REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polski Akt o Dostępności – jakie zmiany czekają przedsiębiorców?

Polski Akt o Dostępności – jakie zmiany czekają przedsiębiorców?
Polski Akt o Dostępności – jakie zmiany czekają przedsiębiorców?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 28 czerwca 2025 r. produkty i usługi wprowadzane na rynek będą musiały spełniać określone wymogi i być dostosowane również do osób z niepełnosprawnościami. To oznacza wiele zmian również dla małych i średnich przedsiębiorstw.

Polski Akt o Dostępności

Głównym celem ustawy jest zwiększenie dostępności produktów i usług dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób o szczególnych potrzebach. W Polsce przepisy te obejmą takie obszary jak:

REKLAMA

REKLAMA

  • Komputery i terminale samoobsługowe (np. bankomaty, biletomaty).
  • Usługi telekomunikacyjne.
  • Handel elektroniczny.
  • Transport publiczny.
  • Bankowość detaliczna.

Nowe przepisy dotyczą m.in. rozwiązań samoobsługowych oraz e-commerce, co ma znaczenie zarówno dla firm działających stacjonarnie, jak i online. Urządzenia samoobsługowe, takie jak bankomaty, biletomaty czy kioski informacyjne, będą musiały spełniać standardy określone w ustawie. Muszą być one projektowane tak, by umożliwiać ich obsługę osobom niewidomym, niedosłyszącym czy z ograniczeniami ruchowymi. Oznacza to np., że powinny być wyposażone w funkcje audiowizualne, takie jak głosowe wskazówki lub ekrany z wysokim kontrastem.

Zmiany wynikające z ustawy wpłyną także na segment płatności. Jak podaje NBP, na koniec trzeciego kwartału 2024 r. na polskim rynku zainstalowanych było 1,4 mln terminali płatniczych, a liczba punktów handlowo-usługowych przystosowanych do przyjmowania płatności bezgotówkowych wyniosła 875,2 tys., tj. więcej o 2,3 tys. niż na koniec czerwca ubiegłego roku.

Przedsiębiorców czekają zmiany

Skala przedsiębiorstw, których dotyczą zmiany, jest zatem imponująca. Praktycznie każdy z tych terminali płatniczych oraz punktów handlowo-usługowych będzie musiał zostać dostosowany do nowych wymogów, aby zapewnić pełną dostępność dla osób z niepełnosprawnościami. Przy tak ogromnej liczbie urządzeń konieczne jest podjęcie działań już teraz, aby uniknąć problemów związanych z brakiem zgodności w momencie wejścia przepisów w życie.

REKLAMA

– Zapisy ustawy odnoszą się m.in. do terminali płatniczych, które będą musiały zapewniać dostępność dla osób z ograniczeniami. Oznacza to np. intuicyjne interfejsy, wyświetlacze o wyższym kontraście, dźwiękowe instrukcje obsługi, czy także możliwość obsługi terminala za pomocą alternatywnych metod, takich jak zdalne sterowanie – mówi Robert Andrukiewicz, członek zarządu Fiserv Polska S.A. właściciela marki PolCard - Dla przedsiębiorców stacjonarnych może oznaczać to konieczność wymiany starszych urządzeń płatniczych na nowe, zgodne z wymaganiami ustawy. Oczywiście obowiązek przeprojektowania terminali leży po stronie producentów, a ich wymiana u przedsiębiorców po stronie firm takich jak nasza – dostawców rozwiązań płatniczych. Jest to wyzwanie, biorąc pod uwagę liczbę urządzeń na polskim rynku, ale warto pamiętać, że dostosowanie się do wymogów ogranicza wykluczenie i umożliwia obsługę wszystkich klientów – dodaje. Producenci terminali już teraz opracowują specjalne rozwiązania typu nakładki na ekrany, wspomagające osoby niedowidzące w poruszaniu się po ekranie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: 108 rad, jak uniknąć błędów w sp. z o.o. i P.S.A.

