REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lepsza ochrona przedsiębiorcy po wprowadzeniu „ugruntowanej praktyki” - od 1 stycznia 2017 r.

Monika Grobelska
Lepsza ochrona przedsiębiorcy po wprowadzeniu „ugruntowanej praktyki” - od 1 stycznia 2017 r.
Lepsza ochrona przedsiębiorcy po wprowadzeniu „ugruntowanej praktyki” - od 1 stycznia 2017 r.

REKLAMA

REKLAMA

W ramach pakietu „100 zmian dla firm” Ministerstwo Rozwoju proponuje wprowadzenie od 1 stycznia 2017 r. zmian w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej. Mają one na celu zwiększenie ochrony prawnej przedsiębiorców w zakresie przeprowadzanych kontroli, jak i w zakresie zmian wykładni przepisów prawa dokonywanych przez organy kontroli (poprzez zastosowanie „ugruntowanej praktyki”).

W odniesieniu do obecnie obowiązującego prawa, zarówno w orzecznictwie jak i w doktrynie wskazuje się na istnienie pewnych ogólnych zasad, które muszą być respektowane przez organy władzy prawodawczej, w celu zwiększenia ochrony zaufania obywateli do państwa. Jedną z naczelnych reguł jest zasada bezpieczeństwa prawnego i pewności prawa. Gwarantuje ona możliwość podejmowania decyzji przez obywateli w oparciu o pełną znajomość przesłanek działania organów państwowych, jak i konsekwencji prawnych, jakie ich działania mogą za sobą pociągnąć. Ustawodawca powinien zagwarantować adresatom określonych unormowań prawnych przewidywalność i obliczalność rozstrzygnięć podejmowanych na ich podstawie przez organy władzy publicznej. Obywatel ma prawo oczekiwać, że regulacja prawna nie zostanie zmieniona na jego niekorzyść w sposób arbitralny. Wynika to z poszanowania przez ustawodawcę istniejących stosunków prawnych. W praktyce organów państwowych zdarza się jednak, że w wyniku zmiany wykładni przepisów prawa, dokonywanej w związku z prowadzonym postępowaniem administracyjnym  lub kontrolą, dochodzi do pogorszenia sytuacji prawnej przedsiębiorcy, pomimo braku zmiany przepisu prawa i stanu faktycznego. Prowadzi to do podważenia zaufania obywateli, w szczególności przedsiębiorców do państwa.

REKLAMA

W związku z powyższym, proponuje się wprowadzenie nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej z dnia 2 lipca 2004 r. (Dz. U.z 2015 r. poz. 584, z późn. zm.). Zmiana obejmuje dodanie po art. 9b, art. 9c, zgodnie z którym w przypadku zmiany przez organ administracji publicznej, państwową jednostkę organizacyjną lub organ kontroli zakresu lub sposobu zastosowania przepisów w indywidualnej sprawie przedsiębiorcy, przedsiębiorca nie może być obciążony jakimikolwiek daninami publicznymi, sankcjami administracyjnymi, finansowymi lub karami, o ile zastosował się do ugruntowanej praktyki organu administracji publicznej, państwowej jednostki organizacyjnej lub organu kontroli, lub wydanego wcześniej wobec niego rozstrzygnięcia organu administracji publicznej, państwowej jednostki organizacyjnej lub organu kontroli. Wnioskodawcy projektu zdefiniowali pojęcie „ugruntowanej praktyki” jako wykładnię prawa dominującą w okresie objętym zachowaniem przedsiębiorcy, nie krócej jednak niż w okresie 12 miesięcy przed dniem wszczęcia postępowania administracyjnego w indywidualnej sprawie przedsiębiorcy albo przed dniem podjęcia czynności kontrolnych, zawartą w szczególności w pisemnych stanowiskach, interpretacjach lub prawomocnych rozstrzygnięciach tych organów, jednostek lub sądów, zaleceniach pokontrolnych lub dokumentach zawierających rekomendacje organów określających zalecany sposób postępowania w zakresie przedmiotu objętego kontrolą. Projekt przewiduje również możliwość powołania się przez przedsiębiorcę na  interpretację udzieloną innemu przedsiębiorcy, o ile nie została ona zmieniona, a stan faktyczny przedstawiony w interpretacji jest taki sam jak stan faktyczny, w jakim znajduje się przedsiębiorca. Należy wskazać jednak, że tożsamość stanu faktycznego przedsiębiorcy powołującego się na taką  interpretację odnosi  się jedynie do kwestii tożsamości przedmiotowej stanu faktycznego.

Zmiany w zakresie kontroli przedsiębiorców od 1 stycznia 2017 r.

Ze względu na występowanie przypadków, gdzie organy władzy publicznej (w szczególności celne i podatkowe), domagają się od przedsiębiorcy uiszczenia należności publicznoprawnych za zdarzenia, które miały miejsce w okresie, gdy kierowały się dotychczasową praktyką, odchodząc tym samym od dotychczas przyjętej praktyki stosowania przepisu, proponuje się, aby w sytuacjach zmiany wykładni  przepisów prawa przez organy kontroli (mimo braku zmiany treści przepisu i stanu faktycznego), wpływającej na sytuację prawną przedsiębiorcy, wykładnia ta mogła wywoływać skutki jedynie na przyszłość. Norma ta odzwierciedla ustanowioną w art. 2 Konstytucji zasadę demokratycznego państwa prawnego, urzeczywistniającego zasady sprawiedliwości społecznej. Również orzecznictwo wskazuje, że sytuacja, w której organy państwa uznają dane działanie za prawidłowe i legalne, a następnie - w niezmienionym stanie faktycznym i prawnym - za nieprawidłowe, nie budzi zaufania obywateli do organów władzy i nie powinna mieć miejsca w państwie praworządnym (por. wyrok WSA w Gliwicach z dnia 28 stycznia 2014 r. w sprawie o sygn. akt III SA/Gl 1659/13, http: //orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/A00CA5C641).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jak wygrać przetarg - poradnik dla małych i średnich firm (książka)

Nowelizacja ustawy obejmuje również wprowadzenie po art. 77, art. 77a jako regulacji uzupełniającej. Określa ona, że w toku kontroli przeprowadzanej przez organ wobec przedsiębiorcy w zakresie jego działalności gospodarczej, jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem, w szczególności udowodnić istnienie ugruntowanej praktyki (art. 9c). Ponadto, jeżeli na podstawie materiału dowodowego zebranego w toku przeprowadzonej kontroli zostanie ustalone, że kwestionowane postępowanie kontrolowanego w okresie objętym kontrolą było wynikiem stosowania się przez niego do ugruntowanej praktyki, interpretacji lub wydanego wobec niego przedsiębiorcy rozstrzygnięcia lub uprzednich zaleceń pokontrolnych zakłada się, że organ kontroli powinien zawiadomić kontrolowanego  o ujawnionych okolicznościach, jednocześnie wskazując zgromadzony w tym zakresie materiał dowodowy. Powinien on również wskazać przedsiębiorcy prawidłowy sposób postępowania oraz termin, od którego nakazuje jego stosowanie. Celem wprowadzonej zmiany jest zagwarantowanie ochrony prawnej przedsiębiorcy, który działa w zaufaniu, że nie naraża się na skutki prawne, których nie mógł przewidzieć w chwili podejmowania czynności. Ze względu na wprowadzenie obowiązku poinformowania przez organ kontroli przedsiębiorcy o właściwym rozumieniu i zastosowaniu przepisu, nie będzie on ponosił odpowiedzialności za zdarzenia przeszłe.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

REKLAMA

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

REKLAMA

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

REKLAMA