REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Wykonawca, Przetarg

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Podpis elektroniczny a wysyłanie informacji przez platformy zakupowe

Czy wysyłanie informacji do wykonawców poprzez platformę zakupową zgodnie z nowym prawem zamówień publicznych musi być opatrzone podpisem elektronicznym?

Startujesz w przetargu publicznym? Sprawdź, co się zmieniło

Nowe Prawo Zamówień Publicznych wprowadziło od 1 stycznia 2021 r. zasadnicze zmiany na rynku zamówień publicznych. Uproszczone i przystępne procedury mają być mocnym wsparciem dla wykonawców startujących w przetargach publicznych.

Przetargi na dostawę energii. Czy stała cena jest korzystnym rozwiązaniem?

Typowym sposobem kontraktacji energii przez duże firmy w Polsce jest przetarg, w którym uczestnicy oferują stałą cenę, opartą o aktualne kwotowania rynkowe. Dla niektórych firm korzystniejszym rozwiązaniem może być zabezpieczenie tylko części energii w stałej kwocie lub opieranie się w całości o bieżące ceny.

Przetarg w dobie pandemii – o tym warto pamiętać

Z powodu pandemii część postępowań została wstrzymana, jednak niektóre przetargi nie mogą zostać przełożone. Można je jednak przeprowadzić elektronicznie. Zamawiający mogą korzystać z narzędzia bezpłatnego, przejściowego do czasu uruchomienia platformy e-Zamówienia, tzn. MiniPortalu UZP lub z komercyjnych rozwiązań do przetargów online.

REKLAMA

Niezbędnik eksportera: Zaświadczenia Krajowej Izby Gospodarczej BLCA podstawą uwierzytelnienia firmy

Zaświadczenia i certyfikaty Krajowej Izby Gospodarczej mogą zapewnić sukces w przetargach zagranicznych i handlu zagranicznym oraz mogą być podstawą do zwolnień od odpowiedzialności kontraktowej.

Roszczenie regresowe wobec generalnego wykonawcy

Inwestor może zgłosić się z roszczeniem regresowym wobec generalnego wykonawcy. Czy zasada ta obowiązuje również w zamówieniach publicznych?

Reforma prawa zamówień publicznych 2018

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii przedstawiło projekt reformy zamówień publicznych. Według Federacja Przedsiębiorców Polskich oraz Centrum Analiz Legislacyjnych i Polityki Ekonomicznej (CALPE) to dobry kierunek zmian.

Umowa o roboty budowlane - odpowiedzialność inwestora i wykonawcy

Zgodnie z Kodeksem cywilnym w umowie o roboty budowlane, zawartej między inwestorem a generalnym wykonawcą, strony ustalają zakres robót, które wykonawca będzie wykonywał osobiście lub za pomocą podwykonawców. Jak kształtuje się odpowiedzialność inwestora i wykonawcy wobec podwykonawców?

REKLAMA

Zmiana wykonawcy zamówienia publicznego po zawarciu umowy

Zgodnie z opinią Urzędu Zamówień Publicznych zmiana wykonawcy może nastąpić tylko w ściśle określonych sytuacjach, m.in. gdy obowiązuje przepis prawa przewidujący możliwość pojawienia się nowego podmiotu, który staje się dłużnikiem z tytułu wykonania zamówienia publicznego.

Przetarg a ochrona danych osobowych

Przepisy o zamówieniach publicznych nie regulują kwestii ochrony danych osobowych w przetargach. Zgodnie z art. 8 pzp postępowanie o udzielenie zamówienia jest jawne, a zamawiający może ograniczyć dostęp do informacji związanych z postępowaniem o udzielenie zamówienia tylko w przypadkach określonych w ustawie.

Klauzule społeczne w zamówieniach publicznych

Rada Ministrów przyjęła zalecenia w sprawie stosowania przez administrację rządową klauzul społecznych w zamówieniach publicznych.

Tryb zapytania o cenę

Tryb zapytania o cenę, w świetle przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych, jest powszechnie uznawany za najkorzystniejszy sposób wyboru wykonawców, którzy będą brali potencjalny udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Prostota jego stosowania, umożliwiająca współpracę z wybranym gronem wykonawców, jest jednak obwarowana szczegółowymi wymogami, które należy spełnić, aby stosować wskazany sposób udzielania zamówień publicznych.

Zmowa przetargowa. Kiedy przedsiębiorca będzie o nią posądzony?

Zmowy przetargowe są jednym z najpoważniejszych naruszeń konkurencji. Przedsiębiorca może być posądzony o zawarcie takiej zmowy, jeżeli uzgodni warunki składanych ofert, w szczególności z zakresu prac lub ceny.

W przetargach publicznych przestała liczyć się wyłącznie cena

Niemal dziesięciokrotnie wzrósł odsetek przetargów, przy których cena nie jest jedynym kryterium wyboru oferty. To efekt nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych z października ubiegłego roku. Tak znacząca zmiana podejścia zamawiających zaskoczyła ekspertów, choć i tak często kryteria pozacenowe nie mają realnego wpływu na wynik przetargu.

Wyłączenie z postępowania o udzielenie zamówienia – zasada bezstronności

Zgodnie art. 7 ust. 2 Pzp czynności związane z przygotowaniem oraz przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia wykonują osoby zapewniające bezstronność i obiektywizm (zasada obiektywizmu i bezstronności). Wykonaniem zasady bezstronności i obiektywizm osób wykonujących czynności w postępowaniu jest m. in. art. 17 ust. 1 Pzp, zgodnie z którym wyłączeniu z postępowania podlegają osoby wykonujące czynności w postępowaniu, w stosunku do których zachodzą przesłanki określone w tym przepisie.

Procedura konkurencyjna z negocjacjami – udzielanie zamówień

W procedurze konkurencyjnej z negocjacjami zamawiający ma obowiązek określić w dokumentach zamówienia kryteria oraz minimalne wymogi udzielenia zamówienia. Ma to na celu zagwarantowanie równego traktowania wszystkich wykonawców.

Solidarna odpowiedzialność inwestora za wykonaną umowę

Umowa o roboty budowlane uregulowana została w kodeksie cywilnym. Specyfiką tej umowy jest solidarna odpowiedzialność inwestora za wykonaną pracę. Taka zasada stanowi gwarancję zapłaty dla podwykonawców w razie niewypłacalności wykonawcy.

Płatności bezpośrednie na rzecz podwykonawców

Nowa dyrektywa unijna dotycząca zmian w zamówieniach publicznych reguluje kwestie płatności bezpośrednich na rzecz podwykonawców, pozostawiając jednak ostateczną decyzję co do wprowadzenia tych regulacji do prawa krajowego państwom członkowskim. Dyrektywa wprowadza również zmiany w zakresie modyfikacji umów o zamówienia publiczne.

Obowiązki podwykonawców wynikające z prawa pracy, prawa socjalnego i środowiskowego

Nowa dyrektywa unijna wprowadzająca zmiany w zamówieniach publicznych w zamierzeniu ma zapewnić, aby zamówienia były powierzane wykonawcom przestrzegającym określonych standardów. Jakie obowiązki ciążą na podwykonawcach wynikające z prawa pracy, prawa socjalnego i prawa środowiskowego?

Usługi niepriorytetowe w zamówieniach publicznych

Od 19 października 2014 r. obowiązują zmienione przepisy prawa zamówień publicznych, które wprowadzają zmiany w zakresie udzielania zamówień na tzw. usługi niepriorytetowe o wartościach poniżej progów unijnych.

Stosowanie odwróconego zamówienia in – house w zamówieniach publicznych

Pojęcie zamówienia in – house obejmuje procedurę udzielania zamówień publicznych przez instytucje zamawiające podległym sobie podmiotom. Z regulacji unijnych nie wynika wprost, na czym polega ta procedura. Konstrukcja in-house powstała na podstawie europejskiego orzecznictwa.

Umowy ramowe według nowych regulacji

Nowa unijna dyrektywa dotycząca zamówień publicznych doprecyzowuje kwestie okresu obowiązywania poszczególnych umów zawartych w umowach ramowych. Dodatkowo znosi dotychczasowy wymóg ilości wykonawców przy jednej umowie ramowej. Wskazuje na trzy sposoby zawierania umów z kilkoma wykonawcami.

Zastrzeżenie kar umownych za opóźnienie w wykonaniu robót budowlanych

W wielu branżach bardzo istotna jest terminowość w ukończeniu przedmiotu umowy. Jedną z nich jest niewątpliwie budownictwo, gdzie od realizacji inwestycji zgodnie z planem zależy np. rozliczenie projektu czy terminowa realizacja innych powiązanych projektów. Częstą praktyką w umowach o roboty budowlane jest zastrzeganie kar umownych za zwłokę wykonawcy. Należy jednak podkreślić, że w języku prawniczym czym innym jest zwłoka a czym innym opóźnienie w wykonaniu zobowiązania.

Czy w przypadku polegania na zasobach podmiotów trzecich, podmiot trzeci musi być podwykonawcą ?

Zgodnie z art. 26 ust. 2b Pzp wykonawca może polegać na wiedzy i doświadczeniu, potencjale technicznym, osobach zdolnych do wykonania zamówienia lub zdolnościach finansowych innych podmiotów, niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nimi stosunków. Wykonawca w takiej sytuacji zobowiązany jest udowodnić zamawiającemu, iż będzie dysponował zasobami niezbędnymi do realizacji zamówienia, w szczególności przedstawiając w tym celu pisemne zobowiązanie tych podmiotów do oddania mu do dyspozycji niezbędnych zasobów na okres korzystania z nich przy wykonaniu zamówienia.

Czy zamawiający może powierzyć wykonawcy sporządzenie opisu przedmiotu zamówienia?

Czy możliwe jest wykluczenie z postępowania wykonawcy, który wykonywał bezpośrednio czynności związane z przygotowaniem prowadzonego postępowania lub posługiwał się w celu sporządzenia oferty osobami uczestniczącymi w dokonywaniu tych czynności?

Wykluczenie wykonawcy za składanie nieprawdziwych informacji

Na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 3 Prawa zamówień publicznych z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się wykonawców, którzy złożyli nieprawdziwe informacje mające wpływ lub mogące mieć wpływ na wynik prowadzonego postępowania. Kiedy nieprawdziwe informację skutkują wykluczeniem wykonawcy?

Naruszenie przepisów prawa zamówień publicznych – cena w ofercie

Jeżeli oferta zawiera rażąco niską cenę w odniesieniu do przedmiotu zamówienia, wówczas zamawiający zwraca się do wykonawcy o udzielenie wyjaśnień. Wezwanie do złożenia wyjaśnień wiąże się każdorazowo z decyzją o odrzuceniu oferty.

Odmowa odbioru robót budowlanych

W umowie o roboty budowlane regulowanej przez kodeks cywilny, wykonawca zobowiązuje się do oddania przewidzianego w umowie obiektu, a inwestor do przygotowania robót, odebrania obiektu i zapłaty umówionego wynagrodzenia. Zdarza się jednak, że inwestor odmawia odebrania robót budowlanych. Czy ma do tego prawo?

Sejm uchwalił nowelizację ustawy – prawo zamówień publicznych

25 lipca 2014 r. Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy – prawo zamówień publicznych. Jakie zmiany zaczęły obowiązywać?

Jak liczyć termin związania ofertą?

Wedle regulacji prawa cywilnego oświadczenie woli zawarcia umowy stanowi ofertę , jeżeli zawiera istotne postanowienia umowy. Termin związania ofertą powinien zostać określony w jej treści. W prawie zamówień publicznych określenie terminu leży po stronie zamawiającego. W jaki sposób liczyć termin związania ofertą?

Przesłanki wykluczenia oferenta z postępowania u udzielenie zamówienia

Regulacje unijne zawierają wyczerpującą listę przesłanek, na podstawie których można wykluczyć oferenta z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. W jakich sytuacjach dochodzi do wykluczenia?

Jakie warunki finansowe musi spełnić wykonawca?

Zamawiający w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego może żądać od wykonawcy spełnienia warunku dostarczenia dokumentów potwierdzających fakt, że jest on ubezpieczony. Może to być zarówno sam dokument polisy ubezpieczeniowej, jak też cały zestaw. W jakiej formie należy przedstawić polisę?

Odstąpienie inwestora od umowy o roboty budowlane

Inwestor może odstąpić od umowy o roboty budowlane w przypadku opóźnienia w rozpoczęciu lub zakończeniu prac przez wykonawcę. Powodem może być również wadliwe wykonanie przez niego inwestycji. W jaki sposób odstąpić od umowy?

Zmiany w stosowaniu prawa zamówień publicznych

Od 16 kwietnia 2014 r. zmieniła się wysokość progu, od którego należy stosować ustawę prawo zamówień publicznych. Zamiast 14 000 euro będzie on wynosić 30 000 euro. Oznacza to, że nie będzie można stosować tej ustawy do zamówień o wartości nie przekraczającej 126 747 zł.

Rażąco niska cena w prawie zamówień publicznych

Zamawiający odrzuci ofertę, jeżeli zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia. Prawo zamówień publicznych nie zawiera jednakże definicji pojęcia rażąco niskiej ceny, toteż jej ocena powinna odbywać się w odniesieniu do sytuacji zamawiającego i wszystkich okoliczności towarzyszących udzielaniu zamówienia publicznego.

Pozacenowe kryteria oceny ofert – termin wykonania zamówienia

Termin wykonania umowy w sprawie zamówienia publicznego stanowi pozacenowe kryterium oceny ofert, które może znaleźć zastosowanie w celu zachęcenia wykonawców do składania ofert z krótszym terminem realizacji zamówienia publicznego niż termin zakładany przez zamawiającego. Krótszy termin realizacji zamówienia wiąże się jednak najczęściej z większymi kosztami, zaangażowaniem organizacyjnym wykonawcy i ryzykiem niedotrzymania terminu.

Kryteria i sposoby oceny ofert zamówienia

Zastosowanie innych niż cena kryteriów oceny ofert oznacza konieczność nazwania tych kryteriów i określenia ich znaczenia (wagi kryteriów). Informacja taka, stosownie do treści art. 41 pkt. 9 oraz art. 48 ust. 2 pkt. 10 ustawy Pzp, powinna znaleźć się w ogłoszeniu o zamówieniu, gdy obowiązek publikacji ogłoszenia jest przewidziany ustawą, lub w zaproszeniu do negocjacji oraz w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.

Większa ochrona praw konkurencji i konsumentów

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wprowadza nowe narzędzie wspomagające wykrywanie praktyk antykonkurencyjnych. Zamierza również zwiększyć nadzór nad systemem przetargów publicznych. Dodatkowo UOKiK chce wzmocnić ochronę najsłabszych uczestników rynku.

Udzielanie zamówień publicznych w ramach tej samej grupy kapitałowej

Wykonawcy należący do tej samej grupy kapitałowej nie mogą brać udziału w postępowaniu o udzielenie tego samego zamówienia publicznego. Takie działanie jest sprzeczne z zasadą uczciwej konkurencji. Jaki jest charakter prawny listy podmiotów uczestniczących w udzieleniu zamówienia?

Zabezpieczenie należytego wykonania umowy w zamówieniach publicznych

Wykonawca zobowiązany jest należycie wykonać zobowiązania wynikające z umowy z zamawiającym. Zamawiający może zażądać kaucji od wykonawcy stanowiącej zabezpieczenie należytego wykonania umowy. Jaka jest podstawa ustalenia jej wysokości?

Badanie oferty zamówienia pod kątem ceny

Na gruncie prawa międzynarodowego i krajowego - oferta w zamówieniach publicznych nie może zawierać rażąco niskiej ceny. W innym przypadku zamawiający ma prawo zbadać ofertę. Jaka jest procedura badania? Jakie są wówczas skutki dla wykonawcy?

Ograniczenia w udzielaniu zamówień publicznych

Prawo zamówień publicznych ogranicza krąg podmiotów, które mogą ubiegać się o udzielenie zamówienia publicznego. Jedynie wykonawcy spełniający warunki określone przez zamawiającego na podstawie przepisów ustawy mogą wziąć udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia.

Wykluczenie wykonawcy z udziału w postępowaniu

Prawo zamówień publicznych przewiduje możliwość wykluczenia wykonawców z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Ma to na celu wyeliminowanie wykonawców, którzy nie spełniają określonych warunków. Jakie są przesłanki wykluczenia?

Oferta wariantowa a oferta częściowa

Oferta wariantowa zawiera inny sposób wykonywania zamówienia publicznego niż określony przez zamawiającego, natomiast oferta częściowa związana jest z wykonaniem tylko części zamówienia publicznego. Wybór oferty pozwala wykonawcy wybrać inny wariant wykonania zamówienia. Zamawiający musi jednak zastrzec, czy dopuszcza złożenie tego rodzaju ofert.

Zmiany w prawie zamówień publicznych wpłyną na wykonawców

Zamawiający będzie mógł wymagać od wykonawców okazania wykazu wszystkich usług i dostaw - z ostatnich trzech lat, a robót budowlanych z ostatnich pięciu lat. Takie zmiany wprowadza nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych.

Podwykonawca będzie chroniony

Podwykonawcy robót budowlanych nie będą już czekać w nieskończoność na płatności od generalnych wykonawców. Rząd przygotował projekt regulacji zabezpieczającej interesy małych i średnich firm.

Kiedy można udzielić zamówienie publiczne w trybie z wolnej ręki?

Zamówienie z wolnej ręki. Kiedy przedsiębiorca może przeprowadzić zamówienie w trybie z wolnej ręki? Ekspert wyjaśnia jakie przesłanki muszą zostać spełnione, aby udzielić zamówienia z wolnej ręki.

Mieszkanie u dewelopera i rynek mieszkaniowy w lutym 2012

We wszystkich obszarach, monitorowanych przez GUS, odnotowano poprawę na rynku mieszkaniowym. Mieszkania są budowane głównie dzięki deweloperom – w lutym 2012 oddali oni do użytkowania 108,7% więcej lokali niż rok temu. Uruchomili też dużo nowych inwestycji mieszkaniowych.

Czy przepisy o wywozie śmieci zaszkodzą właścicielom nieruchomości?

Od połowy przyszłego roku to gmina będzie decydowała, która firma będzie sprzątała przed naszą nieruchomością. Dokładnie chodzi o zarządzanie odpadami, związanych z nieruchomościami, które leżą na terenie gminy powyżej 10 tys. mieszkańców. Może to zaszkodzić nie tyle samym nieruchomościom, co naszym portfelom i spowodować wzrost opłat za wywóz odpadów.

Lewiatan: Projektem zmian Prawa zamówień publicznych jesteśmy rozczarowani

Wykluczenie wykonawcy, wpis wykonawców na tzw. „czarną listę" oraz brak zmian w zakresie zatrzymania wadium to punkty zapalne nowego projektu zmian w Prawie zamówień publicznych.

REKLAMA