reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama

Temat: prawo

Poniżej prezentujemy wszystkie istotne informacje dotyczące tematu prawo. Przejrzyj nasze archiwum dotyczące prawo.

Jakie kompetencje ma Prezes UOKiK

Aktualizacja: 28.11.2011

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta jest centralnym organem administracji rządowej właściwym w sprawach ochrony konkurencji i konsumentów. Jest to urząd stworzony głównie z myślą o konsumentach i mniejszych przedsiębiorcach. »

Jakie sądy są właściwe do spraw ochrony konkurencji

Aktualizacja: 28.11.2011

W ubiegłym roku Urząd wszczął 348 postępowań wyjaśniających, 27 antymonopolowych, 29 postępowań w sprawach naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, prowadził 144 sprawy z zakresu koncentracji, przeprowadził 48 badań rynku – jednym słowem – wydał co najmniej kilkaset decyzji. »

Jak zorganizowana jest ochrona konkurencji i konsumentów

Aktualizacja: 28.11.2011

Misją Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta jest „podnoszenie dobrobytu konsumentów poprzez ochronę i tworzenie warunków dla funkcjonowania konkurencji”, a w jego głównych założeniach znajduje się dbanie o słabszych uczestników gospodarki, czyli małych przedsiębiorców i ich klientów. »

Kiedy przedsiębiorca utrudnia dostęp do urządzeń kluczowych

Aktualizacja: 28.11.2011

Monopol sieciowy ściśle wiąże się z dostępem do tzw. essentials falicities – urządzeń, miejsc i praw, które są kluczowe do wykonywania określonej działalności. Jakie konsekwencje wiążą się z wykorzystywaniem monopolu sieciowego? »

Na czym polega nadużywanie pozycji dominującej

Aktualizacja: 28.11.2011

Oczywiste jest to, że każdy przedsiębiorca dąży do maksymalizacji swoich zysków i udziałów w rynku. Wobec tego samo posiadanie pozycji dominującej nie jest zabronione; dopiero nadużywanie takiej pozycji jest bezwzględnie zakazane i sankcjonowane. »

Jak wygląda postępowanie w sprawach uznania postanowień wzorca umownego za niedozwolone?

Aktualizacja: 13.10.2011

Kontrola wzorców umownych pod względem legalności może przybrać dwie formy – konkretną i abstrakcyjną. Konkretna odbywa się na linii przedsiębiorca – konsument, zaś abstrakcyjna sprowadza się przede wszystkim do działań prewencyjnych. »

Jak zmienić postanowienia umowne?

Aktualizacja: 24.11.2011

Jestem przedsiębiorcą i mam podpisane umowy z kilkudziesięcioma klientami. Jestem zmuszony do zmiany regulaminu świadczenia usług i nie wiem w jaki sposób ich o tym poinformować. Czy muszę dać im czas do zaakceptowania tych zmian? Jak długi i co się dzieje, jeśli nie dadzą mi żadnej odpowiedzi? »

Wyłączenia grupowe – porozumienia wertykalne

Aktualizacja: 28.11.2011

Porozumienia wertykalne zawierane są między dwoma lub więcej przedsiębiorcami, działających na różnych szczeblach obrotu. Przedmiotem porozumień wertykalnych są warunki zakupu, sprzedaży lub odsprzedaży towarów. W jakich okolicznościach korzystają one z wyłączeń grupowych? »

Wyłączenia grupowe – porozumienia kooperacyjne

Aktualizacja: 28.11.2011

Rada Ministrów może, w drodze rozporządzenia, wyłączyć spod zakazu praktyk ograniczających konkurencję określone rodzaje porozumień. Wyjątki te określa się mianem wyłączeń grupowych. Z takiego przywileju korzystają m. in. porozumienia kooperacyjne. »

Kilka słów o wyłączeniach grupowych

Aktualizacja: 28.11.2011

Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów upoważniła Radę Ministrów do stworzenia autonomicznego katalogu porozumień, które będą wyłączone spod zakazu praktyk ograniczających konkurencję. Skąd ten przywilej i w jaki sposób Rząd tworzy taką listę? »

Porozumienia przedsiębiorców - porozumienia dyskryminacyjne i przetargowe

Aktualizacja: 28.11.2011

Porozumienia dyskryminacyjne i przetargowe to kolejne rodzaje praktyk ograniczających konkurencję. O ile działania dyskryminacyjne są stosunkowo powszechne, ale i łatwe do wykrycia, o tyle zawieranie porozumień przetargowych jest uważane za wybitnie naganne. »

Porozumienia przedsiębiorców - porozumienia kontyngentowe i podziałowe

Aktualizacja: 28.11.2011

Porozumienia kontyngentowe i podziałowe to kolejne praktyki ograniczające konkurencję typu hard. Oznacza to, że są one uważane za najniebezpieczniejszy rodzaj wpływania na konkurencję i oczywiście są one zagrożone największymi sankcjami. »

Porozumienia przedsiębiorców - porozumienia cenowe i kondycjonalne

Aktualizacja: 28.11.2011

Porozumienia cenowe i kondycjonalne należą do najpoważniejszych praktyk ograniczających konkurencję. Z uwagi na to, że cena i jakość w największym stopniu kształtują wybory konsumenckie, UOKiK dba o to, by tego typu porozumienia były odpowiednio sankcjonowane. »

Formy porozumień ograniczających konkurencję

Aktualizacja: 28.11.2011

Przedsiębiorcy, zawierający porozumienie ograniczające konkurencję zwykle mają świadomość jego nielegalnego charakteru. Z tego względu takie porozumienia nie zawsze przyjmują formę tradycyjnych umów… »

Jakie sankcje grożą za zawarcie zakazanego porozumienia

Aktualizacja: 28.11.2011

Bezwzględna nieważność, kara pieniężna, roszczenie odszkodowawcze i obowiązek przywrócenia stanu poprzedniego – takie sankcje grożą za zawieranie porozumień ograniczających konkurencję. »

reklama

POLECANE

reklama

Koronawirus a przedsiębiorcy

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Pomysł na biznes

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Accace Polska

Accace to zespół doświadczonych ekspertów oferujących kompleksową obsługę prawną, profesjonalne usługi doradztwa podatkowego, doradztwa transakcyjnego oraz nowoczesny outsourcing księgowości, kadr i płac.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama