REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adwokat, Kancelaria KPLM oraz Księgowość Warszawa KDS
dokumenty, akt notarialny, spółka
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

Niewątpliwie umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego daje w tym względzie większe możliwości, jednak rejestracja spółki w taki sposób jest bardziej kosztowna niż w przypadku S24, dotyczy to również jej późniejszego funkcjonowania.

REKLAMA

REKLAMA

Udział notariusza przy rejestracji spółki z o.o.

Jeżeli umowa spółki ma zawierać postanowienia, których nie można wprowadzić w S24, to musi przyjąć formę aktu notarialnego. Akt notarialnym obejmuje całą umowę, należy odróżnić go od zwykłego poświadczenia podpisów przez notariusza, gdzie notariusz stwierdza kto złożył podpisy pod danym dokumentem.

W celu sporządzenia aktu notarialnego wszyscy wspólnicy muszą stawić się u notariusza osobiście lub za pomocą prawidłowo umocowanych pełnomocników. To wiążę się z koniecznością uprzedniego umówienia terminu tego aktu. Wspólnicy muszą mieć wybraną m.in. nazwę spółki, jej przedmiot działalności (warto pamiętać, że od 2025 obowiązuje nowe PKD), siedzibę (miejscowość – adres spółki musi znajdować się w jej siedzibie tzn. spółka, która ma siedzibę w Warszawie, nie może mieć adresu rejestrowego w Piasecznie). Podczas sporządzania aktu notarialnego wskazywana jest również wysokość kapitału zakładowego, wkłady wnoszone przez poszczególnych wspólników, sposób podziału udziałów. Często już w akcie notarialnym powołuje się pierwszy zarząd spółki.

Po sporządzeniu aktu notarialnego, notariusz wydaje wspólnikom jego wypisy. Udziela także informacji o numerze CREWAN (Centralne Repozytorium Elektronicznych Wypisów Aktów Notarialnych).

REKLAMA

Wniosek o rejestrację spółki z o.o. z aktem notarialnym

Wniosek o rejestrację spółki z o.o. z aktem notarialnym składa się przez Internet, za pomocą Portalu Rejestrów Sądowych (PRS). Nie ma konieczności załączania aktu notarialnego, wystarczy podanie numeru CREWAN. Do samego wniosku dołącza się listę wspólników, oświadczenie o wniesienie wkładów, listę adresów do doręczeń członków organu lub osób uprawnionych do powołania zarządu. Oświadczenie o statusie cudzoziemca w rozumieniu ustawy z dnia 24 marca 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców składa się w poprzez wybór opcji we wniosku. Z ostrożności można dołączyć jeszcze listę zawierającą nazwiska, imiona i adresy albo adresy do doręczeń elektronicznych członków zarządu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zarówno wniosek, jak i załączniki do niego podpisują wszyscy członkowie zarządu. Jeśli wniosek składa adwokat lub radca prawny, to może poświadczyć załączone do niego dokumenty i nie ma wtedy potrzeby przesyłania ich oryginałów do sądu. Jeśli wniosek składa w imieniu spółki adwokat lub radca prawny, to pełnomocnictwo dla niego musi zostać podpisane przez wszystkich członków zarządu. Wniosek podlega opłacie, można dołączyć dowód wniesienia opłaty lub opłacić wniosek elektronicznie w systemie.

Wraz z wnioskiem należy wprowadzić dane, które są niezbędne do utworzenia dla spółki adresu do e-doręczeń. Należy zwrócić uwagę, że adres do e-doręczeń to nie to samo, co adres e-mail.

Co dalej po wpisie spółki z o.o. do KRS?

Inaczej niż w przypadku S24, nie trzeba składać deklaracji PCC-3 i opłacać podatku od czynności cywilnoprawnych, który został pobrany przez notariusza przy akcie notarialnym.

Po rejestracji w KRS spółka z o.o. musi złożyć elektroniczny wniosek do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych. Oprócz tego, należy wysłać do urzędu skarbowego formularz NIP 8, w którym podaje się m.in. adresy prowadzenia działalności spółki, miejsce przechowywania dokumentacji podatkowej, numery rachunków bankowych. Jeśli spółka będzie Vatowcem, to składa do urzędu skarbowego formularz VAT – R.

Więcej na ten i podobne tematy przeczytasz w majowym Poradniku Gazety Prawnej „Instrukcja obsługi spółki z o.o.”.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA