REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rynek kredytów samochodowych 2012

Audi A6
Audi A6
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Rośnie rynek kredytów samochodowych. To efekt słabych dwóch ostatnich lat - alarmują eksperci.

REKLAMA

O 4,4 proc. liczbowo i o 11,8 proc. wartościowo urósł w II kw. 2012 r. rynek kredytów samochodowych. Są to jednak wzrosty pozorne, wynikające z niskiej bazy w poprzednich dwóch latach.

18,4 tys. kredytów samochodowych na łączną wartość 814,4 mln zł udzieliły banki w II kw. 2012 roku Porównując do analogicznego okresu w 2011 r. oznacza to wzrost odpowiednio o 4,4 i 11,8 proc. Narastająco pierwsze półrocze bieżącego roku jest lepsze od ubiegłorocznego o 6 proc. liczbowo i 12,5 wartościowo.

Rynek kredytów samochodowych liczbowo (w tys. kredytów)

II kw. 2012

II kw. 2011

zmiana r/r

nar. I-II 2012

nar. I-II 2011

zmiana r/r

18 384

17 606

4,4%

37 933

35 792

6,0%

Źródło: Open Finance na podst danych z: Alior Bank, Bank Pocztowy, BNP Paribas Bank, Getin Noble Bank, mBank, Mercedes-Benz Bank Polska, MultiBank, Toyota Bank, Volkswagen Bank Polska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rynek kredytów samochodowych wartościowo (w mln zł)

II kw. 2012

II kw. 2011

zmiana r/r

nar. I-II 2012

nar. I-II 2011

zmiana r/r

814,3

728,3

11,8%

1 617,0

1 437,8

12,5%

Źródło: Open Finance na podst danych z: Alior Bank, Bank Pocztowy, BNP Paribas Bank, Getin Noble Bank, mBank, Mercedes-Benz Bank Polska, MultiBank, Toyota Bank, Volkswagen Bank Polska.

Polecamy: Co zrobić, żeby mieć dobrą zdolność kredytową?

Swój wzrost rynek zawdzięcza bardzo dobrym wynikom sprzedaży kredytów na nowe auta. Rok temu wartościowo stanowiły one 48,7 proc., a w 2012 r. było to już 55 proc., liczbowo udział zmienił się z 39,6 do 47,3 proc. Łącznie w II kw. bieżącego roku na zakup nowych samochodów udzielono 8690 kredytów na kwotę 447,6 mln zł. Porównując do II kw. 2011 r. oznacza to wzrost o 24,7 proc. liczbowo i 26,1 proc. wartościowo.

Rynek kredytów na nowe samochody liczbowo (w tys. kredytów)

II kw. 2012

II kw. 2011

zmiana r/r

nar. I-II 2012

nar. I-II 2011

zmiana r/r

8 690

6 971

24,7%

19 352

15 059

28,5%

Źródło: Open Finance na podst danych z: Alior Bank, Bank Pocztowy, BNP Paribas Bank, Getin Noble Bank, mBank, Mercedes-Benz Bank Polska, MultiBank, Toyota Bank, Volkswagen Bank Polska.

Rynek kredytów na nowe samochody wartościowo (w mln zł)

II kw. 2012

II kw. 2011

zmiana r/r

nar. I-II 2012

nar. I-II 2011

zmiana r/r

447,6

355,1

26,1%

916,4

722,1

26,9%

Źródło: Open Finance na podst danych z: Alior Bank, Bank Pocztowy, BNP Paribas Bank, Getin Noble Bank, mBank, Mercedes-Benz Bank Polska, MultiBank, Toyota Bank, Volkswagen Bank Polska.

Polecamy: Kiedy kredyt i pożyczka konsumpcyjna będą tańsze?

Rynek kredytów na auta używane wypadł dużo gorzej. W okresie kwiecień-czerwiec 2012 r. udzielono 9694 kredytów w łącznej kwocie 366,7 mln zł. To oznacza, że liczba pożyczek spadła rok do roku o 8,8 proc., a wartość o 1,7 proc.

Rynek kredytów na nowe samochody liczbowo (w tys. kredytów)

II kw. 2012

II kw. 2011

zmiana r/r

nar. I-II 2012

nar. I-II 2011

zmiana r/r

9 694

10 635

-8,8%

18 581

20 733

-10,4%

Źródło: Open Finance na podst danych z: Alior Bank, Bank Pocztowy, BNP Paribas Bank, Getin Noble Bank, mBank, Mercedes-Benz Bank Polska, MultiBank, Toyota Bank, Volkswagen Bank Polska.

Rynek kredytów na nowe samochody wartościowo (w mln zł)

II kw. 2012

II kw. 2011

zmiana r/r

nar. I-II 2012

nar. I-II 2011

zmiana r/r

366,7

373,2

-1,7%

700,6

715,6

-2,1%

Źródło: Open Finance na podst danych z: Alior Bank, Bank Pocztowy, BNP Paribas Bank, Getin Noble Bank, mBank, Mercedes-Benz Bank Polska, MultiBank, Toyota Bank, Volkswagen Bank Polska.

Wyniki w ujęciu wartościowym są lepsze niż te w ujęciu liczbowym. Wynika to ze wzrostu średniej kwoty kredytu. O ile w przypadku aut nowych wzrost ów nie był zbyt imponujący i wyniósł 1,1 proc., to w segmencie kredytów na auta używane jest to 7,8 proc. Łącznie na szerokim rynku średnia kwota kredytu samochodowego wyniosła 44,3 proc. i była o 7,1 proc. wyższa od tej z II kw. 2011 r.

Średnia kwota kredytu samochodowego (w tys. zł)

ogółem

samochody nowe

samochody używane

II kw. 2012

zmiana r/r

II kw. 2012

zmiana r/r

II kw. 2012

zmiana r/r

44,3

7,1%

51,5

1,1%

37,8

7,8%

Źródło: Open Finance na podst danych z: Alior Bank, Bank Pocztowy, BNP Paribas Bank, Getin Noble Bank, mBank, Mercedes-Benz Bank Polska, MultiBank, Toyota Bank, Volkswagen Bank Polska.

Najważniejszą przyczyną dynamicznego wzrostu rynku kredytów samochodowych (drugiego takiego kwartału z rzędu) jest niska baza, do której porównywane są wyniki z 2012 r. Zarówno w roku 2010 jak i 2011, notowaliśmy duże spadki na rynku, teraz rynek powoli zaczął się odradzać i stąd optymistyczne wyniki. Nie bez znaczenia jest też zmiana podejścia banków do udzielania pożyczek. Coraz chętniej udzielają one kredytów konsumpcyjnych, m.in. dlatego, że spada sprzedaż hipotek, a cele sprzedażowe trzeba zrealizować. Raczej nie można tu jednak mówić o odwróceniu trendu i odrodzeniu rynku kredytów samochodowych. Wyniki są nadal słabsze niż kilka lat temu, banki mają jeszcze sporo do nadrobienia.

Marcin Krasoń, Open Finance

Komentarz Wojciecha Drzewieckiego,

Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar

Aktualne dane dotyczące kredytów tym razem nie idą w parze ze sprzedażą samochodów, która w ostatnim czasie w przypadku klientów indywidualnych zmniejsza się. Nie oznacza to jednak, że obserwowane obecnie trendy świadczą o zmianie dotychczasowych tendencji i powrocie rynku na ścieżkę wzrostu. Wprost przeciwnie. Liczba udzielonych kredytów na zakup nowych samochodów wciąż jest stosunkowo niewielka, a relatywnie niska baza pozwala na uzyskanie wysokich procentowych wzrostów. Dodatkowo, obserwowany wzrost w znacznej mierze dotyczy aut droższych. Auta tańsze, ze względu na szczupłość portfela potencjalnych klientów oraz wysoką niepewność dotyczącą przyszłości nie sprzedają się już tak dobrze. Potwierdza to również trend obserwowany na rynku samochodów używanych, gdzie obserwowane są spadki. Można przypuszczać, że w kolejnych miesiącach uzyskane wyniki nie będą już tak dobre jak obecnie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA