REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pandemia i chaos prawny zwiększają niepewność biznesu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Trzeba zaufać duchowi polskiej przedsiębiorczości
Trzeba zaufać duchowi polskiej przedsiębiorczości
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy w przededniu wejścia w życie nowych reguł gry dla przedsiębiorców w postaci pakietu zmian podatkowych pod nazwą Polski Ład. Nie można uznać za dobre ani warunków, ani trybu wprowadzania tak ważnych zmian. Firmy mierzą się aktualnie z popandemicznym wzrostem cen surowców, przerwami w łańcuchach dostaw i trudnym rynkiem pracownika. Bez wątpienia tworzy się nowy ład, tyle że w ujęciu nowej konkurencyjności gospodarek, silnej koncentracji podmiotów w coraz większej liczbie sektorów oraz wyłaniania się nowych liderów tworzących nowe rozwiązania adekwatne do epoki just in case zastępującej czasy just in time.

Polski Ład - zmiany dla przedsiębiorców

Część firm dopiero teraz łapie oddech po lockdownach intensywnie szukając nowych nisz rynkowych. W takim momencie rolą państwa powinno być raczej stabilizowanie sytuacji w odradzającej się gospodarce, aniżeli zwiększanie niepewności poprzez zwiększanie obciążeń podatkowych i składkowych oraz generowanie chaosu prawnego. 

REKLAMA

Badanie inFakt to swoisty minibarometr pokazujący nie-gotowość polskich małych i mikro firm na wprowadzenie zapowiadanych zmian. Generalnie krytyczna ocena nowego systemu podatkowego po części wynika z niskiej koncyliacyjności projektu ignorującego postulaty strony społecznej. Słaby jest też poziom komunikacji bazującej głównie na sloganach, a nie na pokazaniu celowości i sensowności konkretnych rozwiązań. Mamy także brak zaufania do interpretacyjnej praktyki stosowanych rozwiązań podatkowych, które niesymetrycznie traktują przedsiębiorców i organy państwa.

Aby odnaleźć się w coraz bardziej skomplikowanym i uznaniowym systemie firmy potrzebują wsparcia księgowych, doradców podatkowych i radców prawnych, w przełożeniu na codzienność języka ustaw sama logika to zdecydowanie za mało.

Polski Ład - zmiany dla przedsiębiorców

REKLAMA

W badaniu wzięły udział głównie firmy małe i młode, w przeważającej części usługowe, w większości (74%) zaznajomione z założeniami Polskiego Ładu i aktywnie szukające informacji (niemal 90%). Tym nie mniej tylko 16% z badanej próby deklaruje że jest w stanie przewidzieć wpływ tych zmian na swoją działalność, a ponad 60 % zdecydowanie nie jest w stanie zaplanować funkcjonowania swojej firmy w nowych realiach, co potwierdza tezę o wzroście niepewności ze strony systemu podatkowego. Być może również z tego faktu wynika bardzo wysoka, bo aż ponad 80%, negatywna ocena planowanych zmian. W szczególności obawy budzi oczekiwanie wyższych podatków (87%), wzrost kosztów prowadzenia działalności gospodarczej (80%) oraz zwiększenie chaosu prawnego.

Jedynie mniej niż jeden procent badanych niczego się nie obawia choć większość objętych badaniem firm bezpośrednio lub pośrednio związana jest z branżą nowych technologii, która wydaje się być odporna na większość zawirowań zewnętrznych. Czynniki te nakładają się na obawy o konieczność podnoszenia cen, pogorszenie się sytuacji rodziny, aż po branie pod uwagę zamknięcia bądź zawieszenia działalności. Zapowiadane zmiany podatkowe w zakresie obciążeń podatkowych i składek na ubezpieczenie zdrowotne w mniejszym lub większym stopniu niekorzystnie oceniło aż 86% respondentów. Tak niskie poparcie społeczne dla wprowadzanych zmian każe sobie postawić pytanie o sensowność ich pospiesznego wprowadzania, i tu trudno się oprzeć wrażeniu że głównym powodem jest rosnąca fiskalizacja.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na poziomie przedsiębiorstw możemy się spodziewać efektów w postaci obniżenia inwestycji (zgodnie z zasadami ekonomii wzrost daniny dla państwa wypycha inwestycje z rynku) czy spadku konkurencyjności międzynarodowej. Przedsiębiorcy będą szukać nowych form optymalizacji lub rozważać przeniesienia działalności do innego kraju europejskiego. Jest to najłatwiejsze w przypadku firm technologicznych i internetowych. Chyba nie tego się spodziewaliśmy po reformie podatkowej.

Przyjęty program zmian nie jest prorozwojowy w skali makro (ryzyko spadku inwestycji), ani proprzedsiębiorczy w skali mikro (wzrost obciążeń i niepewności otoczenia biznesu). Pozostaje nam tylko jak zwykle zaufać polskiemu duchowi przedsiębiorczości, który potrafi się odnaleźć w każdej sytuacji. Szkoda tylko, że ta energia nie może być spożytkowana na rozwój i kreatywność w ramach organizacji zamiast na szukanie możliwości przetrwania w coraz bardziej niestabilnym otoczeniu.

Dr Anna Czarczyńska – wykładowca Akademii Leona Koźmińskiego. Kierownik Akademii Kompetencji Menedżera oraz Centrum Zrównoważonego Rozwoju ALK. Doktor nauk ekonomicznych, studiowała na Uniwersytecie Warszawskim i Sussex University. Konsultant i trener biznesu, lider projektów międzynarodowych. Radca ekonomiczny ambasady RP w Helsinkach. Ekspert, konsultant i facylitator kultury organizacji. Autorka publikacji z dziedziny ekonomii, zarządzania oraz zrównoważonego rozwoju

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA