REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Eksport i import. Głównym partnerem handlowym Polski pozostają Niemcy

  • Materiał prasowy
Krajowa Izba Gospodarcza
Dbamy o przedsiębiorczość już ponad 30 lat
Dane GUS o obrotach towarowych handlu zagranicznego w okresie styczeń – listopad 2022 roku
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Dane GUS o obrotach towarowych handlu zagranicznego ogółem i według krajów w okresie styczeń – listopad 2022 roku pokazują, że głównym partnerem handlowym Polski są nadal Niemcy.

Dane GUS o obrotach towarowych handlu zagranicznego w okresie styczeń – listopad 2022 roku

Według informacji zawartych w raporcie, eksport ogółem w jedenastu miesiącach 2022 roku wyniósł 315,5 mld EUR, co stanowiło wartość o 19,7% wyższą niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. W okresie styczeń - październik eksport był wyższy niż przed dwunastoma miesiącami o 20,6%. 

Wciąż głównym partnerem handlowym Polski pozostają Niemcy. W jedenastu miesiącach roku 2022 nasz eksport sięgnął tu 87,7 mld EUR i jednocześnie okazał się o 15,6% wyższy niż przed rokiem. 

W okresie styczeń - październik eksport był wyższy niż przed dwunastoma miesiącami o 16,5%. Eksport do pozostałych krajów strefy euro sięgnął 98,4 mld EUR i okazał się o 22,6% wyższy niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. W okresie styczeń – październik 2022 eksport był wyższy niż przed dwunastoma miesiącami o 23,9%. Warto zwrócić uwagę na wyniki sprzedaży do Francji (17,9 mld EUR, wzrost o 18,2%), Włoch (14,6 mld EUR, wzrost o 18,5%), Holandii (14,5 mld EUR, wzrost o 27,5%), ale również na Słowację (9,1 mld EUR wzrost o 35,1%).

W przypadku krajów UE pozostających poza strefą euro eksport wyniósł 53,0 mld EUR i okazał się o 25,8% wyższy niż przed rokiem. W okresie styczeń – październik 2022 notowany był tu wzrost sięgający 26,9%. Dobrze prezentuje się tu zwłaszcza sprzedaż do Czech (20,8 mld EUR wzrost o 32,8%), ale też do Szwecji (8,5 mld EUR wzrost o 15,0%). 

Doskonale prezentują się też po jedenastu miesiącach roku wyniki wypracowane z krajami wysokorozwiniętymi spoza UE (36,5 mld EUR - poziom wyższy niż przed rokiem o 22,1%) np. do Wielkiej Brytanii (15,6 mld EUR wzrost o 17,5%) i do USA (9,4 mld EUR wzrost o 36,4%). Do krajów Europy Środkowo-Wschodniej wyeksportowano w jedenastu miesiącach roku 2022 towary na kwotę 15,1 mld EUR (wzrost o 2,0%). W grupie tych krajów zwraca uwagę zwłaszcza wynik z Ukrainą 8,7 mld EUR po wzroście o 54,0% – która miesiąc temu została po raz pierwszy pokazana w pierwszej dziesiątce naszych głównych partnerów po stronie eksportu. Eksport do krajów rozwijających wyniósł 24,8 mld EUR – i okazał się wyższy niż przed rokiem o 20,1%. 

REKLAMA

REKLAMA

 

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

REKLAMA

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA