REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

GUS: eksport i import w styczniu 2022 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krajowa Izba Gospodarcza
Dbamy o przedsiębiorczość już ponad 30 lat
Eksport i import w styczniu 2022 roku
Eksport i import w styczniu 2022 roku
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Według najnowszych danych opublikowanych przez GUS polski eksport i import odnotował wzrost, w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wśród głównych partnerów handlowych Polski nie odnotowano spadku.

Eksport i import w styczniu 2022 roku

Według informacji zawartych w raporcie, eksport ogółem w okresie I – XI 2021 wyniósł 260,9 mld EUR, co stanowiło wartość o 18,9% wyższą, niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Wypada przypomnieć, że wyniki eksportu w okresie styczeń – październik 2021 były o 18,5% wyższe niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Wciąż głównym partnerem handlowym Polski pozostają Niemcy.

REKLAMA

REKLAMA

W okresie I – XI 2021 nasz eksport sięgnął tu 74,8 mld EUR i jednocześnie okazał się o 18,3% wyższy niż przed rokiem (w okresie styczeń – październik 2021 notowany był wzrost o 18,0%). Pokaźny wzrost eksportu wypracowany w sytuacji wciąż umiarkowanej kondycji niemieckiej gospodarki należy oceniać bardzo pozytywnie.

Eksport do pozostałych krajów strefy euro sięgnął 79,0 mld EUR i okazał się o 23,3% wyższy niż w analogicznym okresie roku ubiegłego (w okresie styczeń – październik 2021 notowany był wzrost sięgający 23,0%). Warto zwrócić uwagę na wyniki sprzedaży do Francji (15,0 mld EUR, wzrost o 21,3%, po wzroście w okresie styczeń – październik na poziomie 21,3%), Włoch (12,1 mld EUR, wzrost o 26,7%, po wzroście w okresie styczeń – październik o 28,6%), Holandii (11,2 mld EUR, wzrost o 19,6% wobec wzrostu w okresie styczeń – październik o 16,7%), czy Słowacji (6,6 mld EUR wzrost o 19,4%).

W przypadku krajów UE pozostających poza strefą euro eksport wyniósł 41,5 mld EUR i okazał się o 17,6% wyższy niż przed rokiem (w okresie styczeń – październik 2021 notowany był tu wzrost sięgający 15,9%). Dobrze prezentuje się słaba do niedawna sprzedaż do Czech (15,4 mld EUR wzrost o 19,7%). Cieszy też wzrost sprzedaży do Szwecji (7,3 mld EUR wzrost o 13,0%). Stopniowo normalizują się kontakty z krajami wysokorozwiniętymi spoza UE (30,1 mld EUR poziom wyższy niż przed rokiem o 11,0%) np. do Wielkiej Brytanii (13,4 mld EUR wzrost o 6,7%) i do USA (6,9 mld EUR wzrost o 11,1%).

Do krajów Europy Środkowo-Wschodniej wyeksportowano w jedenastu miesiącach roku 2021 towary na kwotę 14,9 mld EUR (wzrost o 14,3%), głównie do Rosji (7,3 mld EUR wzrost o 11,7%). Do krajów rozwijających się również odnotowano doskonałe wyniki – eksport na poziomie – 20,6 mld EUR – wyraźnie wyższy niż przed rokiem (o 23,8%).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Eksport i import w styczniu 2022 roku

Ciąg dalszy >>> TUTAJ >>> pobierz raport w formacie PDF

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA