REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przetargi na dostawę energii. Czy stała cena jest korzystnym rozwiązaniem?

Subskrybuj nas na Youtube
Przetargi na dostawę energii. Czy stała cena jest korzystnym rozwiązaniem?
Przetargi na dostawę energii. Czy stała cena jest korzystnym rozwiązaniem?
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Typowym sposobem kontraktacji energii przez duże firmy w Polsce jest przetarg, w którym uczestnicy oferują stałą cenę, opartą o aktualne kwotowania rynkowe. Dla niektórych firm korzystniejszym rozwiązaniem może być zabezpieczenie tylko części energii w stałej kwocie lub opieranie się w całości o bieżące ceny.

REKLAMA

Pandemia koronawirusa spowodowała spowolnienie światowej gospodarki na niespotykaną dotychczas skalę. Przestój w wielu firmach wpłynął na znaczne zmniejszenie popytu na energię. Na te zmiany zareagowała m.in. Towarowa Giełda Energii – w pierwszej połowie 2020 r. jej miesięczne ceny były niższe w porównaniu z poprzednim rokiem o 16 – 33%, średnio spadły o ok. 23%. Firmy, które zdecydowały się w tym czasie na zamianę sprzedawcy energii i zabezpieczenie jej cen, miały szansę zabezpieczyć ją po najniższej od 2 lat cenie.

REKLAMA

- Skorzystały na tym także te przedsiębiorstwa, które wcześniej zdecydowały się na rozliczanie kosztów energii na podstawie bieżących cen rynkowych. Jednak takie rozwiązanie zwykle wiąże się też z ryzykiem. Sytuacja, z jaką mamy do czynienia w tym roku jest wyjątkowa. Można wyobrazić sobie, w jakim położeniu znalazłyby się te same firmy, gdyby ceny wzrosły o 20% na skutek np. znaczącego wzrostu cen uprawnień do emisji CO2. Dlatego osoba zarządzająca mediami w przedsiębiorstwie powinna podejść do ich zakupu racjonalnie i aktywnie, ważne w tej kwestii jest także wsparcie partnera w postaci dostawcy energii, który posiada wiedzę, doświadczenie oraz narzędzia, dzięki którym jest w stanie w odpowiedni sposób pomóc w zarządzaniu ryzykiem – mówi Paweł Wierzbicki, Head Origination w Axpo Polska.

Polecamy: Nowe technologie w pracy księgowych

Brawura pod kontrolą

Duże przedsiębiorstwa w Polsce mają ograniczone zaufanie do produktów rynkowych i zwykle decydują się na wybór stałej ceny i sprzedawcy energii na drodze przetargu. Oferty jego uczestników opierają się o bieżące kwotowania rynkowe. Wybierając ten sposób kontraktacji, firmy zabezpieczają stałą cenę energii dla całego swojego zużycia na kilka lat do przodu. Czy ceny energii w dniu rozstrzygnięcia przetargu były korzystne? Często nie jest to w żaden sposób analizowane, a czas przetargu jest podyktowany przez np. potrzebę zamknięcia budżetu. Jest to ryzykowne, zważywszy na fakt, że umowy zawierane są na kilkanaście, kilkadziesiąt miesięcy.

Korzystne rozwiązania

REKLAMA

Może się okazać, że zaledwie kilka miesięcy po decyzji, ceny znacząco spadną i firma znajdzie się w niekorzystnej sytuacji w porównaniu do swojej konkurencji. Dlatego też uśrednianie cen poprzez dywersyfikację momentów zakupu nie powinno być ograniczane przez proces administracyjny, jakim jest przetarg.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Wybranie odpowiedniego sposobu zarządzania mediami w przedsiębiorstwie zależy od kilku czynników – sposobu i ilości zużycia energii, podejścia do zarządzania ryzykiem oraz czasu, jaki firma jest w stanie poświęcić na to zagadnienie. Osoba zarządzająca energią w firmie powinna mieć dostęp do elastycznych rozwiązań pozwalających zabezpieczyć cenę dla dowolnej części zużycia w wybranym momencie. Jeśli z analiz ekspertów wynika, że obecne ceny są korzystne, to przedsiębiorstwo powinno mieć możliwość zabezpieczenia większej części energii po obecnej cenie, a pozostałą w innym okresie. Jeżeli przewiduje się, że jej koszt w przyszłym roku spadnie i firma nie chce decydować się na stałą cenę, to powinna rozliczać się przez cały okres po cenach bieżących (np. godzinowych, tygodniowych, miesięcznych). Jest to szczególnie ważne dla przedsiębiorstw charakteryzujących się dużym zużyciem energii – dodaje Paweł Wierzbicki z Axpo Polska.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA  

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA