REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pandemia i chaos prawny zwiększają niepewność biznesu

inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Trzeba zaufać duchowi polskiej przedsiębiorczości
Trzeba zaufać duchowi polskiej przedsiębiorczości
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy w przededniu wejścia w życie nowych reguł gry dla przedsiębiorców w postaci pakietu zmian podatkowych pod nazwą Polski Ład. Nie można uznać za dobre ani warunków, ani trybu wprowadzania tak ważnych zmian. Firmy mierzą się aktualnie z popandemicznym wzrostem cen surowców, przerwami w łańcuchach dostaw i trudnym rynkiem pracownika. Bez wątpienia tworzy się nowy ład, tyle że w ujęciu nowej konkurencyjności gospodarek, silnej koncentracji podmiotów w coraz większej liczbie sektorów oraz wyłaniania się nowych liderów tworzących nowe rozwiązania adekwatne do epoki just in case zastępującej czasy just in time.

Polski Ład - zmiany dla przedsiębiorców

Część firm dopiero teraz łapie oddech po lockdownach intensywnie szukając nowych nisz rynkowych. W takim momencie rolą państwa powinno być raczej stabilizowanie sytuacji w odradzającej się gospodarce, aniżeli zwiększanie niepewności poprzez zwiększanie obciążeń podatkowych i składkowych oraz generowanie chaosu prawnego. 

REKLAMA

Badanie inFakt to swoisty minibarometr pokazujący nie-gotowość polskich małych i mikro firm na wprowadzenie zapowiadanych zmian. Generalnie krytyczna ocena nowego systemu podatkowego po części wynika z niskiej koncyliacyjności projektu ignorującego postulaty strony społecznej. Słaby jest też poziom komunikacji bazującej głównie na sloganach, a nie na pokazaniu celowości i sensowności konkretnych rozwiązań. Mamy także brak zaufania do interpretacyjnej praktyki stosowanych rozwiązań podatkowych, które niesymetrycznie traktują przedsiębiorców i organy państwa.

Aby odnaleźć się w coraz bardziej skomplikowanym i uznaniowym systemie firmy potrzebują wsparcia księgowych, doradców podatkowych i radców prawnych, w przełożeniu na codzienność języka ustaw sama logika to zdecydowanie za mało.

Polski Ład - zmiany dla przedsiębiorców

REKLAMA

W badaniu wzięły udział głównie firmy małe i młode, w przeważającej części usługowe, w większości (74%) zaznajomione z założeniami Polskiego Ładu i aktywnie szukające informacji (niemal 90%). Tym nie mniej tylko 16% z badanej próby deklaruje że jest w stanie przewidzieć wpływ tych zmian na swoją działalność, a ponad 60 % zdecydowanie nie jest w stanie zaplanować funkcjonowania swojej firmy w nowych realiach, co potwierdza tezę o wzroście niepewności ze strony systemu podatkowego. Być może również z tego faktu wynika bardzo wysoka, bo aż ponad 80%, negatywna ocena planowanych zmian. W szczególności obawy budzi oczekiwanie wyższych podatków (87%), wzrost kosztów prowadzenia działalności gospodarczej (80%) oraz zwiększenie chaosu prawnego.

Jedynie mniej niż jeden procent badanych niczego się nie obawia choć większość objętych badaniem firm bezpośrednio lub pośrednio związana jest z branżą nowych technologii, która wydaje się być odporna na większość zawirowań zewnętrznych. Czynniki te nakładają się na obawy o konieczność podnoszenia cen, pogorszenie się sytuacji rodziny, aż po branie pod uwagę zamknięcia bądź zawieszenia działalności. Zapowiadane zmiany podatkowe w zakresie obciążeń podatkowych i składek na ubezpieczenie zdrowotne w mniejszym lub większym stopniu niekorzystnie oceniło aż 86% respondentów. Tak niskie poparcie społeczne dla wprowadzanych zmian każe sobie postawić pytanie o sensowność ich pospiesznego wprowadzania, i tu trudno się oprzeć wrażeniu że głównym powodem jest rosnąca fiskalizacja.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na poziomie przedsiębiorstw możemy się spodziewać efektów w postaci obniżenia inwestycji (zgodnie z zasadami ekonomii wzrost daniny dla państwa wypycha inwestycje z rynku) czy spadku konkurencyjności międzynarodowej. Przedsiębiorcy będą szukać nowych form optymalizacji lub rozważać przeniesienia działalności do innego kraju europejskiego. Jest to najłatwiejsze w przypadku firm technologicznych i internetowych. Chyba nie tego się spodziewaliśmy po reformie podatkowej.

Przyjęty program zmian nie jest prorozwojowy w skali makro (ryzyko spadku inwestycji), ani proprzedsiębiorczy w skali mikro (wzrost obciążeń i niepewności otoczenia biznesu). Pozostaje nam tylko jak zwykle zaufać polskiemu duchowi przedsiębiorczości, który potrafi się odnaleźć w każdej sytuacji. Szkoda tylko, że ta energia nie może być spożytkowana na rozwój i kreatywność w ramach organizacji zamiast na szukanie możliwości przetrwania w coraz bardziej niestabilnym otoczeniu.

Dr Anna Czarczyńska – wykładowca Akademii Leona Koźmińskiego. Kierownik Akademii Kompetencji Menedżera oraz Centrum Zrównoważonego Rozwoju ALK. Doktor nauk ekonomicznych, studiowała na Uniwersytecie Warszawskim i Sussex University. Konsultant i trener biznesu, lider projektów międzynarodowych. Radca ekonomiczny ambasady RP w Helsinkach. Ekspert, konsultant i facylitator kultury organizacji. Autorka publikacji z dziedziny ekonomii, zarządzania oraz zrównoważonego rozwoju

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA