REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawo konkurencji, Ochrona praw autorskich

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Kiedy przedsiębiorca utrudnia dostęp do urządzeń kluczowych

Monopol sieciowy ściśle wiąże się z dostępem do tzw. essentials falicities – urządzeń, miejsc i praw, które są kluczowe do wykonywania określonej działalności. Jakie konsekwencje wiążą się z wykorzystywaniem monopolu sieciowego?

Nadużywanie pozycji dominującej - przykłady

O nadużywaniu pozycji dominującej orzeka zawsze Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Analiza tego typu decyzji pozwala na praktyczną weryfikację suchych regulacji ustawowych. Poniżej kilka najciekawszych i najpopularniejszych orzeczeń.

Czym jest pozycja dominująca

Często wspomina się o przedsiębiorcach, którzy mając duży udział w rynku utrudniają dostęp do niego mniejszym konkurentom lub stwarzają warunki, które uniemożliwiają istnienie zdrowej konkurencji. Prawo zna instytucję pozycji dominującej i ją reguluje.

Na czym polega nadużywanie pozycji dominującej

Oczywiste jest to, że każdy przedsiębiorca dąży do maksymalizacji swoich zysków i udziałów w rynku. Wobec tego samo posiadanie pozycji dominującej nie jest zabronione; dopiero nadużywanie takiej pozycji jest bezwzględnie zakazane i sankcjonowane.

REKLAMA

Rodzaje decyzji w sprawach praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów

Postępowanie w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów może zakończyć się: decyzją merytoryczną, umorzeniem postępowania lub ugodą.

Jak wygląda postępowanie w sprawach uznania postanowień wzorca umownego za niedozwolone?

Kontrola wzorców umownych pod względem legalności może przybrać dwie formy – konkretną i abstrakcyjną. Konkretna odbywa się na linii przedsiębiorca – konsument, zaś abstrakcyjna sprowadza się przede wszystkim do działań prewencyjnych.

Zapewnienie swobody decyzji - jakie obowiązki przedsiębiorcy

Samo zadbanie o to, aby konsument był dostatecznie dobrze poinformowany, nie wystarczy. Konieczne jest jednocześnie zapewnienie mu swobody wyboru i dokonania decyzji.

Nazwa i cena produktu - jakie obowiązki dla przedsiębiorcy

Nazwa danego produktu może wprowadzać w błąd. Jeżeli przedsiębiorca nazywa swój produkt na przykład winem, powinien on spełniać wymagania stawiane winu. Podobnie rzecz ma się z innymi towarami.

REKLAMA

Jakie informacje muszą znaleźć się na produkcie bądź jego etykiecie

Jedną z podstawowych informacji, jakich przedsiębiorca jest zobowiązany udzielić konsumentowi, stanowi cena towaru lub usługi. Powinna być ona podana konsumentowi jako cena brutto, to znaczy zawierać wszystkie podatki, opłaty, narzuty.

Wyłączenia grupowe – porozumienia wertykalne

Porozumienia wertykalne zawierane są między dwoma lub więcej przedsiębiorcami, działających na różnych szczeblach obrotu. Przedmiotem porozumień wertykalnych są warunki zakupu, sprzedaży lub odsprzedaży towarów. W jakich okolicznościach korzystają one z wyłączeń grupowych?

Wyłączenia grupowe – porozumienia kooperacyjne

Rada Ministrów może, w drodze rozporządzenia, wyłączyć spod zakazu praktyk ograniczających konkurencję określone rodzaje porozumień. Wyjątki te określa się mianem wyłączeń grupowych. Z takiego przywileju korzystają m. in. porozumienia kooperacyjne.

Kilka słów o wyłączeniach grupowych

Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów upoważniła Radę Ministrów do stworzenia autonomicznego katalogu porozumień, które będą wyłączone spod zakazu praktyk ograniczających konkurencję. Skąd ten przywilej i w jaki sposób Rząd tworzy taką listę?

Porozumienia przedsiębiorców - porozumienia dyskryminacyjne i przetargowe

Porozumienia dyskryminacyjne i przetargowe to kolejne rodzaje praktyk ograniczających konkurencję. O ile działania dyskryminacyjne są stosunkowo powszechne, ale i łatwe do wykrycia, o tyle zawieranie porozumień przetargowych jest uważane za wybitnie naganne.

Porozumienia przedsiębiorców - porozumienia kontyngentowe i podziałowe

Porozumienia kontyngentowe i podziałowe to kolejne praktyki ograniczające konkurencję typu hard. Oznacza to, że są one uważane za najniebezpieczniejszy rodzaj wpływania na konkurencję i oczywiście są one zagrożone największymi sankcjami.

Porozumienia przedsiębiorców - porozumienia cenowe i kondycjonalne

Porozumienia cenowe i kondycjonalne należą do najpoważniejszych praktyk ograniczających konkurencję. Z uwagi na to, że cena i jakość w największym stopniu kształtują wybory konsumenckie, UOKiK dba o to, by tego typu porozumienia były odpowiednio sankcjonowane.

Formy porozumień ograniczających konkurencję

Przedsiębiorcy, zawierający porozumienie ograniczające konkurencję zwykle mają świadomość jego nielegalnego charakteru. Z tego względu takie porozumienia nie zawsze przyjmują formę tradycyjnych umów…

Na czym polega obowiązek informacyjny przedsiębiorcy

Konsument jest niewątpliwie stroną chronioną w obrocie jednostronnie profesjonalnym. Ze względu na to jednym z podstawowych obowiązków przedsiębiorcy wobec klientów jest tzw. obowiązek informacyjny.

Jakie sankcje grożą za zawarcie zakazanego porozumienia

Bezwzględna nieważność, kara pieniężna, roszczenie odszkodowawcze i obowiązek przywrócenia stanu poprzedniego – takie sankcje grożą za zawieranie porozumień ograniczających konkurencję.

Jak skorzystać z leniency programme

Leniency w tłumaczeniu z języka angielskiego oznacza „złagodzenie, pobłażliwość” – tak właśnie traktowani są przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na ujawnienie przed Prezesem UOKiK istnienia kartelu ograniczającego konkurencję. Jak skorzystać z możliwości darowania lub znacznego obniżenia kary?

Leniency Programme – program darowania kar

Leniency Programme to program wprowadzony przez obwieszczenie Komisji Unii Europejskiej w sprawie darowania lub obniżania kar pieniężnych w sprawach kartelowych. Z założenia ma pomagać w wykrywaniu zmów przedsiębiorców.

Czy porozumienia ograniczające konkurencję są zawsze zabronione

Zakaz porozumień ograniczających konkurencję ma charakter względny. Oznacza to, że pod pewnymi warunkami wskazane powyżej zachowania są dopuszczalne, a nawet pożądane pod względem gospodarczym.

Na czym polega zakaz porozumień ograniczających konkurencję

Jednym ze sposobów ochrony warunków zdrowej konkurencji jest zakaz porozumień ograniczających konkurencję. Czym są takie porozumienia i czy faktycznie zawsze szkodzą konkurentom?

Czym są niedozwolone klauzule umowne

W momencie podpisywania umowy między konsumentem, a przedsiębiorcą zwykle to ten drugi jest na silniejszej pozycji. Wiele firm stosuje tzw. wzory umów, obowiązujące wszystkich kontrahentów i nie podlegające negocjacjom. Jednak czy przedsiębiorcy mają pełną wolność przy układaniu postanowień umownych?

Jak wygląda naruszenie zbiorowych interesów konsumentów

Prawo zabrania przedsiębiorcom stosowania praktyk, która naruszają zbiorowe interesy konsumentów. Czym zatem są te praktyki? Jak definiować „zbiorowy interes konsumenta”?

Czym jest rynek właściwy

W przepisach dotyczących ochrony konkurencji często pojawia się pojęcie „rynek właściwy”. Co kryje się pod tym pojęciem i co się z nim wiąże?

Dlaczego konkurencja jest chroniona

Pierwsze regulacje dotyczące prawa konkurencji pojawiły się już w XIX wieku. W Polsce takie prawo pojawiło się nieco później – w latach 30. ubiegłego wieku. Dziś ochrona konkurencji jest jednym z priorytetów – dlaczego?

Czym jest nieuczciwa reklama

Jest wiele rodzajów stosowanej przez przedsiębiorcę reklamy, która może stanowić czyn nieuczciwej konkurencji. Jaka zatem reklama w świetle ustawy o zwalczania nieuczciwej konkurencji jest czynem nieuczciwej konkurencji?

Przykłady czynów nieuczciwej konkurencji

Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie lub zachowanie przedsiębiorcy, podjęte w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, które narusza bądź tylko zagraża interesom innego przedsiębiorcy. Działanie takie jest szkodliwe i bezprawne. Jakie są przykłady czynów nieuczciwej konkurencji?

Kiedy mówimy o nieuczciwej konkurencji

Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji reguluje całość problematyki zapobiegania i zwalczania nieuczciwej konkurencji.  Co zatem jest czynem nieuczciwej konkurencji i jakie obowiązki ustawa ta nakłada na przedsiębiorców?

Kiedy oznaczenie przedsiębiorstwa może wprowadzać w błąd

Nazwa przedsiębiorcy nie może wprowadzać w błąd. Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. Takim czynem jest w szczególności wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa.

Przykłady nieuczciwych praktyk - groźba utraty pracy lub obietnica nagrody

Normy dotyczące nieuczciwych praktyk rynkowych uregulowane są w ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Jakie działania do nich zaliczamy i jak przedstawiają się one w praktyce?

Jak pozwać wspólnika za naruszenie zakazu konkurencji w spółce jawnej?

Wspólnik spółki jawnej obowiązany jest powstrzymać się od wszelkiej działalności sprzecznej z interesami spółki. Za naruszenie zakazu konkurencji wspólnikowi grożą przewidziane w kodeksie spółek handlowych określone sankcje. Dodatkowo w przypadku naruszenia przez wspólnika zakazu konkurencji wspólnicy mogą wystąpić z określonymi roszczeniami, o których mowa w kodeksie spółek handlowych. Kto jest uprawniony do złożenia pozwu w tej sprawie?

Czym jest czarna i szara lista nieuczciwych praktyk rynkowych

Czarna i szara lista nieuczciwych praktyk znalazła się w ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Co zawiera i czym te praktyki się różnią?

Czym różnią się czarne i szare praktyki

Porównanie katalogu szarych i czarnych nieuczciwych praktyk rynkowych wskazuje na podstawową różnicę. Czarne praktyki - które zawsze pozostają zakazane – zebrane są w katalog zamknięty. Co to oznacza?

Klauzula generalna nieuczciwych praktyk rynkowych

Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym definiuje je w art. 4 ust. 1 i ten przepis prawa należy uznać za klauzule generalną, która ma podstawowe znaczenie dla nieuczciwych praktyk rynkowych.

Kiedy zaniechanie jest nieuczciwą praktyką rynkową

Zaniechanie wprowadzające w błąd może zostać uznane za nieuczciwą praktykę rynkową. Kiedy może to nastąpić?

Jak odpowiada przedsiębiorca za nieuczciwe praktyki rynkowe

Przedsiębiorca, który dopuścił się działań o charakterze nieuczciwych praktyk rynkowych musi liczyć się z tym, iż poniesie określone konsekwencje. Jakie one są? Przeczytaj.

Przykłady nieuczciwych praktyk rynkowych - usługi serwisowe

Jeżeli przedsiębiorca wywołał u konsumenta wrażenie, że serwis jego produktów dostępny jest w innym państwie członkowskim niż to, gdzie dokonano zakupu, wówczas dopuścił się nieuczciwej praktyki rynkowej. Jak funkcjonuje ona w praktyce?

Przykłady nieuczciwych praktyk - nakłanianie do zakupu i wizyta u konsumenta

Jeżeli męczą Cię notoryczne wizyty akwizytorów Twoim domu lub ciągle słyszysz miły głos za słuchawką telefonu proponujący Ci najnowszy komputer, zastanów się. Możesz mieć do czynienia z nieuczciwymi praktykami rynkowymi.

Czy oznaczanie ceny produktu może być nieuczciwą praktyką rynkową

Pełna cena produktu to informacja, którą bez wątpliwości powinien znać każdy konsument. Kiedy podawanie ceny będzie nieuczciwa praktyka rynkową?

Przykłady nieuczciwych praktyk - opuszczanie pomieszczeń

Przedsiębiorca nie może zmuszać konsumenta do zawarcia umowy poprzez wywoływanie wrażenia, że indzie on mógł opuścić pomieszczenia, w którym się znajduje. Jak takie sytuacje mogą wyglądać w praktyce? Przeczytaj.

Przykłady nieuczciwych praktyk rynkowych - kodeksy dobrych praktyk

Wykorzystywanie przez przedsiębiorców kodeksów dobrych praktyk do celów reklamowych, jeżeli nie są ich sygnatariuszami stanowi przejaw nieuczciwych praktyk rynkowych. Przedsiębiorco przeczytaj, aby uniknąć zagrożenia podjęcia nieuczciwych działań.

Czy informacja handlowa ma związek z nieuczciwymi praktykami rynkowymi

Informacja handlowa w postaci propozycji nabycia produktu nie tylko zawiera elementy perswazji, ale także wpływa na podjęcie decyzji przez konsumenta. Możemy więc mówić o kwalifikowanej formie reklamy i zagrożeniu dopuszczania się przez przedsiębiorcę nieuczciwych praktyk rynkowych.

Przykłady nieuczciwych praktyk - żądanie zapłaty lub zwrotu

Przedsiębiorca w wyjątkowych przypadkach ma prawo wysłać konsumentowi towar, którego on nie zamawiał. Kiedy i na jakiej podstawie? Przeczytaj.

Na czym polega system konsorcyjny

Na rynku ponownie pojawiają się systemy konsorcyjne. Zakazane przez ustawodawcę nadal są przyczyną łez wielu oszukanych. Na czym systemy te polegają?

Kodeks dobrych praktyk – przestrzeganie oraz sprzeczność postanowień z prawem

Czy przestrzeganie kodeksów dobrych praktyk może wiązać się z działaniem w charakterze nieuczciwych praktyk rynkowych? Co dzieje się, gdy kodeksy te zawierają regulacje niezgodne z prawem? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz poniżej.

Czym są praktyki wprowadzające w błąd oraz praktyki agresywne

Podział na nieuczciwe praktyki rynkowe wprowadzające w błąd oraz agresywne dotyczy zarówno szarego, jak i czarnego katalogu. Dodatkowo, w przypadku praktyk wprowadzających w błąd rozróżniamy działanie oraz zaniechanie przedsiębiorcy.

Przykłady nieuczciwych praktyk - roszczenie przedstawienia dokumentów

Planujesz podróż i boisz się kradzieży bagażu? Pamiętaj, że przedsiębiorcy, którzy żądają od konsumentów dokumentów bez racjonalnej podstawy muszą liczyć się z przesłankami nieuczciwych praktyk rynkowych. Na czym polega zagrożenie naruszenia przepisów ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym?

Nieuczciwe praktyki rynkowe a przeciętny konsument

Definicja przeciętnego konsumenta sformułowana w ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym daje możliwość oceny sądom przeciwko komu nieuczciwe praktyki mogą znaleźć zastosowanie. Jak przedstawia się ta definicja od strony praktycznej, czyli w orzecznictwie krajowych sądów?

Przykłady nieuczciwych praktyk - nierzeczywiste właściwości produktów

Przedsiębiorcy sięgają po różne sposoby na uczynienie swojego produktu wyjątkowym. Warto jednak pamiętać, że prawo przewiduje pewne granice swobody jaką cechuje się kreatywność prowadzących firmy. Czy grzebień na porost włosów i magiczne kule zapewniające wygraną w loterii mogą być sprzedawane?

REKLAMA