REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód służbowy do celów prywatnych 2012

Subskrybuj nas na Youtube
Samochód w firmie
Samochód w firmie
KIA

REKLAMA

REKLAMA

Samochód służbowy może być wykorzystywany przez pracownika do celów prywatnych. W tym celu pracodawca powinien ustalić z pracownikiem zasady korzystania z auta. Dowiedz się jakie skutki podatkowe wywołuje użytkowanie samochodu firmowego przez pracowników.

Samochód służbowy w firmie jest wykorzystywany do celów prywatnych? To coraz częstszy problem. W jaki sposób kontrolować użytkowanie, by nie generowało strat? Udostępniając pracownikowi samochód służbowy do celów prywatnych, należy dokładnie określić zasady na jakich będzie to przebiegać. Możemy użyczyć mu go bezpłatnie lub na podstawie odrębnej umowy, w której zobowiąże się do cyklicznego wnoszenia opłat z tego tytułu

REKLAMA

REKLAMA

Samochód służbowy do celów prywatnych

Najprostszą metodą jest zawarcie z pracownikiem dodatkowej umowy cywilnoprawnej, w której z góry określamy wysokość opłat. Wybierając to rozwiązanie zyskujemy dowolność zarówno w kwestii zasad wykorzystywania, jak i kosztów tego przedsięwzięcia dla każdej ze stron. Ważne jest też to, że nie komplikuje ono rozliczania się z fiskusem.

Polecamy: Kilometrówka 2012 - stawki i limity

Znacznie bardziej zawiłe a przez to i problematyczne jest udostępnianie nieodpłatne. Niewielu przedsiębiorców wie, że w takim wypadku możliwość korzystania z auta stanowi dla pracownika przychód podlegający opodatkowaniu. W efekcie prowadzi to do błędnego rozliczania, bo pracodawcy kierują się rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z 25 marca 2002 i rozliczają koszty mnożąc stawkę zawartą w dokumencie przez liczbę przejechanych kilometrów. W praktyce jednak takie rozwiązanie może dotyczyć wyłącznie tras pokonywanych w celach służbowych.

REKLAMA

Zgodnie z prawem wartość tego typu świadczenia należy ustalić na podstawie rodzaju samochodu, jego wyposażenia, przebiegu itd. oraz uśrednionych stawek za wynajem auta. Kwota następnie jest dodawana do wynagrodzenia użytkownika, niestety ani ona, ani paliwo które we własnym zakresie zapewnia pracownik, nie może być uznane jako koszt uzyskania przychodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kontrola użytkowania pojazdu

Użyczenie samochodu przysparza najwięcej problemów w momencie rozliczania, która część trasy została przejechana w celach prywatnych, a która w służbowych. W praktyce dochodzi w tej kwestii do licznych nadużyć, a przedsiębiorca jest stratny, ponieważ nie jest w stanie zweryfikować tego, co mówi pracownik.

Chcąc mieć pełną kontrolę nad wydatkami związanymi z użytkowaniem aut warto wyposażyć je w monitoring GPS. Na podstawie generowanych raportów pozwoli on nam dokładnie sprawdzać, gdzie w danym momencie jest samochód i jaką pokonał trasę.

– Instalując lokalizator w samochodzie można go rozbudować o przycisk, który pozwala odseparować kilometry przebyte w celach służbowych od prywatnych. Uruchamiając silnik wystarczy go ustawić w odpowiedniej pozycji – tłumaczy Piotr Majewski, twórca platformy GpsGuardian. W momencie, gdy mamy wątpliwości, czy pracownik odpowiednio oznaczył każdą część trasy, możemy prześledzić ją na stronie internetowej.

Polecamy: Uważaj gdzie tankujesz – jakość paliw 2011/2012

Tego typu rozwiązania mogą być stosowane w każdej firmie dysponującej flotą niezależnie od tego czy składa się z dwóch, czy stu samochodów. Nie ma znaczenia tutaj również segment rynku, w którym działa firma, bo w każdym może przynieść wymierne oszczędności.

Źródło: Rikaline

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA