REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sztuczna inteligencja. McKinsey: Tylko 1 proc. menedżerów określa wdrożenia AI w swoich organizacjach jako dojrzałe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Menadżerowie mają wątpliwości czy ich firmy dobrze wykorzystują sztuczną inteligencję
Menadżerowie mają wątpliwości czy ich firmy dobrze wykorzystują sztuczną inteligencję
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a 78 proc. respondentów deklarowało w ub.r. użycie co najmniej jednej funkcji biznesowej tego rozwiązania w porównaniu do 55 proc. rok wcześniej, to jedynie 1 proc. menedżerów określa wdrożenie AI w ich w organizacjach jako dojrzałe.

Co więcej, z ankiet McKinsey, amerykańskiej firmy doradczej płyną wnioski, że większość respondentów badania nie dostrzega jeszcze wpływu wykorzystania generatywnej AI na wyniki finansowe całej organizacji.

REKLAMA

REKLAMA

Firmy powinny śmielej planować zwiększenie zysków dzięki wdrożeniom sztucznej inteligencji

Większość firm nie wdraża też sprawdzonych praktyk dotyczących adopcji i skalowania, które pomagają tworzyć wartość przy wdrażaniu nowych technologii.
Z drugiej strony, mimo że to wciąż wczesny etap implementacji, eksperci obserwują pozytywny wpływ wśród organizacji stosujących odpowiednie podejście. Na które kwestie według McKinsey firmy powinny zwrócić uwagę, żeby zwiększyć swoje szanse w wyścigu o zdobycie zysków z wykorzystania gen-AI?

Największe przełożenie na wyniki finansowe ma zdaniem McKinsey śledzenie jasno zdefiniowanych KPI’s. W przypadku większych organizacji (zdefiniowanych jako te, których roczne przychody wynoszą ponad 500 milionów dolarów) dużą rolę odgrywa również opracowanie wyraźnej mapy drogowej wspierającej adopcję gen-AI.
Dane przedstawione przez McKinsey wyraźnie pokazują, że wdrożenie gen-AI wymaga kompleksowego podejścia, które obejmuje skoordynowane i zaplanowane działania adopcyjne na różnych płaszczyznach.
– Obecność gen-AI to nie tylko fundamentalna zmiana kultury organizacyjnej, aby stać się organizacją „AI-ready”, ale także rewolucja na poziomie użytkownika końcowego, który za sprawą wykorzystania AI zmienia sposób wykonywania swoich codziennych obowiązków – komentuje Edyta Gorzoń, ekspertka w zakresie adopcji usług Microsoft 365 Copilot z NTT DATA.

Większe organizacje częściej stosują najlepsze praktyki wdrażania i skalowania rozwiązań generatywnej AI

Wśród dwunastu praktyk, które wskazał McKinsey, wymienić należy:

REKLAMA

  • powołanie dedykowanego zespołu ds. wdrażania gen AI (np. biura projektowego, czy zespołu ds. adopcji i skalowania) – 52 proc. wskazań przez przedstawicieli większych organizacji do 23 proc. w tych mniejszych,
  • regularne komunikowanie wewnętrznie wartości tworzonej przy wykorzystaniu rozwiązań gen-AI – 42 proc. na rzecz większych do 30 proc. wśród mniejszych,
  • aktywne angażowanie się przez liderów w adopcję gen-AI, m.in. przez dawanie przykładu – 37 proc. do 34 proc.,
  • stworzenie szkoleń opartych na rolach, by wszyscy pracownicy wiedzieli, jak korzystać z gen-AI – 31 proc. do 17 proc.,
  • wdrożenie w skuteczny sposób gen-AI do procesów biznesowych – 28 proc. do 23 proc. na rzecz większych,
  • opracowanie jasno zdefiniowanej mapy drogowej do wdrażania rozwiązań gen-AI – przewaga 25 proc. większych nad 12 proc. wskazań przez mniejszych,
  • posiadanie mechanizmu uwzględniania informacji zwrotnej w celu możliwości ulepszania w przyszłości rozwiązań gen-AI – 24 do 19 proc.,
  • przyjęcie kompleksowego podejścia budującego zaufanie wśród pracowników wobec rozwiązań gen-AI – 23 do 21 proc.,
  • stworzenie przekonującej narracji zmiany dotyczącej potrzeb wdrażania gen-AI – 19 do 16 proc.,
  • śledzenie jasno zdefiniowanych KPI’s dla rozwiązań gen-AI – 18 proc. do 16 proc.
  • przyjęcie kompleksowego podejścia budujące zaufanie wśród klientów wobec korzystania z gen-AI – 14 proc. do 8 proc.
  • ustanowienie systemów zachęt pracowniczych wspierających adopcję rozwiązań gen-AI – 11 proc. do 12 proc., co jest jedynym punktem, w którym przedstawiciele mniejszych firm osiągnęli przewagę we wskazaniach nad tymi, którzy reprezentowali większe organizacje.

Sztuczna inteligencja w firmach: nadal mało przedsiębiorstw działa systemowo

Z badania McKinsey pt. „The state of AI: How organizations are rewiring to capture value” wynika również jasno, że do tej pory mniej niż jedna trzecia respondentów zadeklarowała, że ich organizacje stosują większość z 12 praktyk adopcyjno-skalujących, a poniżej 20 proc. firm śledzi KPI’s dla rozwiązań gen AI.
Co istotne, respondenci z większych organizacji częściej zgłaszają korzystanie z przynajmniej części tych praktyk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykładowo, przedstawiciele dużych firm (stanowiły 42 proc. badanych) ponad dwukrotnie częściej niż ci z małych organizacji deklarują, że ich firmy opracowały jasno określone mapy drogowe wspierające adopcję gen AI. Realizowały to np. poprzez etapowe wdrożenia rozwiązań generatywnej sztucznej inteligencji w zespołach i jednostkach biznesowych, a także przez powołanie dedykowanych zespołów, np. biura projektowego lub transformacyjnego, odpowiedzialnego za wdrażanie gen-AI.
Warto dodać, że McKinsey przebadał 1 491 uczestników na wszystkich poziomach organizacji z całego świata, a dane dotyczyły tych pracowników organizacji, którzy stosowali AI w przynajmniej jednej funkcji biznesowej.
– Oprócz znajomości narzędzia, które zwykle jest przedstawiane podczas sesji szkoleniowych, organizacje powinny zadbać o inne obszary adopcji, takie jak powyższe 12 praktyk uwzględnionych w raporcie McKinsey. Oczywiście, w zależności od wielkości organizacji, jej charakteru i potrzeb, zakres projektu adopcyjnego może się zmieniać i ewoluować w czasie. Z tego względu posiadanie dedykowanego zespołu ekspertów ds. wdrażania gen-AI i zarządzania zmianą jest ważnym elementem powodzenia takiego projektu – dodaje Edyta Gorzoń.

Tak rośnie wykorzystanie gen-AI i te działy używają narzędzi generatywnej SI najchętniej

Według McKinsey3, zastosowanie gen-AI wzrosło na początku 2024 r. z 72 proc. do 78 proc. na jego koniec.
Dla porównania, w 2023 r. wynosiło 55 proc. Najczęściej generatywna forma sztucznej inteligencji jest wykorzystywana w działach IT, marketingu i sprzedaży, a także w operacjach serwisowych. Funkcją biznesową z największym wzrostem zastosowania AI w ciągu ostatnich sześciu miesięcy jest natomiast IT, gdzie odsetek respondentów zgłaszających użycie AI wzrósł z 27 proc. do 36 proc.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

REKLAMA

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

REKLAMA

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

REKLAMA