniem samochodu z firmy świadczącej usługi typu Rent a Car (wynajem krótkoterminowy). Czym się wyróżnia?

Wiele cech wynajmu średnioterminowego jest zbieżnych z zaletami typowego wynajmu długoterminowego. Oba produkty charakteryzuje kompleksowość obsługi samochodów (serwis, opony, mechanika, pojazdy zastępcze, assistance) oraz większa niż w leasingu elastyczność menedżerska. W wynajmie średnioterminowym, podobnie jak w usługach FSL, cena najmu jest indywidualnie kalkulowana i ustalana z Klientem, stosownie do zakresu i poziomu (np. możliwe są różne standardy samochodów zastępczych) obsługi samochodów i kierowców.

REKLAMA

REKLAMA

Istotnym wyróżnikiem wynajmu średnioterminowego jest to, jak jest on traktowany podatkowo. Ponieważ umowy MTR zawierane są na okres poniżej dwóch lat, kontrakty takie nie spełniają definicji leasingu w rozumieniu ustawy CIT i PIT, więc podatkowo są o wiele mniej atrakcyjne dla klienta. W celu zaliczenia wydatków związanych z tymi usługami do kosztów uzyskania przychodów – użytkownik powinien prowadzić ewidencję przebiegu pojazdów (popularnie zwaną „kilometrówką”), co bywa uciążliwe (rodzi dodatkowe obowiązki administracyjne) oraz często prowadzi do jedynie częściowego odliczenia kosztów. Szczególnie przy droższych samochodach klasy premium, często wykonujących niewielkie przebiegi miesięczne – czasem nawet ponad 50% wydatków związanych z eksploatacją pojazdu nie może być uznane za koszt, zmniejszający podstawę opodatkowania (podatek dochodowy).

Zaletą MTR jest z kolei duża elastyczność produktu. Ponieważ i tak umowa ta nie może być zdefiniowana jako leasing – nie ma sensu trzymanie się ustawowych ograniczeń i strony umowy mogą ją zdefiniować w sposób praktycznie dowolny. Okres umowy, tryb rozwiązania, itp. zależą tylko od ustaleń klienta i dostawcy.

Polecamy: Rodzaje leasingu a amortyzacja

REKLAMA

Dzięki temu MTR jest bardzo elastycznym rozwiązaniem, przydatnym w szczególnych sytuacjach. Doskonale sprawdza się w firmach, które realizują krótkoterminowe projekty czy kontrakty lub zatrudniają pracowników ze względu na sezonowość swojej działalności i wówczas potrzebują parku samochodów na kilka miesięcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jest także wygodny jako sposób organizacji dostaw samochodów przedkontraktowych – gdy powstaje potrzeba zaspokojenia popytu na nie w firmie, a przetarg na dostawy samochodów w docelowym wynajmie długoterminowym (oraz często okres niezbędny do ich produkcji) kolidują z potrzebą szybkiej dostawy.

Wynajem średnioterminowy jest wykorzystywany również w chwili, kiedy klient na przykład rozpoczyna działalność w Polsce i jest dopiero na etapie opracowywanie polityki flotowej lub oczekuje na dostawę nowych zamówionych już samochodów. Jest rozwiązaniem komplementarnym wobec typowego full service leasingu, często poprzedzającym właśnie docelową długoterminową umowę współpracy z firmą specjalizującą się w outsourcingu zarządzania flotami. 

Polecamy: Czym jest opłata leasingowa

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA