REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing - alternatywa dla zakupu gotówkowego

Agnieszka Ruder Członek Zarządu, Dyrektor Działu Usług Księgowych w FPA Group
Umowa leasingu
Umowa leasingu

REKLAMA

REKLAMA

Leasing to w praktyce najlepszy sposób na pozyskanie środka trwałego bez poniesienia jednorazowo nakładów finansowych. Jest to niezawodny element finansowy przy problemach z przepływami gotówkowymi.

REKLAMA

Przy rozpoczęciu nowej działalności gospodarczej lub przy jej rozszerzaniu warto wnikliwe przeanalizować sytuację finansową i zastanowić się nad zdolnością kredytową. W odróżnieniu od zakupu środka trwałego w kredycie właścicielem przedmiotu leasingu pozostaje firma leasingowa. Słowo leasing wywodzi się z angielskiego czasownika to lease, tłumacząc go oznacza wynająć lub wydzierżawić.

REKLAMA

W trakcie prowadzenia działalności często zadajemy sobie pytanie czy wstrzymać wydatki na nowy sprzęt i wyposażenie czy uwolnić swoje rezerwy finansowe na te wydatki, czy zachować je na wynagrodzenia i bieżące rachunki np. media, czynsz, materiały biurowe. Wtedy jako alternatywę dla wydatków gotówkowych warto rozważyć możliwość leasingu. Teoretycznie przedmiot wzięty w leasing będzie droższy niż zakupiony za gotówkę, ale unikniemy jednorazowego wydatku przez co zachowamy rezerwę gotówkową. Rozłożymy obciążenie na okres od 1 do 3 lat oraz podwyższymy koszty uzyskania przychodu.

Polski Kodeks cywilny (art. 709) określa umowę leasingową w następujący sposób:” Przez umowę leasingu finansujący zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, nabyć rzecz od oznaczonego zbywcy na warunkach określonych w tej umowie i oddać tę rzecz korzystającemu do używania albo używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony, a korzystający zobowiązuje się zapłacić finansującemu, w uzgodnionych ratach, wynagrodzenie pieniężne, równe co najmniej cenie lub wynagrodzeniu z tytułu nabycia rzeczy przez finansującego”

Produkty leasingowe:

  • Leasing finansowy

REKLAMA

Polega na automatycznym przeniesieniu własności środka trwałego na leasingobiorcę po spłacie wszystkich rat leasingowych. Rata leasingowa podzielona jest na część kapitałową i odsetkową. Część odsetkowa jest kosztem uzyskania przychodu u leasingobiorcy a rata kapitałowa obniża zysk po opodatkowaniu (jak kapitał przy operacji kredytowej).

Podatek VAT jest naliczany jednorazowo od pełnej wartości przedmiotu leasingu. Koszy amortyzacji, remontów i konserwacji przedmiotu leasingu ponosi leasingobiorca. Odstąpienie od tego typu umowy łączy się z zapłatą odszkodowania dla leasingodawcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Leasing operacyjny

Polega na czasowym przekazaniu leasingobiorcy w użytkowanie środka trwałego. Raty i odsetki są w całości zaksięgowane do kosztów uzyskania przychodów. VAT naliczany jest od każdej raty leasingowej. Koszty amortyzacji, remontów i konserwacji ponosi leasingodawca. Wykup przedmiotu leasingu następuje za wartość niższą od wartości rynkowej. Istnieje możliwość odstąpienia od umowy przed okresem jej wygaśnięcia.

  • Leasing zwrotny

Mało popularny ponieważ polega on na odkupieniu posiadanego środka trwałego przez firmą leasingową. Zmienia się właściciel przedmiotu natomiast najemca pozostaje ten sam.

Na polskim rynku słowo leasing kojarzy się gównie z leasingiem samochodu. Prawie 60% umów to umowy na zakup środków transportu.

Jednocześnie wiele firm przekonuje się do leasingu maszyn biurowych np. xero, drukarki. Zakup tego typu produktów obniża w przedsiębiorstwie koszty tonerów, serwisu. Tak więc przed wyborem formy leasingu muszą być brane zarówno korzyści  (szybkie pozyskanie środka trwałego, rozłożenie gotówki w czasie) i czynniki panujące w firmie (aktualna sytuacja finansowa, cash-flow, prognoza finansowa na okres leasingu).

Nie ma praktycznie istotnej różnicy między leasingiem a zakupem w kredycie. Nie ma istotnych różnic w oprocentowaniu. Natomiast zalety leasingu to szybka procedura zawierania umowy, brak prowizji, mniej formalności, brak obowiązkowego wkładu własnego oraz zabezpieczeń.

Jaką wybrać firmę leasingową?

Pamiętajmy, że leasigodawca jest właścicielem przedmiotu leasingu, a w razie jej upadłości komornik może odebrać, zająć przedmiot leasingu spłacony nawet do 80%. Tak więc najlepiej wybrać firmę stabilną, powiązaną z bankiem kapitałowo. Prawie 90% firm leasingowych zrzeszonych jest w Związku Przedsiębiorstw Leasingowych. Natomiast musimy zwrócić szczególną uwagę na podpisywane umowy, pamiętajmy, że nie są wolne od wad.

Rynek firm leasingowych w Europie

Warunki umowy leasingowej muszą spełniać wymogi ustawowe. W przypadku większej wartości przedmiotu leasingu możemy liczyć na niestandardową umowę, dostosowaną do naszych potrzeb.

Na co zwrócić uwagę?

  1. dokładnie czytamy umowę, jeżeli jest ona obszerna i skomplikowana to przekażmy ją prawnikowi,
  2. na wstępie otrzymujemy OWL- ogólne warunki leasingu, umowa „właściwa” zawiera więcej szczegółów i informacji na temat dodatkowych opłat,
  3. analizujmy dodatkowe opłaty np. za zmianę działalności firmy, za zmiany w dowodzie rejestracyjnym, zezwolenie na wyjazd za granicę, za wznowienie umowy (w przypadku rozwiązania umowy z tytułu nieterminowych wpłat rat leasingowych), za powstałe szkody z winy leasingobiorcy (opłaty sięgają od 1000 do 2000 zł.)

Leasing: krok po kroku

Co stanie się  w przypadku braku możliwości spłaty rat leasingowych gdy pojawią się problemy finansowe w firmie. Przed przewidywanym opóźnieniem  najpierw należy powiadomić leasingodawcę a następnie wynegocjować np. 1-2 miesięczną karencję spłaty. W przypadku niewywiązania się z umowy, leasingodawca uruchamia szybkie procedury egzekucyjne (zwrot przedmiotu leasingu), które są krótsze niż w przypadku kredytu. Leasingobiorca traci zarówno środek trwały i koszty (raty) oraz ponosi dodatkowe opłaty.

Pułapki leasingu

Wszystkie powyższe aspekty musimy rozpatrzyć przed podpisaniem umowy aby skalkulować opłacalność tego rodzaju finansowania. Przed podjęciem decyzji o leasingu warto zasięgnąć również opinii doradców w tej branży aby leasing w 100% był korzystną alternatywą dla zakupu gotówkowego.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA