REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w CEIDG w 2017 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Grobelska
Zmiany w CEIDG w 2017 r. /Fot. Fotolia
Zmiany w CEIDG w 2017 r. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Rozwoju proponuje wprowadzenie od 1 stycznia 2017 r. zmian w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), m.in. w zakresie wpisu danych adresowych, podawania kodu PKD, zgłaszania informacji o ogłoszeniu upadłości, jak i zgłaszania informacji o otwarciu postępowania restrukturyzacyjnego.

Przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (ustawy o SDG) w zakresie CEIDG ulegną modyfikacji na podstawie projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców, przygotowanego przez Ministerstwo Rozwoju w ramach pakietu „100 zmian dla firm”. Nowelizacja ma wejść w życie 1 stycznia 2017 r.

REKLAMA

REKLAMA

Dane zawarte we wpisie do CEIDG – NIP, miejsce i adres zamieszkania, kod PKD

Proponuje się ograniczenie zakresu danych zawartych we wpisie do CEIDG w zakresie, w jakim nie są bezpośrednio związane działalnością gospodarczą lub nie wpływają na bezpieczeństwo obrotu gospodarczego. W tym celu doprecyzowany został art. 25 ust. 1 pkt 3 ustawy o SDG, dotyczący wpisu NIP do CEIDG, zgodnie z którym dotychczas wpisowi podlegał numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz informacje o jego unieważnieniu lub uchyleniu. Przepis został uzupełniony o sformułowanie „o ile taki posiada”, jako rozwiązanie adekwatne do tych, które przyjęto względem danych wpisowych, takich jak PESEL i REGON, ponieważ osobie składającej wniosek NIP mógł nie zostać nadany.

Ponadto projekt przewiduje zniesienie wpisu do CEIDG informacji o miejscu i adresie zamieszkania, gdyż są to dane niejawne i nie mają wpływu na bezpieczeństwo obrotu gospodarczego (art. 37 ust. 1 pkt 1 ustawy o SDG).

Wpis do CEIDG jest bezpłatny

REKLAMA

Zmianie ulegnie również art. 25 ust.1 pkt 8, który obecnie wskazuje na obowiązek określenia we wpisie do CEIDG przedmiotów wykonywanej działalności gospodarczej, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD). Dotyczy ona ograniczenia ujawnianej w CEIDG liczby przedmiotów wykonywanej działalności (kodów PKD) maksymalnie do 10 pozycji, ze wskazaniem jednego, przeważającego rodzaju działalności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgłaszanie informacji o ogłoszeniu upadłości

Dotychczas dane zawarte we wpisie do CEIDG obejmowały również informację o ogłoszeniu upadłości i ukończeniu tego postępowania (art. 25 ust. 1 pkt 14 ustawy o SDG). Proponowana zmiana polega na poszerzeniu tych informacji o dane syndyka, celem umożliwienia zgłaszania przez sąd informacji o ustanowionym syndyku  w ramach istniejącego obowiązku sądów gospodarczych (art. 31 ust. 3 ustawy o SDG). Zgodnie z uzasadnieniem projektu, obowiązujące przepisy nie zawierają podstawy do zgłaszania danych syndyka przez sąd,  nie nakładają także takiego obowiązku na przedsiębiorców. W związku z powyższym proponuje się wprowadzenie obowiązku, zgodnie z którym sądy będą wpisywały z urzędu dane syndyka. Analogiczna zmiana została wprowadzona do art. 25 ust. 1 pkt 15. W jej ramach wpisowi do CEIDG podlegałaby informacja o otwarciu postępowania restrukturyzacyjnego, o ukończeniu postępowania restrukturyzacyjnego, albo o uprawomocnieniu się postanowienia o zatwierdzeniu układu w postępowaniu o zatwierdzenie układu oraz dane nadzorcy lub zarządcy. Celem tej propozycji jest umożliwienie zgłaszania przez sąd informacji  o ustanowionym zarządcy lub nadzorcy w ramach obowiązku sądów gospodarczych wynikających z art. 31 ust. 3 ustawy o SDG.

Polecamy: Sprzedaż nieruchomości firmowej - rozliczenie podatkowe i ewidencja


Wniosek o wpis do CEIDG oświadczenia o posiadaniu tytułu prawnego do lokalu

Aby zapewnić ochronę osobom trzecim przed wskazywaniem przez przedsiębiorców w CEIDG nieprawdziwych danych adresowych niezgodnych ze stanem faktycznym, przewiduje się dodanie art. 25 ust. 8, który wprowadziłby obowiązek złożenia wraz z wnioskiem o wpis do CEIDG (z wyjątkiem wniosku o wykreślenie przedsiębiorcy) oświadczenia o posiadaniu tytułu prawnego do nieruchomości, których adresy określone w ust. 1 pkt 5 podlegają wpisowi do CEIDG (adres do doręczeń przedsiębiorcy oraz adresy, pod którymi jest wykonywana działalność gospodarcza, w tym adres głównego miejsca wykonywania działalności i oddziału, jeżeli został utworzony), pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia (na podstawie art. 233 § 6 Kodeksu karnego).

Zmiany w zakresie kontroli przedsiębiorców od 1 stycznia 2017 r.

W związku z wprowadzeniem powyższego wymogu, zmianie z konieczności podlega art. 27 ust. 2 w pkt 5a ustawy o SDG, w którym proponuje się dodanie informacji, że wnioskiem niepoprawnym będzie wniosek, z którym nie złożono oświadczenia o posiadaniu tytułu prawnego do nieruchomości.

Wniosek o niepublikowanie danych adresowych

Zgodnie z art. 35 ust. 2a ustawy o SDG przedsiębiorca, który nie przedstawi tytułu prawnego do nieruchomości, lub nie dokona zmiany swojego wpisu w zakresie adresu pomimo wezwania, zostaje wykreślony z CEIDG przez ministra właściwego do spraw gospodarki. Projekt przewiduje wprowadzenie normy, która umożliwia złożenie wniosku o niepublikowanie danych adresowych, które zostały zmienione, a stanowią obecnie tzw. dane historyczne wpisu. Są to dane adresowe, które publikowane były w przeszłości w CEIDG, wskazane bez tytułu prawnego i bez zgody osoby uprawnionej, lecz zostały zmienione w wyniku wezwania w toczącym się postępowaniu administracyjnym, bądź bez takiego wezwania. 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

Ponad 156 mln zł na zagraniczną ekspansję firm! PARP ogłasza wyniki naboru "Promocja marki innowacyjnych MŚP"

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki naboru w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, realizowanym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Wsparcie trafi do 183 projektów na łączną kwotę ponad 156 mln zł, które pomogą polskim przedsiębiorstwom w promocji produktów i usług na rynkach międzynarodowych.

Kim jest rzecznik patentowy i jak wspiera przedsiębiorców?

Do 5 września trwa nabór na aplikację rzecznikowską. To ścieżka kariery m.in. dla absolwentów kierunków prawniczych, technicznych i ścisłych. Problem w tym, że wielu studentów nie ma świadomości, że taki zawód zaufania publicznego istnieje i jaka jest jego rola. W Polsce jest dziś 1 tys. rzeczników patentowych.

REKLAMA

Weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej a weto dla ustawy o deregulacji w energetyce

Jakie znaczenie ma weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej? Najbardziej poszkodowani są mieszkańcy posiadający domy w bezpośrednim sąsiedztwie farm wiatrowych. Mieli otrzymać nawet do 20 tys. zł do podziału dla mieszkańców posiadających nieruchomości w promieniu 1 km od turbiny. Natomiast bardziej problematyczne dla rozwoju OZE jest weto dla Ustawy o deregulacji w energetyce.

Poławianie pereł. W jaki sposób łączyć technologię z autentycznością, by pozyskiwać jak najlepszych kandydatów?

Wyobraź sobie świat, w którym rekrutacja to już nie tylko „polowanie” na talenty, lecz dynamiczny ekosystem przewidywania i kreowania przyszłości organizacji. To scena, na której algorytmy AI nie tylko analizują CV, ale z chirurgiczną precyzją tropią osoby, które za moment zmienią rolę. Czy rekruterzy są gotowi na to, by wykorzystać potencjał AI mądrze, z korzyścią zarówno dla firmy, jak i kandydata?

REKLAMA