Jak ustalić cel badań marketingowych
REKLAMA
REKLAMA
Celowy dobór respondentów wystarczy, jeśli grupę w badaniu stanowią osoby pijące coca-colę czy posiadające konsolę do gier. W tym przypadku respondentów można szukać w Internecie, a nie wśród osób starszych czy młodych matek.
REKLAMA
Z kolei przy badaniu satysfakcji pracowników firmy metoda CAWI jest bardzo odpowiednia, tym bardziej, jeśli pracują w biurze. Ankietę mogą wypełnić w przerwie między wykonywanymi obowiązkami. Natomiast, jeśli takie badanie miałaby przeprowadzić huta szkła, w której 65% załogi to robotnicy pracujący na hali produkcyjnej, prawdopodobnie tradycyjna ankieta papierowa byłoby lepszym rozwiązaniem.
Co z jakością?
REKLAMA
Warto się zastanowić, na ile wiarygodne są wyniki badania, w którym respondent oderwany od wykonywanych czynności (odrabianie zadań z dzieckiem czy obiad dla gości), bezmyślnie odpowiada na kolejne pytania ankietera. Wyniki będą wówczas mało wiarygodne.
Metoda CAWI to także system informatyczny, który umożliwia wypełnienie ankiety w dowolnej chwili i co więcej, w wielu przypadkach chroni przed popełnieniem błędu. System pilnuje, aby pytania zadawane respondentowi wyświetlały się we właściwej kolejności. Nie ma konieczności zapisywania danych do zbioru, ponieważ tworzy się on na bieżąco w miarę pozyskiwania kolejnych ankiet.
Mało uzyska się z reprezentatywnego badania z błędami ankietera, który nieuważnie wypełniał ankietę odpowiedziami respondenta czy osoby wprowadzającej dane do komputera.
Za wyborem metody CAWI przemawia fakt, że respondent może wypełnić ankietę w najbardziej dogodnym dla niego terminie. Np. po godz. 22 czy w niedzielę popołudniu.
Polecamy: Sześć zasad kreowania skutecznego e-wizerunku
Co z pieniędzmi?
REKLAMA
Budżet wielkości kilku tysięcy zł na pewno nie pozwoli na przeprowadzenie badania na reprezentatywnej próbie metodą PAPI czy nawet CATI. Niemniej taki budżet pozwala przeprowadzić profesjonalne badanie metodą CAWI, w ramach którego pozyskuje się liczbę ankiet uprawniającą do wysuwania rzetelnych i wiarygodnych wniosków.
Przyczyną tego jest koszt dotarcia do respondentów, który jest znacznie mniejszy niż w porównaniu do badań CATI czy PAPI. Nie trzeba zatrudniać wielu ankieterów pozyskujących wywiady drogą telefoniczną czy na papierze. Koszt promocji badania w Internecie to głównie koszt umiejscowienia baneru czy linka. A koszt wysyłki zaproszeń drogą mailową, przy dysponowaniu bazą teleadresową, jest w zasadzie zerowy (nie wliczając kosztów pracy autora ankiety).
Wyniki w postaci surowego zbioru danych są już dostępne po zamknięciu badania. Dane zapisują się na bieżąco, zatem zebranych ankiet nie trzeba zliczać i przenosić do systemu.
Polecamy: Z jakich elementów powinna się składać witryna firmowa
Autor: Damian Dec, Członek Zarządu PB Online Sp. z o.o.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.