REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

COVID-19

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Reklamy odwołujące się do epidemii - jakie praktyki są niezgodne z prawem?

Niektóre firmy stawiają na reklamy odwołujące się do obecnego stanu czy nawet samego wirusa, licząc na zwiększenie sprzedaży oferowanych produktów. Czy takie praktyki są zgodne z prawem?

Ryzyka prawne korzystania przez firmy ze wsparcia w związku z COVID-19

Firmy korzystające z pomocy w związku z COVID-19 powinny brać pod uwagę potencjalne ryzyka prawne. W skrajnych przypadkach mogą być zobowiązane do zwrotu całej pomocy, a zarząd spółki pociągnięty do odpowiedzialności karnej - ostrzegają eksperci spółki doradczej KPMG.

Koronawirus a branża informatyczna

Czy widmo kryzysu gospodarczego ominie zieloną wyspę, jaką na rynku pracy jest branża informatyczna Z najnowszych danych wynika, że aż jedna trzecia firm z tego sektora nie odczuwa żadnych utrudnień, a niektóre mają się nawet lepiej niż przed pandemią. Nie boją się też zatrudniać programistów z mniejszym doświadczeniem.

Nowe rozwiązania osłonowe dla samorządów w tarczy antykryzysowej

Trzecia już nowelizacja ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 miała przynieść stosunkowo szerokie wsparcie dla jednostek samorządu terytorialnego. Tarcza antykryzysowa dla samorządów miała przyczynić się do poprawy pogarszającej się sytuacji finansowej, w ocenie samorządowców nie przynosi jednak rozwiązań pożądanych.

REKLAMA

Terminy załatwiania spraw cudzoziemców w związku z epidemią

Przepisy wprowadzone w związku z pandemią COVID-19 przesuwają terminy związane z załatwianiem spraw cudzoziemców dotyczących ich pobytu w Polsce. Ma to wpływ na długość pobytu cudzoziemców w Polsce, możliwość ich legalnej pracy oraz załatwianie spraw przez urzędy.

Małe i średnie firmy w dobie epidemii COVID-19 - kto zyskał, kto stracił

Linia podziału między przedsiębiorstwami z sektora MŚP, które ucierpiały z powodu koronawirusa, a tymi dla których nie miał on wpływu albo wręcz polepszył ich sytuację ekonomiczną przebiega mniej więcej w połowie. 49% badanych przedsiębiorców z sektora mikro, małych i średnich firm przyznaje, że ich aktualna sytuacja ekonomiczna jest zła. Z drugiej strony, prawie ¼ właścicieli firm z sektora MŚP ocenia, że ich aktualna sytuacja ekonomiczna jest dobra lub bardzo dobra. Drugie tyle mówi, że ich sytuacja nie jest ani dobra, ani zła. Choć aktualną sytuację najlepiej oceniają przedstawiciele średnich firm, to bardziej optymistycznie w przyszłość patrzą najmniejsi przedsiębiorcy. To wnioski płynące z najnowszego ogólnopolskiego, przekrojowego badania Krajowego Rejestru Długów „KoronaBilans MŚP”.

Działalność wznawiają salony fryzjerskie i kosmetyczne - wolnych terminów brak

W ramach III etapu odmrażania gospodarki w tym tygodniu działalność wznawia branża beauty. To oznacza, że znów można umówić się na wizytę u fryzjera lub kosmetyczki. Polacy tęsknili za tym bardziej niż za wycieczkami, zakupami, kinem, restauracją czy siłownią – wynika z badania przeprowadzonego dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor. W wielu miejscach wolnych terminów nie ma już nawet do końca czerwca, więc w najbliższych miesiącach branża beauty nie powinna narzekać na brak klientów. Dobrze wpłynie to na jej finanse, bo nawet w okresie dobrej koniunktury salony kosmetyczne i fryzjerskie wpadały w zaległości i miały przeterminowane zobowiązania na ponad 86 mln zł. Restrykcje związane z pandemią sprawiły, że część firm stanęła na progu upadłości.

Audity wewnętrzne zdalnie

W związku z panującą epidemią COVID-19 i wynikającymi z niej ograniczeniami, coraz więcej organizacji decyduje się na przeprowadzanie auditów w formie zdalnej. Polskie Centrum Akredytacji w dniu 15 kwietnia 2020 r. ogłosiło, że oceny jednostek będą przeprowadzane zdalnie do odwołania. Jednostki certyfikujące informują na swoich stronach internetowych o realizacji zdalnych auditów u klientów. Z możliwości zdalnego przeprowadzania auditów korzystają również certyfikowane organizacje oraz firmy konsultingowe, realizując w ten sposób programy auditów wewnętrznych.

REKLAMA

#StaySafe, czyli o bezpieczeństwie w sieci w dobie COVID-19

Nasze życie ostatnimi czasy w znacznej mierze przeniosło się do sieci. Codziennością stały się e-zakupy, e-konsultacje medyczne, e-rozrywka, czy załatwianie spraw urzędowych za pośrednictwem tzw. e-urzędu. W ostatnim artykule pisaliśmy też o e-posiedzeniach organów spółek kapitałowych. Wkrótce najprawdopodobniej będziemy mieli okazję uczestniczyć w e-posiedzeniach sądowych. Wszystko to ma nas chronić przed ryzykiem zarażenia się koronawirusem. Czy jednak korzystając ze wskazanych e-rozwiązań, jesteśmy na pewno bezpieczni?

Wytyczne sanitarne i organizacyjne dla salonów kosmetycznych od 18 maja 2020 r.

Salony kosmetyczne będą otwarte dla klientów od 18 maja 2020 r. Ministerstwo Rozwoju wraz z Głównym Inspektorem Sanitarnym przedstawia szczegółowe wytyczne sanitarne i organizacyjne, które mają zapewnić maksymalne bezpieczeństwo dla pracowników i klientów salonów.

Wytyczne sanitarne i organizacyjne dla salonów fryzjerskich od 18 maja 2020 r.

Od 18 maja 2020 r., w ramach trzeciego, przedostatniego etapu znoszenia ograniczeń związanych z koronawirusem, salony fryzjerskie będą mogły znowu przyjmować klientów. Ministerstwo Rozwoju i Główny Inspektor Sanitarny przygotowali specjalne i bardzo szczegółowe wytyczne sanitarno-organizacyjne dla salonów fryzjerskich w celu zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa pracownikom i klientom tych salonów.

Duże problemy małych firm w czasie epidemii COVID-19

Trwająca epidemia koronawirusa SARS-CoV-2, wywołującego chorobę COVID-19 wpłynęła także w Polsce na niemal każdą dziedzinę gospodarki, rujnując działalność jednych przedsiębiorstw i wzmacniając pozycję innych. Trzy czwarte firm dostrzega negatywne bądź pozytywne skutki pandemii. Z najnowszego ogólnopolskiego, przekrojowego badania Krajowego Rejestru Długów „KoronaBilans MŚP”, wynika, że połowa (49,3%) przedsiębiorców z sektora mikro, małych i średnich firm ocenia swoją aktualną sytuację ekonomiczną jako złą, zaś jedna czwarta badanych (24,6%) ocenią ją pozytywnie. Im większa firma – tym mniejsze problemy ekonomiczne.

Zmiany wynikające z tarczy 3.0, ważne dla samorządu

Przesunięcie terminów na złożenie sprawozdań dla podmiotów gospodarujących odpadami. To główna zmiana wynikająca z projektu tarczy 3.0.

Zadania publiczne w czasie pandemii COVID-19

Organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego i organizacja pozarządowa jako strony umowy na realizację zadania publicznego o charakterze lokalnym lub regionalnym powinny poinformować się wzajemnie o wpływie okoliczności związanych z wystąpieniem COVID-19 na należyte wykonanie tej umowy.

Darowizna na przeciwdziałanie COVID-19 a rozliczenia podatkowe

Samorządowa spółka z o.o. realizująca zadania w zakresie sportu i rekreacji przekazała lokalnemu szpitalowi środki ochrony (rękawiczki, maseczki, środki do dezynfekcji), które posiadała na stanie, a których nie wykorzystywała w związku z czasowym zamknięciem prowadzonych przez nią obiektów. Czy w związku z takim przekazaniem spółka może skorzystać ze szczególnych rozwiązań przewidzianych w przepisach tarczy antykryzysowej? Jak w takiej sytuacji rozliczyć VAT, biorąc pod uwagę fakt, że dokonując zakupu darowanych towarów, spółka odliczyła podatek naliczony?

Zwolnienie z odpowiedzialności karnej i cywilnej za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w związku z epidemią

Przepisy wprowadzone w związku z epidemią COVID-19 zwalniają z odpowiedzialności karnej lub cywilnej za zaniechania lub działania, które w normalnej sytuacji stanowią naruszenie przepisów. Dotyczy to także przepisów o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, o zamówieniach publicznych oraz przepisów Kodeksu spółek handlowych.

Przetarg w dobie pandemii – o tym warto pamiętać

Z powodu pandemii część postępowań została wstrzymana, jednak niektóre przetargi nie mogą zostać przełożone. Można je jednak przeprowadzić elektronicznie. Zamawiający mogą korzystać z narzędzia bezpłatnego, przejściowego do czasu uruchomienia platformy e-Zamówienia, tzn. MiniPortalu UZP lub z komercyjnych rozwiązań do przetargów online.

Zakłady przemysłowe w czasie epidemii - rekomendacje GIS

Główny Inspektorat Sanitarny wydał rekomendacje, jak w trakcie epidemii COVID-19 powinny funkcjonować zakłady przemysłowe. Rekomendowane przez GIS procedury mają m.in. zapewnić bezpieczeństwo pracownikom oraz kontrahentom, a także utrzymać możliwości funkcjonowania zakładów. GIS wskazał, że w czasie epidemii zalecane jest stosowanie określonych procedur. Są to: procedury zapobiegawcze; procedury ograniczające rozpowszechnienie się wirusa oraz procedury w przypadku zdiagnozowania wirusa u jednego z pracowników. W każdym z powyższych wariantów wskazano procedury obowiązkowe oraz rekomendowane procedury.

Pomiar temperatury pracowników i gości firmy - wyjaśnienia UODO

Zdaniem Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przepisy o ochronie danych osobowych nie sprzeciwiają się przetwarzaniu danych pracowników i gości w zakresie np. mierzenia temperatury czy wdrażania kwestionariusza z objawami chorobowymi. Jednak tego typu działania podejmowane przez przedsiębiorców, pracodawców i inne podmioty będą legalne, jedynie w sytuacji, jeżeli administrator będzie realizował je na podstawie przepisów prawa – zgodnie z zasadą legalności określoną w art. 5 ust. 1 RODO. W przedmiotowej sprawie podstaw prawnych należy niewątpliwie doszukiwać się w rozwiązaniach wyznaczanych przez Głównego Inspektora Sanitarnego.

Centra handlowe oczekują: handlu we wszystkie niedziele, umorzeń podatków i opłat

Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) wnioskuje o zniesienie ograniczenia handlu w niedziele, by odbudować obroty tradycyjnego handlu. "Jednocześnie liczymy na umorzenie w okresie 2020 - 2021 opłat z tytułu użytkowania wieczystego, podatku od nieruchomości oraz podatku galeryjnego"- czytamy w komunikacie PRCH.

Sztuczna Inteligencja, Big Data, blockchain ułatwiają walkę z epidemią COVID-19

Bieżący 2020 rok jest czasem próby dla całej ludzkości, gospodarek, a także dla procesów globalizacyjnych. Ale jest to również okres intensywnego wykorzystywania nowych technologii do walki z koronawirusem, a także do łagodzenia społecznych i ekonomicznych skutków kryzysu gospodarczego.

Hossa w handlu internetowym - koronawirus przyśpiesza rozwój e-commerce

W czasie epidemii COVID-19 bezkontaktowy e-handel stał się zarówno najwygodniejszą, jak i najbezpieczniejszą metodą dokonywania zakupów. Przesyłkę można odebrać w paczkomatach zdalnie, z wykorzystaniem aplikacji w smartfonie, bez konieczności dotykania panelu sterującego. Bezpieczna i niewymagająca wychodzenia z domu jest również dostawa kurierem. Jak wynika z badania Nielsena „Wpływ COVID-19 na zachowania konsumentów”, 31 proc. Polaków przyznaje, że zwiększyło swoją aktywność zakupową w kanale online w kategorii produktów spożywczych i kosmetyczno-chemicznych. – Obserwujemy rosnącą z dnia na dzień liczbę przesyłek – zarówno krajowych, jak i zagranicznych – obsługiwanych w ramach naszej sieci. Skala wolumenu jest porównywalna do wyników grudniowych, kiedy w szczycie paczkowym obsługujemy nawet o 100 proc. więcej przesyłek niż w pozostałych miesiącach roku – mówi Tomasz Kowalewski, kierownik terminala w DHL Parcel.

Mniej zawieszeń i likwidacji firm w Polsce

Ministerstwo Rozwoju poinformowało, że w kwietniu 2020 r. odnotowano łącznie o ok. 49% mniej zawieszeń i likwidacji działalności gospodarczych niż w marcu, kiedy wybuchła epidemia koronawirusa - wynika z najnowszych danych z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). To dobry sygnał, który może świadczyć o tym, że Tarcza Antykryzysowa działa.

Jakie świadczenia przysługują za czas kwarantanny, izolacji i nadzoru epidemiologicznego z powodu COVID-19

Zasiłek chorobowy przysługuje osobom ubezpieczonym nie tylko za czas niezdolności do pracy z powodu choroby. Prawo do tego świadczenia mają też osoby, które nie mogą wykonywać pracy wskutek poddania się obowiązkowi kwarantanny lub izolacji, a także nadzorowi epidemiologicznemu z powodu COVID-19. Natomiast ubezpieczeni, pod których opieką znajdują się osoby na kwarantannie lub w izolacji, mogą wnioskować o zasiłek opiekuńczy.

Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych a COVID-19

Tarcza Antykryzysowa, tj. ustawa z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw wydłużyła termin zgłoszenia do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych o trzy miesiące.

Wkrótce banki zaczną przyjmować wnioski od MŚP o wsparcie z Tarczy Finansowej

W ciągu kilku dni 17 banków komercyjnych i większość banków spółdzielczych, zacznie przyjmować wnioski od od mikro, małych i średnich firm (MŚP) zatrudniających od 1 do 249 pracowników, o wsparcie w ramach Tarczy Finansowej PFR - poinformował 28 kwietnia 2020 r. Polski Fundusz Rozwoju. Program o wartości 100 mld zł skierowany jest do ok. 670 tys. polskich przedsiębiorstw.

"Podatek od seriali" na kinematografię - 1,5% przychodu dostawców VOD na PISF

Wprowadzenie na dostawców VOD obowiązku uiszczania daniny w wysokości 1,5 proc. przychodu z opłat umożliwiających korzystanie z portali usług medialnych w Polsce na rzecz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej - zakłada jeden z zapisów projektu tzw. tarczy antykryzysowej 3.0. Danina została już potocznie nazwana "podatkiem od seriali". To mądre i nowoczesne rozwiązanie stosowane już w krajach, gdzie robi się najlepsze filmy - ocenił projekt przewodniczący Gildii Reżyserów Polskich Andrzej Jakimowski. Składka pobierana od nadawców VOD na rzecz polskiej kinematografii to postulat, który nasze środowisko zgłaszało od dawna i wdrożenie do polskiego systemu prawnego dyrektywy audiowizualnej, której termin wdrożenia upływa we wrześniu - powiedział PAP prezes Stowarzyszenia Filmowców Polskich Jacek Bromski.

Co łączy green HR, zrównoważony rozwój i COVID-19

Do czasu pandemii najbardziej dyskutowanym w obszarze ochrony środowiska problemem świata było globalne ocieplenie. Mieliśmy też świadomość zanieczyszczenia planety, ale nowa sytuacja związana z epidemią sprawiła, że zmiany zachodzą szybciej i wymagają równie szybkiej reakcji. Dlaczego teraz, jeszcze bardziej niż dotychczas, ważne jest, aby firmy i ich pracownicy wdrażali zasady zrównoważonego rozwoju? Dlaczego pracownik, który traktuje środowisko odpowiedzialnie, będzie miał przewagę na rynku pracy i będzie bardziej wartościowy dla pracodawcy?

Jak biura podróży powinny opodatkować w VAT vouchery przekazywane w związku z pandemią koronawirusa

Tarcza antykryzysowa przewiduje specjalne rozwiązanie dla organizatorów imprez turystycznych. Z mocy prawa odroczono termin zwrotu klientowi pieniędzy w związku z odstąpieniem przez niego od umowy, gdy bezpośrednią przyczyną jest wybuch epidemii koronawirusa. Termin ten wynosi 180 dni. Przy czym istnieje możliwość rozliczenia się organizatora wyjazdu z klientem - za zgodą obu stron - z użyciem vouchera. Powstaje pytanie, jak rozliczyć w VAT taki voucher. Czy należy go potraktować jak bon jednego czy różnego przeznaczenia? Od tej kwalifikacji zależy sposób rozliczenia w zakresie VAT.

Bon turystyczny 1000 plus - trwają prace nad projektem

Prace nad projektem bonu 1000 plus, którego głównym celem jest wsparcie finansowe całej branży turystycznej, są zaawansowane - poinformował PAP resort rozwoju. Konsultowane są kwestie dotyczące formy, dystrybucji oraz wartości finansowania projektu.

Trzeba najpierw "odmrozić" konsumentów, a potem gospodarkę

Musimy namówić klientów, aby powrócili do kupowania, ale robili to odpowiedzialnie, bo nie wiadomo, kiedy poradzimy sobie z epidemią. To jest czas odmarzania konsumentów. Kolejnym etapem może być dopiero odmrażanie gospodarki - mówi PAP ekonomista z Szkoły Głównej Handlowej, dr Artur Bartoszewicz.

Firmy zawieszają działalność w czasie epidemii koronawirusa

W marcu 2020 r. działalność gospodarczą zawiesiło ponad 48 tys. firm. W pierwszych 10 dniach kwietnia kolejne 20 tys. – wynika z danych Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Za zdecydowaną większość przypadków odpowiada pandemia koronawirusa. Na taki krok decydują się przede wszystkim samozatrudnieni i mikrofirmy. – Tarcza antykryzysowa może zatrzymać falę zawieszeń, jeśli jednak restrykcje zostaną przedłużone, części firm może być trudno wrócić na rynek – ocenia Mariusz Rutke z Wyższej Szkoły Bankowej w Chorzowie.

Wstrzymanie pobierania wynagrodzeń dla organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi na czas trwania epidemii

W okresie epidemii SARS-CoV-2 przedsiębiorcy zwolnieni są z obowiązku uiszczania wynagrodzeń na rzecz organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi oraz z obowiązku uiszczania opłat abonamentowych. Stanowi o tym nowy art. 15l ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (dalej „Specustawa”).

Epidemia koronawirusa a egzekucja zobowiązań publicznoprawnych

Epidemia koronawirusa pociąga za sobą poważne skutki ekonomiczne. Egzekucja skutkuje obciążeniem dodatkowymi kosztami zobowiązanego, który już wcześniej nie potrafił uregulować swoich zobowiązań. Egzekucji można jednak przeciwdziałać.

Chałas: Nadchodzący czas to okres szczególnie sprzyjający przejęciom

Mec. Jarosław Chałas, partner zarządzający kancelarii Chałas i Wspólnicy zwraca uwagę na nieuniknioną falę fuzji i przejęć po koronawirusie. "Nadchodzący czas to okres szczególnie sprzyjający przejęciom. To w nadchodzących miesiącach dojdzie do istotnego przewartościowania wielu firm operujących w szczególności w sektorach najbardziej dotkniętych skutkami tego kryzysu" - przekonuje ekspert.

Automatyczne przedłużenie umów najmu lokalu i zakaz wypowiadania umowy najmu lub wysokości czynszu – tarcza antykryzysowa

W związku z epidemią COVID-19, do dnia 30 czerwca 2020 r. wynajmujący nie może wypowiedzieć umowy najmu ani wysokości czynszu. Ponadto, jeśli najemca złoży wynajmującemu stosowne oświadczenie, istniejąca umowa najmu, ewentualnie okres wypowiedzenia umowy lub okres wypowiedzenia czynszu najmu, automatycznie przedłuży się do dnia 30 czerwca 2020 r. Przedłużona umowa obowiązuje na dotychczasowych warunkach.

Budowa w czasach koronawirusa – zmiany relacji między uczestnikami procesu budowlanego

Jeśli trzepot skrzydeł motyla w Ohio, może po trzech dniach spowodować w Teksasie burzę piaskową, to huragan w Chinach wywołany wirusem COVID-19 może doprowadzić do zapaści niewidzianej w Europie co najmniej od kryzysu finansowego z 2008 r. a może nawet od czasów podnoszenia się ze zgliszcz po II Wojnie Światowej. Wszystko wskazuje na to, że fala kryzysu wkrótce uderzy w rynek budowlany, który jest w pewnym sensie zwierciadłem wszelkich problemów, z jakimi w danym momencie mierzy się polska gospodarka - pisze Jacek Ziembiński, aplikant adwokacki z Departamentu Nieruchomości Kancelarii RK LEGAL.

Tarcza Antykryzysowa. Potrzebny spójny program powrotu do pracy

Zdaniem przedsiębiorców rząd musi natychmiast rozbudować tarczę antykryzysową o spójny program powrotu do pracy. Bez tego zaprzepaścimy nie tylko pieniądze przeznaczone na pomoc, ale też dorobek całego pokolenia Polaków - podkreślają. Za wzór może nam posłużyć duński program antykryzysowy.

Bony turystyczne w drugiej połowie 2020 roku?

W bardzo optymistycznej wersji bony turystyczne o wartości 1 tys. zł, które będzie można wydać np. na wycieczkę, mogłyby być wprowadzone w drugiej połowie roku - powiedziała we wtorek 7 kwietnia 2020 r. wiceminister rozwoju Olga Semeniuk.

Komisja Europejska zatwierdziła program gwarancji dla firm - wsparcie na 22 mld euro

Komisja Europejska zatwierdziła opiewający na 22 miliardy euro program polskiego rządu, który ma pomóc firmom mającym problemy z dostępem do kapitału w związku kryzysem wywołanym przez pandemię koronawirusa.

Praca zdalna w czasach pandemii koronawirusa

Aż 67% działających w Polsce firm, które dotąd nie oferowały możliwości pracy zdalnej, zdecydowało się na taki krok po wybuchu pandemii COVID-19. Jednocześnie ponad jedna trzecia przedsiębiorców natrafiła na bariery, które to uniemożliwiły. Tak wynika z najnowszego raportu podsumowującego sytuację na polskim rynku pracy od rozpoczęcia okresu kwarantanny.

Rejestracja samochodu sprowadzonego z UE - dłuższy termin do końca 2020 r.

Do 180 dni został wydłużony termin na rejestrację pojazdu używanego sprowadzonego z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej oraz na zawiadomienie starosty o nabyciu lub zbyciu pojazdu.

Upadłość a koronawirus

Okoliczności pandemii koronawirusa nie wpływają na bezwzględne terminy i warunki upadłości. Warto pamiętać, iż ogłoszenie upadłości przez przedsiębiorcę jest nie tyle jego uprawnieniem, co przede wszystkim obowiązkiem.

200 mln zł na prace B+R wspomagające walkę z rozprzestrzenianiem się koronawirusa

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej poinformowało, że w związku z epidemią koronawirusa zmieniony został harmonogram konkursów programu Inteligentny Rozwój (POIR). MFiPR planuje uruchomienie nowego konkursu w sprawdzonej i przyjaznej dla przedsiębiorców Szybkiej Ścieżce. W ramach tego konkursu rozdysponowane ma być 200 milionów złotych na prace B+R wspomagające walkę z rozprzestrzenianiem się koronawirusa.

Wniosek o udzielenie pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności mikroprzedsiębiorcy (PSZ-PKDG)

Mikroprzedsiębiorcy mogą skorzystać z pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności do kwoty 5 tys. zł. Stałe oprocentowanie pożyczki wynosi w skali roku 0,05 stopy redyskonta weksli przyjmowanych przez NBP. W tym celu koniczne jest złożenie wniosku o udzielenie pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy (PSZ-PKDG). W jaki sposób złożyć wniosek i jakie dokumenty są niezbędne do jego złożenia?

Świadczenie postojowe w czasie koronawirusa – komu przysługuje i na jakich warunkach?

Świadczenie postojowe (specjalny zasiłek postojowy) to jedno z rozwiązań przewidzianych w tzw. tarczy antykryzysowej. Świadczenie to zostało wprowadzone w celu złagodzenia skutków ekonomicznych epidemii koronawirusa. Jego maksymalna wysokość to 2080 zł. Kto i na jakich warunkach może skorzystać z tej pomocy?

Zakaz działalności sportowej w czasie epidemii koronawirusa

W związku z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 31 marca 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz. U. poz. 566), Ministerstwo Sportu informuje, że w dalszym ciągu w niezmienionym kształcie obowiązuje zakaz prowadzenia przez przedsiębiorców w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców oraz przez inne podmioty, działalności związanej ze sportem, rozrywkowej i rekreacyjnej (ujętą w Polskiej Klasyfikacji Działalności w dziale 93.0 i w podklasie 96.04.Z) polegający m.in. na zakazie:

Koronawirus unieruchomił 30 proc. firm - 3 proc. przeżywa boom

Pandemia koronawirusa SARS-CoV-2, wywołującego chorobę COVID-19 unieruchomiła niemal jedną trzecią mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, a trzy firmy na100 przeżywają boom - wynika z badania dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor. Przedsiębiorcy obawiają się, że kryzys potrwa co najmniej do lipca.

Wyłudzanie danych "na koronawirusa" - cyberprzestępczość w dobie COVID-19

Cyberprzestępcy tworzą fałszywe strony internetowe oraz masowo rozsyłają wiadomości elektroniczne mające na celu zwabić nieświadomych użytkowników i wyłudzić ich dane uwierzytelniające, czy zainfekować komputery złośliwym oprogramowaniem. Wiele zorganizowanych grup przestępczych zmieniło swoje taktyki działania, coraz częściej wykorzystując w przeprowadzanych atakach materiały związane z koronawirusem – m.in. są to wiadomości medyczne, informacje o fałszywych lekarstwach, dodatkowych świadczeniach w sytuacjach kryzysowych i brakach w zaopatrzeniu.

Dofinansowanie dla samozatrudnionych w czasie epidemii koronawirusa

Osoby samozatrudnione mogą skorzystać z dofinansowania części kosztów prowadzenia działalności gospodarczej w przypadku spadku obrotów w wyniku pandemii koronawirusa. Wsparcie może być przyznane na trzy miesiące.

REKLAMA