Międzynarodowe wytyczne

W przypadku stron internetowych, w tym platform e-commerce oraz aplikacji mobilnych dostępność oznacza konieczność dostosowania ich do standardów WCAG (Web Content Accessibility Guidelines). To zestaw międzynarodowych wytycznych opracowanych przez organizację W3C (World Wide Web Consortium), które określają standardy dostępności treści internetowych dla osób z różnymi niepełnosprawnościami. WCAG ma na celu ułatwienie korzystania z Internetu wszystkim użytkownikom, niezależnie od ich ograniczeń wzrokowych, słuchowych, ruchowych czy poznawczych.

– Dostosowanie obejmuje m.in. zapewnienie odpowiedniego kontrastu tekstu, czy kompatybilność platform internetowych z czytnikami ekranu. To oznacza, że wszystkie elementy strony, takie jak produkty, przyciski, formularze muszą być odpowiednio opisane, aby mogły zostać odczytane przez te technologie. Ponadto, wszelkie treści audiowizualne, takie jak filmowe instrukcje obsługi czy materiały promocyjne, powinny być uzupełnione o napisy lub audiodeskrypcję. Również obrazy, np. zdjęcia produktów, muszą mieć odpowiednie opisy alternatywne, aby osoby niewidome mogły dowiedzieć się, co przedstawia dany obrazek – tłumaczy Robert Andrukiewicz.

Wprowadzenie tych modyfikacji z pewnością jest wyzwaniem, ale niesie ze sobą też pewne korzyści. Przede wszystkim przedsiębiorca, który dostosuje swoją platformę internetową do wymogów ustawy, otwiera się na nową grupę klientów, która do tej pory mogła być wykluczona ze względu na swoje ograniczenia i brak stosownych ułatwień w przestrzeni cyfrowej. To z kolei przełoży się bezpośrednio na przychody przedsiębiorstwa. Dodatkowo dostępność staje się elementem poprawy budowania wizerunku, konkurencyjności i lojalności klientów.

Plan działania

Przedsiębiorcy powinni zacząć od przeprowadzenia audytu obecnych rozwiązań pod kątem dostępności. Audyt ten powinien obejmować ocenę fizycznej infrastruktury, takiej jak terminale płatnicze czy urządzenia samoobsługowe – kasy, kioski, a także analizę stron internetowych i aplikacji mobilnych. Następnie warto stworzyć plan działania i harmonogram. Między innymi zaplanować wymianę starszych terminale płatniczych na zgodne z wymaganiami ustawy. W tym celu przedsiębiorca może skontaktować się ze swoim dostawcą i omówić warunki wymiany urządzenia.

Kolejnym krokiem jest przeszkolenie pracowników z obsługi nowych urządzeń i ich funkcji. Warto również śledzić dostępne dotacje i programy wsparcia finansowego, które mogą pomóc w pokryciu kosztów dostosowania infrastruktury. Wczesne wdrożenie zmian pozwoli nie tylko spełnić wymogi prawne, ale także poprawić jakość obsługi klienta i zwiększyć konkurencyjność na rynku.

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Większość cyberataków zaczyna się od pracownika. Oto 6 dobrych praktyk dla pracowników i pracodawców

Ponad połowa cyberataków spowodowana jest błędami pracowników. Przekazujemy 6 dobrych praktyk dla pracownika i pracodawcy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każda organizacja powinna się z nimi zapoznać.

REKLAMA

Rolnictwo precyzyjne jako element rolnictwa 4.0 - co to jest i od czego zacząć?

Rolnictwo precyzyjne elementem rolnictwa 4.0 - co to jest i jak zacząć? Wejście w świat rolnictwa precyzyjnego nie musi być gwałtowną rewolucją na zasadzie „wszystko albo nic”. Co wynika z najnowszego raportu John Deere?

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

REKLAMA

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA