Porównanie metod finansowania
REKLAMA
REKLAMA
Jeżeli chciałbyś samodzielnie ocenić metody finansowania i wybrać korzystniejszą dla Twojej firmy to zapoznaj się z sugerowanymi uwarunkowaniami porównania tych produktów.
REKLAMA
Żeby w pełni to ocenić trzeba zastanowić się nad kryteriami oceny, którymi są: wielkość opłaty wstępnej i oczekiwane skutki podatkowe, minimalizacja opłaty miesięcznej, możliwość wcześniejszej spłaty, miejsce rejestracji, wielkość podatków drogowych, procedura, dostępność, wymagane dokumenty, czas załatwienia.
Polecamy: Jak kupić auto, które jest za granicą
REKLAMA
Bez wcześniejszego zapoznania się z Twoją sytuacją ekonomiczno-finansową oraz bez informacji o parametrach transakcji (przedmiot, źródło zakupu, wartość, akceptowana wpłata początkowa, oczekiwane obciążenia) nie można w sposób jednoznaczny wskazać, która z metod finansowania jest lepsza.
Przy porównywaniu produktów skupienie się wyłącznie na kosztach byłoby jednak błędem. Istotne są nie tylko różnice w dostępności i wymogach proceduralnych danego rozwiązania – trzeba pamiętać o możliwościach ewentualnego skrócenia umowy, odsprzedaży przedmiotu inwestycji lub też alternatywnie wydłużenia umowy i zmniejszenia opłat.
Kryzys i niepewność gospodarcza, skutkujące zwiększonym ryzykiem zakupów inwestycyjnych powodują, że pozakosztowe porównywanie kredytu i leasingu ma obecnie większe znaczenie niż dotychczas.
Argument | Kredyt bankowy | Leasing operacyjny |
Udział własny | Od 0% do 95%. Pełna elastyczność wielkości udziału własnego. Dodatkowo możliwość sfinansowania ubezpieczenia lub innych potrzeb kredytobiorcy. | Od 0% do 45%. Standardowo 10% od wartości netto + 22%VAT. |
Okres finansowania | 0d 0 do nawet 120 miesięcy. Maksymalny okres kredytowania zależy od banku oraz od wieku pojazdu. | Od 24/36 do 60 miesięcy. Umowa musi być zawarta na czas nie krótszy 40% okresu amortyzacji. |
Co jest kosztem uzyskania przychodu | Kosztem uzyskania przychodu są odsetki oraz amortyzacja. Jeżeli jest możliwość zastosowania amortyzacji jednorazowej to w miesiącu zakupu w koszty wchodzi do 338.000 zł (wg limitu na 2009 rok), a potem odsetki od kredytu. | Kosztem uzyskania przychodu jest wpłata początkowa oraz miesięczne raty leasingowe. Wrzucenie całości wpłaty początkowej, zwanej niekiedy czynszem inicjalnym w koszty jest możliwe przy książce przychodów-rozchodów; przy pełnej księgowości jest to kontrowersyjne. |
Procedury uproszczone | TAK - choć ograniczone są maksymalną wielkością kredytu i oczekiwanymi udziałami własnymi. Przy procedurach uproszczonych zamiast deklaracji podatkowych wystarczy tylko oświadczenie o wynikach finansowych. | TAK – limity wartości większe niż przy kredycie. W większości przypadków wymagane są jednak dokumenty finansowe. Uproszczenie procedury polega na braku wymogu zaświadczenia z US i ZUS i pewnej automatyzacji decyzyjnej. |
Koszty eksploatacji | Pojazd jest zarejestrowany na Klienta, który bez udziału banku opłaca ubezpieczenie i ewentualne podatki drogowe wg stawek u niego obowiązujących. | Klient może wykupić ubezpieczenie proponowane przez firmę leasingową lub skorzystać ze swoich zniżek i własnego pakietu. Podatki drogowe płaci firma leasingowa wg stawek z miejsca rejestracji i przerzuca te koszty na Klienta. |
Możliwości małej raty | Rata jest tym mniejsza Im dłuższy jest okres kredytowania lub udział własny jest większy. | Ratę można zmniejszyć poprzez wydłużenie umowy do 60 miesięcy, zwiększenie udziału własnego lub zwiększenie wartości wykupu. |
Zabezpieczenie | Przewłaszczenie częściowe (rejestracja na klienta, a bank jest dopisany jako współwłaściciel) oraz cesja polisy AC pojazdu na rzecz banku. | Weksel własny in’blanco. Pojazd jest zarejestrowany na Firmę Leasingową wg siedziby jej Centrali lub Oddziału. Polisa AC wystawiona na firmę leasingową. Karta pojazdu w posiadaniu firmy leasingowej |
Co jest z VAT | Rozliczenie/zwrot całości podatku VAT zawartego w cenie zakupu – bez względu na wielkość udziału własnego. | Rozliczenie/Zwrot podatku VAT zawartego w Udziale Własnym. Potem miesięcznie z każdej raty. |
Zakup samochodu używanego na VAT-marżę | Podstawą kredytu jest cena zakupu – nie ma znaczenia, czy w cenie jest zawarty 22%-owy VAT, czy też nie, W konsekwencji nie pojawia się dodatkowy VAT, którego w przypadku aut osobowych nie można rozliczyć w całości. | Cena zakupu, w której nie ma VAT-u możliwego do odliczenia przez firmę leasingową, jest wartością netto umowy, od której liczone są raty leasingowe. Do każdej opłaty jest doliczany 22%-owy VAT. Jeżeli pojazd jest samochodem osobowym podatek VAT podlega rozliczeniu tylko wg limitu 60% max 6.000 zł. |
Możliwość wcześniejszej spłaty | TAK - w każdym momencie | Zależna od momentu - umowa musi trwać nie krócej niż 40% okresu amortyzacji tj. dla samochodów 24 miesiące, dla ciągników siodłowych, samochodów specjalnych oraz naczep 36 miesięcy. |
Możliwość przeniesienia przedmiotu na rzecz innego podmiotu | NIE – żeby sprzedać pojazd, kredyt musi być wcześniej spłacony. Istnieje możliwość przeniesienia kredytu finansującego dany pojazd, ale procedura jest skomplikowana i wymaga uczestnictwa pracownika banku w procesie przerejestrowania pojazdu. | Cesja jest możliwa w każdym momencie trwania umowy, jednak podmiot przejmujący musi spełniać wymogi firmy leasingowej. |
Kradzież lub kasacja | Kwota ubezpieczenia jest przeznaczana na pokrycie pozostałego do spłaty kapitału. Nadwyżka jest klientowi zwracana. | Kwota ubezpieczenia jest przeznaczana na pokrycie sumy zdyskontowanych pozostałych do zapłaty rat leasingowych wraz z wykupem. Nadwyżka jest klientowi zwracana, a ewentualny niedobór (może wystąpić) trzeba dopłacić. |
Polecamy: Zakup samochodów oraz paliwa a prawo do odliczenia VAT 2012
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.