REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w CEIDG w 2017 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Grobelska
Zmiany w CEIDG w 2017 r. /Fot. Fotolia
Zmiany w CEIDG w 2017 r. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Rozwoju proponuje wprowadzenie od 1 stycznia 2017 r. zmian w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), m.in. w zakresie wpisu danych adresowych, podawania kodu PKD, zgłaszania informacji o ogłoszeniu upadłości, jak i zgłaszania informacji o otwarciu postępowania restrukturyzacyjnego.

Przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (ustawy o SDG) w zakresie CEIDG ulegną modyfikacji na podstawie projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców, przygotowanego przez Ministerstwo Rozwoju w ramach pakietu „100 zmian dla firm”. Nowelizacja ma wejść w życie 1 stycznia 2017 r.

REKLAMA

Dane zawarte we wpisie do CEIDG – NIP, miejsce i adres zamieszkania, kod PKD

REKLAMA

Proponuje się ograniczenie zakresu danych zawartych we wpisie do CEIDG w zakresie, w jakim nie są bezpośrednio związane działalnością gospodarczą lub nie wpływają na bezpieczeństwo obrotu gospodarczego. W tym celu doprecyzowany został art. 25 ust. 1 pkt 3 ustawy o SDG, dotyczący wpisu NIP do CEIDG, zgodnie z którym dotychczas wpisowi podlegał numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz informacje o jego unieważnieniu lub uchyleniu. Przepis został uzupełniony o sformułowanie „o ile taki posiada”, jako rozwiązanie adekwatne do tych, które przyjęto względem danych wpisowych, takich jak PESEL i REGON, ponieważ osobie składającej wniosek NIP mógł nie zostać nadany.

Ponadto projekt przewiduje zniesienie wpisu do CEIDG informacji o miejscu i adresie zamieszkania, gdyż są to dane niejawne i nie mają wpływu na bezpieczeństwo obrotu gospodarczego (art. 37 ust. 1 pkt 1 ustawy o SDG).

Wpis do CEIDG jest bezpłatny

Zmianie ulegnie również art. 25 ust.1 pkt 8, który obecnie wskazuje na obowiązek określenia we wpisie do CEIDG przedmiotów wykonywanej działalności gospodarczej, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD). Dotyczy ona ograniczenia ujawnianej w CEIDG liczby przedmiotów wykonywanej działalności (kodów PKD) maksymalnie do 10 pozycji, ze wskazaniem jednego, przeważającego rodzaju działalności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgłaszanie informacji o ogłoszeniu upadłości

Dotychczas dane zawarte we wpisie do CEIDG obejmowały również informację o ogłoszeniu upadłości i ukończeniu tego postępowania (art. 25 ust. 1 pkt 14 ustawy o SDG). Proponowana zmiana polega na poszerzeniu tych informacji o dane syndyka, celem umożliwienia zgłaszania przez sąd informacji o ustanowionym syndyku  w ramach istniejącego obowiązku sądów gospodarczych (art. 31 ust. 3 ustawy o SDG). Zgodnie z uzasadnieniem projektu, obowiązujące przepisy nie zawierają podstawy do zgłaszania danych syndyka przez sąd,  nie nakładają także takiego obowiązku na przedsiębiorców. W związku z powyższym proponuje się wprowadzenie obowiązku, zgodnie z którym sądy będą wpisywały z urzędu dane syndyka. Analogiczna zmiana została wprowadzona do art. 25 ust. 1 pkt 15. W jej ramach wpisowi do CEIDG podlegałaby informacja o otwarciu postępowania restrukturyzacyjnego, o ukończeniu postępowania restrukturyzacyjnego, albo o uprawomocnieniu się postanowienia o zatwierdzeniu układu w postępowaniu o zatwierdzenie układu oraz dane nadzorcy lub zarządcy. Celem tej propozycji jest umożliwienie zgłaszania przez sąd informacji  o ustanowionym zarządcy lub nadzorcy w ramach obowiązku sądów gospodarczych wynikających z art. 31 ust. 3 ustawy o SDG.

Polecamy: Sprzedaż nieruchomości firmowej - rozliczenie podatkowe i ewidencja


Wniosek o wpis do CEIDG oświadczenia o posiadaniu tytułu prawnego do lokalu

Aby zapewnić ochronę osobom trzecim przed wskazywaniem przez przedsiębiorców w CEIDG nieprawdziwych danych adresowych niezgodnych ze stanem faktycznym, przewiduje się dodanie art. 25 ust. 8, który wprowadziłby obowiązek złożenia wraz z wnioskiem o wpis do CEIDG (z wyjątkiem wniosku o wykreślenie przedsiębiorcy) oświadczenia o posiadaniu tytułu prawnego do nieruchomości, których adresy określone w ust. 1 pkt 5 podlegają wpisowi do CEIDG (adres do doręczeń przedsiębiorcy oraz adresy, pod którymi jest wykonywana działalność gospodarcza, w tym adres głównego miejsca wykonywania działalności i oddziału, jeżeli został utworzony), pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia (na podstawie art. 233 § 6 Kodeksu karnego).

Zmiany w zakresie kontroli przedsiębiorców od 1 stycznia 2017 r.

W związku z wprowadzeniem powyższego wymogu, zmianie z konieczności podlega art. 27 ust. 2 w pkt 5a ustawy o SDG, w którym proponuje się dodanie informacji, że wnioskiem niepoprawnym będzie wniosek, z którym nie złożono oświadczenia o posiadaniu tytułu prawnego do nieruchomości.

Wniosek o niepublikowanie danych adresowych

Zgodnie z art. 35 ust. 2a ustawy o SDG przedsiębiorca, który nie przedstawi tytułu prawnego do nieruchomości, lub nie dokona zmiany swojego wpisu w zakresie adresu pomimo wezwania, zostaje wykreślony z CEIDG przez ministra właściwego do spraw gospodarki. Projekt przewiduje wprowadzenie normy, która umożliwia złożenie wniosku o niepublikowanie danych adresowych, które zostały zmienione, a stanowią obecnie tzw. dane historyczne wpisu. Są to dane adresowe, które publikowane były w przeszłości w CEIDG, wskazane bez tytułu prawnego i bez zgody osoby uprawnionej, lecz zostały zmienione w wyniku wezwania w toczącym się postępowaniu administracyjnym, bądź bez takiego wezwania. 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA