REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polski Akt o Dostępności – jakie zmiany czekają przedsiębiorców?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Polski Akt o Dostępności – jakie zmiany czekają przedsiębiorców?
Polski Akt o Dostępności – jakie zmiany czekają przedsiębiorców?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 28 czerwca 2025 r. produkty i usługi wprowadzane na rynek będą musiały spełniać określone wymogi i być dostosowane również do osób z niepełnosprawnościami. To oznacza wiele zmian również dla małych i średnich przedsiębiorstw.

Polski Akt o Dostępności

Głównym celem ustawy jest zwiększenie dostępności produktów i usług dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób o szczególnych potrzebach. W Polsce przepisy te obejmą takie obszary jak:

REKLAMA

  • Komputery i terminale samoobsługowe (np. bankomaty, biletomaty).
  • Usługi telekomunikacyjne.
  • Handel elektroniczny.
  • Transport publiczny.
  • Bankowość detaliczna.

REKLAMA

Nowe przepisy dotyczą m.in. rozwiązań samoobsługowych oraz e-commerce, co ma znaczenie zarówno dla firm działających stacjonarnie, jak i online. Urządzenia samoobsługowe, takie jak bankomaty, biletomaty czy kioski informacyjne, będą musiały spełniać standardy określone w ustawie. Muszą być one projektowane tak, by umożliwiać ich obsługę osobom niewidomym, niedosłyszącym czy z ograniczeniami ruchowymi. Oznacza to np., że powinny być wyposażone w funkcje audiowizualne, takie jak głosowe wskazówki lub ekrany z wysokim kontrastem.

Zmiany wynikające z ustawy wpłyną także na segment płatności. Jak podaje NBP, na koniec trzeciego kwartału 2024 r. na polskim rynku zainstalowanych było 1,4 mln terminali płatniczych, a liczba punktów handlowo-usługowych przystosowanych do przyjmowania płatności bezgotówkowych wyniosła 875,2 tys., tj. więcej o 2,3 tys. niż na koniec czerwca ubiegłego roku.

Przedsiębiorców czekają zmiany

REKLAMA

Skala przedsiębiorstw, których dotyczą zmiany, jest zatem imponująca. Praktycznie każdy z tych terminali płatniczych oraz punktów handlowo-usługowych będzie musiał zostać dostosowany do nowych wymogów, aby zapewnić pełną dostępność dla osób z niepełnosprawnościami. Przy tak ogromnej liczbie urządzeń konieczne jest podjęcie działań już teraz, aby uniknąć problemów związanych z brakiem zgodności w momencie wejścia przepisów w życie.

– Zapisy ustawy odnoszą się m.in. do terminali płatniczych, które będą musiały zapewniać dostępność dla osób z ograniczeniami. Oznacza to np. intuicyjne interfejsy, wyświetlacze o wyższym kontraście, dźwiękowe instrukcje obsługi, czy także możliwość obsługi terminala za pomocą alternatywnych metod, takich jak zdalne sterowanie – mówi Robert Andrukiewicz, członek zarządu Fiserv Polska S.A. właściciela marki PolCard - Dla przedsiębiorców stacjonarnych może oznaczać to konieczność wymiany starszych urządzeń płatniczych na nowe, zgodne z wymaganiami ustawy. Oczywiście obowiązek przeprojektowania terminali leży po stronie producentów, a ich wymiana u przedsiębiorców po stronie firm takich jak nasza – dostawców rozwiązań płatniczych. Jest to wyzwanie, biorąc pod uwagę liczbę urządzeń na polskim rynku, ale warto pamiętać, że dostosowanie się do wymogów ogranicza wykluczenie i umożliwia obsługę wszystkich klientów – dodaje. Producenci terminali już teraz opracowują specjalne rozwiązania typu nakładki na ekrany, wspomagające osoby niedowidzące w poruszaniu się po ekranie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: 108 rad, jak uniknąć błędów w sp. z o.o. i P.S.A.

Międzynarodowe wytyczne

W przypadku stron internetowych, w tym platform e-commerce oraz aplikacji mobilnych dostępność oznacza konieczność dostosowania ich do standardów WCAG (Web Content Accessibility Guidelines). To zestaw międzynarodowych wytycznych opracowanych przez organizację W3C (World Wide Web Consortium), które określają standardy dostępności treści internetowych dla osób z różnymi niepełnosprawnościami. WCAG ma na celu ułatwienie korzystania z Internetu wszystkim użytkownikom, niezależnie od ich ograniczeń wzrokowych, słuchowych, ruchowych czy poznawczych.

– Dostosowanie obejmuje m.in. zapewnienie odpowiedniego kontrastu tekstu, czy kompatybilność platform internetowych z czytnikami ekranu. To oznacza, że wszystkie elementy strony, takie jak produkty, przyciski, formularze muszą być odpowiednio opisane, aby mogły zostać odczytane przez te technologie. Ponadto, wszelkie treści audiowizualne, takie jak filmowe instrukcje obsługi czy materiały promocyjne, powinny być uzupełnione o napisy lub audiodeskrypcję. Również obrazy, np. zdjęcia produktów, muszą mieć odpowiednie opisy alternatywne, aby osoby niewidome mogły dowiedzieć się, co przedstawia dany obrazek – tłumaczy Robert Andrukiewicz.

Wprowadzenie tych modyfikacji z pewnością jest wyzwaniem, ale niesie ze sobą też pewne korzyści. Przede wszystkim przedsiębiorca, który dostosuje swoją platformę internetową do wymogów ustawy, otwiera się na nową grupę klientów, która do tej pory mogła być wykluczona ze względu na swoje ograniczenia i brak stosownych ułatwień w przestrzeni cyfrowej. To z kolei przełoży się bezpośrednio na przychody przedsiębiorstwa. Dodatkowo dostępność staje się elementem poprawy budowania wizerunku, konkurencyjności i lojalności klientów.

Plan działania

Przedsiębiorcy powinni zacząć od przeprowadzenia audytu obecnych rozwiązań pod kątem dostępności. Audyt ten powinien obejmować ocenę fizycznej infrastruktury, takiej jak terminale płatnicze czy urządzenia samoobsługowe – kasy, kioski, a także analizę stron internetowych i aplikacji mobilnych. Następnie warto stworzyć plan działania i harmonogram. Między innymi zaplanować wymianę starszych terminale płatniczych na zgodne z wymaganiami ustawy. W tym celu przedsiębiorca może skontaktować się ze swoim dostawcą i omówić warunki wymiany urządzenia.

Kolejnym krokiem jest przeszkolenie pracowników z obsługi nowych urządzeń i ich funkcji. Warto również śledzić dostępne dotacje i programy wsparcia finansowego, które mogą pomóc w pokryciu kosztów dostosowania infrastruktury. Wczesne wdrożenie zmian pozwoli nie tylko spełnić wymogi prawne, ale także poprawić jakość obsługi klienta i zwiększyć konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA