REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Działalność gospodarcza, Prawo konkurencji

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak wygląda postępowanie w sprawach uznania postanowień wzorca umownego za niedozwolone?

Kontrola wzorców umownych pod względem legalności może przybrać dwie formy – konkretną i abstrakcyjną. Konkretna odbywa się na linii przedsiębiorca – konsument, zaś abstrakcyjna sprowadza się przede wszystkim do działań prewencyjnych.

Zapewnienie swobody decyzji - jakie obowiązki przedsiębiorcy

Samo zadbanie o to, aby konsument był dostatecznie dobrze poinformowany, nie wystarczy. Konieczne jest jednocześnie zapewnienie mu swobody wyboru i dokonania decyzji.

Nazwa i cena produktu - jakie obowiązki dla przedsiębiorcy

Nazwa danego produktu może wprowadzać w błąd. Jeżeli przedsiębiorca nazywa swój produkt na przykład winem, powinien on spełniać wymagania stawiane winu. Podobnie rzecz ma się z innymi towarami.

Jakie informacje muszą znaleźć się na produkcie bądź jego etykiecie

Jedną z podstawowych informacji, jakich przedsiębiorca jest zobowiązany udzielić konsumentowi, stanowi cena towaru lub usługi. Powinna być ona podana konsumentowi jako cena brutto, to znaczy zawierać wszystkie podatki, opłaty, narzuty.

REKLAMA

Wyłączenia grupowe – porozumienia wertykalne

Porozumienia wertykalne zawierane są między dwoma lub więcej przedsiębiorcami, działających na różnych szczeblach obrotu. Przedmiotem porozumień wertykalnych są warunki zakupu, sprzedaży lub odsprzedaży towarów. W jakich okolicznościach korzystają one z wyłączeń grupowych?

Wyłączenia grupowe – porozumienia kooperacyjne

Rada Ministrów może, w drodze rozporządzenia, wyłączyć spod zakazu praktyk ograniczających konkurencję określone rodzaje porozumień. Wyjątki te określa się mianem wyłączeń grupowych. Z takiego przywileju korzystają m. in. porozumienia kooperacyjne.

Kilka słów o wyłączeniach grupowych

Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów upoważniła Radę Ministrów do stworzenia autonomicznego katalogu porozumień, które będą wyłączone spod zakazu praktyk ograniczających konkurencję. Skąd ten przywilej i w jaki sposób Rząd tworzy taką listę?

Porozumienia przedsiębiorców - porozumienia dyskryminacyjne i przetargowe

Porozumienia dyskryminacyjne i przetargowe to kolejne rodzaje praktyk ograniczających konkurencję. O ile działania dyskryminacyjne są stosunkowo powszechne, ale i łatwe do wykrycia, o tyle zawieranie porozumień przetargowych jest uważane za wybitnie naganne.

REKLAMA

Porozumienia przedsiębiorców - porozumienia kontyngentowe i podziałowe

Porozumienia kontyngentowe i podziałowe to kolejne praktyki ograniczające konkurencję typu hard. Oznacza to, że są one uważane za najniebezpieczniejszy rodzaj wpływania na konkurencję i oczywiście są one zagrożone największymi sankcjami.

Porozumienia przedsiębiorców - porozumienia cenowe i kondycjonalne

Porozumienia cenowe i kondycjonalne należą do najpoważniejszych praktyk ograniczających konkurencję. Z uwagi na to, że cena i jakość w największym stopniu kształtują wybory konsumenckie, UOKiK dba o to, by tego typu porozumienia były odpowiednio sankcjonowane.

Formy porozumień ograniczających konkurencję

Przedsiębiorcy, zawierający porozumienie ograniczające konkurencję zwykle mają świadomość jego nielegalnego charakteru. Z tego względu takie porozumienia nie zawsze przyjmują formę tradycyjnych umów…

Kiedy przedsiębiorca wprowadza w błąd?

Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym wymienia cztery podstawowe rodzaje działań przedsiębiorcy, które uznane są za wprowadzenie konsumenta w błąd. Jakie to działania i na czym polegają?

