REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w CEIDG w 2017 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Grobelska
Zmiany w CEIDG w 2017 r. /Fot. Fotolia
Zmiany w CEIDG w 2017 r. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Rozwoju proponuje wprowadzenie od 1 stycznia 2017 r. zmian w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), m.in. w zakresie wpisu danych adresowych, podawania kodu PKD, zgłaszania informacji o ogłoszeniu upadłości, jak i zgłaszania informacji o otwarciu postępowania restrukturyzacyjnego.

Przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (ustawy o SDG) w zakresie CEIDG ulegną modyfikacji na podstawie projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców, przygotowanego przez Ministerstwo Rozwoju w ramach pakietu „100 zmian dla firm”. Nowelizacja ma wejść w życie 1 stycznia 2017 r.

REKLAMA

REKLAMA

Dane zawarte we wpisie do CEIDG – NIP, miejsce i adres zamieszkania, kod PKD

Proponuje się ograniczenie zakresu danych zawartych we wpisie do CEIDG w zakresie, w jakim nie są bezpośrednio związane działalnością gospodarczą lub nie wpływają na bezpieczeństwo obrotu gospodarczego. W tym celu doprecyzowany został art. 25 ust. 1 pkt 3 ustawy o SDG, dotyczący wpisu NIP do CEIDG, zgodnie z którym dotychczas wpisowi podlegał numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz informacje o jego unieważnieniu lub uchyleniu. Przepis został uzupełniony o sformułowanie „o ile taki posiada”, jako rozwiązanie adekwatne do tych, które przyjęto względem danych wpisowych, takich jak PESEL i REGON, ponieważ osobie składającej wniosek NIP mógł nie zostać nadany.

Ponadto projekt przewiduje zniesienie wpisu do CEIDG informacji o miejscu i adresie zamieszkania, gdyż są to dane niejawne i nie mają wpływu na bezpieczeństwo obrotu gospodarczego (art. 37 ust. 1 pkt 1 ustawy o SDG).

Wpis do CEIDG jest bezpłatny

REKLAMA

Zmianie ulegnie również art. 25 ust.1 pkt 8, który obecnie wskazuje na obowiązek określenia we wpisie do CEIDG przedmiotów wykonywanej działalności gospodarczej, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD). Dotyczy ona ograniczenia ujawnianej w CEIDG liczby przedmiotów wykonywanej działalności (kodów PKD) maksymalnie do 10 pozycji, ze wskazaniem jednego, przeważającego rodzaju działalności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgłaszanie informacji o ogłoszeniu upadłości

Dotychczas dane zawarte we wpisie do CEIDG obejmowały również informację o ogłoszeniu upadłości i ukończeniu tego postępowania (art. 25 ust. 1 pkt 14 ustawy o SDG). Proponowana zmiana polega na poszerzeniu tych informacji o dane syndyka, celem umożliwienia zgłaszania przez sąd informacji o ustanowionym syndyku  w ramach istniejącego obowiązku sądów gospodarczych (art. 31 ust. 3 ustawy o SDG). Zgodnie z uzasadnieniem projektu, obowiązujące przepisy nie zawierają podstawy do zgłaszania danych syndyka przez sąd,  nie nakładają także takiego obowiązku na przedsiębiorców. W związku z powyższym proponuje się wprowadzenie obowiązku, zgodnie z którym sądy będą wpisywały z urzędu dane syndyka. Analogiczna zmiana została wprowadzona do art. 25 ust. 1 pkt 15. W jej ramach wpisowi do CEIDG podlegałaby informacja o otwarciu postępowania restrukturyzacyjnego, o ukończeniu postępowania restrukturyzacyjnego, albo o uprawomocnieniu się postanowienia o zatwierdzeniu układu w postępowaniu o zatwierdzenie układu oraz dane nadzorcy lub zarządcy. Celem tej propozycji jest umożliwienie zgłaszania przez sąd informacji  o ustanowionym zarządcy lub nadzorcy w ramach obowiązku sądów gospodarczych wynikających z art. 31 ust. 3 ustawy o SDG.

Polecamy: Sprzedaż nieruchomości firmowej - rozliczenie podatkowe i ewidencja


Wniosek o wpis do CEIDG oświadczenia o posiadaniu tytułu prawnego do lokalu

Aby zapewnić ochronę osobom trzecim przed wskazywaniem przez przedsiębiorców w CEIDG nieprawdziwych danych adresowych niezgodnych ze stanem faktycznym, przewiduje się dodanie art. 25 ust. 8, który wprowadziłby obowiązek złożenia wraz z wnioskiem o wpis do CEIDG (z wyjątkiem wniosku o wykreślenie przedsiębiorcy) oświadczenia o posiadaniu tytułu prawnego do nieruchomości, których adresy określone w ust. 1 pkt 5 podlegają wpisowi do CEIDG (adres do doręczeń przedsiębiorcy oraz adresy, pod którymi jest wykonywana działalność gospodarcza, w tym adres głównego miejsca wykonywania działalności i oddziału, jeżeli został utworzony), pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia (na podstawie art. 233 § 6 Kodeksu karnego).

Zmiany w zakresie kontroli przedsiębiorców od 1 stycznia 2017 r.

W związku z wprowadzeniem powyższego wymogu, zmianie z konieczności podlega art. 27 ust. 2 w pkt 5a ustawy o SDG, w którym proponuje się dodanie informacji, że wnioskiem niepoprawnym będzie wniosek, z którym nie złożono oświadczenia o posiadaniu tytułu prawnego do nieruchomości.

Wniosek o niepublikowanie danych adresowych

Zgodnie z art. 35 ust. 2a ustawy o SDG przedsiębiorca, który nie przedstawi tytułu prawnego do nieruchomości, lub nie dokona zmiany swojego wpisu w zakresie adresu pomimo wezwania, zostaje wykreślony z CEIDG przez ministra właściwego do spraw gospodarki. Projekt przewiduje wprowadzenie normy, która umożliwia złożenie wniosku o niepublikowanie danych adresowych, które zostały zmienione, a stanowią obecnie tzw. dane historyczne wpisu. Są to dane adresowe, które publikowane były w przeszłości w CEIDG, wskazane bez tytułu prawnego i bez zgody osoby uprawnionej, lecz zostały zmienione w wyniku wezwania w toczącym się postępowaniu administracyjnym, bądź bez takiego wezwania. 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA