REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing - alternatywa dla zakupu gotówkowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Ruder Członek Zarządu, Dyrektor Działu Usług Księgowych w FPA Group
Umowa leasingu
Umowa leasingu

REKLAMA

REKLAMA

Leasing to w praktyce najlepszy sposób na pozyskanie środka trwałego bez poniesienia jednorazowo nakładów finansowych. Jest to niezawodny element finansowy przy problemach z przepływami gotówkowymi.

Przy rozpoczęciu nowej działalności gospodarczej lub przy jej rozszerzaniu warto wnikliwe przeanalizować sytuację finansową i zastanowić się nad zdolnością kredytową. W odróżnieniu od zakupu środka trwałego w kredycie właścicielem przedmiotu leasingu pozostaje firma leasingowa. Słowo leasing wywodzi się z angielskiego czasownika to lease, tłumacząc go oznacza wynająć lub wydzierżawić.

REKLAMA

REKLAMA

W trakcie prowadzenia działalności często zadajemy sobie pytanie czy wstrzymać wydatki na nowy sprzęt i wyposażenie czy uwolnić swoje rezerwy finansowe na te wydatki, czy zachować je na wynagrodzenia i bieżące rachunki np. media, czynsz, materiały biurowe. Wtedy jako alternatywę dla wydatków gotówkowych warto rozważyć możliwość leasingu. Teoretycznie przedmiot wzięty w leasing będzie droższy niż zakupiony za gotówkę, ale unikniemy jednorazowego wydatku przez co zachowamy rezerwę gotówkową. Rozłożymy obciążenie na okres od 1 do 3 lat oraz podwyższymy koszty uzyskania przychodu.

Polski Kodeks cywilny (art. 709) określa umowę leasingową w następujący sposób:” Przez umowę leasingu finansujący zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, nabyć rzecz od oznaczonego zbywcy na warunkach określonych w tej umowie i oddać tę rzecz korzystającemu do używania albo używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony, a korzystający zobowiązuje się zapłacić finansującemu, w uzgodnionych ratach, wynagrodzenie pieniężne, równe co najmniej cenie lub wynagrodzeniu z tytułu nabycia rzeczy przez finansującego”

Produkty leasingowe:

  • Leasing finansowy

Polega na automatycznym przeniesieniu własności środka trwałego na leasingobiorcę po spłacie wszystkich rat leasingowych. Rata leasingowa podzielona jest na część kapitałową i odsetkową. Część odsetkowa jest kosztem uzyskania przychodu u leasingobiorcy a rata kapitałowa obniża zysk po opodatkowaniu (jak kapitał przy operacji kredytowej).

REKLAMA

Podatek VAT jest naliczany jednorazowo od pełnej wartości przedmiotu leasingu. Koszy amortyzacji, remontów i konserwacji przedmiotu leasingu ponosi leasingobiorca. Odstąpienie od tego typu umowy łączy się z zapłatą odszkodowania dla leasingodawcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Leasing operacyjny

Polega na czasowym przekazaniu leasingobiorcy w użytkowanie środka trwałego. Raty i odsetki są w całości zaksięgowane do kosztów uzyskania przychodów. VAT naliczany jest od każdej raty leasingowej. Koszty amortyzacji, remontów i konserwacji ponosi leasingodawca. Wykup przedmiotu leasingu następuje za wartość niższą od wartości rynkowej. Istnieje możliwość odstąpienia od umowy przed okresem jej wygaśnięcia.

  • Leasing zwrotny

Mało popularny ponieważ polega on na odkupieniu posiadanego środka trwałego przez firmą leasingową. Zmienia się właściciel przedmiotu natomiast najemca pozostaje ten sam.

Na polskim rynku słowo leasing kojarzy się gównie z leasingiem samochodu. Prawie 60% umów to umowy na zakup środków transportu.

Jednocześnie wiele firm przekonuje się do leasingu maszyn biurowych np. xero, drukarki. Zakup tego typu produktów obniża w przedsiębiorstwie koszty tonerów, serwisu. Tak więc przed wyborem formy leasingu muszą być brane zarówno korzyści  (szybkie pozyskanie środka trwałego, rozłożenie gotówki w czasie) i czynniki panujące w firmie (aktualna sytuacja finansowa, cash-flow, prognoza finansowa na okres leasingu).

Nie ma praktycznie istotnej różnicy między leasingiem a zakupem w kredycie. Nie ma istotnych różnic w oprocentowaniu. Natomiast zalety leasingu to szybka procedura zawierania umowy, brak prowizji, mniej formalności, brak obowiązkowego wkładu własnego oraz zabezpieczeń.

Jaką wybrać firmę leasingową?

Pamiętajmy, że leasigodawca jest właścicielem przedmiotu leasingu, a w razie jej upadłości komornik może odebrać, zająć przedmiot leasingu spłacony nawet do 80%. Tak więc najlepiej wybrać firmę stabilną, powiązaną z bankiem kapitałowo. Prawie 90% firm leasingowych zrzeszonych jest w Związku Przedsiębiorstw Leasingowych. Natomiast musimy zwrócić szczególną uwagę na podpisywane umowy, pamiętajmy, że nie są wolne od wad.

Rynek firm leasingowych w Europie

Warunki umowy leasingowej muszą spełniać wymogi ustawowe. W przypadku większej wartości przedmiotu leasingu możemy liczyć na niestandardową umowę, dostosowaną do naszych potrzeb.

Na co zwrócić uwagę?

  1. dokładnie czytamy umowę, jeżeli jest ona obszerna i skomplikowana to przekażmy ją prawnikowi,
  2. na wstępie otrzymujemy OWL- ogólne warunki leasingu, umowa „właściwa” zawiera więcej szczegółów i informacji na temat dodatkowych opłat,
  3. analizujmy dodatkowe opłaty np. za zmianę działalności firmy, za zmiany w dowodzie rejestracyjnym, zezwolenie na wyjazd za granicę, za wznowienie umowy (w przypadku rozwiązania umowy z tytułu nieterminowych wpłat rat leasingowych), za powstałe szkody z winy leasingobiorcy (opłaty sięgają od 1000 do 2000 zł.)

Leasing: krok po kroku

Co stanie się  w przypadku braku możliwości spłaty rat leasingowych gdy pojawią się problemy finansowe w firmie. Przed przewidywanym opóźnieniem  najpierw należy powiadomić leasingodawcę a następnie wynegocjować np. 1-2 miesięczną karencję spłaty. W przypadku niewywiązania się z umowy, leasingodawca uruchamia szybkie procedury egzekucyjne (zwrot przedmiotu leasingu), które są krótsze niż w przypadku kredytu. Leasingobiorca traci zarówno środek trwały i koszty (raty) oraz ponosi dodatkowe opłaty.

Pułapki leasingu

Wszystkie powyższe aspekty musimy rozpatrzyć przed podpisaniem umowy aby skalkulować opłacalność tego rodzaju finansowania. Przed podjęciem decyzji o leasingu warto zasięgnąć również opinii doradców w tej branży aby leasing w 100% był korzystną alternatywą dla zakupu gotówkowego.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA