REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód służbowy do celów prywatnych 2012

Subskrybuj nas na Youtube
Samochód w firmie
Samochód w firmie
KIA

REKLAMA

REKLAMA

Samochód służbowy może być wykorzystywany przez pracownika do celów prywatnych. W tym celu pracodawca powinien ustalić z pracownikiem zasady korzystania z auta. Dowiedz się jakie skutki podatkowe wywołuje użytkowanie samochodu firmowego przez pracowników.

Samochód służbowy w firmie jest wykorzystywany do celów prywatnych? To coraz częstszy problem. W jaki sposób kontrolować użytkowanie, by nie generowało strat? Udostępniając pracownikowi samochód służbowy do celów prywatnych, należy dokładnie określić zasady na jakich będzie to przebiegać. Możemy użyczyć mu go bezpłatnie lub na podstawie odrębnej umowy, w której zobowiąże się do cyklicznego wnoszenia opłat z tego tytułu

REKLAMA

REKLAMA

Samochód służbowy do celów prywatnych

Najprostszą metodą jest zawarcie z pracownikiem dodatkowej umowy cywilnoprawnej, w której z góry określamy wysokość opłat. Wybierając to rozwiązanie zyskujemy dowolność zarówno w kwestii zasad wykorzystywania, jak i kosztów tego przedsięwzięcia dla każdej ze stron. Ważne jest też to, że nie komplikuje ono rozliczania się z fiskusem.

Polecamy: Kilometrówka 2012 - stawki i limity

Znacznie bardziej zawiłe a przez to i problematyczne jest udostępnianie nieodpłatne. Niewielu przedsiębiorców wie, że w takim wypadku możliwość korzystania z auta stanowi dla pracownika przychód podlegający opodatkowaniu. W efekcie prowadzi to do błędnego rozliczania, bo pracodawcy kierują się rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z 25 marca 2002 i rozliczają koszty mnożąc stawkę zawartą w dokumencie przez liczbę przejechanych kilometrów. W praktyce jednak takie rozwiązanie może dotyczyć wyłącznie tras pokonywanych w celach służbowych.

REKLAMA

Zgodnie z prawem wartość tego typu świadczenia należy ustalić na podstawie rodzaju samochodu, jego wyposażenia, przebiegu itd. oraz uśrednionych stawek za wynajem auta. Kwota następnie jest dodawana do wynagrodzenia użytkownika, niestety ani ona, ani paliwo które we własnym zakresie zapewnia pracownik, nie może być uznane jako koszt uzyskania przychodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kontrola użytkowania pojazdu

Użyczenie samochodu przysparza najwięcej problemów w momencie rozliczania, która część trasy została przejechana w celach prywatnych, a która w służbowych. W praktyce dochodzi w tej kwestii do licznych nadużyć, a przedsiębiorca jest stratny, ponieważ nie jest w stanie zweryfikować tego, co mówi pracownik.

Chcąc mieć pełną kontrolę nad wydatkami związanymi z użytkowaniem aut warto wyposażyć je w monitoring GPS. Na podstawie generowanych raportów pozwoli on nam dokładnie sprawdzać, gdzie w danym momencie jest samochód i jaką pokonał trasę.

– Instalując lokalizator w samochodzie można go rozbudować o przycisk, który pozwala odseparować kilometry przebyte w celach służbowych od prywatnych. Uruchamiając silnik wystarczy go ustawić w odpowiedniej pozycji – tłumaczy Piotr Majewski, twórca platformy GpsGuardian. W momencie, gdy mamy wątpliwości, czy pracownik odpowiednio oznaczył każdą część trasy, możemy prześledzić ją na stronie internetowej.

Polecamy: Uważaj gdzie tankujesz – jakość paliw 2011/2012

Tego typu rozwiązania mogą być stosowane w każdej firmie dysponującej flotą niezależnie od tego czy składa się z dwóch, czy stu samochodów. Nie ma znaczenia tutaj również segment rynku, w którym działa firma, bo w każdym może przynieść wymierne oszczędności.

Źródło: Rikaline

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA