REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak biura podróży powinny opodatkować w VAT vouchery przekazywane w związku z pandemią koronawirusa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.

REKLAMA

Tarcza antykryzysowa przewiduje specjalne rozwiązanie dla organizatorów imprez turystycznych. Z mocy prawa odroczono termin zwrotu klientowi pieniędzy w związku z odstąpieniem przez niego od umowy, gdy bezpośrednią przyczyną jest wybuch epidemii koronawirusa. Termin ten wynosi 180 dni. Przy czym istnieje możliwość rozliczenia się organizatora wyjazdu z klientem - za zgodą obu stron - z użyciem vouchera. Powstaje pytanie, jak rozliczyć w VAT taki voucher. Czy należy go potraktować jak bon jednego czy różnego przeznaczenia? Od tej kwalifikacji zależy sposób rozliczenia w zakresie VAT.

W związku z pandemią koronawirusa turyści masowo rezygnują z wyjazdów. W związku z tym biura podróży obowiązane będą zwracać wpłacone na poczet tych wyjazdów kwoty. Aby ograniczyć straty biur podróży, wprowadzono możliwość rozliczenia się z klientami za pomocą voucherów, aby nie zwracać wpłaconych kwot (art. 15k ustawy o COVID).

REKLAMA

W przypadku wyrażenia przez podróżnego zgody na otrzymanie w zamian od organizatora turystyki vouchera na poczet przyszłych imprez turystycznych w ciągu roku od dnia, w którym miała się odbyć impreza turystyczna, odstąpienie od umowy bądź jej rozwiązanie nie jest skuteczne. Nie trzeba zwracać wpłaconych kwot. Wartość vouchera nie może być niższa niż kwota wpłacona na poczet realizacji dotychczasowej umowy o imprezę turystyczną.

W niniejszym artykule zostaną omówione skutki VAT takich działań.

1. Skutki w VAT wymiany wpłaconej kwoty na voucher

Na podstawie art. 29a ust. 10 pkt 3 ustawy o VAT podstawę opodatkowania obniża się o zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło. Przepis ten ma zastosowanie również w przypadku zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty otrzymanych przed wykonaniem usług turystyki opodatkowanych według procedury marży, jeżeli do wykonania tych usług nie doszło.

1.1. Korekta podstawy opodatkowania i VAT w związku z zamianą zwracanej kwoty na voucher

REKLAMA

Pojęcie zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty należy rozumieć szeroko. Za zwrot ten należy uznawać każdą sytuację, w której przestaje istnieć bezpośredni związek między otrzymaną zapłatą a czynnością podlegającą opodatkowaniu (najczęściej dostawą towarów lub świadczeniem usług). W konsekwencji, przykładowo, przyjmuje się, że zwrot taki ma miejsce, jeżeli kontrahent wycofuje się z umowy i sprzedawca zatrzymuje wpłacony mu zadatek (zob. przykładowo interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 5 grudnia 2012 r., sygn. ITPP1/443-1074/12/AT).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku rezygnacji z zaliczkowanych zakupów. W wyniku rezygnacji dochodzi do zaliczenia wpłaconych kwot (czy ich części) na poczet innych należności, np. z tytułu sprzedaży voucherów. W takim wypadku w związku z zamianą kwoty wpłaconej na poczet wyjazdu turystycznego na voucher dochodzi w biurach podróży do obniżenia podstawy opodatkowania na podstawie art. 29a ust. 10 pkt 3 ustawy o VAT. A zatem podstawę opodatkowania w biurach podróży zmniejszają nie tylko kwoty faktycznie zwrócone klientom rezygnującym z wyjazdów, ale również kwoty wpłacone przez klientów, które zostały wymienione na vouchery.

Przykład
W styczniu 2020 r. biuro podróży otrzymało od klienta zaliczkę na kwotę 6000 zł. Wyjazd miał się odbyć w maju 2020 r. Biuro podróży oszacowało marżę z tego tytułu na 1200 zł brutto i w deklaracji VAT-7 za styczeń 2020 r. wykazało z tego tytułu w poz. 19 i 20 kwoty odpowiednio 975,61 zł i 224,39 zł.
Na początku kwietnia klient zrezygnował z wyjazdu i zaakceptował propozycję wymiany wpłaconej kwoty na voucher. W związku z tym biuro podróży jest uprawnione do zmniejszenia (ewentualnie zwiększenia wykazanych ze znakiem minus) kwot w poz. 19 i 20 deklaracji VAT-7 za kwiecień 2020 r. o kwoty 975,61 zł i 224,39 zł.

Jeśli klient żąda zwrotu pieniędzy, to korekta jest możliwa dopiero wtedy, gdy do niego faktycznie dojdzie. Gdy wstrzymujemy się ze zwrotem 180 dni, do czego uprawnia nas ustawa o COVID, nie możemy do tego czasu skorygować rozliczenia VAT.

1.2. Dokumentowanie zwrotu zaliczek albo wymiany ich na vouchery fakturami korygującymi

REKLAMA

Niekiedy kwoty wpłacone na poczet imprezy turystycznej są przez biura podróży dokumentowane fakturami zaliczkowymi. W takich przypadkach w związku z wymianą wpłaconych kwot na vouchery (i oczywiście w związku z faktycznym zwrotem klientom wpłaconych kwot) powinny być wystawiane faktury korygujące „zerujące” (art. 106j ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT).

UWAGA!
Jeżeli wpłacona zaliczka została potwierdzona poprzez wystawienie faktury, w związku z wymianą wpłaconych kwot na vouchery lub zwrotem zaliczek wystawione powinny być faktury korygujące „zerujące”.

Zwykle zmniejszenie podstawy opodatkowania i podatku należnego jest możliwe dopiero po uzyskaniu potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez klienta. Konieczność taka dotyczy tylko faktur z wykazanym podatkiem (art. 29a ust. 13 ustawy o VAT). Natomiast na wystawianych przez biura podróży fakturach zaliczkowych objętych procedurą marży kwoty podatku nie są wykazywane (art. 106e ust. 2 ustawy o VAT). Dlatego uzyskanie potwierdzenia nie będzie konieczne.

Kwoty podatku powinny być jednak wykazywane na wystawianych przez biura podróży fakturach zaliczkowych (lub pozycjach faktur zaliczkowych) dotyczących tzw. usług własnych wykonywanych przez biura podróży. W zakresie tym rozliczanie faktur korygujących „zerujących” faktury zaliczkowe będzie możliwe dopiero po uzyskaniu potwierdzeń ich otrzymania przez klientów.

Przykład
W styczniu 2020 r. biuro podróży otrzymało zaliczkę w kwocie 4000 zł na poczet wycieczki, która miała się odbyć w maju. W skład wycieczki wchodziła usługa własna w postaci przejazdu autokarem. Biuro podróży wystawiło fakturę zaliczkową zawierającą dwie pozycje:

  • pozycję na kwotę 3300 zł dotyczącą usługi turystyki opodatkowanej według procedury marży (w części tej biuro oszacowało marżę brutto na 450 zł, a więc marża netto wyniosła 365,85 zł, a podatek od marży 84,15 zł) oraz

  • pozycję dotyczącą opodatkowanej według stawki 8% usługi transportowej na kwoty 648,15 zł i 51,85 zł.

Na początku kwietnia klient zrezygnował z wyjazdu i zaakceptował propozycję wymiany wpłaconej kwoty na voucher. W związku z tym biuro podróży miało obowiązek wystawienia faktury korygującej zerującej fakturę zaliczkową. Bez konieczności uzyskania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę biuro podróży może w ramach deklaracji VAT-7 za kwiecień 2020 r. zmniejszyć (ewentualnie zwiększyć wykazane ze znakiem minus) kwoty wykazane w poz. 19 i 20 o 365,85 zł i 84,15 zł.

Zakładając natomiast, że klient otrzymał fakturę korygującą w kwietniu 2020 r., o kwoty 648,15 zł i 51,85 zł biuro podróży będzie uprawnione zmniejszyć (ewentualnie zwiększyć wykazane ze znakiem minus) kwoty wykazane w poz. 17 i 18 deklaracji VAT-7 za kwiecień 2020 r. Pod warunkiem że potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez klienta biuro podróży uzyska do 25 maja 2020 r. W przeciwnym wypadku biuro będzie mogło dokonać korekty o wskazane kwoty w deklaracji VAT za miesiąc uzyskania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez klienta.

2. Rozliczenie w VAT przekazanych voucherów

Epidemia koronawirusa pokrzyżowała plany tysiącom turystów wyczekujących na zaplanowane wyjazdy. Jednak najbardziej uderzyła w przedsiębiorstwa z tej branży. Biura podróży mają możliwość oferowania vouchera za odwołaną z powodu pandemii koronawirusa imprezę turystyczną czy nocleg, w zamian za zwrot wpłaconej przez klienta zaliczki. Ustawa o COVID mówi, że będzie on ważny rok, a jego wartość nie może być niższa niż kwota wpłacona na poczet realizacji dotychczasowej umowy.

Skutki przekazania vouchera w zakresie podatku VAT należy rozpatrywać na takich samych zasadach,  jakie mają zastosowanie do bonów.

2.1. Rodzaje bonów

 

Aby uzyskać dostęp do całego artykułu zamów abonament INFORLEX Twój Biznes. PROMOCJA! Teraz dwa dostępy w cenie 98 zł za miesiąc. Kup dostęp >>

 

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści staną się zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA