REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing dla nowych firm – poradnik

Subskrybuj nas na Youtube
Leasing dla nowych firm jest skutecznym sposobem finansowania
Leasing dla nowych firm jest skutecznym sposobem finansowania

REKLAMA

REKLAMA

Leasing dla nowych firm jest skutecznym sposobem finansowania pozwalającym na odroczenie lub uniknięcie jednorazowej płatności. Dowiedz się na czym polega leasing dla nowych firm.

Leasing czy kredyt na samochód?

Pomimo tego, że przedsiębiorcy nie mają możliwości, aby zaliczyć wydatek na zakup auta firmowego jako jednorazowy koszt podatkowy, najczęściej decydują się na ten krok pod koniec roku. Wiedzą bowiem wówczas z jakim dochodem kończą okres rozliczeniowy. Dodatkowo dochodzi czas wysokich obrotów dla wielu firm, a w związku z tym potrzeba zakupów w celu odliczenia VAT-u.

REKLAMA

REKLAMA

Jaką formę zakupu samochodu wybrać? Kredyt czy leasing?

Tax Care przygotował analizę przypadku zakupu auta w kredycie i leasingu. Wartość auta 60 tys. zł i 170 tys. zł przy następujących założeniach:

  • pięcioletnia spłata,
  • 5% - wysokość prowizji,
  • wkład własny wynosi 10% (auto tańsze) i 20% (auto droższe);
  • forma opodatkowania - podatek liniowy;
  • auto to środkiem trwałym przez 5 lat.

Polecamy: Leasing czy kredyt na samochód

Dokumenty wymagane do zawarcia umowy leasingowej

Jednym z kluczowych atutów leasingu – szczególnie w porównaniu z kredytem bankowym – jest ograniczenie formalności do jedynie niezbędnych. W praktyce oznacza to minimalną wymaganą liczbę dokumentów potrzebną do rozpatrzenia wniosku i podpisania umowy. Procedura uproszczona nazywana również lombardową, która stanowi największy atut dla firmy jest stosowany w większości wypadków. Jedynymi obwarowaniami do zastosowania tej procedury jest minimalna wysokość opłaty wstępnej (zwykle jest to 10%) i wartość netto leasingowanego pojazdu/pojazdów nie przekraczająca określonej kwoty (każda firma leasingowa jej wysokość określa indywidualnie we własnych procedurach).Aby wyleasingować samochód w procedurze uproszczonej potrzebne będą następujące dokumenty:

REKLAMA

Polecamy: Jakie dokumenty potrzebne są do zawarcia umowy leasingowej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niezapłacona rata – jakie skutki?

Sprawy związane z zaległościami uregulowane są zawsze w ogólnych warunkach umowy leasingu (OWUL). Za opóźnienia naliczane są odsetki karne, których wysokość nie może przekroczyć czterokrotności stopy kredytu lombardowego. Firma leasingowa wysyła również monit/wezwanie do zapłaty, za które pobiera opłatę wymienioną w Tabeli Opłat i Prowizji.W wezwaniu do zapłaty leasingodawca wyznaczy dodatkowy termin na spłatę zaległej raty leasingowej (nie krótszy niż 7 dni). W przypadku braku wpłaty zaległości w dodatkowym terminie, leasingodawca będzie miał prawo wypowiedzieć umowę leasingu.

Polecamy: Niezapłacona rata leasingowa i co dalej

Wartość rezydualna i wykup auta

Zakończenie umowy leasingu powoduje, że jej przedmiot wyceniany jest w oparciu o wartość rezydualną. Czym ona jest?

Wartość rezydualna (ang. residual value), a inaczej mówiąc resztowa, to przewidywana wartość środka trwałego lub pozostałości po nim po okresie jego użyteczności (amortyzacji). Ustawa o rachunkowości odnosi się do wartości rezydualnej, mówiąc, iż możliwe jest ewentualne (a więc nieobowiązkowe) wzięcie pod uwagę ceny sprzedaży netto pozostałości po środku trwałym w momencie jego likwidacji. 

Polecamy: Czym jest wartość rezydualna

Podstawową zasadą, którą powinien kierować się klient kupujący samochód używany jest pewne źródło pochodzenia samochodu. Dotychczas tego typ aut można było szukać w komisach, na giełdach lub u prywatnych sprzedawców. Coraz popularniejszym źródłem aut „z drugiej ręki” stają się również firmy leasingowe, który dysponują parkami aut pokontraktowych. Opcja ta obejmuje samochody eksploatowane przez firmy w trakcie trwania kontraktu na wynajem długoterminowy.

Polecamy: Czy warto inwestować w auta pokontraktowe

Opracował: Marcin Milewski

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA