REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sztuczna inteligencja. McKinsey: Tylko 1 proc. menedżerów określa wdrożenia AI w swoich organizacjach jako dojrzałe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Menadżerowie mają wątpliwości czy ich firmy dobrze wykorzystują sztuczną inteligencję
Menadżerowie mają wątpliwości czy ich firmy dobrze wykorzystują sztuczną inteligencję
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a 78 proc. respondentów deklarowało w ub.r. użycie co najmniej jednej funkcji biznesowej tego rozwiązania w porównaniu do 55 proc. rok wcześniej, to jedynie 1 proc. menedżerów określa wdrożenie AI w ich w organizacjach jako dojrzałe.

Co więcej, z ankiet McKinsey, amerykańskiej firmy doradczej płyną wnioski, że większość respondentów badania nie dostrzega jeszcze wpływu wykorzystania generatywnej AI na wyniki finansowe całej organizacji.

REKLAMA

REKLAMA

Firmy powinny śmielej planować zwiększenie zysków dzięki wdrożeniom sztucznej inteligencji

Większość firm nie wdraża też sprawdzonych praktyk dotyczących adopcji i skalowania, które pomagają tworzyć wartość przy wdrażaniu nowych technologii.
Z drugiej strony, mimo że to wciąż wczesny etap implementacji, eksperci obserwują pozytywny wpływ wśród organizacji stosujących odpowiednie podejście. Na które kwestie według McKinsey firmy powinny zwrócić uwagę, żeby zwiększyć swoje szanse w wyścigu o zdobycie zysków z wykorzystania gen-AI?

Największe przełożenie na wyniki finansowe ma zdaniem McKinsey śledzenie jasno zdefiniowanych KPI’s. W przypadku większych organizacji (zdefiniowanych jako te, których roczne przychody wynoszą ponad 500 milionów dolarów) dużą rolę odgrywa również opracowanie wyraźnej mapy drogowej wspierającej adopcję gen-AI.
Dane przedstawione przez McKinsey wyraźnie pokazują, że wdrożenie gen-AI wymaga kompleksowego podejścia, które obejmuje skoordynowane i zaplanowane działania adopcyjne na różnych płaszczyznach.
– Obecność gen-AI to nie tylko fundamentalna zmiana kultury organizacyjnej, aby stać się organizacją „AI-ready”, ale także rewolucja na poziomie użytkownika końcowego, który za sprawą wykorzystania AI zmienia sposób wykonywania swoich codziennych obowiązków – komentuje Edyta Gorzoń, ekspertka w zakresie adopcji usług Microsoft 365 Copilot z NTT DATA.

Większe organizacje częściej stosują najlepsze praktyki wdrażania i skalowania rozwiązań generatywnej AI

Wśród dwunastu praktyk, które wskazał McKinsey, wymienić należy:

REKLAMA

  • powołanie dedykowanego zespołu ds. wdrażania gen AI (np. biura projektowego, czy zespołu ds. adopcji i skalowania) – 52 proc. wskazań przez przedstawicieli większych organizacji do 23 proc. w tych mniejszych,
  • regularne komunikowanie wewnętrznie wartości tworzonej przy wykorzystaniu rozwiązań gen-AI – 42 proc. na rzecz większych do 30 proc. wśród mniejszych,
  • aktywne angażowanie się przez liderów w adopcję gen-AI, m.in. przez dawanie przykładu – 37 proc. do 34 proc.,
  • stworzenie szkoleń opartych na rolach, by wszyscy pracownicy wiedzieli, jak korzystać z gen-AI – 31 proc. do 17 proc.,
  • wdrożenie w skuteczny sposób gen-AI do procesów biznesowych – 28 proc. do 23 proc. na rzecz większych,
  • opracowanie jasno zdefiniowanej mapy drogowej do wdrażania rozwiązań gen-AI – przewaga 25 proc. większych nad 12 proc. wskazań przez mniejszych,
  • posiadanie mechanizmu uwzględniania informacji zwrotnej w celu możliwości ulepszania w przyszłości rozwiązań gen-AI – 24 do 19 proc.,
  • przyjęcie kompleksowego podejścia budującego zaufanie wśród pracowników wobec rozwiązań gen-AI – 23 do 21 proc.,
  • stworzenie przekonującej narracji zmiany dotyczącej potrzeb wdrażania gen-AI – 19 do 16 proc.,
  • śledzenie jasno zdefiniowanych KPI’s dla rozwiązań gen-AI – 18 proc. do 16 proc.
  • przyjęcie kompleksowego podejścia budujące zaufanie wśród klientów wobec korzystania z gen-AI – 14 proc. do 8 proc.
  • ustanowienie systemów zachęt pracowniczych wspierających adopcję rozwiązań gen-AI – 11 proc. do 12 proc., co jest jedynym punktem, w którym przedstawiciele mniejszych firm osiągnęli przewagę we wskazaniach nad tymi, którzy reprezentowali większe organizacje.

Sztuczna inteligencja w firmach: nadal mało przedsiębiorstw działa systemowo

Z badania McKinsey pt. „The state of AI: How organizations are rewiring to capture value” wynika również jasno, że do tej pory mniej niż jedna trzecia respondentów zadeklarowała, że ich organizacje stosują większość z 12 praktyk adopcyjno-skalujących, a poniżej 20 proc. firm śledzi KPI’s dla rozwiązań gen AI.
Co istotne, respondenci z większych organizacji częściej zgłaszają korzystanie z przynajmniej części tych praktyk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykładowo, przedstawiciele dużych firm (stanowiły 42 proc. badanych) ponad dwukrotnie częściej niż ci z małych organizacji deklarują, że ich firmy opracowały jasno określone mapy drogowe wspierające adopcję gen AI. Realizowały to np. poprzez etapowe wdrożenia rozwiązań generatywnej sztucznej inteligencji w zespołach i jednostkach biznesowych, a także przez powołanie dedykowanych zespołów, np. biura projektowego lub transformacyjnego, odpowiedzialnego za wdrażanie gen-AI.
Warto dodać, że McKinsey przebadał 1 491 uczestników na wszystkich poziomach organizacji z całego świata, a dane dotyczyły tych pracowników organizacji, którzy stosowali AI w przynajmniej jednej funkcji biznesowej.
– Oprócz znajomości narzędzia, które zwykle jest przedstawiane podczas sesji szkoleniowych, organizacje powinny zadbać o inne obszary adopcji, takie jak powyższe 12 praktyk uwzględnionych w raporcie McKinsey. Oczywiście, w zależności od wielkości organizacji, jej charakteru i potrzeb, zakres projektu adopcyjnego może się zmieniać i ewoluować w czasie. Z tego względu posiadanie dedykowanego zespołu ekspertów ds. wdrażania gen-AI i zarządzania zmianą jest ważnym elementem powodzenia takiego projektu – dodaje Edyta Gorzoń.

Tak rośnie wykorzystanie gen-AI i te działy używają narzędzi generatywnej SI najchętniej

Według McKinsey3, zastosowanie gen-AI wzrosło na początku 2024 r. z 72 proc. do 78 proc. na jego koniec.
Dla porównania, w 2023 r. wynosiło 55 proc. Najczęściej generatywna forma sztucznej inteligencji jest wykorzystywana w działach IT, marketingu i sprzedaży, a także w operacjach serwisowych. Funkcją biznesową z największym wzrostem zastosowania AI w ciągu ostatnich sześciu miesięcy jest natomiast IT, gdzie odsetek respondentów zgłaszających użycie AI wzrósł z 27 proc. do 36 proc.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

Ponad 156 mln zł na zagraniczną ekspansję firm! PARP ogłasza wyniki naboru "Promocja marki innowacyjnych MŚP"

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki naboru w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, realizowanym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Wsparcie trafi do 183 projektów na łączną kwotę ponad 156 mln zł, które pomogą polskim przedsiębiorstwom w promocji produktów i usług na rynkach międzynarodowych.

Kim jest rzecznik patentowy i jak wspiera przedsiębiorców?

Do 5 września trwa nabór na aplikację rzecznikowską. To ścieżka kariery m.in. dla absolwentów kierunków prawniczych, technicznych i ścisłych. Problem w tym, że wielu studentów nie ma świadomości, że taki zawód zaufania publicznego istnieje i jaka jest jego rola. W Polsce jest dziś 1 tys. rzeczników patentowych.

REKLAMA

Weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej a weto dla ustawy o deregulacji w energetyce

Jakie znaczenie ma weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej? Najbardziej poszkodowani są mieszkańcy posiadający domy w bezpośrednim sąsiedztwie farm wiatrowych. Mieli otrzymać nawet do 20 tys. zł do podziału dla mieszkańców posiadających nieruchomości w promieniu 1 km od turbiny. Natomiast bardziej problematyczne dla rozwoju OZE jest weto dla Ustawy o deregulacji w energetyce.

Poławianie pereł. W jaki sposób łączyć technologię z autentycznością, by pozyskiwać jak najlepszych kandydatów?

Wyobraź sobie świat, w którym rekrutacja to już nie tylko „polowanie” na talenty, lecz dynamiczny ekosystem przewidywania i kreowania przyszłości organizacji. To scena, na której algorytmy AI nie tylko analizują CV, ale z chirurgiczną precyzją tropią osoby, które za moment zmienią rolę. Czy rekruterzy są gotowi na to, by wykorzystać potencjał AI mądrze, z korzyścią zarówno dla firmy, jak i kandydata?

REKLAMA