REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzrost wartości polskiego eksportu artykułów rolno-spożywczych

Subskrybuj nas na Youtube
produkty rolne eksport
produkty rolne eksport
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Prawie 26 mld euro wyniosły wpływy z eksportu polskich produktów rolno-spożywczych w okresie 7 miesięcy br., były one o ponad 25 proc. wyższe niż przed rokiem.

Eksport produktów rolnych: 25% wzrostu

"W okresie siedmiu miesięcy 2022 r. wpływy ze sprzedaży zagranicznej artykułów rolno-spożywczych osiągnęły poziom 25,9 mld euro i były o 25,2 proc. wyższe niż przed rokiem" - powiedział PAP zastępca dyrektora generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa Marcin Wroński.

REKLAMA

REKLAMA

Jego zdaniem na wzrost wartości eksportu wpływ miały m.in. kurs złotego względem euro oraz czynniki będące pochodną gospodarczych skutków konfliktu zbrojnego na Ukrainie, czynników inflacyjnych oraz zakłóceń w łańcuchach dostaw.

3/4 eksportu produktów rolnych przypada na UE

Podobnie jak w latach poprzednich, produkty rolno-spożywcze były eksportowane z Polski przede wszystkim na rynek Unii Europejskiej. W okresie styczeń–lipiec 2022 r. dostawy do krajów Wspólnoty przyniosły wpływy na poziomie 19,3 mld euro (wzrost o 29 proc.), stanowiąc ponad 74 proc. przychodów uzyskanych z eksportu towarów rolno-spożywczych ogółem.

Do krajów UE sprzedawano głównie: mięso drobiowe (1,8 mld euro), papierosy (1,6 mld euro), produkty mleczne (1,3 mld euro), mięso wołowe (1,0 mld euro), pieczywo i wyroby piekarnicze (1,0 mld euro), karmę dla zwierząt (0,9 mld euro), a także wyroby czekoladowe (0,8 mld euro).

REKLAMA

"Ponieważ to konsumenci strefy euro UE są przede wszystkim głównymi odbiorcami polskiej żywności, to korzystny dla eksporterów kurs wymiany złotego względem waluty unijnej był ważnym czynnikiem mającym wpływ na generowane wysokie wpływy z eksportu" – skomentował Wroński.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Eksport poza UE: produkty mleczne na pierwszym miejscu

Do krajów pozaunijnych w okresie styczeń–lipiec 2022 r. wyeksportowano z Polski produkty rolno-spożywcze o wartości 6,7 mld euro (o 15 proc. więcej niż rok wcześniej). Na tamte rynki przede wszystkim trafiały: produkty mleczne (593 mln euro), mięso drobiowe (523 mln euro), wyroby czekoladowe (390 mln euro), pszenica (380 mln euro), pieczywo i wyroby piekarnicze (369 mln euro) oraz papierosy (320 mln euro) - wynika z obliczeń Biura Analiz i Strategii KOWR.

Wiceszef KOWR zwrócił uwagę, że polska żywność jest już mocną i rozpoznawalną marką nie tylko w krajach UE, ale także w coraz większym stopniu na rynkach pozaunijnych. Szczególnie istotny jest bardzo duży, bo blisko 30 proc. wzrost wartości wywozu żywności do Wielkiej Brytanii, która jest obecnie pod względem wartości kupowanych produktów największym partnerem handlowym Polski wśród krajów trzecich.

Większe ceny żywności na światowych rynkach

Wroński zaznaczył, że w ostatnich latach wymiana handlowa żywnością kształtowała się pod wpływem kilku czynników "szokowych", takich jak Brexit, pandemia koronawirusa, konflikt zbrojny na Ukrainie czy postępujący wzrost cen żywności na świecie. Czynniki te miały duży wpływ na zmiany cen transakcyjnych artykułów rolno-spożywczych na rynku globalnym, co często powodowało, że tempo wzrostu przychodów uzyskiwanych z eksportu krajowych artykułów żywnościowych znacząco odbiegało od zmian wolumenu sprzedawanych za granicę produktów.

Jak zauważył, od rozpoczęcia wojny możemy zaobserwować nie tylko większy wolumen importu, ale także eksportu niektórych produktów rolno-spożywczych. Na przykład dotyczy to kukurydzy, co do której narosło wiele "mitów" dotyczących ilości ziarna, jaka wpłynęła do nas z Ukrainy. Według danych Ministerstwa Finansów wolumen importu ziarna kukurydzy z Ukrainy w okresie styczeń-lipiec br. wyniósł 901 tys. ton, ale w tym samym czasie znacząco zwiększył się też eksport kukurydzy z Polski – z 1,2 mln ton przed rokiem do 2,3 mln ton w tym roku.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA