REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing dla nowych firm – poradnik

Subskrybuj nas na Youtube
Leasing dla nowych firm jest skutecznym sposobem finansowania
Leasing dla nowych firm jest skutecznym sposobem finansowania

REKLAMA

REKLAMA

Leasing dla nowych firm jest skutecznym sposobem finansowania pozwalającym na odroczenie lub uniknięcie jednorazowej płatności. Dowiedz się na czym polega leasing dla nowych firm.

Leasing czy kredyt na samochód?

Pomimo tego, że przedsiębiorcy nie mają możliwości, aby zaliczyć wydatek na zakup auta firmowego jako jednorazowy koszt podatkowy, najczęściej decydują się na ten krok pod koniec roku. Wiedzą bowiem wówczas z jakim dochodem kończą okres rozliczeniowy. Dodatkowo dochodzi czas wysokich obrotów dla wielu firm, a w związku z tym potrzeba zakupów w celu odliczenia VAT-u.

REKLAMA

Jaką formę zakupu samochodu wybrać? Kredyt czy leasing?

Tax Care przygotował analizę przypadku zakupu auta w kredycie i leasingu. Wartość auta 60 tys. zł i 170 tys. zł przy następujących założeniach:

  • pięcioletnia spłata,
  • 5% - wysokość prowizji,
  • wkład własny wynosi 10% (auto tańsze) i 20% (auto droższe);
  • forma opodatkowania - podatek liniowy;
  • auto to środkiem trwałym przez 5 lat.

Polecamy: Leasing czy kredyt na samochód

Dokumenty wymagane do zawarcia umowy leasingowej

Jednym z kluczowych atutów leasingu – szczególnie w porównaniu z kredytem bankowym – jest ograniczenie formalności do jedynie niezbędnych. W praktyce oznacza to minimalną wymaganą liczbę dokumentów potrzebną do rozpatrzenia wniosku i podpisania umowy. Procedura uproszczona nazywana również lombardową, która stanowi największy atut dla firmy jest stosowany w większości wypadków. Jedynymi obwarowaniami do zastosowania tej procedury jest minimalna wysokość opłaty wstępnej (zwykle jest to 10%) i wartość netto leasingowanego pojazdu/pojazdów nie przekraczająca określonej kwoty (każda firma leasingowa jej wysokość określa indywidualnie we własnych procedurach).Aby wyleasingować samochód w procedurze uproszczonej potrzebne będą następujące dokumenty:

Polecamy: Jakie dokumenty potrzebne są do zawarcia umowy leasingowej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niezapłacona rata – jakie skutki?

Sprawy związane z zaległościami uregulowane są zawsze w ogólnych warunkach umowy leasingu (OWUL). Za opóźnienia naliczane są odsetki karne, których wysokość nie może przekroczyć czterokrotności stopy kredytu lombardowego. Firma leasingowa wysyła również monit/wezwanie do zapłaty, za które pobiera opłatę wymienioną w Tabeli Opłat i Prowizji.W wezwaniu do zapłaty leasingodawca wyznaczy dodatkowy termin na spłatę zaległej raty leasingowej (nie krótszy niż 7 dni). W przypadku braku wpłaty zaległości w dodatkowym terminie, leasingodawca będzie miał prawo wypowiedzieć umowę leasingu.

Polecamy: Niezapłacona rata leasingowa i co dalej

Wartość rezydualna i wykup auta

Zakończenie umowy leasingu powoduje, że jej przedmiot wyceniany jest w oparciu o wartość rezydualną. Czym ona jest?

Wartość rezydualna (ang. residual value), a inaczej mówiąc resztowa, to przewidywana wartość środka trwałego lub pozostałości po nim po okresie jego użyteczności (amortyzacji). Ustawa o rachunkowości odnosi się do wartości rezydualnej, mówiąc, iż możliwe jest ewentualne (a więc nieobowiązkowe) wzięcie pod uwagę ceny sprzedaży netto pozostałości po środku trwałym w momencie jego likwidacji. 

Polecamy: Czym jest wartość rezydualna

Podstawową zasadą, którą powinien kierować się klient kupujący samochód używany jest pewne źródło pochodzenia samochodu. Dotychczas tego typ aut można było szukać w komisach, na giełdach lub u prywatnych sprzedawców. Coraz popularniejszym źródłem aut „z drugiej ręki” stają się również firmy leasingowe, który dysponują parkami aut pokontraktowych. Opcja ta obejmuje samochody eksploatowane przez firmy w trakcie trwania kontraktu na wynajem długoterminowy.

Polecamy: Czy warto inwestować w auta pokontraktowe

Opracował: Marcin Milewski

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA