REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Outsourcing aut firmowych coraz popularniejszy

Subskrybuj nas na Youtube
samochód w firmie
samochód w firmie

REKLAMA

REKLAMA

Około 4 proc. wszystkich aut służbowych w Polsce jest outsourcowanych. Równocześnie firm, które w minionym półroczu zdecydowały się na oddanie swoich flot w długoterminowe zarządzanie zewnętrzne było prawie 17 tys. – wynika z najnowszego raportu Instytutu Keralla Research, który bada rynek Car Fleet Management w Polsce.

Z analiz Keralla Research wynika, że możliwą do pozyskania flotę aut firmowych, które potencjalnie mogłyby być outsourcowane można oceniać na ok. 580 tys. pojazdów. Dojście do tego wyniku to jednak praca na kolejne lata dla firm CFM-wych.

REKLAMA

Biorąc jednak pod uwagę aktualny stan rynku tj. 148 tys. wynajętych pojazdów, prognozy dla branży są zdecydowanie optymistyczne, mimo, że nastroje przedsiębiorców w większości, nadal są kiepskie.

Pierwsza połowa tego roku nie należała do łatwych dla branży CFM. Rywalizacja z konkurencją, wzrost cen polis ubezpieczeniowych, wzrost cen paliw plus nieustanna presja na optymalizowanie kosztów używania aut firmowych. Mimo to, rynek notuje 4-5 procentową zwyżkę, a kolejne firmy decydują się na wydzielenie obszaru transportu specjalistom

Rynek z perspektywy flot i klienta

REKLAMA

Z najnowszego raportu Instytutu Keralla wynika, że w obszarze pozyskiwania nowych klientów na usługi CFM nastąpiła progresja 4,5 proc. r/r. Wzrost odnotowano też w liczbie pojazdów obsługiwanych we wszystkich formach wynajmu (progresja 5,6 porc. r/r). Takimi dynamikami zakończono pierwszą połowę roku 2012, co dowodzi, że również w okresie gospodarczego spowolnienia do używania samochodów firmowych administrowanych przez podmiot zewnętrzny przekonują się kolejni przedsiębiorcy.

Rynek CFM po drugim kwartale tego roku osiągnął w liczbie pojazdów wynik 148,3 tys. pojazdów. Dwanaście miesięcy wcześniej, w formule outsourcingu jeździło po naszych drogach ok. 8 tysięcy pojazdów mniej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do wynajmu długoterminowego przekonało się, jak dotąd 16,7 tys. przedsiębiorców. Oferentom udało się więc w ciągu roku skutecznie przekonać do outsourcingu floty nieco ponad 700 podmiotów gospodarczych.

Zakładając, że dotychczasowa dynamika sprzedaży zostanie utrzymana, a wszystko na to wskazuje, wówczas branża CFM, zgodnie z naszymi ubiegłorocznymi prognozami,
wejdzie z wynikiem ponad 150 tys. firmowych aut w nowy 2013 rok.

Zobacz: Jaki jest podatek od sprzedanego samochodu?

Struktura portfela usług

Według Keralla Research, full service leasing oraz tzw. leasing niepełnoobsługowy (leasing plus okrojony serwis) to konsekwentnie od miesięcy najlepiej sprzedające się warianty outsourcingu flot firmowych.

REKLAMA

W opcji FSL progresja w liczbie pojazdów liczona r/r wyniosła 2,3 proc., natomiast dla opcji niepełnego wynajmu, aż 20,6 proc. Tylko w tych dwóch wariantach usług klienci firmowi użytkują łącznie ponad 130 tys. pojazdów, z czego 112 610 aut jeździ w opcji FSL, a 17 956 w niepełnym wynajmie.

Aktualnie full service leasing ma 76% udziału w dostępnych na rynku formach oferty outsourcingu firmowej floty. Wśród pozostałych 24% największy udział ma niepełny wynajem (12%), następnie wyłączne zarządzanie (9%) oraz zyskujący, jak widać na znaczeniu w okresie spowolnienia gospodarczego, najem pojazdów do firmy (3%).

Rynek z perspektywy oferentów

Wynajem długoterminowy oferowało w Polsce, na koniec czerwca 2012 ok. 43 firmy, w  badaniu Keralla Research udział wzięło 36 dostawców, którzy obsługują flotę stanowiącą – wg naszych szacunków – ok. 97 proc. wszystkich zewnętrznie zarządzanych pojazdów służbowych w Polsce.

Do ważniejszych wydarzeń w badanym okresie należy fuzja spółki KBC Autolease i Business Lease Poland. „Pod skrzydła” Business Lease Poland przeszli klienci spółki KBC i w efekcie Business Lease— wg danych PZWLP — zarządza flotą ok. 6 tys. pojazdów, co plasuje ją w pierwszej dziesiątce graczy, jednak ze względu na brak „twardych” statystyk, dane spółki umieszczono w kategorii „pozostali”. W badanym okresie wycofały się z rywalizacji rynkowej dwie inne spółki CFM (Samset oraz Sorgan), tak więc stopniowo krajowy rynek CFM przechodzi proces konsolidacji i zmian, które w perspektywie upodobnią go, jak można sądzić, do modelu zachodnioeuropejskiego.

Do wiodących oferentów branży należą: Masterlease, LeasePlan FM oraz Arval Service Lease Polska. Głównym graczem jest Masterlease. Spółka ma obecnie 14% udziału w rynku i obsługuje flotę ponad 20 tys. aut. LeasePlan FM obsługuje 19 074 pojazdów, co daje firmie już 13%. udział w krajowym rynku, a spółka ARVAL z udziałem 11%, zakończyła drugi kwartał wynikiem 16 279 pojazdów.

Niezwykle dynamicznie zyskuje na znaczeniu spółka Carefleet, która obecnie ma już 6% udział w rynku i obsługuje ponad 9 tys. pojazdów. Analizując historycznie wyniki tej firmy, okazuje się, że jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się firm CFM w Polsce ostatnich pięciu lat.

Zrzeszenia oraz dealerskie programy fleet management

Z danych Keralla Research wynika, że firmy zrzeszone w Polskim Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów łącznie obsługiwały na koniec drugiego kwartału 103 108 samochodów w różnych formach wynajmu, co daje Zrzeszeniu już 69,5 proc. pokrycia w krajowym rynku. Największe floty członków PZWLP obsługiwane są przez LeasePlan, Arval oraz Alphabet Polska Fleet Management.

W programie zarządzania flotą, oferowanym przez Toyotę, jedynym póki co programie dealerskim, który wypracował formułę typu management pojazdów na taką skalę w Polsce, uczestniczy blisko 400 firm-klientów.  Wśród dealerów Toyoty promujących management flot, najaktywniej działają CorpoFlota (3579 aut), Toyota Marki (3569 aut), Carolina Fleet Management (1467 aut) oraz Auto Podlasie (1254 aut). W całym programie zarządczym Toyoty jeździ obecnie 12 411 samochodów służbowych. W rynku daje to TCCM 8 proc. udziału.

 Pojedyncze największe floty

Największe pojedyncze floty w kraju, obsługiwane dla jednego klienta w wariancie full service leasing mieli w swoim portfelu w drugim kwartale br.: Transpost (1933 pojazdy), Bankowy Fundusz Leasingowy (1072), Alphabet (967) oraz Toyota Marki FM (933).

Największą krajową flotą w wynajmie niepełnoobsługowym, 545 pojazdy, opiekuje się Toyota Marki, następnie Alphabet Polska (527) oraz Volkswagen Leasing Polska (413). 

Największe pojedyncze floty wyłącznie zarządzane ma w portfelu BRE Leasing (754 pojazdy), Lease Plan (649), Toyota Marki (411) oraz Fraikin (396 pojazdów).

Natomiast największe floty w zyskującym na popularności najmie obsługuje Cosmopol (131 aut) oraz Express (106) i Global CFM (102). 

Zobacz serwis: Samochód w firmie

Autor: Katarzyna Pydych

General Director/Researcher Keralla Research

Podsumowanie rynku oparto na danych przekazanych przez firmy car fleet management. Wyniki przekazało 36 dostawców, z czego część z zastrzeżeniem anonimowości (bez prezentacji nazwy firmy).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA