REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Porównanie metod finansowania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sławomir Buchta
Specjalista ds. leasingu
Porównanie metod finansowania
Porównanie metod finansowania

REKLAMA

REKLAMA

W doborze produktu finansowego bierzemy pod uwagę nie tylko oczekiwania co do wpłaty początkowej i wielkości miesięcznych obciążeń, ale analizujemy również skutki podatkowe danej metody, jej dostępność, wymogi formalne oraz szybkość finalizacji.

Jeżeli chciałbyś samodzielnie ocenić metody finansowania i wybrać korzystniejszą dla Twojej firmy to zapoznaj się z sugerowanymi uwarunkowaniami porównania tych produktów.

REKLAMA

REKLAMA

Żeby w pełni to ocenić trzeba zastanowić się nad kryteriami oceny, którymi są: wielkość opłaty wstępnej i oczekiwane skutki podatkowe, minimalizacja opłaty miesięcznej, możliwość wcześniejszej spłaty, miejsce rejestracji, wielkość podatków drogowych, procedura, dostępność, wymagane dokumenty, czas załatwienia.

Polecamy: Jak kupić auto, które jest za granicą

Bez wcześniejszego zapoznania się z Twoją sytuacją ekonomiczno-finansową oraz bez informacji o parametrach transakcji (przedmiot, źródło zakupu, wartość, akceptowana wpłata początkowa, oczekiwane obciążenia) nie można w sposób jednoznaczny wskazać, która z metod finansowania jest lepsza.

REKLAMA

Przy porównywaniu produktów skupienie się wyłącznie na kosztach byłoby jednak błędem. Istotne są nie tylko różnice w dostępności i wymogach proceduralnych danego rozwiązania – trzeba pamiętać o możliwościach ewentualnego skrócenia umowy, odsprzedaży przedmiotu inwestycji lub też alternatywnie wydłużenia umowy i zmniejszenia opłat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kryzys i niepewność gospodarcza, skutkujące zwiększonym ryzykiem zakupów inwestycyjnych powodują, że pozakosztowe porównywanie kredytu i leasingu ma obecnie większe znaczenie niż dotychczas.

Argument

Kredyt bankowy

Leasing operacyjny

Udział własny

Od 0% do 95%. Pełna elastyczność wielkości udziału własnego. Dodatkowo możliwość sfinansowania ubezpieczenia lub innych potrzeb kredytobiorcy.

Od 0% do 45%. Standardowo 10% od wartości netto + 22%VAT.

Okres finansowania

0d 0 do nawet 120 miesięcy. Maksymalny okres kredytowania zależy od banku oraz od wieku pojazdu.

Od 24/36 do 60 miesięcy. Umowa musi być zawarta na czas nie krótszy 40% okresu amortyzacji.

Co jest kosztem uzyskania przychodu

Kosztem uzyskania przychodu są odsetki oraz amortyzacja. Jeżeli jest możliwość zastosowania amortyzacji jednorazowej to w miesiącu zakupu w koszty wchodzi do 338.000 zł (wg limitu na 2009 rok), a potem odsetki od kredytu.

Kosztem uzyskania przychodu jest wpłata początkowa oraz miesięczne raty leasingowe. Wrzucenie całości wpłaty początkowej, zwanej niekiedy czynszem inicjalnym w koszty jest możliwe przy książce przychodów-rozchodów; przy pełnej księgowości jest to kontrowersyjne.

Procedury uproszczone

TAK - choć ograniczone są maksymalną wielkością kredytu i oczekiwanymi udziałami własnymi. Przy procedurach uproszczonych zamiast deklaracji podatkowych wystarczy tylko oświadczenie o wynikach finansowych.

TAK – limity wartości większe niż przy kredycie. W większości przypadków wymagane są jednak dokumenty finansowe. Uproszczenie procedury polega na braku wymogu zaświadczenia z US i ZUS i pewnej automatyzacji decyzyjnej.

Koszty eksploatacji

Pojazd jest zarejestrowany na Klienta, który bez udziału banku opłaca ubezpieczenie i ewentualne podatki drogowe wg stawek u niego obowiązujących.

Klient może wykupić ubezpieczenie proponowane przez firmę leasingową lub skorzystać ze swoich zniżek i własnego pakietu. Podatki drogowe płaci firma leasingowa wg stawek z miejsca rejestracji i przerzuca te koszty na Klienta.

Możliwości małej raty

Rata jest tym mniejsza Im dłuższy jest okres kredytowania lub udział własny jest większy.

Ratę można zmniejszyć poprzez wydłużenie umowy do 60 miesięcy, zwiększenie udziału własnego lub zwiększenie wartości wykupu.

Zabezpieczenie

Przewłaszczenie częściowe (rejestracja na klienta, a bank jest dopisany jako współwłaściciel) oraz cesja polisy AC pojazdu na rzecz banku.

Weksel własny in’blanco. Pojazd jest zarejestrowany na Firmę Leasingową wg siedziby jej Centrali lub Oddziału. Polisa AC wystawiona na firmę leasingową. Karta pojazdu w posiadaniu firmy leasingowej

Co jest z VAT

Rozliczenie/zwrot całości podatku VAT zawartego w cenie zakupu – bez względu na wielkość udziału własnego.

Rozliczenie/Zwrot podatku VAT zawartego w Udziale Własnym. Potem miesięcznie z każdej raty.

Zakup samochodu używanego na VAT-marżę

Podstawą kredytu jest cena zakupu – nie ma znaczenia, czy w cenie jest zawarty 22%-owy VAT, czy też nie, W konsekwencji nie pojawia się dodatkowy VAT, którego w przypadku aut osobowych nie można rozliczyć w całości.

Cena zakupu, w której nie ma VAT-u możliwego do odliczenia przez firmę leasingową, jest wartością netto umowy, od której liczone są raty leasingowe. Do każdej opłaty jest doliczany 22%-owy VAT. Jeżeli pojazd jest samochodem osobowym podatek VAT podlega rozliczeniu tylko wg limitu 60% max 6.000 zł.

Możliwość wcześniejszej spłaty

TAK - w każdym momencie

Zależna od momentu - umowa musi trwać nie krócej niż 40% okresu amortyzacji tj. dla samochodów 24 miesiące, dla ciągników siodłowych, samochodów specjalnych oraz naczep 36 miesięcy.

Możliwość przeniesienia przedmiotu na rzecz innego podmiotu

NIE – żeby sprzedać pojazd, kredyt musi być wcześniej spłacony. Istnieje możliwość przeniesienia kredytu finansującego dany pojazd, ale procedura jest skomplikowana i wymaga uczestnictwa pracownika banku w procesie przerejestrowania pojazdu.

Cesja jest możliwa w każdym momencie trwania umowy, jednak podmiot przejmujący musi spełniać wymogi firmy leasingowej.

Kradzież lub kasacja

Kwota ubezpieczenia jest przeznaczana na pokrycie pozostałego do spłaty kapitału. Nadwyżka jest klientowi zwracana.

Kwota ubezpieczenia jest przeznaczana na pokrycie sumy zdyskontowanych pozostałych do zapłaty rat leasingowych wraz z wykupem. Nadwyżka jest klientowi zwracana, a ewentualny niedobór (może wystąpić) trzeba dopłacić.

Polecamy: Zakup samochodów oraz paliwa a prawo do odliczenia VAT 2012

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA