REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Porównanie metod finansowania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sławomir Buchta
Specjalista ds. leasingu
Porównanie metod finansowania
Porównanie metod finansowania

REKLAMA

REKLAMA

W doborze produktu finansowego bierzemy pod uwagę nie tylko oczekiwania co do wpłaty początkowej i wielkości miesięcznych obciążeń, ale analizujemy również skutki podatkowe danej metody, jej dostępność, wymogi formalne oraz szybkość finalizacji.

Jeżeli chciałbyś samodzielnie ocenić metody finansowania i wybrać korzystniejszą dla Twojej firmy to zapoznaj się z sugerowanymi uwarunkowaniami porównania tych produktów.

REKLAMA

Żeby w pełni to ocenić trzeba zastanowić się nad kryteriami oceny, którymi są: wielkość opłaty wstępnej i oczekiwane skutki podatkowe, minimalizacja opłaty miesięcznej, możliwość wcześniejszej spłaty, miejsce rejestracji, wielkość podatków drogowych, procedura, dostępność, wymagane dokumenty, czas załatwienia.

Polecamy: Jak kupić auto, które jest za granicą

REKLAMA

Bez wcześniejszego zapoznania się z Twoją sytuacją ekonomiczno-finansową oraz bez informacji o parametrach transakcji (przedmiot, źródło zakupu, wartość, akceptowana wpłata początkowa, oczekiwane obciążenia) nie można w sposób jednoznaczny wskazać, która z metod finansowania jest lepsza.

Przy porównywaniu produktów skupienie się wyłącznie na kosztach byłoby jednak błędem. Istotne są nie tylko różnice w dostępności i wymogach proceduralnych danego rozwiązania – trzeba pamiętać o możliwościach ewentualnego skrócenia umowy, odsprzedaży przedmiotu inwestycji lub też alternatywnie wydłużenia umowy i zmniejszenia opłat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kryzys i niepewność gospodarcza, skutkujące zwiększonym ryzykiem zakupów inwestycyjnych powodują, że pozakosztowe porównywanie kredytu i leasingu ma obecnie większe znaczenie niż dotychczas.

Argument

Kredyt bankowy

Leasing operacyjny

Udział własny

Od 0% do 95%. Pełna elastyczność wielkości udziału własnego. Dodatkowo możliwość sfinansowania ubezpieczenia lub innych potrzeb kredytobiorcy.

Od 0% do 45%. Standardowo 10% od wartości netto + 22%VAT.

Okres finansowania

0d 0 do nawet 120 miesięcy. Maksymalny okres kredytowania zależy od banku oraz od wieku pojazdu.

Od 24/36 do 60 miesięcy. Umowa musi być zawarta na czas nie krótszy 40% okresu amortyzacji.

Co jest kosztem uzyskania przychodu

Kosztem uzyskania przychodu są odsetki oraz amortyzacja. Jeżeli jest możliwość zastosowania amortyzacji jednorazowej to w miesiącu zakupu w koszty wchodzi do 338.000 zł (wg limitu na 2009 rok), a potem odsetki od kredytu.

Kosztem uzyskania przychodu jest wpłata początkowa oraz miesięczne raty leasingowe. Wrzucenie całości wpłaty początkowej, zwanej niekiedy czynszem inicjalnym w koszty jest możliwe przy książce przychodów-rozchodów; przy pełnej księgowości jest to kontrowersyjne.

Procedury uproszczone

TAK - choć ograniczone są maksymalną wielkością kredytu i oczekiwanymi udziałami własnymi. Przy procedurach uproszczonych zamiast deklaracji podatkowych wystarczy tylko oświadczenie o wynikach finansowych.

TAK – limity wartości większe niż przy kredycie. W większości przypadków wymagane są jednak dokumenty finansowe. Uproszczenie procedury polega na braku wymogu zaświadczenia z US i ZUS i pewnej automatyzacji decyzyjnej.

Koszty eksploatacji

Pojazd jest zarejestrowany na Klienta, który bez udziału banku opłaca ubezpieczenie i ewentualne podatki drogowe wg stawek u niego obowiązujących.

Klient może wykupić ubezpieczenie proponowane przez firmę leasingową lub skorzystać ze swoich zniżek i własnego pakietu. Podatki drogowe płaci firma leasingowa wg stawek z miejsca rejestracji i przerzuca te koszty na Klienta.

Możliwości małej raty

Rata jest tym mniejsza Im dłuższy jest okres kredytowania lub udział własny jest większy.

Ratę można zmniejszyć poprzez wydłużenie umowy do 60 miesięcy, zwiększenie udziału własnego lub zwiększenie wartości wykupu.

Zabezpieczenie

Przewłaszczenie częściowe (rejestracja na klienta, a bank jest dopisany jako współwłaściciel) oraz cesja polisy AC pojazdu na rzecz banku.

Weksel własny in’blanco. Pojazd jest zarejestrowany na Firmę Leasingową wg siedziby jej Centrali lub Oddziału. Polisa AC wystawiona na firmę leasingową. Karta pojazdu w posiadaniu firmy leasingowej

Co jest z VAT

Rozliczenie/zwrot całości podatku VAT zawartego w cenie zakupu – bez względu na wielkość udziału własnego.

Rozliczenie/Zwrot podatku VAT zawartego w Udziale Własnym. Potem miesięcznie z każdej raty.

Zakup samochodu używanego na VAT-marżę

Podstawą kredytu jest cena zakupu – nie ma znaczenia, czy w cenie jest zawarty 22%-owy VAT, czy też nie, W konsekwencji nie pojawia się dodatkowy VAT, którego w przypadku aut osobowych nie można rozliczyć w całości.

Cena zakupu, w której nie ma VAT-u możliwego do odliczenia przez firmę leasingową, jest wartością netto umowy, od której liczone są raty leasingowe. Do każdej opłaty jest doliczany 22%-owy VAT. Jeżeli pojazd jest samochodem osobowym podatek VAT podlega rozliczeniu tylko wg limitu 60% max 6.000 zł.

Możliwość wcześniejszej spłaty

TAK - w każdym momencie

Zależna od momentu - umowa musi trwać nie krócej niż 40% okresu amortyzacji tj. dla samochodów 24 miesiące, dla ciągników siodłowych, samochodów specjalnych oraz naczep 36 miesięcy.

Możliwość przeniesienia przedmiotu na rzecz innego podmiotu

NIE – żeby sprzedać pojazd, kredyt musi być wcześniej spłacony. Istnieje możliwość przeniesienia kredytu finansującego dany pojazd, ale procedura jest skomplikowana i wymaga uczestnictwa pracownika banku w procesie przerejestrowania pojazdu.

Cesja jest możliwa w każdym momencie trwania umowy, jednak podmiot przejmujący musi spełniać wymogi firmy leasingowej.

Kradzież lub kasacja

Kwota ubezpieczenia jest przeznaczana na pokrycie pozostałego do spłaty kapitału. Nadwyżka jest klientowi zwracana.

Kwota ubezpieczenia jest przeznaczana na pokrycie sumy zdyskontowanych pozostałych do zapłaty rat leasingowych wraz z wykupem. Nadwyżka jest klientowi zwracana, a ewentualny niedobór (może wystąpić) trzeba dopłacić.

Polecamy: Zakup samochodów oraz paliwa a prawo do odliczenia VAT 2012

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

REKLAMA

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

REKLAMA

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

REKLAMA