REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czym jest wynajem średnioterminowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Czarnecki
Dyrektor Ds. Sprzedaży Korporacyjnej Masterlease Polska
Masterlease
Czym jest wynajem średnioterminowy
Czym jest wynajem średnioterminowy

REKLAMA

REKLAMA

Wynajem średnioterminowy samochodów (Medium Term Rental) to produkt pośredni między klasycznym wynajmem długoterminowym (FSL), a wypożyczeniem samochodu z firmy świadczącej usługi typu Rent a Car (wynajem krótkoterminowy). Czym się wyróżnia?

REKLAMA

Wiele cech wynajmu średnioterminowego jest zbieżnych z zaletami typowego wynajmu długoterminowego. Oba produkty charakteryzuje kompleksowość obsługi samochodów (serwis, opony, mechanika, pojazdy zastępcze, assistance) oraz większa niż w leasingu elastyczność menedżerska. W wynajmie średnioterminowym, podobnie jak w usługach FSL, cena najmu jest indywidualnie kalkulowana i ustalana z Klientem, stosownie do zakresu i poziomu (np. możliwe są różne standardy samochodów zastępczych) obsługi samochodów i kierowców.

REKLAMA

Istotnym wyróżnikiem wynajmu średnioterminowego jest to, jak jest on traktowany podatkowo. Ponieważ umowy MTR zawierane są na okres poniżej dwóch lat, kontrakty takie nie spełniają definicji leasingu w rozumieniu ustawy CIT i PIT, więc podatkowo są o wiele mniej atrakcyjne dla klienta. W celu zaliczenia wydatków związanych z tymi usługami do kosztów uzyskania przychodów – użytkownik powinien prowadzić ewidencję przebiegu pojazdów (popularnie zwaną „kilometrówką”), co bywa uciążliwe (rodzi dodatkowe obowiązki administracyjne) oraz często prowadzi do jedynie częściowego odliczenia kosztów. Szczególnie przy droższych samochodach klasy premium, często wykonujących niewielkie przebiegi miesięczne – czasem nawet ponad 50% wydatków związanych z eksploatacją pojazdu nie może być uznane za koszt, zmniejszający podstawę opodatkowania (podatek dochodowy).

Zaletą MTR jest z kolei duża elastyczność produktu. Ponieważ i tak umowa ta nie może być zdefiniowana jako leasing – nie ma sensu trzymanie się ustawowych ograniczeń i strony umowy mogą ją zdefiniować w sposób praktycznie dowolny. Okres umowy, tryb rozwiązania, itp. zależą tylko od ustaleń klienta i dostawcy.

Polecamy: Rodzaje leasingu a amortyzacja

REKLAMA

Dzięki temu MTR jest bardzo elastycznym rozwiązaniem, przydatnym w szczególnych sytuacjach. Doskonale sprawdza się w firmach, które realizują krótkoterminowe projekty czy kontrakty lub zatrudniają pracowników ze względu na sezonowość swojej działalności i wówczas potrzebują parku samochodów na kilka miesięcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jest także wygodny jako sposób organizacji dostaw samochodów przedkontraktowych – gdy powstaje potrzeba zaspokojenia popytu na nie w firmie, a przetarg na dostawy samochodów w docelowym wynajmie długoterminowym (oraz często okres niezbędny do ich produkcji) kolidują z potrzebą szybkiej dostawy.

Wynajem średnioterminowy jest wykorzystywany również w chwili, kiedy klient na przykład rozpoczyna działalność w Polsce i jest dopiero na etapie opracowywanie polityki flotowej lub oczekuje na dostawę nowych zamówionych już samochodów. Jest rozwiązaniem komplementarnym wobec typowego full service leasingu, często poprzedzającym właśnie docelową długoterminową umowę współpracy z firmą specjalizującą się w outsourcingu zarządzania flotami. 

Polecamy: Czym jest opłata leasingowa

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA