Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polski Akt o Dostępności – jak się przygotować?

Subskrybuj nas na Youtube
  • Artykuł sponsorowany
Niewidomy mężczyzna siedzi na przystanku i mówi do telefonu.
Polski Akt o Dostępności – jak się przygotować?
Serhii – Adobe Stock
stock.adobe.com

Już pod koniec czerwca wchodzi w życie Polski Akt o Dostępności. Nowe przepisy oznaczają dla przedsiębiorców nie tylko obowiązki, ale i nowe możliwości. Kogo dotyczą te zmiany? Co czeka konsumentów, a co przedsiębiorców? Skąd można wziąć pieniądze na ich wprowadzenie?

rozwiń >

Podstawa prawna:

Polski Akt o Dostępności to ustawa z dnia 26 kwietnia 2024 r. o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze (Dz.U. z 2024 r. poz. 731).

Co zmienia ustawa?

Dostępność to nie tylko zbiór wymagań technicznych, z czym najczęściej ją kojarzymy. Łączy twarde standardy z wartościami. Z jednej strony wymaga od firm konkretnego działania, a z drugiej zmiany sposobu myślenia o kliencie i jego potrzebach.

Dostępność to zbiór takich cech naszego otoczenia, jego organizacji, a także rozwiązań projektowych i technologicznych, dzięki którym jak najwięcej osób może korzystać z produktów i usług. Mają być one przyjazne dla wszystkich. Niezależnie od wieku, stopnia sprawności czy umiejętności technicznych. 

Przyjazne projektowanie

Przykłady zastosowania zasad dostępności w praktyce można mnożyć. To między innymi odpowiedniej konstrukcji bankomaty – w ich projektowaniu bierze się pod uwagę, że korzystają z nich m.in. osoby o niższym wzroście lub osoby niewidome. Dla nich ważne będą niżej położone panele sterowania czy wypukłe klawisze do nawigacji (w miejsce jedynie ekranów dotykowych). Innym popularnym przykładem wprowadzania dostępności są napisy dla osób z niepełnosprawnością słuchu. Umożliwiają one odbiór komunikatów nie tylko osobom niedosłyszącym i Głuchym, ale także osobom, dla których oryginalny język nie jest językiem ojczystym. Napisy pozwalają na zrozumienie treści mówionej – gdy wokół jest głośno. Pomagają też w koncentracji osobom neuroróżnorodnym (np. z dysleksją, dysgrafią, dyskalkulią).

Okno na świat

Ustawa mocno wchodzi też w świat cyfrowy. Odpowiada na wyzwania, które wynikają z coraz większej cyfryzacji naszego otoczenia. Cyfryzacji, która pomija potrzeby wielu grup odbiorców. Dostępność ma zapewnić, aby cyfrowe okno na świat było otwarte dla wszystkich. Dlatego mamy w ustawie wymagania odnoszące się do prawidłowego projektowania cyfrowych kanałów komunikacji, stron internetowych podmiotów gospodarczych, witryn e-sklepów.

Człowiek dla człowieka

Ale dostępność to coś więcej niż projektowanie. To fundamentalne prawo, które jest niezbędnym warunkiem samodzielnego i aktywnego życia. Zapewnienie dostępności pozwala na realne korzystanie z podstawowych praw człowieka i obywatela, takich jak: dostęp do informacji, edukacji, udział w życiu publicznym i kulturalnym. W tym ujęciu to coś więcej niż ułatwienia techniczne. To zrozumienie, że klientem jest drugi człowiek. Ktoś, kto ma bardzo różne potrzeby. I warto je poznać, by zbudować dobre relacje. Jest to możliwe na przykład przez stosowanie prostego języka w komunikacji z klientem, np. w umowach, regulaminach czy instrukcjach obsługi. To także oferowanie dodatkowej formy niezbędnego kontaktu dostosowanej do możliwości percepcyjnych klienta i jego potrzeb komunikacyjnych (np. kontaktu poprzez czat zamiast rozmowy telefonicznej).

Kto skorzysta?

Konsumentów, którzy potrzebują lub chętnie skorzystają z dostępnych rozwiązań jest wielu. A ich liczba cały czas rośnie. Choć to ogromny potencjał i nowe możliwości dla przedsiębiorstw, rynek w tym obszarze jest wciąż niezagospodarowany. Dane nie kłamią. Aż 1 na 4 dorosłe osoby w UE doświadcza niepełnosprawności. Szacuje się, że w Polsce to aż 7 mln osób. Często jednak nie zdajemy sobie sprawy z tej skali, bo większość niepełnosprawności jest dla nas niewidoczna. Równocześnie nasze społeczeństwo coraz szybciej się starzeje. Dziś seniorem jest co czwarty Polak, a w 2050 r. będzie już co trzeci. Dzięki ustawie firmy będą musiały dostosować swoje produkty i usługi do potrzeb wszystkich klientów. W tym do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych. Te grupy zyskają lepsze warunki, by w pełni korzystać z życia.

Dwoje seniorów siedzi na ławce w parku i sprawdza coś na tablecie.

Polski Akt o Dostępności – jak się przygotować?

stock.adobe.com

Co wprowadza akt?

Polski Akt o Dostępności wprowadza w naszym kraju przepisy Europejskiego Aktu o Dostępności (EAA). Ujednolica on wymagania dostępności w całej Unii Europejskiej. Dzięki temu osoby z niepełnosprawnościami będą mogły w równym stopniu skorzystać z usług i produktów na terenie całej wspólnoty europejskiej.

Nowe przepisy obejmują 6 głównych rodzajów usług:

- audiowizualne usługi medialne (np. platformy streamingowe i telewizję hybrydową),

- łączności elektronicznej (telefonicznej, internetowej, w tym łączności alarmowej),

- informacji cyfrowej w transporcie pasażerskim (np. lotniczym, autobusowym, kolejowym i wodnym),

- bankowość detaliczną (w tym „helpdeski”),

- usługi rozpowszechniania książek elektronicznych (tj. ich tworzenie oraz sprzedaż za pośrednictwem kanałów internetowych),

- sklepy internetowe (e-commerce).

Poprawa dostępności będzie także odnosić się do produktów z nimi powiązanych. Na przykład: routerów, modemów i odtwarzaczy multimedialnych. Ale także czytników e-booków, terminali płatniczych czy automatów biletowych na dworcach. Dostępne będą musiały być bankomaty oraz sprzęt komputerowy, a także smartfony i tablety. Dzięki temu wiele codziennych czynności stanie się łatwiejszych – zarówno dla osób z niepełnosprawnościami – jak i dla seniorów. Ale skorzystają na niej wszyscy, ponieważ dostępność oznacza tworzenie wygodnych i użytecznych produktów i usług.

Nowe obowiązki dla firm

Przepisy obejmują  firmy, których działalność wpisuje się w katalog usług i produktów objętych Ustawą. Od reguły są jednak wyjątki. Po pierwsze, mikroprzedsiębiorcy świadczący usługi nie muszą stosować przepisów ustawy. Po drugie, jeśli firma nie może spełnić wymagań ustawy, można skorzystać z przewidzianych w ustawie przepisów ochronnych. Dotyczy to tych przedsiębiorstw, w których wprowadzenie zmian jest dla niej zbyt dużym obciążeniem albo całkowicie zmieni właściwości produktu lub usługi. W obu przypadkach, skorzystanie z przepisów ochronnych musi być odpowiednio uzasadnione, udokumentowane i będzie podlegać kontroli. Na straży przestrzegania przepisów przez firmy będzie stał prezes zarządu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON), wskazane w ustawie organy nadzoru rynku oraz organy celne. Spełnienie wymagań dostępności dotyczy całego łańcucha dostaw. Oznacza to, że za dostępność produktu będą odpowiadać jego producent, upoważniony przedstawiciel, dystrybutor i importer towarów do Unii Europejskiej. Odrębne wymagania mają także usługodawcy.  

Kobieta siedząca na wózku inwalidzkim przykłada kartę wejścia do czytnika przy drzwiach.

Polski Akt o Dostępności – jak się przygotować?

stock.adobe.com

Jak sfinansować potrzebne zmiany?

Wielu przedsiębiorców może obawiać się kosztów związanych z dostosowaniem swojej działalności do nowych wymagań. Aby wesprzeć firmy w tych działaniach, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej proponuje skorzystanie z programów finansowanych z Funduszy Europejskich, w wysokości ponad 240 mln zł. W ofercie są zarówno preferencyjne pożyczki, dotacje, jak i inne mechanizmy. Dzięki nim firmy będą mogły inwestować w technologie, szkolić pracowników i wprowadzać gotowe rozwiązania dla dostępności.

W jednym z działań, które organizuje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, zostali już wybrani operatorzy. Właśnie teraz rozpoczynają rekrutację na szkolenia i doradztwo w zakresie obowiązków Polskiego Aktu o Dostępności oraz uniwersalnego projektowania produktów i usług. Jest też osobna „Ścieżka SMART”, gdzie w ramach konkursu tematycznego „Dostępność” można uzyskać dotacje na badania i rozwój oraz innowacje produktowe i procesowe związane z dostępnością. Z kolei Bank Gospodarstwa Krajowego oferuje preferencyjną „Pożyczkę na dostępność dla przedsiębiorców” na inwestycje, które poprawią dostępność architektoniczną, cyfrową i informacyjno-komunikacyjną. Informacje na temat aktualnych możliwości można znaleźć na stronie internetowej.  

Polski Akt o Dostępności – jak się przygotować?

Materiały prasowe

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja
QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.