REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sztuczna inteligencja. McKinsey: Tylko 1 proc. menedżerów określa wdrożenia AI w swoich organizacjach jako dojrzałe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Menadżerowie mają wątpliwości czy ich firmy dobrze wykorzystują sztuczną inteligencję
Menadżerowie mają wątpliwości czy ich firmy dobrze wykorzystują sztuczną inteligencję
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a 78 proc. respondentów deklarowało w ub.r. użycie co najmniej jednej funkcji biznesowej tego rozwiązania w porównaniu do 55 proc. rok wcześniej, to jedynie 1 proc. menedżerów określa wdrożenie AI w ich w organizacjach jako dojrzałe.

Co więcej, z ankiet McKinsey, amerykańskiej firmy doradczej płyną wnioski, że większość respondentów badania nie dostrzega jeszcze wpływu wykorzystania generatywnej AI na wyniki finansowe całej organizacji.

REKLAMA

Firmy powinny śmielej planować zwiększenie zysków dzięki wdrożeniom sztucznej inteligencji

REKLAMA

Większość firm nie wdraża też sprawdzonych praktyk dotyczących adopcji i skalowania, które pomagają tworzyć wartość przy wdrażaniu nowych technologii.
Z drugiej strony, mimo że to wciąż wczesny etap implementacji, eksperci obserwują pozytywny wpływ wśród organizacji stosujących odpowiednie podejście. Na które kwestie według McKinsey firmy powinny zwrócić uwagę, żeby zwiększyć swoje szanse w wyścigu o zdobycie zysków z wykorzystania gen-AI?

Największe przełożenie na wyniki finansowe ma zdaniem McKinsey śledzenie jasno zdefiniowanych KPI’s. W przypadku większych organizacji (zdefiniowanych jako te, których roczne przychody wynoszą ponad 500 milionów dolarów) dużą rolę odgrywa również opracowanie wyraźnej mapy drogowej wspierającej adopcję gen-AI.
Dane przedstawione przez McKinsey wyraźnie pokazują, że wdrożenie gen-AI wymaga kompleksowego podejścia, które obejmuje skoordynowane i zaplanowane działania adopcyjne na różnych płaszczyznach.
– Obecność gen-AI to nie tylko fundamentalna zmiana kultury organizacyjnej, aby stać się organizacją „AI-ready”, ale także rewolucja na poziomie użytkownika końcowego, który za sprawą wykorzystania AI zmienia sposób wykonywania swoich codziennych obowiązków – komentuje Edyta Gorzoń, ekspertka w zakresie adopcji usług Microsoft 365 Copilot z NTT DATA.

Większe organizacje częściej stosują najlepsze praktyki wdrażania i skalowania rozwiązań generatywnej AI

Wśród dwunastu praktyk, które wskazał McKinsey, wymienić należy:

  • powołanie dedykowanego zespołu ds. wdrażania gen AI (np. biura projektowego, czy zespołu ds. adopcji i skalowania) – 52 proc. wskazań przez przedstawicieli większych organizacji do 23 proc. w tych mniejszych,
  • regularne komunikowanie wewnętrznie wartości tworzonej przy wykorzystaniu rozwiązań gen-AI – 42 proc. na rzecz większych do 30 proc. wśród mniejszych,
  • aktywne angażowanie się przez liderów w adopcję gen-AI, m.in. przez dawanie przykładu – 37 proc. do 34 proc.,
  • stworzenie szkoleń opartych na rolach, by wszyscy pracownicy wiedzieli, jak korzystać z gen-AI – 31 proc. do 17 proc.,
  • wdrożenie w skuteczny sposób gen-AI do procesów biznesowych – 28 proc. do 23 proc. na rzecz większych,
  • opracowanie jasno zdefiniowanej mapy drogowej do wdrażania rozwiązań gen-AI – przewaga 25 proc. większych nad 12 proc. wskazań przez mniejszych,
  • posiadanie mechanizmu uwzględniania informacji zwrotnej w celu możliwości ulepszania w przyszłości rozwiązań gen-AI – 24 do 19 proc.,
  • przyjęcie kompleksowego podejścia budującego zaufanie wśród pracowników wobec rozwiązań gen-AI – 23 do 21 proc.,
  • stworzenie przekonującej narracji zmiany dotyczącej potrzeb wdrażania gen-AI – 19 do 16 proc.,
  • śledzenie jasno zdefiniowanych KPI’s dla rozwiązań gen-AI – 18 proc. do 16 proc.
  • przyjęcie kompleksowego podejścia budujące zaufanie wśród klientów wobec korzystania z gen-AI – 14 proc. do 8 proc.
  • ustanowienie systemów zachęt pracowniczych wspierających adopcję rozwiązań gen-AI – 11 proc. do 12 proc., co jest jedynym punktem, w którym przedstawiciele mniejszych firm osiągnęli przewagę we wskazaniach nad tymi, którzy reprezentowali większe organizacje.

Sztuczna inteligencja w firmach: nadal mało przedsiębiorstw działa systemowo

REKLAMA

Z badania McKinsey pt. „The state of AI: How organizations are rewiring to capture value” wynika również jasno, że do tej pory mniej niż jedna trzecia respondentów zadeklarowała, że ich organizacje stosują większość z 12 praktyk adopcyjno-skalujących, a poniżej 20 proc. firm śledzi KPI’s dla rozwiązań gen AI.
Co istotne, respondenci z większych organizacji częściej zgłaszają korzystanie z przynajmniej części tych praktyk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykładowo, przedstawiciele dużych firm (stanowiły 42 proc. badanych) ponad dwukrotnie częściej niż ci z małych organizacji deklarują, że ich firmy opracowały jasno określone mapy drogowe wspierające adopcję gen AI. Realizowały to np. poprzez etapowe wdrożenia rozwiązań generatywnej sztucznej inteligencji w zespołach i jednostkach biznesowych, a także przez powołanie dedykowanych zespołów, np. biura projektowego lub transformacyjnego, odpowiedzialnego za wdrażanie gen-AI.
Warto dodać, że McKinsey przebadał 1 491 uczestników na wszystkich poziomach organizacji z całego świata, a dane dotyczyły tych pracowników organizacji, którzy stosowali AI w przynajmniej jednej funkcji biznesowej.
– Oprócz znajomości narzędzia, które zwykle jest przedstawiane podczas sesji szkoleniowych, organizacje powinny zadbać o inne obszary adopcji, takie jak powyższe 12 praktyk uwzględnionych w raporcie McKinsey. Oczywiście, w zależności od wielkości organizacji, jej charakteru i potrzeb, zakres projektu adopcyjnego może się zmieniać i ewoluować w czasie. Z tego względu posiadanie dedykowanego zespołu ekspertów ds. wdrażania gen-AI i zarządzania zmianą jest ważnym elementem powodzenia takiego projektu – dodaje Edyta Gorzoń.

Tak rośnie wykorzystanie gen-AI i te działy używają narzędzi generatywnej SI najchętniej

Według McKinsey3, zastosowanie gen-AI wzrosło na początku 2024 r. z 72 proc. do 78 proc. na jego koniec.
Dla porównania, w 2023 r. wynosiło 55 proc. Najczęściej generatywna forma sztucznej inteligencji jest wykorzystywana w działach IT, marketingu i sprzedaży, a także w operacjach serwisowych. Funkcją biznesową z największym wzrostem zastosowania AI w ciągu ostatnich sześciu miesięcy jest natomiast IT, gdzie odsetek respondentów zgłaszających użycie AI wzrósł z 27 proc. do 36 proc.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA