REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Outsourcing aut firmowych coraz popularniejszy

samochód w firmie
samochód w firmie

REKLAMA

REKLAMA

Około 4 proc. wszystkich aut służbowych w Polsce jest outsourcowanych. Równocześnie firm, które w minionym półroczu zdecydowały się na oddanie swoich flot w długoterminowe zarządzanie zewnętrzne było prawie 17 tys. – wynika z najnowszego raportu Instytutu Keralla Research, który bada rynek Car Fleet Management w Polsce.

Z analiz Keralla Research wynika, że możliwą do pozyskania flotę aut firmowych, które potencjalnie mogłyby być outsourcowane można oceniać na ok. 580 tys. pojazdów. Dojście do tego wyniku to jednak praca na kolejne lata dla firm CFM-wych.

REKLAMA

Biorąc jednak pod uwagę aktualny stan rynku tj. 148 tys. wynajętych pojazdów, prognozy dla branży są zdecydowanie optymistyczne, mimo, że nastroje przedsiębiorców w większości, nadal są kiepskie.

Pierwsza połowa tego roku nie należała do łatwych dla branży CFM. Rywalizacja z konkurencją, wzrost cen polis ubezpieczeniowych, wzrost cen paliw plus nieustanna presja na optymalizowanie kosztów używania aut firmowych. Mimo to, rynek notuje 4-5 procentową zwyżkę, a kolejne firmy decydują się na wydzielenie obszaru transportu specjalistom

Rynek z perspektywy flot i klienta

REKLAMA

Z najnowszego raportu Instytutu Keralla wynika, że w obszarze pozyskiwania nowych klientów na usługi CFM nastąpiła progresja 4,5 proc. r/r. Wzrost odnotowano też w liczbie pojazdów obsługiwanych we wszystkich formach wynajmu (progresja 5,6 porc. r/r). Takimi dynamikami zakończono pierwszą połowę roku 2012, co dowodzi, że również w okresie gospodarczego spowolnienia do używania samochodów firmowych administrowanych przez podmiot zewnętrzny przekonują się kolejni przedsiębiorcy.

Rynek CFM po drugim kwartale tego roku osiągnął w liczbie pojazdów wynik 148,3 tys. pojazdów. Dwanaście miesięcy wcześniej, w formule outsourcingu jeździło po naszych drogach ok. 8 tysięcy pojazdów mniej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do wynajmu długoterminowego przekonało się, jak dotąd 16,7 tys. przedsiębiorców. Oferentom udało się więc w ciągu roku skutecznie przekonać do outsourcingu floty nieco ponad 700 podmiotów gospodarczych.

Zakładając, że dotychczasowa dynamika sprzedaży zostanie utrzymana, a wszystko na to wskazuje, wówczas branża CFM, zgodnie z naszymi ubiegłorocznymi prognozami,
wejdzie z wynikiem ponad 150 tys. firmowych aut w nowy 2013 rok.

Zobacz: Jaki jest podatek od sprzedanego samochodu?

Struktura portfela usług

Według Keralla Research, full service leasing oraz tzw. leasing niepełnoobsługowy (leasing plus okrojony serwis) to konsekwentnie od miesięcy najlepiej sprzedające się warianty outsourcingu flot firmowych.

REKLAMA

W opcji FSL progresja w liczbie pojazdów liczona r/r wyniosła 2,3 proc., natomiast dla opcji niepełnego wynajmu, aż 20,6 proc. Tylko w tych dwóch wariantach usług klienci firmowi użytkują łącznie ponad 130 tys. pojazdów, z czego 112 610 aut jeździ w opcji FSL, a 17 956 w niepełnym wynajmie.

Aktualnie full service leasing ma 76% udziału w dostępnych na rynku formach oferty outsourcingu firmowej floty. Wśród pozostałych 24% największy udział ma niepełny wynajem (12%), następnie wyłączne zarządzanie (9%) oraz zyskujący, jak widać na znaczeniu w okresie spowolnienia gospodarczego, najem pojazdów do firmy (3%).

Rynek z perspektywy oferentów

Wynajem długoterminowy oferowało w Polsce, na koniec czerwca 2012 ok. 43 firmy, w  badaniu Keralla Research udział wzięło 36 dostawców, którzy obsługują flotę stanowiącą – wg naszych szacunków – ok. 97 proc. wszystkich zewnętrznie zarządzanych pojazdów służbowych w Polsce.

Do ważniejszych wydarzeń w badanym okresie należy fuzja spółki KBC Autolease i Business Lease Poland. „Pod skrzydła” Business Lease Poland przeszli klienci spółki KBC i w efekcie Business Lease— wg danych PZWLP — zarządza flotą ok. 6 tys. pojazdów, co plasuje ją w pierwszej dziesiątce graczy, jednak ze względu na brak „twardych” statystyk, dane spółki umieszczono w kategorii „pozostali”. W badanym okresie wycofały się z rywalizacji rynkowej dwie inne spółki CFM (Samset oraz Sorgan), tak więc stopniowo krajowy rynek CFM przechodzi proces konsolidacji i zmian, które w perspektywie upodobnią go, jak można sądzić, do modelu zachodnioeuropejskiego.

Do wiodących oferentów branży należą: Masterlease, LeasePlan FM oraz Arval Service Lease Polska. Głównym graczem jest Masterlease. Spółka ma obecnie 14% udziału w rynku i obsługuje flotę ponad 20 tys. aut. LeasePlan FM obsługuje 19 074 pojazdów, co daje firmie już 13%. udział w krajowym rynku, a spółka ARVAL z udziałem 11%, zakończyła drugi kwartał wynikiem 16 279 pojazdów.

Niezwykle dynamicznie zyskuje na znaczeniu spółka Carefleet, która obecnie ma już 6% udział w rynku i obsługuje ponad 9 tys. pojazdów. Analizując historycznie wyniki tej firmy, okazuje się, że jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się firm CFM w Polsce ostatnich pięciu lat.

Zrzeszenia oraz dealerskie programy fleet management

Z danych Keralla Research wynika, że firmy zrzeszone w Polskim Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów łącznie obsługiwały na koniec drugiego kwartału 103 108 samochodów w różnych formach wynajmu, co daje Zrzeszeniu już 69,5 proc. pokrycia w krajowym rynku. Największe floty członków PZWLP obsługiwane są przez LeasePlan, Arval oraz Alphabet Polska Fleet Management.

W programie zarządzania flotą, oferowanym przez Toyotę, jedynym póki co programie dealerskim, który wypracował formułę typu management pojazdów na taką skalę w Polsce, uczestniczy blisko 400 firm-klientów.  Wśród dealerów Toyoty promujących management flot, najaktywniej działają CorpoFlota (3579 aut), Toyota Marki (3569 aut), Carolina Fleet Management (1467 aut) oraz Auto Podlasie (1254 aut). W całym programie zarządczym Toyoty jeździ obecnie 12 411 samochodów służbowych. W rynku daje to TCCM 8 proc. udziału.

 Pojedyncze największe floty

Największe pojedyncze floty w kraju, obsługiwane dla jednego klienta w wariancie full service leasing mieli w swoim portfelu w drugim kwartale br.: Transpost (1933 pojazdy), Bankowy Fundusz Leasingowy (1072), Alphabet (967) oraz Toyota Marki FM (933).

Największą krajową flotą w wynajmie niepełnoobsługowym, 545 pojazdy, opiekuje się Toyota Marki, następnie Alphabet Polska (527) oraz Volkswagen Leasing Polska (413). 

Największe pojedyncze floty wyłącznie zarządzane ma w portfelu BRE Leasing (754 pojazdy), Lease Plan (649), Toyota Marki (411) oraz Fraikin (396 pojazdów).

Natomiast największe floty w zyskującym na popularności najmie obsługuje Cosmopol (131 aut) oraz Express (106) i Global CFM (102). 

Zobacz serwis: Samochód w firmie

Autor: Katarzyna Pydych

General Director/Researcher Keralla Research

Podsumowanie rynku oparto na danych przekazanych przez firmy car fleet management. Wyniki przekazało 36 dostawców, z czego część z zastrzeżeniem anonimowości (bez prezentacji nazwy firmy).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA