REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing czy zwykły zakup - czyli jak nabyć samochód osobowy na firmę?

leasing czy zakup firmowego auta
leasing czy zakup firmowego auta
BMW

REKLAMA

REKLAMA

Leasing czy zakup firmowego samochodu? Używanie samochodu osobowego w działalności gospodarczej to obecnie pewien standard, gdyż to nie tylko ułatwia dojazd do klientów, ale także usprawnia załatwianie bieżących spraw oraz pozwala zaoszczędzić czas - oczywiście jeżeli nie utkniemy w korkach. Przedsiębiorcy, nabywając nowy środek transportu, często zastanawiają się, czy korzystniejszy będzie zakup na fakturę, czy może jednak użytkowanie pojazdu na podstawie umowy leasingu. Odpowiedź rzecz jasna zależy głównie od indywidualnych warunków danej osoby, jednakże przy podejmowaniu decyzji warto znać możliwości, jakie dają obie z dostępnych form zakupu.

Zakup samochodu osobowego

Zakup samochodu osobowego na fakturę często wiąże się z dosyć wysokim wydatkiem, który musi zostać sfinansowany albo z oszczędności podatnika, albo ze środków uzyskanych z kredytu - w przypadku np. pojazdów o znacznej wartości. Kwestia wyboru odpowiedniej formy nabycia - jak zostało wspomniane na wstępie - zależy w dużej mierze od indywidualnej sytuacji podatnika, dlatego też przejdźmy do omówienia sposobu rozliczenia zakupu w przypadku czynnego podatnika VAT prowadzącego ewidencję w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Jeżeli wartość samochodu osobowego przekracza kwotę 3.500 zł, to podatnik co do zasady powinien wprowadzić pojazd do ewidencji środków trwałych oraz poddać amortyzacji zgodnie z przepisami Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Standardowa stawka amortyzacji w przypadku samochodów osobowych wynosi 20% w skali roku, dlatego też okres dokonywania odpisów amortyzacyjnych nie przekracza 60 miesięcy (5 lat). Jeżeli samochód jest pojazdem używanym w rozumieniu ww. ustawy, czyli przed jego nabyciem był wykorzystywany co najmniej przez okres 6 miesięcy, to stawka amortyzacji możliwa do zastosowania powiększa się do wartości 40% w skali roku. Wówczas okres amortyzacji skraca się do 30 miesięcy (2,5 roku).

W odniesieniu do samochodu osobowego zastosowano pewne ograniczenie (art. 23 ust. 1 pkt 4) w kwestii wysokości odpisów amortyzacyjnych możliwych do zaliczenia w koszty uzyskania przychodów. Otóż nie mogą one stanowić kosztu odpisy w części ustalonej od wartości samochodu przekraczającej równowartość 20.000 euro. Przeliczenia na złote należy dokonać według kursu średniego narodowego Banku Polskiego ogłaszanego na dzień przekazania pojazdu do używania.

Jak zawrzeć umowę sprzedaży samochodu?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wydatki poniesione na utrzymanie samochodu firmowego mogą stanowić koszt uzyskania przychodu w pełnej wysokości. Chodzi głównie o koszty bieżącej eksploatacji, zakupu części, paliwa, ubezpieczenia OC itp - z wyjątkiem ubezpieczeń dobrowolnych. Jeżeli pojazd był sfinansowany ze środków pochodzących z kredytu, wówczas podatnik ma prawo zaliczyć do kosztów przedsiębiorstwa również zapłacone zgodnie z harmonogramem odsetki. 

UWAGA! Składki na dobrowolne ubezpieczenie samochodu osobowego (AC) nie mogą stanowić kosztu uzyskania przychodu od wartości ustalonej zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 47 ustawy o PIT.

Art. 23 ust. 1 pkt 47

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów składek na ubezpieczenie samochodu osobowego w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej pozostaje równowartość 20.000 euro, przeliczona na złote według kursu sprzedaży walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia w wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia

Zasady odliczania VAT-u od samochodów osobowych

Warto również zwrócić uwagę na nowe regulacje odnośnie odliczania podatku od towarów i usług przy nabyciu samochodów osobowych oraz wydatków z nim związanych. Od 1 kwietnia 2014 r., za sprawą kolejnych zmian w ustawie o VAT, podatnik ma pełne prawo do odliczenia całości podatku, jeżeli pojazd firmowy jest wykorzystywany wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Jednak to nie wszystko, ponieważ należy spełnić dodatkowe warunki, tj:

  • zgłosić samochód do urzędu skarbowego na formularzu VAT-26,
  • prowadzić szczegółową ewidencję przebiegu pojazdu dla celów VAT, innymi słowy kilometrówkę,
  • sporządzić regulamin wykorzystywania pojazdu w firmie.

Spełnienie powyższych wymagań jest konieczne, aby wykluczyć ewentualne użycie pojazdu dla celów prywatnych zarówno przedsiębiorcy, jak i zatrudnionych pracowników. W przeciwnym przypadku podatnik traci prawo do pełnego odliczania VAT. Wówczas możliwe jest odliczenie jedynie 50% podatku od nabycia samochodu osobowego oraz wydatków związanych z jego eksploatacją - z wyjątkiem paliwa, od którego odliczenie będzie możliwe dopiero od 1 lipca 2015 r.

Odliczenie 100% VAT od samochodu – kompendium wiedzy

Leasing samochodu osobowego

Podatnicy mają również inną możliwość nabycia samochodu osobowego na firmę - w formie umowy leasingu. Wśród dostępnych do wyboru opcji znajdują się leasing operacyjny oraz finansowy. W przypadku tego pierwszego przedmiot umowy pozostaje składnikiem majątku finansującego - i to on jest zobowiązany do dokonywania amortyzacji. W leasingu finansowym natomiast jest na odwrót, czyli leasingobiorca zalicza przedmiot umowy do własnych środków trwałych oraz poddaje odpisom amortyzacyjnym. W praktyce najczęściej wybieranym przez przedsiębiorców jest leasing operacyjny, głównie z uwagi na niższe koszty na początku okresu. Znaczenie może mieć również fakt, iż przy leasingu finansowym cały podatek VAT należy uiścić z góry.

Korzystanie z samochodów służbowych po zmianach w VAT


REKLAMA

W przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą konieczne jest, aby umowa leasingu operacyjnego była zawarta na okres oznaczony - stanowiący co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji. Jak zostało wspomniane, czas amortyzacji dla samochodów osobowych wynosi 5 lat, zatem okres umowy nie może być krótszy niż 2 lata. Istotne jest również, aby suma opłat objętych umową odpowiadała co najmniej wartości początkowej środka trwałego, pomniejszonej o podatek VAT.

Nabywca samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego zalicza do kosztów uzyskania przychodów faktury za opłatę wstępną oraz kolejne raty leasingowe. W odniesieniu do pozostałych wydatków związanych z użytkowaniem pojazdu podatnik ma prawo do zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów bez limitów, z wyjątkiem dobrowolnego ubezpieczenia AC, o którym mowa była wcześniej.

Co do zasady w przypadku samochodów osobowych użytkowanych w leasingu obowiązują takie same warunki odliczania podatku VAT jak przy nabyciu na fakturę. W celu pełnych odliczeń VAT podatnik zobowiązany jest do zgłoszenia samochodu firmowego do urzędu, prowadzenia dodatkowej ewidencji przebiegu oraz sporządzenia regulaminu. Jeżeli tego nie dokona, wówczas posiada prawo do odliczenia 50% VAT od opłaty wstępnej, rat leasingowych oraz pozostałych wydatków - oprócz zakupu paliwa. Warto wspomnieć, iż odliczenie podatku od opłat leasingowych nie zostało ograniczone limitem kwotowym, jak to miało miejsce przed 1 kwietnia 2014 r. (przedsiębiorca mógł odliczyć łącznie jedynie 60% podatku VAT, jednak nie więcej niż 6.000 zł). Zatem obecnie podatnik będzie miał prawo odliczyć od każdej raty leasingowej 50% podatku VAT, jeżeli zrezygnuje z pełnego odliczenia. Pozostała część podatku będzie stanowiła koszt uzyskania przychodu ewidencjonowany do KPiR.

Sprzedaż samochodu firmowego a formalności

Jaką metodę wybrać?

Dokonując ostatecznego wyboru w kwestii nabycia samochodu osobowego dla celów firmowych, należy spojrzeć nie tylko z punktu widzenia majątkowego, ale także podatkowego. W przypadku leasingu operacyjnego koszty nabycia pojazdu rozkładają się w czasie, przez co przedsiębiorstwo ma mniej obciążoną płynność finansową. Samochód osobowy nie stanowi majątku działalności gospodarczej, dlatego też nie należy martwić się dokonywaniem odpisów amortyzacyjnych. Kosztami są jedynie opłaty leasingowe oraz wydatki poniesione w związku z bieżącym użytkowaniem pojazdu.

W przypadku nabycia samochodu na fakturę należy go sfinansować jednorazowo w momencie zakupu, a to jest duże obciążenie dla przedsiębiorstwa, jeżeli płatność dokonywana jest ze środków znajdujących się na rachunku bankowym firmy. Korzyści podatkowe również nie są atrakcyjne, ponieważ nie jest możliwe ujęcie wydatku bezpośrednio w kosztach, a za pośrednictwem odpisów amortyzacyjnych rozłożonych w czasie.

Jak widać zatem, wybór odpowiedniego sposobu nabycia samochodu osobowego na potrzeby działalności gospodarczej zależy od wielu czynników. Warto wziąć pod uwagę możliwości majątkowe przedsiębiorcy, rodzaj prowadzonej działalności oraz dostępne korzyści podatkowe. W celu podjęcia ostatecznej decyzji najlepiej dokonać kalkulacji opłacalności obu przypadków.

Autor: Karolina Piątkowska specjalista ds. księgowości wfirma.pl

wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA