REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Moja firma

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak rozliczyć wydatki na nocleg oddelegowanego pracownika?

Organ podatkowy zakwestionował brak opodatkowania świadczeń dla pracownika spółki gminnej, oddelegowanego na dwa miesiące do pracy w innej miejscowości. Spółka uznała, że wydatki związane z zakwaterowaniem pracownika w tym okresie zostały poniesione w interesie spółki. Kontrolerzy zakwestionowali natomiast ten argument, wskazując, że pracownik zaoszczędził na kosztach noclegu. Kto ma rację w sporze?

E-egzekucja: elektroniczne zajęcie rachunku bankowego

8 września 2016 r. weszły w życie przepisy dotyczące m.in. postępowania egzekucyjnego, umożliwiające szybszą egzekucję wierzytelności za sprawą elektronicznego zajęcia rachunku bankowego, a z dniem 1 marca 2017 r. zaczną obowiązywać także przepisy dotyczące elektronicznej licytacji.

Inwentaryzacja składników majątku jednostki i różnice inwentaryzacyjne

Stany ewidencyjne poszczególnych składników majątkowych jednostki na kontach księgowych mogą się różnić od ich rzeczywistego stanu. W związku z tym, aby dokonać weryfikacji danych z ksiąg rachunkowych z posiadanym stanem rzeczywistym, przeprowadza się inwentaryzację wszystkich składników majątku. Inwentaryzacja służy również rozliczeniu pracowników, np. magazynierów, kasjerów, sprzedawców, kierowników sklepu oraz innych osób odpowiedzialnych za powierzone im mienie, a także skorygowaniu ujawnionych podczas inwentaryzacji różnic.

Ustawa antylichwiarska groźna dla rynku obligacji - grudzień 2016

Przedstawiony 7 grudnia projekt tzw. nowelizacji antylichwiarskiej budzi od tygodnia gorące dyskusje w branży pożyczkowej. Większość z nich dotyczy ograniczenia pozaodsetkowych kosztów kredytów konsumenckich. Proponowane zmiany mogą mieć jednak znacznie dalsze konsekwencje dla całego sektora finansowego, w tym dla rynku obligacji.

REKLAMA

Sytuacja prawna podmiotów w badaniach klinicznych

Pozycję sponsora, badacza, uczestnika, CRO i innych podmiotów w badaniach klinicznych w Polsce na gruncie polskiego Prawa farmaceutycznego i przepisów unijnych, przedstawia Anna Bednarska, prawnik z kancelarii KG LEGAL Kiełtyka Gładkowski Sp.p z siedzibą w Krakowie.

Telemedycyna i cloud computing a prawo polskie i unijne

Aspekty prawne przetwarzania danych medycznych na odległość w świetle polskich i unijnych przepisów przedstawia Kamil Trzaskoś, prawnik z kancelarii KG LEGAL Kiełtyka Gładkowski Sp.p z siedzibą w Krakowie.

Konferencja ,,Wpływ technologii na kondycję przedsiębiorstw – systemy ERP i CRM’’

Zapraszamy do wzięcia udziału w konferencji ,,Wpływ technologii na kondycję przedsiębiorstw – systemy ERP i CRM’’, która odbędzie się 17 stycznia 2017 r. w Warszawie. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl.

Jak rozliczyć wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów rozpoznawane z opóźnieniem

W kwietniu 2016 r. dokonaliśmy wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Przez pomyłkę nie uwzględniliśmy go w deklaracji VAT-7 za kwiecień 2016 r. (w miesiącu wystawienia faktury przez unijnego dostawcę). Czy wykazując wstecznie podatek należny z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia w deklaracji VAT-7 za kwiecień możemy również w tej deklaracji podatek ten odliczyć?

REKLAMA

Jakie sankcje grożą pracownikom za nieobecność na posiedzeniach komisji bhp

Wraz ze wzrostem zatrudnienia powyżej 250 pracowników powołaliśmy w zakładzie pracy komisję bhp. W jej skład weszli również przedstawiciele pracowników. Posiedzenia komisji odbywają się raz na kwartał w godzinach pracy. Część pracowników powołanych do zasiadania w komisji regularnie nie przychodzi na posiedzenia. Co w takim przypadku powinien zrobić pracodawca, skoro przepisy nie przewidują żadnych sankcji z tytułu nieuczestniczenia pracowników w pracach komisji?

Czy zawinione niedobory towaru powodują obowiązek korekty VAT

Włamano się do magazynu naszej firmy. Został skradziony towar. Okazało się, że magazyn nie został zamknięty. Po włamaniu dokonaliśmy inwentaryzacji, która wykazała niedobory. Czy wartość niedoborów inwentaryzacyjnych powstałych we wskazanych okolicznościach powoduje obowiązek korekty VAT?

Jak ustalić podstawę opodatkowania VAT w transakcjach barterowych

Z naszym kontrahentem planujemy sprzedaż barterową. W jaki sposób określić podstawę opodatkowania w przypadku barteru?

Zasady dotyczące obrotu bezgotówkowego zmienią się już od 1 stycznia 2017 r.

Zmiany dotyczą obrotu bezgotówkowego pomiędzy przedsiębiorcami. Będą one miały wpływ na rozliczenia podatkowych kosztów uzyskania przychodów.

Polisolokaty pod ostrzałem

Na polisolokatach zarabiali wyłącznie pośrednicy i towarzystwa ubezpieczeniowe. Osoby, które skorzystały z tego instrumentu finansowego

Pozasądowe rozwiązywanie problemów konsumenckich – aspekty prawne i praktyczne

W dniu 1 lutego 2017 r. w Centrum Konferencyjnym Golden Floor w Warszawie odbędzie się szkolenie „Pozasądowe rozwiązywanie problemów konsumenckich – aspekty prawne i praktyczne” organizowany przez MM Conferences S.A. Infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.

Polski standard Umowy LMA – różnice, aspekty prawne i praktyczne

W dniach 15-16 lutego 2017 r. w Hotelu Sheraton w Warszawie odbędzie się warsztat „Polski standard Umowy LMA – różnice, aspekty prawne i praktyczne” organizowany przez MM Conferences S.A. Infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.

Analiza porównawcza w zakresie cen transferowych – nowe regulacje, dobre praktyki

W dniach 13-14 lutego 2017 r. w Hotelu Westin w Warszawie odbędzie się warsztat „Analiza porównawcza w zakresie cen transferowych - nowe regulacje, dobre praktyki” organizowany przez MM Conferences S.A. Infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.

Polskie start-upy w IT i biotechnologii – ochrona prawna

Jak prawnie uzyskać przewagę na konkurencją i zabezpieczyć własne interesy przy tworzeniu start-upu w Polsce – wyjaśnia Kamil Trzaskoś, prawnik z kancelarii KG LEGAL Kiełtyka Gładkowski Sp.p z siedzibą w Krakowie.

Prezydent podpisał ustawę o dopłatach bezpośrednich dla rolników

Nowelizacja ustawy o dopłatach bezpośrednich wdraża nowy system wsparcia dla rolników.

Czy karta pobytu w szpitalu uprawnia do wypłaty zasiłku chorobowego

Jedna z naszych pracownic we wrześniu tego roku trafiła do szpitala na skutek wypadku przy pracy. Podczas choroby pracownica była przewożona do różnych szpitali. Nie była obecna w pracy od 15 września do 15 listopada 2016 r., jednak zwolnienie lekarskie wystawił jej tylko ostatni szpital na okres od 10 października do 15 listopada 2016 r. Poprzedni szpital twierdzi, że płatnik powinien wypłacić zasiłek chorobowy na podstawie karty informacyjnej ze szpitala. Czy możemy tak postąpić?

Jak ewidencjonować godziny pracy zleceniobiorców od 1 stycznia 2017 r.

Od 1 stycznia 2017 r. zaczną obowiązywać nowe przepisy gwarantujące zleceniobiorcom oraz samozatrudnionym minimalną stawkę wynagrodzenia w wysokości 13 zł za każdą godzinę pracy. W związku z tym będzie istniała konieczność ewidencjonowania liczby godzin poświęconych na wykonanie zlecenia lub świadczenie usług. Taka ewidencja będzie mogła być prowadzona w formie papierowej, elektronicznej lub dokumentowej.

Usługi budowlane a stawka 8%

Podatnik (zarejestrowany jako czynny podatnik VAT) prowadzi firmę budowlaną. Swoje usługi często świadczy jako podwykonawca. Czy w przypadkach, gdy jako podwykonawca wykonuje usługi budowlane w obiektach mieszkalnych może stosować stawkę VAT 8%?

Jak zapłacić akcyzę od samochodu bez odwiedzania urzędu celnego

Postępująca informatyzacja wszystkich dziedzin życia dotyka również podatek akcyzowy. Pozwala między innymi dokonać bez wychodzenia z domu prawie wszystkich operacji związanych z szeroko pojętą akcyzą samochodów. Nadal jednak można napotkać w tym obszarze kilka problemów, takich samych jak przy składaniu deklaracji papierowych. Tak więc błędnie wypełniony przelew z kwotą należną do zapłaty akcyzy, czy też brak poszczególnych dokumentów mogą utrudnić i wydłużyć czas trwania całego procesu.

Współpraca z zagranicznym partnerem handlowym (prawo i podatki) – konferencja

W dniu 19 stycznia 2017 r. w Poznaniu odbędzie się Konferencja „Współpraca z zagranicznym partnerem handlowym – prawo i podatki”. Konferencję organizuje Kancelaria Stawski Syty Adwokacka Spółka Partnerska i Uniwersytet SWPS, Wydział Zamiejscowy w Poznaniu. Infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.

Ocena gotowości firmy do zmian

Standardowo wprowadzanie zmian zaczyna się od stwierdzenia, że jest źle i w dodatku bardzo późno, więc najwyższy czas coś z tym zrobić. W organizacjach zorientowanych na strategię i efektywność działań zaczyna się etap strategicznego planowania zmian. Często wiążą się one ze zmianą technologii, systemu zarządzania, systemu motywacyjnego lub całego modelu biznesowego czy kultury organizacyjnej.

Komu powierzyć tłumaczenie dokumentów firmy

Wraz z rozwojem firmy i ekspansją na zagraniczne rynki pojawia się konieczność inwestowania w tłumaczenie różnego typu dokumentów. Przedsiębiorca może zatrudnić tłumacza lub rozpocząć współpracę z agencją tłumaczeń. Wybór odpowiedniego dla firmy rozwiązania zależy od kilku czynników.

Kongres Business Without Limits w CWK w Jasionce

Dnia 4 grudnia CWK będzie gospodarzem i organizatorem Kongresu Business Without Limits, podczas którego przedstawiciele administracji publicznej (samorządowcy i parlamentarzyści) spotkają się ze środowiskiem innowacyjnego biznesu. Celem spotkania będzie wypracowanie najlepszych form współpracy strony publicznej ze środowiskiem start upów oraz firm związanych z nowoczesnymi technologiami. W trakcie Kongresu odbędą się wystąpienia prelegentów z największych polskich i zagranicznych firm m.in. Bartosza Skwarczka z G2A i Matta Komorowskiego z CEE Paypal, a także ciekawe panele dyskusyjne np. Biznes i Rozwój w Praktyce czy Innowacyjny Biznes XXI wieku vs E-leadership. Kongres Business Without Limits to kolejne po Kongresie 590 wydarzenie gospodarcze o dużej randze odbywające się w CWK w Jasionce.

CEMEX Polska zdobywcą prestiżowych nagród

CEMEX Polska laureatem konkursu "Firma Dobrze Widziana". Polski oddział uhonorowano także w Meksyku nagrodą CEMEX Building Award 2016.

Jakie koszty sądowe poniesie pracodawca po zmianie opłat za pełnomocników

Pracodawca, decydując się na proces z pracownikiem, powinien skalkulować, jakie wydatki poniesie, gdy nie uda mu się wygrać sprawy, i w tym kontekście rozważyć ugodowe zakończenie sporu. W przypadku przegranej sprawy sądowej pracodawca zostaje bowiem obciążony jej kosztami. Jeżeli spór rozpoczął swój bieg przed 27 października 2016 r. i pracownik korzysta z pełnomocnika z wyboru, zasadniczo stawki są o 25% wyższe w stosunku do obecnie obowiązujących. W przypadku gdy sprawa została wszczęta przed 2 listopada 2016 r. i pracownik korzysta z pełnomocnika z urzędu, stawki dotyczące niektórych spraw są wyższe nawet o 100%.

Jak rozliczyć w księgach rachunkowych sprzedaż samochodu osobowego w okresie korekty VAT

Podatnik, który najpierw nabył samochód z częściowym prawem do odliczenia VAT, a następnie sprzedał to auto, ma prawo do odzyskania części nieodliczonego VAT poprzez korektę VAT. W opracowaniu przedstawiamy, jak ustalić kwotę takiej korekty VAT, w którym momencie „odzyskana” kwota podatku naliczonego stanowi przychód podatkowy oraz jak ją ująć w księgach rachunkowych.

Prawo badań klinicznych w Polsce

Polska to, według powszechnie dostępnych szacunków, blisko miliardowy rynek badań klinicznych, co w skali świata daje 3%-owy udział. Te liczby wskazują kierunek rozwoju polskiego sektora rynku zdrowia. Artykuł ukazuje badania kliniczne w świetle polskiego Prawa Farmaceutycznego.

Do 31 grudnia 2016 r. należy dokonać korekty odpisu na ZFŚS

Do 31 grudnia 2016 r. pracodawca powinien dokonać korekty odprowadzonego odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. W tym celu, opierając się na faktycznej liczbie zatrudnionych pracowników, należy ponownie obliczyć wysokość odpisu. Następnie pracodawca odpowiednio zwiększa lub zmniejsza odprowadzony wcześniej odpis na ZFŚS.

Jak usprawnić obieg informacji i dokumentów w firmie

Firmy najczęściej zaczynają zauważać potrzebę wdrożenia sprawnego obiegu informacji i dokumentów w momencie, gdy biznes zaczyna się szybko rozrastać, a jego właściciele inwestują w zatrudnienie nowych osób. Przybywa wówczas dokumentów napływających zarówno z zewnątrz firmy, jak i od samych pracowników, a dotychczas stosowane schematy postępowania i procedury przestają być wystarczające.

Zmiany w ustawie o VAT od 2017 roku

Od stycznia 2017 r. podatnicy VAT będą mieli obowiązek składania deklaracji VAT w formie elektronicznej pod groźbą sankcji administracyjnych. Niedochowanie takiej formy grozi karą jak za wykroczenie skarbowe, czyli grzywna może wynieść nawet 40 tys zł - to jedne z wielu zmian jakie wprowadza nowelizacja ustawy o VAT, która 16 listopada 2016 r. została przyjęta przez Sejm i skierowana do Senatu.

Konferencja ,,Optymalizacja zużycia energii i kosztów działalności przedsiębiorstwa produkcyjnego’’

Zapraszamy do wzięcia udziału w konferencji ,,Optymalizacja zużycia energii i kosztów działalności przedsiębiorstwa produkcyjnego’’, która odbędzie się 2 lutego 2017 r. w Katowicach. Patronat medialny nad konferencją objął portal Infor.pl.

Adres do doręczeń dla przedsiębiorców w CEIDG - zmiany w 2016 r.

Od września 2016 roku adresem do doręczeń dla przedsiębiorców jest adres wskazany w CEIDG, a nie jak do tej pory - adres zamieszkania. Za niedochowanie obowiązku aktualizacji zgłoszonych danych grozi kara ograniczenia wolności albo grzywny.

Jak założyć firmę w Wielkiej Brytanii?

Wielka Brytania uznawana jest za kraj przyjazny dla przedsiębiorców - dzięki liberalnemu prawu, niskim podatkom, wysokiej kwocie wolnej od podatku, niskim składkom ubezpieczeniowym, nieskomplikowanym obowiązkom z zakresu księgowości oraz przyjaznemu nastawieniu urzędów wobec przedsiębiorców. Jednak, bez względu na te pozytywne cechy, przedsiębiorca powinien zdobyć wiedzę, umożliwiającą uniknięcie pomyłek, mogących skutkować przykrymi konsekwencjami.

KPI w Procesach Zakupowych – nadzór i kontrola

W dniach 5-6 grudnia 2016 r. w Hotelu Sheraton w Warszawie odbędzie się warsztat „KPI w Procesach Zakupowych – nadzór i kontrola”, organizowany przez MM Conferences S.A. Infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.

Controlling i planowanie strategiczne w Grupie Kapitałowej - warsztat

W dniach 12-13 grudnia 2016 r. w Hotelu Westin w Warszawie odbędzie się warsztat "Controlling i planowanie strategiczne w Grupie Kapitałowej", organizowany przez MM Conferences S.A. Infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.

Hotel musi płacić opłaty na rzecz STOART za posiadane telewizory

Branża hotelowa przez lata unikała opłat za odbiorniki TV umieszczone w pokojach. W końcu sąd zdecydował: musi płacić. Nawet jeśli formalnie nie jest właścicielem sprzętu. Telewizor w pokoju hotelowym jest czymś tak oczywistym, że mało kto zastanawia się nad opłatami związanymi z korzystaniem z niego. Ale, zgodnie z prawem, hotele muszą je wnosić na rzecz organizacji zbiorowego zarządzania, które następnie powinny je rozdzielać między twórców i wykonawców. Bo korzystanie przez gości z odbiorników TV jest traktowane jako publiczne odtwarzanie utworów.

Czas na wirtualną rzeczywistość w 2017 r.

Nadchodzący rok 2017 stał będzie pod wirtualnej rzeczywistości, która z technologicznej ciekawostki właśnie przeistoczyła się w ważną dziedzinę gospodarki. Już dziś dobry użytek robią z niej branże takie, jak marketing, nieruchomości czy edukacja. A to dopiero początek wielkiej rewolucji!

Konstytucja Biznesu - przedsiębiorcom ma być łatwiej

18 listopada 2016 r. wicepremier, a jednocześnie minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki przedstawił pakiet projektów rozwiązań legislacyjnych pod wspólną nazwą "Konstytucja Biznesu. Przykładowo działalność gospodarcza na najmniejszą skalę ma być prowadzona bez rejestracji, nowe firmy przez 6 miesięcy nie płaciłyby składek na ubezpieczenie społeczne, mają być wprowadzone liczne uproszczenia podatkowe. Najważniejszym elementem tego pakietu jest ustawa Prawo Przedsiębiorców, która ma zupełnie inaczej niż dotąd określić relacje przedsiębiorców z administracją, przywracając zasadę, " co nie jest zabronione - jest dozwolone".

Nie tylko uczelnie otrzymają dotacje unijne na przedsięwzięcia naukowe

O unijne dotacje na działalność naukowo-badawczą mogą się starać nie tylko uczelnie czy jednostki naukowe, ale także przedsiębiorstwa z sektora prywatnego. Przy tym swoją działalność naukowo-badawczą mogą prowadzić w bardzo wielu formach prawnych.

Unijną dotację czasem trzeba zwrócić

Dotacje unijne stanowią zasadniczo formę bezzwrotnej pomocy finansowej dla przedsiębiorców. Dlatego większość z nich częściej wybiera właśnie ten rodzaj wsparcia inwestycji zamiast tradycyjnej formy pożyczki czy kredytu.

Nowelizacja ustawy o transporcie drogowym weszła w życie

Nowelizacja ustawy o transporcie drogowym została 22 listopada 2016 r. podpisana przez prezydenta. Zakłada między innymi utworzenie Krajowego Rejestru Elektronicznego Przedsiębiorców Transportu Drogowego, który ma poprawić bezpieczeństwo w transporcie drogowym.

Jak otrzymać dofinansowanie na żłobek?

Środki finansowe na tworzenie i funkcjonowanie miejsc opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 mogą pochodzić z budżetu państwa.

FinTech zmienia sektor bankowy

W dniach 22-23 listopada 2016 r. w Hotelu Westin w Warszawie odbędzie się FinTech Digital Congress CEE, organizowany przez MM Conferences S.A. Infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.

BIG DATA kluczem do sukcesu nowoczesnej firmy

W dniach 22-23 listopada 2016 r. w Hotelu Westin w Warszawie odbędzie się BIG DATA: Think Big CEE Congress, organizowany przez MM Conferences S.A. Infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.

Dochodzenie wierzytelności od zagranicznych dłużników

Rząd przyjął projekt ustawy, która ułatwi dochodzenie roszczeń pochodzących od zagranicznych dłużników.

Podatek CIT na Węgrzech w 2017 r.

Premier Węgier ogłosił, że rząd dąży do obniżenia podatku CIT do 9 procent. Celem jest zwiększenie konkurencyjności Węgier na tle Unii Europejskiej.

Konferencja „Systemowe podejście do przeciwdziałania korupcji. Norma ISO 37001”

15 października br. została opublikowania norma ISO 37001 Anti-bribery management systems. Mając na uwadze istotę tej normy, Polski Komitet Normalizacyjny 1 grudnia br. organizuje bezpłatną konferencję poświęconą systemowi zarządzania działaniami antykorupcyjnymi w organizacji. Wydarzenie jest skierowana do instytucji państwowych oraz firm z sektora prywatnego.

REKLAMA