REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czym jest wynajem średnioterminowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Czarnecki
Dyrektor Ds. Sprzedaży Korporacyjnej Masterlease Polska
Masterlease
Czym jest wynajem średnioterminowy
Czym jest wynajem średnioterminowy

REKLAMA

REKLAMA

Wynajem średnioterminowy samochodów (Medium Term Rental) to produkt pośredni między klasycznym wynajmem długoterminowym (FSL), a wypożyczeniem samochodu z firmy świadczącej usługi typu Rent a Car (wynajem krótkoterminowy). Czym się wyróżnia?

REKLAMA

Wiele cech wynajmu średnioterminowego jest zbieżnych z zaletami typowego wynajmu długoterminowego. Oba produkty charakteryzuje kompleksowość obsługi samochodów (serwis, opony, mechanika, pojazdy zastępcze, assistance) oraz większa niż w leasingu elastyczność menedżerska. W wynajmie średnioterminowym, podobnie jak w usługach FSL, cena najmu jest indywidualnie kalkulowana i ustalana z Klientem, stosownie do zakresu i poziomu (np. możliwe są różne standardy samochodów zastępczych) obsługi samochodów i kierowców.

REKLAMA

Istotnym wyróżnikiem wynajmu średnioterminowego jest to, jak jest on traktowany podatkowo. Ponieważ umowy MTR zawierane są na okres poniżej dwóch lat, kontrakty takie nie spełniają definicji leasingu w rozumieniu ustawy CIT i PIT, więc podatkowo są o wiele mniej atrakcyjne dla klienta. W celu zaliczenia wydatków związanych z tymi usługami do kosztów uzyskania przychodów – użytkownik powinien prowadzić ewidencję przebiegu pojazdów (popularnie zwaną „kilometrówką”), co bywa uciążliwe (rodzi dodatkowe obowiązki administracyjne) oraz często prowadzi do jedynie częściowego odliczenia kosztów. Szczególnie przy droższych samochodach klasy premium, często wykonujących niewielkie przebiegi miesięczne – czasem nawet ponad 50% wydatków związanych z eksploatacją pojazdu nie może być uznane za koszt, zmniejszający podstawę opodatkowania (podatek dochodowy).

Zaletą MTR jest z kolei duża elastyczność produktu. Ponieważ i tak umowa ta nie może być zdefiniowana jako leasing – nie ma sensu trzymanie się ustawowych ograniczeń i strony umowy mogą ją zdefiniować w sposób praktycznie dowolny. Okres umowy, tryb rozwiązania, itp. zależą tylko od ustaleń klienta i dostawcy.

Polecamy: Rodzaje leasingu a amortyzacja

REKLAMA

Dzięki temu MTR jest bardzo elastycznym rozwiązaniem, przydatnym w szczególnych sytuacjach. Doskonale sprawdza się w firmach, które realizują krótkoterminowe projekty czy kontrakty lub zatrudniają pracowników ze względu na sezonowość swojej działalności i wówczas potrzebują parku samochodów na kilka miesięcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jest także wygodny jako sposób organizacji dostaw samochodów przedkontraktowych – gdy powstaje potrzeba zaspokojenia popytu na nie w firmie, a przetarg na dostawy samochodów w docelowym wynajmie długoterminowym (oraz często okres niezbędny do ich produkcji) kolidują z potrzebą szybkiej dostawy.

Wynajem średnioterminowy jest wykorzystywany również w chwili, kiedy klient na przykład rozpoczyna działalność w Polsce i jest dopiero na etapie opracowywanie polityki flotowej lub oczekuje na dostawę nowych zamówionych już samochodów. Jest rozwiązaniem komplementarnym wobec typowego full service leasingu, często poprzedzającym właśnie docelową długoterminową umowę współpracy z firmą specjalizującą się w outsourcingu zarządzania flotami. 

Polecamy: Czym jest opłata leasingowa

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA