REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Transport, Import

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak jeździć ekologicznie i oszczędnie. Pięć zasad sprawdzonych w praktyce i zalecanych każdej firmie transportowej

W dobie rosnących kosztów firm transportowych i spowolnienia gospodarczego ekonomiczna jazda przestała być zjawiskiem sporadycznym, a stała się koniecznością i jednym ze sposobów na redukcję wydatków. Jakie są więc najważniejsze zasady ekonomicznej jazdy? 

Rok 2024 w logistyce - 5 trendów

Sektor logistyczny w ostatnich latach musiał mierzyć się z wieloma problemami. Pandemia, niepokoje geopolityczne, wzrosty cen surowców, inflacja, recesja. W co powinny inwestować przedsiębiorstwa, aby wzmocnić łańcuch dostaw i uczynić go bardziej przewidywalnym? 

Szukasz pracy? W 2024 r. znajdziesz ją w transporcie [RAPORT]

Jedna trzecia firm sektora transportu, logistyki i motoryzacji planuje w I kw. 2024 r. zatrudnienie nowych pracowników. 15 proc. przewiduje konieczność redukcji etatów. Tak przedstawia się raport "Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia".

Branża transportowa najdłużej czeka na pieniądze od kontrahentów

Branża TSL jest najszybciej rozwijającym się sektorem gospodarki. Najważniejszą składową tego sukcesu jest transport, który w ciągu ostatnich 10 lat zwiększył zatrudnienie o blisko ćwierć miliona osób (najnowszy raport „Transport drogowy w Polsce 2023”). Skąd zatem biorą się finansowe wyzwania i problemy tej branży? Chociażby z długich terminów płatności. 

REKLAMA

Małe, ale ważne. Busy do 3,5 t nieocenioną częścią sektora TSL

Jeden z najszybciej rozwijających się sektorów polskiej gospodarki to sektor TSL (transport, spedycja, logistyka). Jak się okazuje, bardzo istotną częścią transportu drogowego w Polsce są busy do 3,5 t. Raport “Transport drogowy w Polsce 2023” podaje, że blisko połowa przychodów branży transportu drogowego pochodzi od transportu nierejestrowanego o DMC do 3,5 t.

Sztuczna inteligencja w transporcie, spedycji i logistyce. Jakie zmiany czekają branżę TSL?

Jak wynika z opublikowanego właśnie raportu Polskiego Instytutu Transportu Drogowego, sztuczna inteligencja w branży transportowej zautomatyzuje wiele procesów, co ma szansę przełożyć się na oszczędności. „Wymaga to jednak odpowiednich regulacji, standardów bezpieczeństwa, a zarazem odpowiedzialnych praktyk w implementacji i użytkowaniu sztucznej inteligencji” – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

Stabilny wzrost na rynku logistyki kontraktowej do 2027 roku

Inicjatywa na światowym rynku logistyki kontraktowej od lat należy do regionu Azji i Pacyfiku i tak pozostanie przynajmniej do 2027 r. Do tego czasu operatorzy z Europy i Ameryki Płn. utracą na rzecz dalekowschodnich firm aż 4% udziałów w globalnych przychodach, ale wciąż będą się rozwijać. W Europie wzrost zapewni zwłaszcza handel internetowy, na którym skorzysta także Polska. Kluczową dla nas kwestią będzie także utrzymanie dynamiki na rynku magazynowym. 

Komisja Europejska przedłużyła zakaz importu z Ukrainy produktów rolnych do połowy września

Komisja Europejska przedłużyła do połowy września unijny zakazu importu z Ukrainy pszenicy, kukurydzy, rzepaku i słonecznika - przekazało PAP źródło unijne. Wszedł on w życie 2 maja 2023 r. i zastąpił jednostronne decyzje o zakazie importu wprowadzone przez państwa graniczące z Ukrainą, w tym Polskę.

REKLAMA

Sektor TSL najmocniej dotknięty wojną?

Priorytet dla przeładunku surowców takich jak węgiel i zboże, zerwanie łańcuchów dostaw, kryzys energetyczny, który spowodował, że logistyka musiała znacznie ograniczyć swoje koszty. Wojna w Ukrainie dla sektora TSL to bolesne doświadczenie porównywalne z pandemią koronawirusa.

Ryanair: Nie zrezygnowaliśmy z lotniska Modlin, wciąż dostępna oferta na lato 2023. PODCAST

Ryanair, Alicja Wójcik-Gołębiowska: Nie zrezygnowaliśmy z lotniska Modlin, cały czas latamy, cały czas jest dostępna oferta na lato 2023 [PODCAST].

Łańcuch dostaw będzie w 2023 roku kluczowy dla przemysłu

Łańcuch dostaw. W ostatnim roku na działanie firm produkcyjnych największy wpływ miały niedobory komponentów i materiałów. Problematyczne były również opóźnienia w dostawach spowodowane brakiem kierowców i zbyt małą przepustowością portów. W konsekwencji zyski firm mogły być nawet o 13% niższe. 

Eksport i import. Głównym partnerem handlowym Polski pozostają Niemcy

Dane GUS o obrotach towarowych handlu zagranicznego ogółem i według krajów w okresie styczeń – listopad 2022 roku pokazują, że głównym partnerem handlowym Polski są nadal Niemcy.

Globalny rynek logistyczny zwolni w 2023 r. Słabsze wyniki we wszystkich rodzajach transportu

Spowolnienie obejmie zarówno przewozy morskie, lotnicze i drogowe, ale także kolej oraz inne subsektory globalnego rynku logistycznego. Spośród głównych regionów świata najlepiej poradzi sobie Azja i Pacyfik, słabo wypadnie Europa. Spadki zaliczy także handel towarowy i dynamika wzrostu globalnego PKB. Sytuacja ma się poprawić w przyszłym roku, ale nie będzie to koniec problemów branży TSL, zwłaszcza w Europie.

Ceny zbóż - grudzień 2022 r. - prognozy i kontrakty na 2023 rok. Zastój w handlu ziarnem zbóż

W handlu ziarnem zbóż panuje zastój, który nie wynika jedynie ze zbliżającego się okresu świątecznego, ale przede wszystkim z wyraźnie ograniczonego popytu na ziarno - informuje Izba Zbożowo-Paszowa.

Łańcuch dostaw w czasach kryzysu – rozwój technologiczny sposobem na optymalizację

Lata 2020 – 2022 przyniosły wiele nowych wyzwań dla osób zajmujących się logistyką. Pandemia, wojna w Ukrainie, napięta sytuacja polityczna pomiędzy Chinami i USA czy czynniki ekonomiczne, takie jak wzrost cen paliw i inflacja, spowodowały, że firmy muszą intensywnie szukać sposobów na budowanie na nowo odporności i bezpieczeństwa łańcucha dostaw oraz źródeł jego optymalizacji.

Automaty paczkowe. Czy zdominują rynek usług kurierskich?

Pochodną boomu na e-commerce jest wzmożone zainteresowanie rynkiem automatów paczkowych. Automaty w Polsce cieszą się wyjątkowo dużą popularnością.

Trudne czasy branży transportowo-logistycznej wymuszą w cyfrową transformację

Prognozy dla polskiej branży transportowo-logistycznej (TSL) są nieubłagane i wszystko wskazuje na długotrwałą stagnację, co jest bezpośrednio związane z nadchodzącą recesją i zmniejszeniem popytu na konsumpcję i towary. Do tego dochodzą duże problemy branży związane z brakiem kadr, które wynikają z wojny w Ukrainie.

Lewiatan: wzrost przeciętnego zatrudnienia to efekt wzmożonego naboru m.in. w gastronomii

Wzrost przeciętnego zatrudnienia w październiku wynikał w głównej mierze ze wzmożonego naboru w gastronomii i zakwaterowaniu - wskazał we wtorek ekspert ekonomiczny Konfederacji Lewiatan Mariusz Zielonka w komentarzu do danych GUS. Jak ocenił, wieszczenie kryzysu na rynku pracy było przedwczesne.

Ubezpieczenia drożeją z powodu niepewności na rynkach

Wzrost popytu na ubezpieczenie transakcji eksportowych wskutek pogarszających się warunków rynkowych oraz wzrost odszkodowań prowadzi do wzrostu kosztów ubezpieczenia

PIE: co piąte miejsce pracy w Polsce zależy od popytu tworzonego w UE

Co piąte miejsce pracy w Polsce zależy od popytu tworzonego w państwach UE – wynika z analiz Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Według ekspertów wzrost gospodarczy bez naszego udziału w jednolitym rynku UE wyniósłby niespełna 40 proc., co oznacza że Polska byłaby dziś na poziomie z 2014 r.

Wzrost wartości polskiego eksportu artykułów rolno-spożywczych

Prawie 26 mld euro wyniosły wpływy z eksportu polskich produktów rolno-spożywczych w okresie 7 miesięcy br., były one o ponad 25 proc. wyższe niż przed rokiem.

Wpływ rynku e-commerce na rozwój usług branży transportowej

Branża e-commerce bardzo dynamicznie rośnie - tylko w Polsce, w przyszłym roku prognozuje się wolumen przekraczający miliard przesyłek. Już dziś ocenia się wartość tego rynku w Polsce na ponad 100 mld euro, a procentowy wzrost rok do roku jest regularnie dwucyfrowy. Te liczby na pewno robią wrażenie, a to dane tylko z naszego rodzimego rynku, który dopiero dogadania Zachód pod względem udziału e-commerce w całkowitej sprzedaży.

Zakłócenia łańcuchów dostaw. Importerzy szukają nowych możliwości transportu

Globalne łańcuchy dostaw nadal są zakłócane przez COVID-19, a sytuację dodatkowo pogorszył wybuch wojny w Ukrainie. W efekcie średnie opóźnienie statków na całym świecie wciąż wynosi około tygodnia, a problemy dotkliwie odczuwają zwłaszcza małe i średnie firmy oraz przedsiębiorstwa pracujące w modelu just in time, które utrzymują minimalny poziom zapasów magazynowych. Sytuacja transportowa uderza też w konsumentów, bo wysokie stawki frachtu wpłynęły na podwyżki cen i wydłużył się czas dostaw gotowych produktów do sklepów. Na dodatek ten czas wkrótce może być jeszcze dłuższy.

W długiej perspektywie zboże nie będzie tanie. Perspektywa tranzytu ukraińskiego zboża z użyciem polskich portów

Rolnicy dysponujący magazynami, powinni je wykorzystać do przetrzymywania zboża; w kilkudniowej perspektywie ceny mogą spaść, jednak w dłuższym czasie na pewno nie będzie tanie - powiedział w czwartek Studiu PAP wicepremier, minister rolnictwa Henryk Kowalczyk.

GUS: Eksport i import w górę

GUS zaprezentował dane o obrotach towarowych handlu zagranicznego ogółem i według krajów w okresie styczeń - marzec 2022.

Komisja Europejska: Plan awaryjny dla unijnego transportu w przypadkach kryzysowych

Komisja Europejska przyjęła w poniedziałek plan awaryjny w dziedzinie transportu, który ma zapewnić odporność tej branży na terenie Unii w sytuacjach kryzysowych. Uwzględniła przy tym doświadczenia zebrane w trakcie pandemii Covid-19, ale także wyzwania wynikające z rosyjskiej agresji na Ukrainę

NBP: w marcu 2022 r. saldo rachunku bieżącego było ujemne i wyniosło 14,2 mld zł

Ze wstępnych danych bilansu płatniczego Polski za marzec 2022 r. wynika, że saldo rachunku bieżącego było ujemne i wyniosło 14,2 mld zł – podał NBP w piątkowym komunikacie. W analogicznym miesiącu 2021 r. saldo rachunku bieżącego było dodatnie i wyniosło 0,6 mld zł.

Wojna zmieniła warunki prowadzenia biznesu przez ukraińskich przedsiębiorców i ich kontrahentów

W ubiegłym roku Polska stała się drugim największym partnerem gospodarczym Ukrainy. Agresja Rosji na ten kraj położyła kres wypracowanym procedurom współpracy i wstrzymała możliwość otrzymywania przez polskie firmy współpracujące z ukraińskimi przedsiębiorstwami wynagrodzenia za dostawy i usługi. Zablokowano główne szlaki handlowe przez porty czarnomorskie. 80 proc. ukraińskich firm zostało dotkniętych skutkami wojny.

Unia Europejska jest uzależniona od surowców z Rosji oraz produktów z Chin. Czy europejskie firmy przetrwają kolejny kryzys?

W ciągu kilku tygodni inwazja na Ukrainę zmieniła kształt światowej gospodarki, ale to tylko przedsmak globalnego kryzysu, który może wybuchnąć w Azji. Unia Europejska jest uzależniona od Chin i pomimo wielu pandemicznych deklaracji firmy z Europy, ale także z USA, nie myślą o wyprowadzaniu operacji z Państwa Środka. Skala powiązań jest tak ogromna, że w regionie samego Szanghaju jest więcej dostawców dla europejskich przedsiębiorstw niż wszystkich podwykonawców zlokalizowanych w Rosji i Ukrainie. Wojna wywołała szok i zmusza firmy do przeprowadzek, a wiele z nich chce zakotwiczyć w Polsce. Oprócz położenia, mamy do zaoferowania sporo innych atutów, zwłaszcza na sektorze logistycznym.

Nowe wymogi dla przewoźników drogowych od 21 maja 2022 r. Polisa OC

Od 21 maja 2022 roku wchodzą w życie nowe wymagania Pakietu Mobilności dla przedsiębiorców realizujących międzynarodowe przewozy pojazdami o dmc do 3,5 tony. Pojazdy takie stanowią ponad 70 proc. wszystkich samochodów ciężarowych zarejestrowanych w Polsce. Wśród najważniejszych zasad, które muszą spełniać przewoźnicy, jest posiadanie zdolności finansowej. Jednym z kryteriów potwierdzających spełnienie tego warunku jest polisa OC zawodowej przewoźnika drogowego.

Polska gospodarka zaczyna odczuwać skutki wojny na Ukrainie

Zaprezentowane przez Narodowy Bank Polski statystyki bilansu płatniczego w lutym 2022 odzwierciedlają już pierwsze perturbacje w gospodarce spowodowane napaścią Rosji na Ukrainę. Widać pewne obniżenie poziomu eksportu, ale również zwiększenie kwot płaconych za towary importowane - w skutek postępującego wzrostu cen surowców.

GUS: eksport i import w styczniu 2022 roku

Według najnowszych danych opublikowanych przez GUS polski eksport i import odnotował wzrost, w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wśród głównych partnerów handlowych Polski nie odnotowano spadku.

Wyższe zarobki kierowców od 2022 r.

Zarobki kierowców mogą być nawet dwukrotnie wyższe od lutego 2022 r. Zamiast 7000 zł zarobią 14000 zł? Jaka jest sytuacja firm transportowych w Polsce?

Import odpadów objęty systemem SENT od 1 lutego 2022 r.

Import odpadów. Od 1 lutego 2022 r. wszystkie importowane do Polski odpady będą objęte systemem SENT - poinformowali na konferencji prasowej 18 listopada 2021 r. Magdalena Rzeczkowska - szefowa KAS , Jacek Ozdoba - wiceminister klimatu i środowiska oraz Michał Mistrzak - p.o. Głównego Inspektora Ochrony Środowiska.

Więcej JDG. Problemy w gastronomii, budowlance i transporcie

Liczba podmiotów gospodarczych zwiększa się dynamicznie – to efekt częstszego przechodzenia z umowy o pracę na działalność - ocenił Michał Gniazdowski z Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Dodał, że liczniejsze zawieszenia firm budowalnych i transportowych to skutek niedoborów materiałów.

Eksport i import nadal rosną. TEP o gospodarce

W pierwszych ośmiu miesiącach 2021 roku rosły obroty towarowe polskiego handlu zagranicznego, tak było zarówno w eksporcie, jak i imporcie. Utrzymywało się dodatnie saldo obrotów, a struktura geograficzna i towarowa obrotów były stabilne. Dominującymi partnerami polskich eksporterów i importerów byli nadal odbiorcy i dostawcy z rynku niemieckiego. Obroty koncentrowały się na rynkach dziesięciu odbiorców i dostawców. Spadają obroty z Wielką Brytanią. Struktura towarowa obrotów handlowych Polski jest taka jak charakterystyczna dla kraju uprzemysłowionego, jednakże niewielki jest udział towarów o wysokim stopniu zaawansowania technicznego. Wyzwaniem dla eksporterów będzie poprawa struktury towarowej eksportu w kierunku towarów o wyższej zawartości nowoczesnej myśli technologicznej.

Lotniczy transport towarowy - nadciąga prawdziwa drożyzna

Lotniczy transport towarowy - rosną ceny. We wrześniu 2021 r. padły historyczne rekordy opłat za transport ładunków na pokładach samolotów. Nie wróży to ani szybkich obniżek, ani ustabilizowania się cenników, ponieważ ostatni kwartał każdego roku to zwyczajowe okresy podwyżek i najwyższe stawki przewozowe na najważniejszych szlakach transportowych. Do pobicia rekordu z ubiegłego miesiąca brakuje już tylko 2%, a wyraźnego osłabienia dynamiki wzrostowej można się spodziewać dopiero na początku roku. Drogo będzie także w przyszłym roku i 2023 r., aż nie nastąpi pełna stabilizacja w całym lotnictwie cywilnym. Konsekwencje pandemii widać nawet w prognozach do 2040 r.

Wpływ chińskich świąt jesiennych na import z Chin

Import z Chin. Jeśli planujemy sprowadzanie towaru z Chin w okresie jesiennym warto wziąć pod uwagę przypadające na ten okres święta obchodzone przez Chińczyków.

Mit przewozów kolejowych z Chin do UE, jako konkurencji dla transportu morskiego

Transport z Chin. Niekończące się problemy globalnego transportu oceanicznego sprawiły, że ostatnie dwa lata były okresem dynamicznego wzrostu przewozów kolejowych z Chin do Unii Europejskiej, a kolej zaczęto nawet postrzegać, jako alternatywę dla szlaków morskich. W rzeczywistości jednak towary wjeżdżające do Unii po torach nie przekraczają nawet 3% całkowitego importu pod względem masy i 5% wartości sprowadzanych dóbr. Pandemia przyczyniła się co prawda do wzrostu popularności Żelaznego Jedwabnego Szlaku, ale chiński pomysł na ten model transportu i tak zakładał silny wzrost. Kiedy skończą się kłopoty w portach, towary europejskich firm ponownie wrócą na statki.

Zapotrzebowanie na przewozy 20% wyższe niż rok temu

Branża transportowa poważnie ucierpiała w wyniku pandemii koronawirusa. W 2020 roku kierowcy tracili pracę częściej niż pracownicy innych sektorów. Sytuacja nieco się jednak ustabilizowała i w marcu 2021 roku zapotrzebowanie na usługi przewozowe było już o 40% większe niż w analogicznym okresie roku ubiegłego

Technologia wodorowa wchodzi do branży transportowej

Polska kolej już wkrótce może stać się najbardziej ekologicznie świadomym środkiem transportu. Dzięki ostatnim decyzjom rodzimego przewodnika, a także inwestycjom partnerskim m.in. w Wielkopolsce, problem śladu węglowego odbił się jeszcze głośniejszym echem nie tylko w sektorze transportowym, ale również wśród samych pasażerów. Co jest przyszłością odpowiedzialnych podróży?

Zmiany dla przewoźników - transport międzynarodowy tylko z licencją

Licencja dla przewoźników. Od maja 2022 roku przewoźnicy, których chcą transportować towary na terenie Unie Europejskiej pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej od 2,5 do 3,5 tony, będą musieli uzyskać licencję. Z jakimi kosztami wiążą się takie zmiany?

Czy CPK ma szansę stać się portem lotniczym 3. generacji?

Port lotniczy 3. generacji a CPK. Do 2030 roku Międzynarodowy Port Lotniczy Incheon, a od lutego 2021 r. także doradca strategiczny Centralnego Portu Komunikacyjnego zamierza zmienić paradygmat współczesnych lotnisk przekształcając się w port lotniczy 3. generacji. Czy koncepcja azjatyckiego partnera sprawdzi się także w przypadku CPK?

Białoruś: czasowy zakaz importu i sprzedaży dla Škody i Nivea

Zgodnie z Uchwałą Rady Ministrów z dnia 23 kwietnia 2021 r. Nr 240, rząd Białorusi zakazał importu szeregu towarów. Władze tłumaczą to „nieprzyjaznymi działaniami wobec narodu białoruskiego”.

Czy transport "na wodór" będzie popularny w Niemczech?

Wodór za naszą zachodnią granicą został potraktowany w sposób wyjątkowo kompleksowy. Na co powinniśmy zwrócić szczególną uwagę?

Zmiany na światowym rynku lotniczym cargo. Zyskają Chiny, straci Europa i USA

Fracht lotniczy wychodzi z najpoważniejszego od 30 lat tąpnięcia na rynku przewozów, nie oznacza to jednak całkowitej normalizacji w branży. Rok 2020 był jedynie początkiem głębokich zmian w lotniczym cargo i zapowiedzią dynamicznego rozwoju przepływów towarowych w Azji Wsch. pod przewodnictwem Chin, które zdominowały już powietrzne szlaki transportowe do Europy i Ameryki Pn. Podczas gdy globalny sektor cargo będzie ciążył ku Azji, Stary Kontynent stanie się najwolniej rozwijającym się rynkiem przewozów lotniczych na świecie, niewiele lepiej poradzi sobie USA.

Jak dywersyfikować przychody w branży TSL?

Branża TSL zmienia się pod wpływem koronawirusa. Wśród przedsiębiorców transportowych wzrosło zainteresowanie inwestycjami w warsztaty, myjnie, czy powierzchnie magazynowe. Jakich trendów inwestycyjnych możemy się spodziewać w 2021 roku w branży TSL?

Pakiet mobilności - jak prowadzić firmę transportową bez ponoszenia kar?

Pierwsze regulacje długo zapowiadanego pakietu mobilności weszły już w życie. Tymczasem wielu kierowców i ich pracodawców nadal ma problemy z adaptacją wprowadzonych przez niego zmian. Brak prawidłowego rozumienia nowych przepisów może mieć przy tym kosztowne konsekwencje.

Unia szykuje dodatkowe sankcje za emisje CO2 w transporcie morskim

Pomimo kilkuprocentowego spadku emisji CO2 w żegludze na obszarze EOG, możliwej dalszej redukcji zanieczyszczeń w tym roku oraz planowanego włączenia transportu morskiego do unijnego systemu handlu emisjami (EU ETS), osiągnięcie celów klimatycznych zaproponowanych na rok 2030 wciąż stoi pod znakiem zapytania. Zostało zbyt mało czasu, flota jest zbyt młoda, a przepisy IMO powolne i niewystarczające. Unia chce kar i dodatkowych obostrzeń, ale na zagrożenia klimatyczne reaguje także branża transportowa.

Pakiet mobilności – czy przewoźnicy stracą na nowych przepisach? [PODCAST]

Przepisy pakietu mobilności już zaczęły obowiązywać, tym samym wywołując liczne zmiany w przypadku firm transportowych. Nowe zasady przedsiębiorcy muszą wcielić w życie, a okazuje się to nie takie proste.

REKLAMA