REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inteligentne usługi informacyjne dla kierowców w UE

Intelligent Transport Systems (ITS), usługi informacyjne dla kierowców w Unii Europejskiej
Intelligent Transport Systems (ITS), usługi informacyjne dla kierowców w Unii Europejskiej

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Europejska przyjęła 15 maja 2013 r. dwa rozporządzenia mające na celu promowanie wprowadzenia „inteligentnych usług informacyjnych”, takich jak ostrzeżenia w czasie rzeczywistym o niebezpiecznych warunkach na drodze czy informowanie kierowców o bezpiecznych miejscach parkingowych dla samochodów ciężarowych. Usługi tego rodzaju można zapewnić w różny sposób, w szczególności przez wykorzystanie drogowych tablic świetlnych, radia oraz aplikacji do telefonów komórkowych.

Nowe rozporządzenia nie wprowadzają obowiązku uruchomienia usług informacyjnych. Jeżeli jednak państwa członkowskie, operatorzy i dostawcy usług zdecydują się na opracowanie i wprowadzenie takich usług, będą musieli przestrzegać wymogów tych rozporządzeń.

REKLAMA

1. Informacje drogowe o potencjalnych zagrożeniach

Pierwsze z przedstawionych przez Komisję rozporządzeń umożliwi przekazywanie wszystkim kierowcom informacji w odpowiednim czasie bez dodatkowych kosztów. Będą oni z wyprzedzeniem ostrzegani o zagrożeniach, takich jak niezabezpieczone miejsca wypadków czy niebezpieczne warunki drogowe.

REKLAMA

W celu zapobieżenia wprowadzaniu usług niekompatybilnych rozporządzenie to określa podstawowe warunki, jakie proponowane ogółowi kierowców usługi informacyjne muszą spełniać, w tym ich najistotniejsze funkcje. Wśród przekazywanych informacji znajdą się rodzaj i miejsce zdarzenia a także, w miarę potrzeby, wskazówki dla kierowców.

Celem Komisji jest wprowadzenie usług informacji o ruchu dotyczących bezpieczeństwa drogowego, obejmujących całą transeuropejską sieć drogową, również ponad granicami. W celu uwzględnienia sytuacji w różnych państwach oraz zoptymalizowania inwestycji państwa członkowskie powinny określić, na których drogach należałoby wprowadzić te usługi informacyjne w pierwszej kolejności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Sygnalizowanie bezpiecznych miejsc parkingowych dla samochodów ciężarowych i innych pojazdów użytkowych

Drugie rozporządzenie usprawni informowanie kierowców samochodów ciężarowych o bezpiecznych miejscach parkingowych. Ma ono na celu zapobieganie niebezpiecznemu parkowaniu samochodów ciężarowych na pasie awaryjnym oraz pomoc kierowcom w przestrzeganiu przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu. Gwarantuje ono również ponadgraniczną interoperacyjność oraz ciągłość usług informacyjnych w ramach całej transeuropejskiej sieci drogowej.

REKLAMA

Rozporządzenie określa podział odpowiedzialności między zainteresowanymi podmiotami publicznymi i prywatnymi w celu ustanowienia zharmonizowanych i ujednoliconych przepisów dotyczących gromadzenia, udostępniania i rozpowszechniania informacji.

Informacje będą przekazywane za pomocą smartfonów lub drogowych tablic świetlnych i będą zawierać opis parkingów, ich poziomu bezpieczeństwa oraz udogodnień. Państwa członkowskie wybiorą „priorytetowe strefy parkowania samochodów ciężarowych”: jeżeli na danym parkingu będzie brakować miejsc, będzie podawana informacja o niewykorzystanych miejscach parkingowych w tej samej strefie.

Rozporządzenia zostały przekazane do Parlamentu Europejskiego i Rady w ramach procedury aktów delegowanych. Komisja liczy, że będzie mogła je opublikować do końca czerwca.

Kierowcy mogą spodziewać się wprowadzenia przedmiotowych usług w dowolnym momencie po opublikowaniu nowych rozporządzeń.

Odliczenie VAT od bankowozu wziętego w leasing

Programowanie kasy fiskalnej – nazwy towarów i usług na paragonie

Komisja chce, by przedmiotowe usługi informacyjne były interoperacyjne i kompatybilne w całej Europie a także dostępne dla możliwie jak największej liczby kierowców w ramach transeuropejskiej sieci drogowej.

Odpowiedzialny za transport wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Siim Kallas powiedział: „Inteligentne systemy są już częścią życia codziennego większości obywateli Unii. Przekazywanie w odpowiednim czasie dokładnych informacji może pomóc nam zwiększyć bezpieczeństwo drogowe oraz efektywność transportu”.

Liczba śmiertelnych ofiar wypadków drogowych w UE zmniejszyła się o 9 proc. w 2012 r., co oznacza, że państwa członkowskie są znów na dobrej drodze do osiągnięcia celu zmniejszenia o połowę liczby śmiertelnych ofiar wypadków między 2010 r. a 2020 r. (zob. IP/13/236). Nadal jednak na europejskich drogach ginie każdego dnia 75 osób.

Do najczęstszych przyczyn wypadków należą złe warunki pogodowe oraz śliskie drogi (15 proc. wypadków śmiertelnych we Francji i około 20 proc. w Finlandii). Kolejne 15 proc. wypadków śmiertelnych we Francji spowodowane jest przez niezabezpieczone miejsca wypadków. Według szacunków w UE z powodu niebezpiecznego parkowania każdego roku giną 44 osoby, a 1 430 odnosi obrażenia.

Szacuje się, że inteligentne usługi informacyjne umożliwiłyby zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych na drogach nawet o 7 proc., a także zmniejszenie liczby i dotkliwości wypadków. Takie usługi pozwoliłyby także na zmniejszenie opóźnień spowodowanych wypadkami drogowymi, ograniczenie emisji dwutlenku węgla oraz zredukowanie kosztów naprawy infrastruktury. Ponadto pozwoliłyby na skrócenie o 30 proc. czasu, jaki kierowcy samochodów ciężarowych przeznaczają na szukanie miejsc parkingowych.

Źródło: Komisja Europejska

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

REKLAMA

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

Idą zmiany. Co czeka producentów i użytkowników elektroniki konsumenckiej w 2025 r.?

W 2025 roku branża elektroniki użytkowej czeka rewolucja – od standaryzacji ładowarek do smartfonów, przez obowiązkowy recykling baterii, aż po prawo do naprawy. A do tego wszystkiego… nieprzewidywalna polityka Donalda Trumpa. Co jeszcze wpłynie na przyszłość technologii?

REKLAMA