REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

GUS: Eksport i import w górę

Krajowa Izba Gospodarcza
Dbamy o przedsiębiorczość już ponad 30 lat
Eksport i import - I-III 2022
Eksport i import - I-III 2022
INFOR

REKLAMA

REKLAMA

GUS zaprezentował dane o obrotach towarowych handlu zagranicznego ogółem i według krajów w okresie styczeń - marzec 2022.

Eksport i import 2022 (styczeń - marzec)

Według informacji zawartych w raporcie, eksport ogółem w pierwszych trzech miesiącach 2022 roku wyniósł 79,5 mld EUR, co stanowiło wartość o 17,1% wyższą niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. W okresie styczeń – luty eksport był wyższy niż przed dwunastoma miesiącami o 16,9%.

REKLAMA

REKLAMA

Wciąż głównym partnerem handlowym Polski pozostają Niemcy. W pierwszych trzech miesiącach roku 2022 nasz eksport sięgnął tu 22,0 mld EUR i jednocześnie okazał się o 11,3% wyższy niż przed rokiem. W okresie styczeń – luty eksport był wyższy niż przed dwunastoma miesiącami o 9,5%, a w samym styczniu o zaledwie 3,3%.

Eksport do pozostałych krajów strefy euro sięgnął 25,5 mld EUR i okazał się o 21,8% wyższy niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. W okresie styczeń – luty 2022 eksport był wyższy niż przed dwunastoma miesiącami o 20,1%, a w samym styczniu o 15,1%. Warto zwrócić uwagę na wyniki sprzedaży do Francji (4,7 mld EUR, wzrost o 13,7%, po wzroście w okresie styczeń – luty 2022 na poziomie 10,7%), Włoch (3,9 mld EUR, wzrost o 14,2%, po wzroście w okresie styczeń – luty 2022 o 15,5%), Holandii (3,5 mld EUR, wzrost o 22,5% wobec wzrostu w okresie styczeń – luty o 16,6%), ale również Słowacji (2,2 mld EUR - wzrost o 34,4% po wzroście w okresie styczeń – luty o 34,7%) i Belgii (2,2 mld EUR - wzrost o 25,7% po wzroście w okresie styczeń – luty na poziomie 23,8%).

W przypadku krajów UE pozostających poza strefą euro eksport wyniósł 13,1 mld EUR i okazał się o 22,0% wyższy niż przed rokiem. W okresie styczeń – luty 2022 notowany był tu wzrost sięgający 18,4%. Dobrze prezentuje się tu zwłaszcza sprzedaż do Czech (4,9 mld EUR wzrost o 25,7% po wzroście w okresie styczeń – luty o 23,1%), ale też do Szwecji (2,2 mld EUR wzrost o 10,6%).

REKLAMA

Rewelacyjnie prezentują się w trzech pierwszych miesiącach roku wyniki wypracowane z krajami wysokorozwiniętymi spoza UE (9,4 mld EUR – poziom wyższy niż przed rokiem o 26,5%) np. do Wielkiej Brytanii (4,1 mld EUR wzrost o 25,7%) i do USA (2,4 mld EUR wzrost o 42,3%). Do krajów Europy Środkowo-Wschodniej wyeksportowano w trzech pierwszych miesiącach roku 2022 towary na kwotę 3,4 mld EUR (spadek o 4,6% – gdy jeszcze w okresie styczeń – luty notowany był wzrost o 22,8%). Eksport do krajów rozwijających wyniósł 6,1 mld EUR – i okazał się wyższy niż przed rokiem o 12,3%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W trzech pierwszych miesiącach 2022 roku import ogółem wyniósł 86,2 mld EUR, co stanowiło wartość o 31,2% wyższą niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. W okresie styczeń – luty 2022 import był wyższy niż przed dwunastoma miesiącami o 29,6%.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA