REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Adres do doręczeń dla przedsiębiorców w CEIDG - zmiany w 2016 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adres do doręczeń dla przedsiębiorców w CEIDG - zmiany w 2016 r./Fot. Fotolia
Adres do doręczeń dla przedsiębiorców w CEIDG - zmiany w 2016 r./Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od września 2016 roku adresem do doręczeń dla przedsiębiorców jest adres wskazany w CEIDG, a nie jak do tej pory - adres zamieszkania. Za niedochowanie obowiązku aktualizacji zgłoszonych danych grozi kara ograniczenia wolności albo grzywny.

REKLAMA

Przepisy ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (dalej: sdg)[2] nakładają na osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą obowiązek dokonania zgłoszenia do ewidencji oraz konieczność dokonania zgłoszenia aktualizującego w przypadku zmiany zgłoszonych danych. Kwestie związane z wpisem do rejestru działalności gospodarczej regulowanej reguluje art. 14, 25, 27 sdg, natomiast o kwestii obowiązku ciążącego na przedsiębiorcy w zakresie aktualizacji swych danych ujawnionych w CEIDG stanowi art. 30 ust 1 sgd, który brzmi: „przedsiębiorca jest obowiązany złożyć wniosek o: zmianę wpisu - w terminie 7 dni od dnia zmiany danych, o których mowa w art. 25 ust. 1, powstałej po dniu dokonania wpisu do CEIDG.”

REKLAMA

Sankcję, za niedochowanie obowiązku aktualizacji zgłoszonych danych, regulują przepisy kodeksu wykroczeń[3] (dalej: kw), które stanową w art. 601 § 1 kw: „kto wykonuje działalność gospodarczą bez wymaganego zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej, wpisu do rejestru działalności regulowanej lub bez wymaganej koncesji albo zezwolenia, podlega karze ograniczenia wolności albo grzywny.” Natomiast w art.  601 § 2 kw: „tej samej karze podlega, kto nie dopełnia obowiązku zgłaszania do ewidencji działalności gospodarczej zmian danych objętych wpisem.” Jednakże nie ten rodzaj odpowiedzialności i jej konsekwencje będą omawiane poniżej.

Polecamy produkt: Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania – praktyczny poradnik

Nowelizacja ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. kodeks postępowania cywilnego (dalej kpc), która to nowelizacja weszła w życie z dniem 8 września 2016r.[4] między innymi dotyczy przepisów znajdujących się w dziale dotyczącym doręczeń w postępowaniu cywilnym. W art. 133 kpc regulującym sposoby doręczeń, znowelizowano brzmienie § 2a w następujący sposób: „pisma procesowe dla przedsiębiorców i wspólników spółek handlowych, wpisanych do rejestru sądowego albo Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), doręcza się na adres udostępniany w rejestrze albo CEIDG, chyba że strona wskazała inny adres dla doręczeń. Jeżeli ostatni udostępniony adres został wykreślony jako niezgodny z rzeczywistym stanem rzeczy i nie zgłoszono wniosku o wpis nowego adresu, który podlegałby udostępnieniu, adres wykreślony jest uważany za adres udostępniony w rejestrze albo CEIDG.”

REKLAMA

Zmiana ta była od lat oczekiwana i postulowana przez doktrynę i uczestników obrotu gospodarczego, gdyż wypełniła istniejącą do września 2016r. lukę prawną. Otóż przed nowelizacją, zgodnie z literą prawa, pisma sądowe dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą powinny być doręczane na adres miejsca zamieszkania tych osób (nie zaś na adres prowadzenia działalności gospodarczej). Ewentualnie można było przesyłkę doręczyć w innym miejscu, w którym zastało się adresata (np. miejsce prowadzenia działalności gospodarczej) zgodnie z 135 § 1 kpc, który stanowi, że: „doręczenia dokonuje się w mieszkaniu, w miejscu pracy lub tam, gdzie się adresata zastanie.”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z punktu widzenia ustawodawcy znaczenie ma kolejność, co potwierdza komentator słowami: „doręczenia dokonywane są przede wszystkim tam, gdzie adresat mieszka, a przy trudnościach z takim doręczeniem - w miejscu jego pracy, z tym że także w miejscu pracy pisma powinny być doręczane adresatowi osobiście. Artykuł 135 wskazuje miejsca doręczenia tzw. właściwego (do rąk adresata), przy czym o dwóch pierwszych z nich („w mieszkaniu”, „w miejscu pracy”) decyduje sąd, umieszczając w piśmie odpowiedni adres. Pierwszeństwo ma doręczenie w mieszkaniu (w miejscu zamieszkania - art. 126 § 2), a dopiero w razie trudności z tym związanych - w miejscu pracy. Doręczyciel nie ma obowiązku poszukiwać miejsca pracy adresata, jeśli nie jest ono wskazane w adresie podanym przez sąd (postanowienie SN z dnia 27 stycznia 1998 r., III CKN 620/97, OSNC 1998, nr 9, poz. 146). Dopiero wobec braku możliwości doręczenia pism w ten sposób można je doręczyć adresatowi tam, gdzie się go zastanie.”[5]

Konieczność stosowania powyżej opisanych norm była wymuszona brzmieniem art. 133 § 2a kpc sprzed nowelizacji, który wówczas regulował wyłącznie zasadę doręczeń dla podmiotów wpisanych do rejestrów sądowych np. KRS, stanowiącym wówczas podstawę do przyjęcia fikcji doręczenia pod adresem ujawnionym w rejestrze KRS dla podmiotów do niego wpisanych. Powyższa regulacja nie obejmowała swoim zasięgiem rejestru CEIDG, gdyż CEIDG nie jest rejestrem sądowym, co uniemożliwiało przyjęcie fikcji doręczenia pod adresem ujawnionym w CEIDG.

W praktyce, nadzwyczaj często zdarzało się, że wierzyciel chcąc pozywać swojego kontrahenta (np. o zapłatę) w pozwie podawał adres miejsca prowadzenia działalności gospodarczej (znany z faktur, ujawniony przez kontrahenta w toku współpracy). Jeśli pozwany pod tym adresem korespondencji nie podejmował, sąd nie mógł zastosować fikcji doręczeń i nie mógł tym samym przyjąć, ze korespondencja została skutecznie doręczona, choć w większości przypadków to właśnie przedsiębiorca nie zadbał o zaktualizowanie swoich danych ujawnionych w CEIDG. Brak fikcji doręczenia w tym konkretnym zakresie bez wątpienia mogło i miało realny wpływ na długość procesu sądowego, tym samym choćby np. na czas odzyskiwania wierzytelności, gdyż wielokrotnie po nieudanej próbie doręczenia pozwanemu np. nakazu zapłaty wraz z pozwem, sąd wzywał powoda do wskazania adresu zamieszkania pozwanego, a powód nie dysponując tymi danymi musiał zwrócić się np. do Biura Adresowego MSWiA (ponosząc dodatkowe koszty) by pozyskać niezbędne dane, co miało przełożenie na wydłużenie  procedowania w spawie oraz koszty.

Obecnie, przesyłka sądowa wysłana w toku postępowania cywilnego na adres pozwanego wpisanego do CEIDG i np. niepodjęta w terminie po podwójnym awizowaniu będzie mogła być uznana za doręczoną na postawie art. 133 § 2a kpc. Z praktycznego punktu widzenia sąd przyjmie zwrot korespondencji i złoży go do akt ze skutkiem doręczenia, co w przypadku przesyłki zawierającej np. nakaz i pozew uruchomi procedurę liczenia terminu umożliwiającego sadowi lub referendarzowi stwierdzenie prawomocności. Przedsiębiorca, który nie zadbał o uaktualnienie adresu wpisanego do rejestru CEIDG będzie ponosił negatywne konsekwencje swojego działania, bądź w tym przypadku zaniechania. Stąd tak istotnym jest zadanie sobie pytania przez każdego przedsiębiorcę  - osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą - czy dane wpisane do CEIDG są danymi aktualnymi, by nie narazić się na sankcje wynikające z kodeksu wykroczeń, ale przede wszystkim by korespondencja sądowa nie została uznana za doręczoną pod nieaktualnym adresem prowadzenia działalności gospodarczej, z uwagi na podwójne awizowanie.

[1] Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 101 z późn. zm.).

[2] Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 584 z późn. zm.).

[3] Ustawa z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń. (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1094 z późn. zm.).

[4] Art. 133 § 2a zmieniony przez art. 2 pkt 15 ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. (Dz.U.2015.1311) zmieniającej nin. ustawę z dniem 8 września 2016 r.

[5] Bodio, Joanna. Art. 135. W: Komentarz aktualizowany do Kodeksu postępowania cywilnego. System Informacji Prawnej LEX, 2016.

Zobacz serwis: Podatki

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

REKLAMA

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

REKLAMA

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

REKLAMA