REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firma w mediach. Na czym polegają skuteczne media relations?

Firma w mediach. Na czym polegają skuteczne media relations?
Firma w mediach. Na czym polegają skuteczne media relations?

REKLAMA

REKLAMA

Firma w mediach. Ogromna konkurencja rynkowa oraz wysokie wymagania ze strony samych konsumentów niejako wymuszają na biznesach cykliczną obecność w mediach. Aby regularnie pojawiać się na łamach prasy, tytułów online czy platformach influencerów należy wyjątkowo poważnie potraktować kwestię kontaktu z poszczególnymi redakcjami. W jaki sposób? Odpowiedzią są skuteczne działania media relations.

Czym są media relations?

REKLAMA

To pytanie zadaje sobie większość zespołów, które dopiero stawia pierwsze kroki w działaniach komunikacyjnych z prawdziwego zdarzenia. Media relations, a więc relacje z mediami to ciągły dialog z poszczególnymi redakcjami, dziennikarzami, publicystami i wydawcami, który musi być korzystny dla obu stron. Kluczem do utrzymywania takich kontaktów w sposób wartościowy i szczery jest również transparentność intencji danego biznesu oraz potencjalna współpraca w dłuższej perspektywie. Cel? Z perspektywy marki – dotarcie z przekazem do grupy docelowej. Z punktu widzenia mediów – dostęp do informacji z pierwszej ręki.

REKLAMA

Tym samym dla biznesu, który chce (a obecnie – nawet musi) zainwestować w działania public relations, a więc kontakty z szerokim audytorium, media relations są absolutną podstawą myślenia o ambitnym informowaniu. Pielęgnowanie więzi z dziennikarzami to nie tylko realny instrument PR-owy oraz marketingowy, ale również wyznacznik szczerego i idącego z duchem czasu myślenia o rozwoju danego biznesu. Wszystko to brzmi (przynajmniej w teorii) dość prozaicznie, jednak… jak zabrać się za media relations w praktyce?

Biznes w mediach krok po kroku

REKLAMA

Początki z media relations to przede wszystkim długie godziny z mailami i tabelami w tle. Jeśli dana spółka zaczyna całkowicie od zera, podstawą jest utworzenie tzw. bazy mediów, a więc spisu tytułów, które interesują zarząd pod kątem informowania o działaniach firmy. Równolegle do wyszukiwania wartościowych z perspektywy profilu działalności portali lub prasy, należy od razu kontaktować się z kilkoma przedstawicielami danego medium. Dlaczego? Nie chodzi oczywiście o spam wymierzony w kierunku redakcji, a optymalizację naszych starań – niektóre obszary potencjalnej współpracy należy omówić z redaktorem naczelnym, część z kierownikami działów, a jeszcze inne – z marketingiem.

Właśnie odpowiednie dobranie rozmówcy w kontekście ewentualnych publikacjach jest na tyle strategiczne, że strona biznesowa pokazuje pewną znajomość rynku mediów i środowiska branży. To wyjątkowo istotne elementy, które mogą zarówno umocnić relację z daną redakcją, jak i całkowicie zdyskredytować biznes w oczach medium – słowem – łatwo o wpadkę. Dla wielu spółek ryzyko dobrania nieodpowiedniego medium pod swoją grupę docelową, a także brak doświadczenia w kontaktach ze środowiskiem dziennikarskim to bariery nie do przeskoczenia – w tych kategoriach rozwiązaniem są dedykowane szkolenia lub ścisła współpraca z agencjami public relations.

Zakładając jednak, że na początku swojej przygody z media relations biznes zdecyduje się na samodzielną budowę kontaktów, kolejną przeszkodą może być rozwój komunikacji, który podtrzymywany jest za sprawą dedykowanych narzędzi. Są to przede wszystkim:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • informacje prasowe – dystrybuowane do redakcji cyklicznie;
  • wywiady – aranżowane samodzielnie lub we wsparciu dziennikarzy;
  • komentarze eksperckie – wyspecjalizowane materiały do wykorzystania w ramach szerszych tekstów;
  • konferencje prasowe – duże przedsięwzięcia dla wybranych redakcji;
  • wizyty dziennikarzy w przedsiębiorstwach – szczegółowo zaplanowane w celu przybliżenia prac spółki.

Czy warto inwestować w media relations?

Najprostsza odpowiedź – tak, z pewnością. Skuteczne działania media relations opierają się na holistycznym wykorzystaniu bardzo konkretnych narzędzi, które są wyjątkowo cenne zarówno z perspektywy biznesowej, jak i prac redakcyjnych. Dzięki kontaktom z mediami spółki dostarczają poszczególnym dziennikarzom często unikalne treści, jednak to opracowanie materiałów jest kluczem do długofalowej współpracy. Dlatego też część biznesów decyduje się na bardzo poważne inwestycje na poczet zespołów in-housowych, ale również angaż podmiotów zewnętrznych.

Która formuła sprawdza się lepiej? Tutaj nie ma reguły. Zespół ds. media relations w ramach danej organizacji jest o tyle wygodną opcją, że zawsze jest “w centrum wydarzeń”. Z drugiej zaś strony takie rozwiązanie generuje znaczne koszta i mniejszą elastyczność w przypadku modyfikacji współpracy. Kontrakty z agencjami z kolei pozwalają oddać ten obszar w ręce specjalistów. Według wyliczeń analityków z londyńskiego Unilevera marki skutecznie komunikujące cel swojej działalności rosną o 69 proc. szybciej niż konkurencja. Jak osiągnąć taki wynik? Właśnie realizując założenia media relations, ale z pewnym wyczuciem, jakością i znacznym przywiązaniem do szczegółów.

Ważne!
Biznesy, które realnie chcą zaistnieć ze swoim przekazem w przestrzeni medialnej, nie powinny ograniczać się do podstawowych narzędzi media-relations. W tym przypadku są dwa wyjścia – wieloletnia praktyka i zdobywanie doświadczenia na własną rękę lub ścisła współpraca z wyspecjalizowanym zespołem. Wyłącznie z perspektywy 23-letniej obecności na rynku mogę stwierdzić, że drugi scenariusz procentuje o wiele korzystniej.

Anna Rynkiewicz – CEO agencji reklamowej i PR-owej Media Forum

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co trapi sektor MŚP? Nie tylko inflacja, koszty zarządzania zasobami ludzkimi i rotacja pracowników

Inflacja przekładająca się na presję płacową, rosnące koszty związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi oraz wysoka rotacja – to trzy główne wyzwania w obszarze pracowniczym, z którymi mierzą się obecnie firmy z sektora MŚP. Z jakimi jeszcze problemami kadrowymi borykają się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa?

Badania ankietowe GUS: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S)

Główny Urząd Statystyczny od 1 do 23 grudnia 2024 r. będzie przeprowadzał obowiązkowe badania statystyczne z zakresu rolnictwa. Chodzi o następujące badania: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S).

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników w 2025 r.? To już pewne

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników? To już pewne. 27 listopada 2024 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy. Wigilia od 2025 r. będzie dniem wolnym od pracy. Co z niedzielami handlowymi? 

Zeznania świadków w sprawach o nadużycie władzy w spółkach – wsparcie dla wspólników i akcjonariuszy

W ostatnich latach coraz częściej słyszy się o przypadkach nadużyć władzy w spółkach, co stanowi zagrożenie zarówno dla transparentności działania organizacji, jak i dla interesów wspólników oraz akcjonariuszy. Przedsiębiorstwa działające w formie spółek kapitałowych z założenia powinny funkcjonować na zasadach transparentności, przejrzystości i zgodności z interesem wspólników oraz akcjonariuszy. 

REKLAMA

BCM w przemyśle: Nie chodzi tylko o przestoje – chodzi o to, co tracimy, gdy im nie zapobiegamy

Przerwa w działalności przemysłowej to coś więcej niż utrata czasu i produkcji. To potencjalny kryzys o wielowymiarowych skutkach – od strat finansowych, przez zaufanie klientów, po wpływ na środowisko i reputację firmy. Dlatego zarządzanie ciągłością działania (BCM, ang. Business Continuity Management) staje się kluczowym elementem strategii każdej firmy przemysłowej.

Z czym mierzą się handlowcy w czasie Black Friday?

Już 29 listopada będzie wyczekiwany przez wielu konsumentów Black Friday. Po nim rozpocznie się szał świątecznych zakupów i zarazem wytężonej pracy dla handlowców. Statystyki pokazują, że Polacy z roku na rok wydają i zamawiają coraz więcej. 

Taryfa C11. Szaleńcze ceny prądu w Polsce: 1199 zł/MWh, 2099 zł/MWh, 2314 zł/MWh, 3114 zł/MWh

To stawki dla biznesu. Małe i średnie firmy (MŚP nie będzie w 2025 r. objęty zamrożeniem cen prądu. 

Brakuje specjalistów zajmujących się cyberbezpieczeństwem. Luka w ujęciu globalnym od 2023 roku wzrosła o blisko 20 proc., a w Europie o 12,8 proc.

Brakuje specjalistów zajmujących się cyberbezpieczeństwem. Luka w ujęciu globalnym od 2023 roku wzrosła o blisko 20 proc., a w Europie o 12,8 proc. Ekspert przypomina: bezpieczeństwo nie jest kosztem, a inwestycją, która zapewnia ciągłość i stabilność operacyjną

REKLAMA

Zamrożenie cen energii w 2025 r. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw krytycznie o wycofaniu się z działań osłonowych wobec firm

Zamrożenie cen energii w 2025 r. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw krytycznie o wycofaniu się z działań osłonowych wobec firm. Interweniuje u premiera Donalda Tuska i marszałka Sejmu Szymona Hołowni.

ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r.

ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że przygotowuje kolejne wypłaty świadczenia.

REKLAMA