REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Epidemia koronawirusa a egzekucja zobowiązań publicznoprawnych

Drosik Jacek
Ślązak, Zapiór i Partnerzy – Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych sp. p.
Ekspert we wszystkich dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
Epidemia koronawirusa i coraz to nowe ograniczenia państwowe przysparzają przedsiębiorcom wielu problemów. Prócz wpływu na zdrowie, wirus pociąga za sobą poważne skutki ekonomiczne./Fot. shutterstock
Epidemia koronawirusa i coraz to nowe ograniczenia państwowe przysparzają przedsiębiorcom wielu problemów. Prócz wpływu na zdrowie, wirus pociąga za sobą poważne skutki ekonomiczne./Fot. shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Epidemia koronawirusa pociąga za sobą poważne skutki ekonomiczne. Egzekucja skutkuje obciążeniem dodatkowymi kosztami zobowiązanego, który już wcześniej nie potrafił uregulować swoich zobowiązań. Egzekucji można jednak przeciwdziałać.

Gdy dojdzie do egzekucji zobowiązań publicznoprawnych

Epidemia koronawirusa i coraz to nowe ograniczenia państwowe przysparzają przedsiębiorcom wielu problemów. Prócz wpływu na zdrowie, wirus pociąga za sobą poważne skutki ekonomiczne.

REKLAMA

Egzekucja skutkuje obciążeniem dodatkowymi kosztami zobowiązanego, który już wcześniej nie potrafił uregulować swoich zobowiązań. Skutkuje też zbyciem jego składników majątkowych poniżej ich wartości rynkowej, co nie oznacza, że obciążający podatnika obowiązek został wykonany. Z mocy art. art. 115 § 1 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1438 z późn. zm.) z kwoty uzyskanej z egzekucji zaspokaja się w pierwszej kolejności koszty egzekucyjne i koszty upomnienia. Zaległości podatkowej znajdują się dopiero w czwartej grupie zobowiązań zaspokajanych, tym samym egzekucja może nie doprowadzić do wygaszenia zobowiązań, a tylko kosztów. W efekcie postępowanie egzekucyjne skutkować może nieekwiwalentnym zużyciem zasobów majątkowych przedsiębiorcy, pogarszając i tak już trudną sytuację ekonomiczną.

Polecamy: Promocja: INFORLEX Twój Biznes Jak w praktyce korzystać z tarczy antykryzysowej Zamów już od 98 zł

Egzekucji można jednak przeciwdziałać

REKLAMA

Przede wszystkim Wojewoda na podstawie art. 27 ust. 1 w związku z ust. 4 ustawy z dnia 23 stycznia 2009 roku o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (tekst jedn. Dz.U. z 2015 roku, poz. 525) może wstrzymać na okres 30. dni każdą egzekucję administracyjną. Przedsiębiorca ma wówczas czas na zorganizowanie dalszych działań.

Będzie to przede wszystkim przegląd zastosowanych środków egzekucyjnych celem ustalenia, czy nie skierowano ich do majątku wolnego od egzekucji. Pamiętać trzeba, że nie będą to wyłącznie składniki majątku wymienione w art. 8 UPEA, należy szukać ich także w innych ustawach. Przykładowo zgodnie z art. 54 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2187 z późn. zm.) środki pieniężne znajdujące się na rachunkach oszczędnościowych, rachunkach oszczędnościowo-rozliczeniowych oraz na rachunkach terminowych lokat oszczędnościowych jednej osoby, niezależnie od liczby zawartych umów, są wolne od zajęcia na podstawie sądowego lub administracyjnego tytułu wykonawczego, w każdym miesiącu kalendarzowym, w którym obowiązuje zajęcie, do wysokości 75% minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalanego na podstawie ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2017 r. poz. 847 oraz z 2018 r. poz. 650), przysługującego pracownikowi zatrudnionemu w pełnym miesięcznym wymiarze czasu pracy. Ponieważ zgodnie z § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 września 2018 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2019 r. (Dz. U. poz. 1794) od dnia 1 stycznia 2019 r. ustala się minimalne wynagrodzenie za pracę w wysokości 2250 zł, kwota wolna od egzekucji wynosi 1 687,50 zł miesięcznie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli jednak zajęto w ramach postępowania egzekucyjnego majątek niekorzystający z wyłączeń, zobowiązany, w oparciu o art. 13 § 1 UPEA może zwrócić się do organu egzekucyjnego o jego na czas oznaczony lub nieoznaczony, może też, zgodnie z art. 33 pkt 8 tej ustawy, wnieść zarzut zastosowania zbyt uciążliwego środka egzekucyjnego, żądając jego zmiany. Pozwoli to zachować zdolność do kontynuowania działalności w ramach egzekucji administracyjnej.

Jeżeli zobowiązany zatrudnia pracowników, powinien na podstawie art. 81 § 4 i § 5 EPEA zobowiązany powinien złożyć do organu egzekucyjnego wniosek o dokonanie wypłaty z zajętego rachunku bankowego:

  • bieżące wynagrodzenia za pracę,
  • podatku dochodowego od osób fizycznych oraz składek na ubezpieczenie społeczne, należnych od dokonywanych wypłat na bieżące wynagrodzenia.

REKLAMA

Gdyby okres, na który wojewoda wstrzymał egzekucję okazał się zbyt krótki, zobowiązany, na podstawie art. 23 § 6 EUPA może zwrócić się do organu sprawującego nadzór nad organem egzekucyjnym o wstrzymanie z urzędu, na czas określony, czynności egzekucyjne lub postępowanie egzekucyjne prowadzone przez nadzorowany organ.

Jeżeli doszło do obciążenia zobowiązanego kosztami egzekucyjnymi, w oparciu o art. 64e § 2 pkt 1 i 2 UPEA może wnosić ich umorzenie.Wszczęcie egzekucji nie musi zatem oznaczać zakończenie działalności zobowiązanego. Przepisy powszechnie obowiązującego prawa przewidują szereg instytucji, dzięki którym organy administracyjne mogą pomóc zobowiązanym przetrwać trudny dla nich okres, spotęgowany pandemią.

Polecamy serwis: Windykacja

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
TOP 5 trendów w fakturowaniu w 2025 roku

Rok 2025 w obszarze fakturowania to istotne zmiany, związane z cyfryzacją i nowymi regulacjami. Prognozy wskazują, że rynek e-fakturowania w Europie wzrośnie o 6,13 miliarda USD do 2028 roku, z rocznym tempem wzrostu wynoszącym prawie 20%. Wraz z rozwojem technologii, te zmiany będą miały kluczowe znaczenie dla przedsiębiorstw. Przedstawiamy pięć nadchodzących zmian, które warto uwzględnić, by utrzymać konkurencyjność i zgodność z przepisami w 2025 roku.

Producenci miodów pitnych apelują o zmiany

Miód pitny jest jednym z najstarszych napojów alkoholowych, kojarzy się z polską kulturą czasów szlacheckich. Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa apeluje o stosowne zmiany dla producentów miodów pitnych. Czy w Polsce może być boom na miody pitne na podobieństwo tego w USA? 

Wykaz podmiotów podlegających ochronie: 17 spółek strategicznych dla Polski

TVN oraz Polsat dołączą do wykazu firm strategicznych Polski – zapowiedział premier Donald Tusk. Obecnie wykaz ten obejmuje 17 spółek działających w branżach zajmujących się m.in. energetyką, paliwami czy dostawą usług telekomunikacyjnych.

Nowe obowiązki dla przedsiębiorców w związku z GSPR [komentarz ekspercki]

Firmy stoją przed kolejnym wyzwaniem. Od 13 grudnia 2024 roku unijne rozporządzenie o ogólnym bezpieczeństwie produktów (GPSR) wprowadza nowe obowiązki dla przedsiębiorców. Oznacza to surowsze kontrole i wysokie kary. Czy polskie firmy są na to gotowe? 

REKLAMA

Firmy przestają mieć obawy przed inflacją i dlatego spodziewają się wzrostu sprzedaży swoich towarów i usług

Subindeks Barometru EFL dla branży produkcyjnej w czwartym kwartale tego roku wyniósł 51,1 pkt. i choć odnotował minimalny spadek w ujęciu kwartalnym (-0,3 pkt.), to jednak prezentuje się optymistycznie. Wszak odczyt przez cały 2024 rok utrzymał się powyżej progu 50 pkt., co oznacza, że firmy produkcyjne cały czas widzą perspektywy rozwoju swojego biznesu.

Czy firmy w Polsce dbają o zrównoważony rozwój

Aż 40 proc. przedstawicieli działających w Polsce organizacji narzeka na niewystarczające zainteresowanie zarządu w obszar ESG. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez LeasingTeam Group. 

Cyfrowe rozwiązania w firmie na drodze do ESG

Biznes obecnie to umiejętne łączenie efektywności operacyjnej i odpowiedzialności ekologicznej i społecznej. Chęć jednoczesnego zachowania konkurencyjności i odpowiedzialności związanej z ochroną środowiska wymaga sięgania po różne rozwiązania, np. cyfrowe. 

ESG w praktyce - jakie kroki podejmować, by zmiany były skuteczne?

Raportowanie ESG działa już w wielu branżach. W 2024 roku presja regulacyjna związana z ESG stała się kluczowym czynnikiem wpływającym na rynek nieruchomości komercyjnych. Chociaż inwestorzy traktują ESG jako wartość dodaną, a nie obciążenie, to nie brakuje wyzwań w tym kontekście. 

REKLAMA

Raport: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe

Raport Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe. Jak firmy operujące na rynku polskim podchodzą do kwestii środowiskowych, społecznych i zarządzania przedsiębiorstwem (ESG)?

Przedsiębiorców Mikołaj uszczęśliwiłby najbardziej, dając im gotówkę na podróże lub rozwój pasji. Poprawa finansów firmy już nie jest priorytetem

W co zainwestowaliby przedsiębiorcy, gdyby dostali 100 tys. zł od Mikołaja? Nieruchomości i firma są daleko. Work life balance jest na topie także u przedsiębiorców, a specyficzna biznesowa jego odmiana wskazuje na podróże i rozwijanie pasji.

REKLAMA