REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing - alternatywa dla zakupu gotówkowego

Agnieszka Ruder Członek Zarządu, Dyrektor Działu Usług Księgowych w FPA Group
Umowa leasingu
Umowa leasingu

REKLAMA

REKLAMA

Leasing to w praktyce najlepszy sposób na pozyskanie środka trwałego bez poniesienia jednorazowo nakładów finansowych. Jest to niezawodny element finansowy przy problemach z przepływami gotówkowymi.

Przy rozpoczęciu nowej działalności gospodarczej lub przy jej rozszerzaniu warto wnikliwe przeanalizować sytuację finansową i zastanowić się nad zdolnością kredytową. W odróżnieniu od zakupu środka trwałego w kredycie właścicielem przedmiotu leasingu pozostaje firma leasingowa. Słowo leasing wywodzi się z angielskiego czasownika to lease, tłumacząc go oznacza wynająć lub wydzierżawić.

REKLAMA

REKLAMA

W trakcie prowadzenia działalności często zadajemy sobie pytanie czy wstrzymać wydatki na nowy sprzęt i wyposażenie czy uwolnić swoje rezerwy finansowe na te wydatki, czy zachować je na wynagrodzenia i bieżące rachunki np. media, czynsz, materiały biurowe. Wtedy jako alternatywę dla wydatków gotówkowych warto rozważyć możliwość leasingu. Teoretycznie przedmiot wzięty w leasing będzie droższy niż zakupiony za gotówkę, ale unikniemy jednorazowego wydatku przez co zachowamy rezerwę gotówkową. Rozłożymy obciążenie na okres od 1 do 3 lat oraz podwyższymy koszty uzyskania przychodu.

Polski Kodeks cywilny (art. 709) określa umowę leasingową w następujący sposób:” Przez umowę leasingu finansujący zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, nabyć rzecz od oznaczonego zbywcy na warunkach określonych w tej umowie i oddać tę rzecz korzystającemu do używania albo używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony, a korzystający zobowiązuje się zapłacić finansującemu, w uzgodnionych ratach, wynagrodzenie pieniężne, równe co najmniej cenie lub wynagrodzeniu z tytułu nabycia rzeczy przez finansującego”

Produkty leasingowe:

  • Leasing finansowy

Polega na automatycznym przeniesieniu własności środka trwałego na leasingobiorcę po spłacie wszystkich rat leasingowych. Rata leasingowa podzielona jest na część kapitałową i odsetkową. Część odsetkowa jest kosztem uzyskania przychodu u leasingobiorcy a rata kapitałowa obniża zysk po opodatkowaniu (jak kapitał przy operacji kredytowej).

REKLAMA

Podatek VAT jest naliczany jednorazowo od pełnej wartości przedmiotu leasingu. Koszy amortyzacji, remontów i konserwacji przedmiotu leasingu ponosi leasingobiorca. Odstąpienie od tego typu umowy łączy się z zapłatą odszkodowania dla leasingodawcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Leasing operacyjny

Polega na czasowym przekazaniu leasingobiorcy w użytkowanie środka trwałego. Raty i odsetki są w całości zaksięgowane do kosztów uzyskania przychodów. VAT naliczany jest od każdej raty leasingowej. Koszty amortyzacji, remontów i konserwacji ponosi leasingodawca. Wykup przedmiotu leasingu następuje za wartość niższą od wartości rynkowej. Istnieje możliwość odstąpienia od umowy przed okresem jej wygaśnięcia.

  • Leasing zwrotny

Mało popularny ponieważ polega on na odkupieniu posiadanego środka trwałego przez firmą leasingową. Zmienia się właściciel przedmiotu natomiast najemca pozostaje ten sam.

Na polskim rynku słowo leasing kojarzy się gównie z leasingiem samochodu. Prawie 60% umów to umowy na zakup środków transportu.

Jednocześnie wiele firm przekonuje się do leasingu maszyn biurowych np. xero, drukarki. Zakup tego typu produktów obniża w przedsiębiorstwie koszty tonerów, serwisu. Tak więc przed wyborem formy leasingu muszą być brane zarówno korzyści  (szybkie pozyskanie środka trwałego, rozłożenie gotówki w czasie) i czynniki panujące w firmie (aktualna sytuacja finansowa, cash-flow, prognoza finansowa na okres leasingu).

Nie ma praktycznie istotnej różnicy między leasingiem a zakupem w kredycie. Nie ma istotnych różnic w oprocentowaniu. Natomiast zalety leasingu to szybka procedura zawierania umowy, brak prowizji, mniej formalności, brak obowiązkowego wkładu własnego oraz zabezpieczeń.

Jaką wybrać firmę leasingową?

Pamiętajmy, że leasigodawca jest właścicielem przedmiotu leasingu, a w razie jej upadłości komornik może odebrać, zająć przedmiot leasingu spłacony nawet do 80%. Tak więc najlepiej wybrać firmę stabilną, powiązaną z bankiem kapitałowo. Prawie 90% firm leasingowych zrzeszonych jest w Związku Przedsiębiorstw Leasingowych. Natomiast musimy zwrócić szczególną uwagę na podpisywane umowy, pamiętajmy, że nie są wolne od wad.

Rynek firm leasingowych w Europie

Warunki umowy leasingowej muszą spełniać wymogi ustawowe. W przypadku większej wartości przedmiotu leasingu możemy liczyć na niestandardową umowę, dostosowaną do naszych potrzeb.

Na co zwrócić uwagę?

  1. dokładnie czytamy umowę, jeżeli jest ona obszerna i skomplikowana to przekażmy ją prawnikowi,
  2. na wstępie otrzymujemy OWL- ogólne warunki leasingu, umowa „właściwa” zawiera więcej szczegółów i informacji na temat dodatkowych opłat,
  3. analizujmy dodatkowe opłaty np. za zmianę działalności firmy, za zmiany w dowodzie rejestracyjnym, zezwolenie na wyjazd za granicę, za wznowienie umowy (w przypadku rozwiązania umowy z tytułu nieterminowych wpłat rat leasingowych), za powstałe szkody z winy leasingobiorcy (opłaty sięgają od 1000 do 2000 zł.)

Leasing: krok po kroku

Co stanie się  w przypadku braku możliwości spłaty rat leasingowych gdy pojawią się problemy finansowe w firmie. Przed przewidywanym opóźnieniem  najpierw należy powiadomić leasingodawcę a następnie wynegocjować np. 1-2 miesięczną karencję spłaty. W przypadku niewywiązania się z umowy, leasingodawca uruchamia szybkie procedury egzekucyjne (zwrot przedmiotu leasingu), które są krótsze niż w przypadku kredytu. Leasingobiorca traci zarówno środek trwały i koszty (raty) oraz ponosi dodatkowe opłaty.

Pułapki leasingu

Wszystkie powyższe aspekty musimy rozpatrzyć przed podpisaniem umowy aby skalkulować opłacalność tego rodzaju finansowania. Przed podjęciem decyzji o leasingu warto zasięgnąć również opinii doradców w tej branży aby leasing w 100% był korzystną alternatywą dla zakupu gotówkowego.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie 2025 r. i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [checklista] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

REKLAMA

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Większość cyberataków zaczyna się od pracownika. Oto 6 dobrych praktyk dla pracowników i pracodawców

Ponad połowa cyberataków spowodowana jest błędami pracowników. Przekazujemy 6 dobrych praktyk dla pracownika i pracodawcy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każda organizacja powinna się z nimi zapoznać.

REKLAMA

Rolnictwo precyzyjne jako element rolnictwa 4.0 - co to jest i od czego zacząć?

Rolnictwo precyzyjne elementem rolnictwa 4.0 - co to jest i jak zacząć? Wejście w świat rolnictwa precyzyjnego nie musi być gwałtowną rewolucją na zasadzie „wszystko albo nic”. Co wynika z najnowszego raportu John Deere?

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA