REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Eksport i import. Głównym partnerem handlowym Polski pozostają Niemcy

  • Materiał prasowy
Krajowa Izba Gospodarcza
Dbamy o przedsiębiorczość już ponad 30 lat
Dane GUS o obrotach towarowych handlu zagranicznego w okresie styczeń – listopad 2022 roku
Dane GUS o obrotach towarowych handlu zagranicznego w okresie styczeń – listopad 2022 roku
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Dane GUS o obrotach towarowych handlu zagranicznego ogółem i według krajów w okresie styczeń – listopad 2022 roku pokazują, że głównym partnerem handlowym Polski są nadal Niemcy.

Dane GUS o obrotach towarowych handlu zagranicznego w okresie styczeń – listopad 2022 roku

Według informacji zawartych w raporcie, eksport ogółem w jedenastu miesiącach 2022 roku wyniósł 315,5 mld EUR, co stanowiło wartość o 19,7% wyższą niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. W okresie styczeń - październik eksport był wyższy niż przed dwunastoma miesiącami o 20,6%. 

Wciąż głównym partnerem handlowym Polski pozostają Niemcy. W jedenastu miesiącach roku 2022 nasz eksport sięgnął tu 87,7 mld EUR i jednocześnie okazał się o 15,6% wyższy niż przed rokiem. 

W okresie styczeń - październik eksport był wyższy niż przed dwunastoma miesiącami o 16,5%. Eksport do pozostałych krajów strefy euro sięgnął 98,4 mld EUR i okazał się o 22,6% wyższy niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. W okresie styczeń – październik 2022 eksport był wyższy niż przed dwunastoma miesiącami o 23,9%. Warto zwrócić uwagę na wyniki sprzedaży do Francji (17,9 mld EUR, wzrost o 18,2%), Włoch (14,6 mld EUR, wzrost o 18,5%), Holandii (14,5 mld EUR, wzrost o 27,5%), ale również na Słowację (9,1 mld EUR wzrost o 35,1%).

W przypadku krajów UE pozostających poza strefą euro eksport wyniósł 53,0 mld EUR i okazał się o 25,8% wyższy niż przed rokiem. W okresie styczeń – październik 2022 notowany był tu wzrost sięgający 26,9%. Dobrze prezentuje się tu zwłaszcza sprzedaż do Czech (20,8 mld EUR wzrost o 32,8%), ale też do Szwecji (8,5 mld EUR wzrost o 15,0%). 

Doskonale prezentują się też po jedenastu miesiącach roku wyniki wypracowane z krajami wysokorozwiniętymi spoza UE (36,5 mld EUR - poziom wyższy niż przed rokiem o 22,1%) np. do Wielkiej Brytanii (15,6 mld EUR wzrost o 17,5%) i do USA (9,4 mld EUR wzrost o 36,4%). Do krajów Europy Środkowo-Wschodniej wyeksportowano w jedenastu miesiącach roku 2022 towary na kwotę 15,1 mld EUR (wzrost o 2,0%). W grupie tych krajów zwraca uwagę zwłaszcza wynik z Ukrainą 8,7 mld EUR po wzroście o 54,0% – która miesiąc temu została po raz pierwszy pokazana w pierwszej dziesiątce naszych głównych partnerów po stronie eksportu. Eksport do krajów rozwijających wyniósł 24,8 mld EUR – i okazał się wyższy niż przed rokiem o 20,1%. 

REKLAMA

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    KONFERENCJA O DOTACJACH - DOŚWIADCZENIA I PERSPEKTYWY. Katowice 29 lutego 2024 r. [wydarzenie bezpłatne, liczba miejsc ograniczona]

    LPW Grupa na czele z ekspertami z LPW Consulting zaprasza na kolejną edycję wydarzenia pt. KONFERENCJA O DOTACJACH - DOŚWIADCZENIA I PERSPEKTYWY. W tym roku to wydarzenie odbędzie się w czwartek 29 lutego 2024 r. w godz.: 10:00-14:00 w Parku Technologicznym Ekoenergia w Katowicach, ul. Żeliwna 38. Udział w wydarzeniu jest bezpłatny po uprzednim zapisie online. Przy czym liczba miejsc jest ograniczona. Portal infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.

    Czekolada w 2024 roku będzie droższa i nie tylko ona. Ceny kakao biją rekordy – może być nawet 7 tys. USD za tonę. Co to jest shrinkflacja?

    Nie ma dobrych wiadomości dla miłośników czekolady i kakao. Rekordowo wysokie ceny kakao na światowych giełdach nadal będą rosły i mogą nawet przekroczyć wartość 7 tys. dolarów za tonę. Tak prognozują autorzy raportu pt. „INDEKS CEN W SKLEPACH DETALICZNYCH”. Problemy z podażą i przewidywane znaczne spadki zbiorów oznaczają trzeci rok z rzędu globalnego deficytu surowca. Kluczowy okres zbierania ziaren skończy się w marcu, a następny zacznie się dopiero we wrześniu. Natomiast już w styczniu br. słodycze i desery zdrożały najbardziej ze wszystkich analizowanych kategorii produktów. Eksperci zapowiadają, że podwyżki w następnej kolejności obejmą kosmetyki, leki i suplementy bazujące na kakao. I dodają, że skok cen odczują producenci art. spożywczych, zakłady przetwórcze, cukiernie i restauracje. W następnej kolejności straty te zostaną przerzucone na konsumentów. Taki scenariusz może się wydarzyć już przed Wielkanocą. A jeśli sytuacja dalej będzie się pogarszała, to może nasilić się również zjawisko shrinkflacji. 

    Firmy widzą potencjał w sztucznej inteligencji, ale są pewne bariery

    Firmy, które zainwestowały w sztuczną inteligencję i widzą jej potencjał, chętniej rozważają dalsze innowacje. Ale są tez pewne przeszkody, z którymi muszą się mierzyć. 

    Ferie 2024. Wyjazdy nad morze coraz popularniejsze. Największą atrakcją morsowanie

    Czy Polacy coraz chętniej będą spędzać ferie nad morzem? Eksperci zauważają, że to był najlepszy początek roku w turystyce od 2019 roku. Czy przedsiębiorcom opłaca się teraz zamykać na zimę? 

    REKLAMA

    Jak założyć e-Doręczenia? Wniosek przedsiębiorcy

    Przedsiębiorcy mogą składać wnioski o utworzenie adresu do e-Doręczeń przez Biznes.gov. Po aktywacji adresu, firma korzysta ze skrzynki do e-Doręczeń w Koncie Przedsiębiorcy. Jak zrobić e-Doręczenia?

    Kompetencje kobiet w branży IT. Większy udział kobiet jest istotny z powodu deficytu wykwalifikowanych kadr

    W październiku 2024 r. zaczną obowiązywać unijne przepisy mające na celu zbudowanie większej odporności biznesu na cyberataki. W związku z tym należy podjąć działania podnoszące kompetencje z dziedziny cyberbezpieczeństwa. Tymczasem inicjatywy podnoszące kompetencje cyfrowe kobiet podejmowane są w zaledwie 20,4% miejsc pracy.

    Komisja Europejska proponuje zmniejszenie i uproszczenie obciążeń rolników. Czy to wystarczy by przerwać protesty?

    Komisja Europejska przesłała w czwartek prezydencji belgijskiej w Radzie UE dokument, zawierający listę działań mających na celu "zmniejszenie obciążeń administracyjnych, spoczywających na barkach rolników". Propozycje zostaną omówione z państwami członkowskimi 26 lutego na posiedzeniu Rady ds. Rolnictwa.

    Używasz smartfona? Twoje wrażliwe dane są jak na dłoni. Technologia pozbawia nas prywatności

    Użytkownicy różnych urządzeń, aplikacji czy systemów często nie są świadomi, przez kogo i do jakich celów są gromadzone i wykorzystywane dane na ich temat. Rozwój technologii rzadko idzie w parze ze świadomością użytkowników i regulacjami prawnymi. To stanowi zagrożenie dla ochrony danych osobowych.

    REKLAMA

    Wzrasta ryzyko prowadzenia biznesu. "Liczba wzmianek o geopolityce i ryzyku politycznym w dokumentach spółek wzrosła o 600%"

    Ryzyko prowadzenia biznesu w 2024 roku zwiększa rosnąca polaryzacja na światowej scenie politycznej. Istotna dla przedsiębiorców będzie minimalizacja potencjalnych niebezpieczeństw, m.in. poprzez zwiększenie odporności łańcuchów dostaw, odpowiednią politykę dostępu do zasobów i zaadresowanie kwestii ESG – wynika z raportu EY-Parthenon 2024 Geostrategic Outlook.

    Handel internetowy idzie w górę, stanowi 8,8% ogółu sprzedaży detalicznej

    Sprzedaż internetowa w ujęciu rocznym w styczniu wzrosła ogółem o 11%, co stanowił 8,8% ogółu sprzedaży detalicznej. Największy udział e-sprzedaży w całości sprzedaży detalicznej miały takie kategorie jak tekstylia, odzież, obuwie, prasa i książki. Tak wynika z danych przekazanych przez GUS.

    REKLAMA