Co przedsiębiorca musi powiedzieć klientom?

Przed zawarciem transakcji przedsiębiorcę obowiązuje odpowiednie poinformowanie konsumenta o swoim produkcie. Istnieją również przepisy o zakazie praktyk handlowych wprowadzających w błąd. Jak zadbać o to, aby ich nie naruszyć?

Kiedy młody konsument może robić zakupy?

Osoby między trzynastym a osiemnastym rokiem życia mogą już zawierać umowy bez zgody i wiedzy opiekunów. Jest to możliwe tylko, gdy dotyczą drobnych, bieżących spraw życia codziennego.

Jak wygląda relacja przedsiębiorca – małoletni konsument?

Nie każdy przedsiębiorca wie, że małoletni konsument, poniżej trzynastego roku życia w ogóle nie posiada zdolności do czynności prawnych. Dzieci nie powinny same kupować produktów ani usług.

Jak przedsiębiorca powinien rozróżniać grupy konsumentów?

Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym zawiera szczególną definicję konsumenta. Definicja ta określa grup konsumenckie, i pozwala stwierdzić czy dane zachowanie przedsiębiorcy można uznać za nieuczciwą praktykę czy też nie.

Kim w prawie konsumenckim jest przedsiębiorca?

Przepisy konsumenckie regulują relacje między konsumentem a przedsiębiorcą. Chociaż obydwa te pojęcia wydają się oczywiste, warto znać ich dokładne definicje aby uniknąć nieporozumień.

Czego należy przestrzegać? – najważniejsze przepisy konsumenckie w Polsce

W Polsce, podobnie jak w większość krajów Unii Europejskiej obowiązuje zwarty system przepisów prawnych, które mają zabezpieczyć zdrowotne i ekonomiczne interesy konsumentów. Każdy przedsiębiorca zobowiązany jest do ich przestrzegania. Warto więc znać treść najważniejszych dokumentów regulujących prawo konsumenckie.

Jakie konsekwencje powoduje nie przestrzeganie praw konsumenta?

Nie przestrzeganie praw konsumentów to nie tylko narażanie się na straty finansowe, lecz także na inne bardziej dotkliwe konsekwencje. Jedną z nich jest utrata reputacji, która przekłada się bezpośrednio na zmniejszenie przychodów firmy.

Dlaczego przedsiębiorca powinien przestrzegać prawa konsumenckiego?

Prawo konsumenckie często nie jest przestrzegane przez przedsiębiorców. Dzieje się tak dlatego, że w relacji konsument-przedsiębiorca, ten drugi ma znacznie większe uprawnienia. Warto pamiętać, że znajomość praw konsumenckich i ich przestrzeganie to klucz do budowania solidnej marki i uznania wśród konsumentów.

Na czym polega obowiązek informacyjny przedsiębiorcy

Konsument jest niewątpliwie stroną chronioną w obrocie jednostronnie profesjonalnym. Ze względu na to jednym z podstawowych obowiązków przedsiębiorcy wobec klientów jest tzw. obowiązek informacyjny.

Jakie sankcje grożą za zawarcie zakazanego porozumienia

Bezwzględna nieważność, kara pieniężna, roszczenie odszkodowawcze i obowiązek przywrócenia stanu poprzedniego – takie sankcje grożą za zawieranie porozumień ograniczających konkurencję.

Jak skorzystać z leniency programme

Leniency w tłumaczeniu z języka angielskiego oznacza „złagodzenie, pobłażliwość” – tak właśnie traktowani są przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na ujawnienie przed Prezesem UOKiK istnienia kartelu ograniczającego konkurencję. Jak skorzystać z możliwości darowania lub znacznego obniżenia kary?

Leniency Programme – program darowania kar

Leniency Programme to program wprowadzony przez obwieszczenie Komisji Unii Europejskiej w sprawie darowania lub obniżania kar pieniężnych w sprawach kartelowych. Z założenia ma pomagać w wykrywaniu zmów przedsiębiorców.

Czy porozumienia ograniczające konkurencję są zawsze zabronione

Zakaz porozumień ograniczających konkurencję ma charakter względny. Oznacza to, że pod pewnymi warunkami wskazane powyżej zachowania są dopuszczalne, a nawet pożądane pod względem gospodarczym.

Na czym polega zakaz porozumień ograniczających konkurencję

Jednym ze sposobów ochrony warunków zdrowej konkurencji jest zakaz porozumień ograniczających konkurencję. Czym są takie porozumienia i czy faktycznie zawsze szkodzą konkurentom?

Czym są niedozwolone klauzule umowne

W momencie podpisywania umowy między konsumentem, a przedsiębiorcą zwykle to ten drugi jest na silniejszej pozycji. Wiele firm stosuje tzw. wzory umów, obowiązujące wszystkich kontrahentów i nie podlegające negocjacjom. Jednak czy przedsiębiorcy mają pełną wolność przy układaniu postanowień umownych?

Jak wygląda naruszenie zbiorowych interesów konsumentów

Prawo zabrania przedsiębiorcom stosowania praktyk, która naruszają zbiorowe interesy konsumentów. Czym zatem są te praktyki? Jak definiować „zbiorowy interes konsumenta”?

Czym jest rynek właściwy

W przepisach dotyczących ochrony konkurencji często pojawia się pojęcie „rynek właściwy”. Co kryje się pod tym pojęciem i co się z nim wiąże?

Dlaczego konkurencja jest chroniona

Pierwsze regulacje dotyczące prawa konkurencji pojawiły się już w XIX wieku. W Polsce takie prawo pojawiło się nieco później – w latach 30. ubiegłego wieku. Dziś ochrona konkurencji jest jednym z priorytetów – dlaczego?

Jak wyglądały początki branży CFM w Polsce

Właściwy początek rozwoju usługi Full Service Leasing, czyli wynajmu długoterminowego przypada na lata 1995–2000. Rezultaty wzrostu zainteresowania tego typu usługami możemy zaobserwować dziś.

Jak funkcjonuje outsourcing usług zarządzania flotą

Zarówno Car Fleet Management, a także Full Service Leasing są w Europie dużo bardziej popularnymi usługami niż w Polsce. Z czego wynika ten brak oraz jaka przyszłość stoi przed europejskim sektorem CFM?

Jaka powinna być nazwa spółki z o.o. w Rosji

Wybór nazwy spółki to element procesu rozpoczynania działalności gospodarczej w Rosji, który jest znacznie sformalizowany. Jaka nazwę wybrać i czy potrzebne jest na nie zezwolenie?

Jak zarejestrować spółkę z o.o. z osobą prawną jako udziałowcem

Jeżeli zdecydowałeś się na zarejestrowanie w Rosji spółki z o.o., ale jej udziałowcem ma być osoba prawna, to musisz pamiętać o szczególnych wymaganiach jakie stawiają rosyjskie urzędy. Jakie to warunki?

Adres i pieczęć firmy w Rosji – porada

Chcesz zarejestrować firmę w Rosji? Pamiętaj o podaniu adresu oraz wyrobieniu pieczęci firmowej. Jak ważny jest adres oraz pieczęć przeczytasz poniżej.

Jak przeprowadzać ankiety marketingowe

Ankiety internetowe są obecnie jednym z popularnych narzędzi służących ustalaniu potrzeb konsumentów. Kogo najlepiej badać za ich pośrednictwem?

Jak ustalić cel badań marketingowych

Ustalanie tematyki oraz celu badań marketingowych jest ściśle powiązane z jakością pozyskiwanych danych. Jak poradzić sobie z problemami pojawiającymi się w związku z doborem tematu badań?

Czym jest „próba reprezentatywna” w badaniach marketingowych

W celu skutecznego przeprowadzenia badania marketingowego niezbędne jest ustalenie próby reprezentatywnej. Cóż termin ten oznacza?

Czy badania metodą ankiety internetowej (CATI) są reprezentatywne?

Ankiety internetowe podbijają stopniowo rynek badań opinii społecznej. Problemem jest jednak narastający brak możliwości skutecznego doboru próby reprezentatywnej. Jak go rozwiązać?

Jak rozwija się branża CFM w Polsce

Właściwy początek rozwoju usługi Full Service Leasing, czyli wynajmu długoterminowego przypada na lata 1995–2000. Jakie rezultaty wzrostu zainteresowania tego typu usługami możemy zaobserwować dziś?

Jak funkcjonuje polski rynek call center

Polska jest w światowej czołówce outsourcingu, do którego należą m.in. usługi call center. Jesteśmy nie tylko liderem w Europie Środkowo - Wschodniej, lecz mamy także przewagę w globalnej klasyfikacji. Rynek call/contact center bez wątpienia rośnie.

Na czym polega komunikacja zintegrowana

Dobrze funkcjonująca komunikacja w przedsiębiorstwie stanowi nieodzowny warunek szybkiego i elastycznego reagowania na dynamiczne, współczesne warunki rynkowe. Wytrzymanie twardej, międzynarodowej konkurencji, oznacza dla przedsiębiorstwa szybsze docieranie do ważnych informacji, ich ocenę i przekazywanie osobom decyzyjnym.

Jakie korzyści dają karty paliwowe

Decydując się na wynajem długoterminowy otrzymasz propozycję korzystania z karty paliwowej. Czemu taka karta służy? Przeczytaj.

Jak złożyć wniosek rejestracyjny spółki z o.o. w Rosji

Rejestracja spółki z o.o. w Rosji wymaga dopełnienia formalności związanych z wpisem do rejestru. W tym celu niezbędne jest złożenie odpowiedniego wniosku. Jak to zrobić?

Kto może dokonać rejestracji spółki z o.o. w Rosji

Osobą, która dokonuje rejestracji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (tzn. podpisuje wniosek rejestracyjny przed notariuszem i składa do urzędu wniosek), jest, co najmniej jeden wspólnik nowotworzonej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, a nie dyrektor generalny, jak mogłoby się wydawać. Taki wymóg proceduralny jest często bardzo uciążliwy, ale należy o nim pamiętać i bezwzględnie go przestrzegać.

Jakie dane są niezbędne do rejestracji spółki z o.o. w Rosji

Rejestrując spółkę z o.o. należy pamiętać w szczególności o informacjach o firmie jakie powinny znaleźć się w rejestrze. Jakie to dane? Przeczytaj.

Jak zarejestrować spółkę z o.o. z kapitałem zagranicznym w Rosji

Działalność gospodarczą w Rosji można prowadzić w jednej z wielu form prawnych. Myślisz o założeniu spółki z o.o.? Zobacz jakie formalności są związane z procedurą jej rejestracji.

Jak spółki z o.o. funkcjonują w Rosji

Spółka z o.o. to taka forma prawna prowadzenia działalności gospodarczej, która w Rosji bije rekordy pod względem popularności. Jak działa i jakie ma zalety przeczytasz poniżej.

Jak funkcjonują spółki akcyjne w Rosji

Przepisy rosyjskie dopuszczają tworzenie dwóch rodzajów spółek akcyjnych: zamkniętych oraz otwartych. Spółki akcyjne zamknięte mogą mieć maksymalnie 50 akcjonariuszy (osób fizycznych lub prawnych). Ich minimalny kapitał założycielski wynosi minimum 50 tys. rubli. Spółka taka ma obowiązek prowadzenia rejestru akcjonariuszy oraz liczby i typów posiadanych przez każdego z nich akcji.

Czy koszty działalności przedstawicielstwa w Rosji są opodatkowane VAT

Rozliczanie kosztów funkcjonowania przedstawicielstwa tzn. obciążanie tymi kosztami podatnika nie jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Spółka, która zamierza zarejestrować swoje przedstawicielstwo na terytorium Federacji Rosyjskiej, które nie będzie prowadzić działalności gospodarczej, a jedynie wykonywać czynności związane z reklamą, marketingiem, badaniem rynku oraz poszukiwaniem klientów dla spółki, musi je finansować z Polski.

REKLAMA