| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP

Temat: prawo konkurencji

Poniżej prezentujemy wszystkie istotne informacje dotyczące tematu prawo konkurencji. Przejrzyj nasze archiwum dotyczące prawo konkurencji.

Nakłanianie pracownika konkurencyjnej firmy do ujawnienia tajemnic przedsiębiorstwa

Aktualizacja: 02.12.2015

Know-how, baza klientów i inne informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa mogą mieć istotną wartość gospodarczą dla przedsiębiorcy. W dobie konkurencyjnej gospodarki zdobycie informacji będących w posiadaniu konkurenta może przynieść nieuzasadnioną przewagę rynkową. »

Jak zabezpieczyć tajemnice przedsiębiorstwa na wypadek odejścia pracownika?

Aktualizacja: 14.10.2015

Z firmy odchodzi kluczowy pracownik. Miał dostęp do istotnych informacji technicznych, technologicznych, organizacyjnych i handlowych firmy, w tym do strategii, listy klientów, stosowanej polityki cenowej itp. I istnieje niebezpieczeństwo, że pracownik ten przejdzie do konkurencyjnej firmy. W jaki sposób można przeciwdziałać niekorzystnym skutkom odejścia pracownika w sferze tajemnic przedsiębiorstwa? »

Nowe procedury UOKiK - uzasadnienie zarzutów i komitet ewaluacyjny

Aktualizacja: 03.08.2015

Od 1 września 2015 r. UOKiK wprowadza nowe procedury, zgodnie z którymi będzie przedstawiał przedsiębiorcom szczegółowe uzasadnienie zarzutów po zgromadzeniu materiału dowodowego i powoła wewnętrzny komitet ewaluacyjny, który zapewni spójność oraz jakość postępowań. »

Zakres dopuszczalności naśladowania produktów konkurencji

Aktualizacja: 31.07.2015

Mnogość dostępnych na rynku produktów sprawia, że trudno oprzeć się wrażeniu, że niektóre z nich są co najmniej podobne do produktów konkurencji. Często jest to spowodowane cechami funkcjonalnymi produktu. Nierzadkie są jednakże również przypadki, gdzie podobieństwo wynika z kopiowania produktów konkurencji. W takich sytuacjach powstaje pytanie, czy naśladownictwo jest w świetle prawa dopuszczalne. Z jednej strony naśladownictwo jest elementem postępu gospodarczego. Z drugiej jednakże strony, naśladownictwo może prowadzić do przejęcia wyników pracy innego przedsiębiorcy. Mamy więc do czynienia z konfliktem dwóch wartości – publicznych (rozwój gospodarki) i prywatnych (ochrona czyjejś pracy). »

Sankcje za stosowanie reklamy wprowadzającej w błąd

Aktualizacja: 02.07.2015

Reklama wprowadzająca w błąd jest jednym z przejawów nieuczciwej reklamy obok reklamy sprzecznej z przepisami prawa czy dobrymi obyczajami i innych. Taka reklama nie tylko zakłóca stosunki rynkowe pomiędzy konkurującymi przedsiębiorcami, ale też uniemożliwia bądź znacznie utrudnia odbiorcom reklamy podjęcie rzeczowej decyzji co do zakupu produktu lub usługi. »

Pobieranie opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży – stanowisko TK

Aktualizacja: 22.10.2014

16 października 2014 r. Trybunał Konstytucyjny orzekł o zgodności z Konstytucją przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji w odniesieniu do pobierania opłat innych niż marża za przyjęcie towaru do sprzedaży. Uznał, iż nie stanowi on nadmiernego ograniczenia działalności gospodarczej. Czy w rzeczywistości przepisy te chronią interesy przedsiębiorców? »

Obowiązek powiadomienia o produkcie niebezpiecznym

Aktualizacja: 11.08.2014

Obowiązek powiadomienia odpowiedniego urzędu o wytwarzaniu produktu niebezpiecznego leży po stronie zarówno producentów, w zakresie prowadzonej przez nich działalności, jak i dystrybutorów czy konsumentów. Na jakim podmiocie spoczywa największa odpowiedzialność za produkt niebezpieczny? Gdzie dokonuje się powiadomienia? »

Zgłoszenie wynalazku i wzoru użytkowego – wymogi formalne

Aktualizacja: 26.06.2014

Zgłoszenie wynalazku bądź wzoru użytkowego w celu uzyskania patentu wiąże się z koniecznością złożenia odpowiednich dokumentów. Dokumenty te muszą spełniać określone wymogi formalne, gdyż w innym przypadku będą podlegać odrzuceniu przez Urząd Patentowy. Jakie wymogi należy uwzględnić? »

Zasady uczciwej konkurencji - prawo antymonopolowe

Aktualizacja: 23.06.2014

11 czerwca 2014 r. Parlament przyjął nowe prawo antymonopolowe, które ma na celu zwiększenie skuteczności eliminacji nieuczciwej konkurencji na polskim rynku. Zmiany w prawie pomogą również w dostępie do rynku mniejszym przedsiębiorcom. »

Dobrowolne poddanie się karze w postępowaniu antymonopolowym

Aktualizacja: 18.07.2014

Senat przyjął ustawę o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Na jej podstawie przedsiębiorca sam będzie mógł się zwrócić do UOKiK o dobrowolne poddanie się karze w postępowaniu antymonopolowym i liczyć na jej 10-proc. obniżkę. »

Zasady korzystania z pomocy de minimis

Aktualizacja: 04.03.2014

Pomoc de minimis stanowi szczególną formę pomocy publicznej. Ze względu na swój znikomy charakter nie wpływa ona na handel między Państwami Członkowskimi a tym samym nie zakłóca konkurencji. Rozporządzenie Komisji określa zasady oraz zakres w jakim pomoc de minimis może być przyznawana, od pierwszego styczna 2014r. wprowadza również zmiany. »

Co grozi za naruszenie znaku towarowego?

Aktualizacja: 04.02.2014

Niestety, brak świadomości w sferze prawa własności przemysłowej wśród przedsiębiorców jest wciąż widoczny. Przedsiębiorcy bagatelizują i nie analizują wymyślonych przez siebie nazw, haseł promujących czy symboli, nierzadko uważając, że są one nowe, innowacyjne i wcześniej niezasłyszane. To najczęściej popełniany błąd. Wielu z nas nie zdaje sobie sprawy, że wszystkie te elementy mogą podlegać ochronie. Nazwa wymyślona przez Kowalskiego również. Zdajmy sobie wreszcie sprawę z tego, że ochrona nie dotyczy tylko symboli wielkich, renomowanych marek, a konsekwencje naruszenia znaku towarowego mogą nas kosztować nie tylko sporo nerwów i czasu, ale także pieniędzy. »

Ile kosztuje zastrzeżenie nazwy firmy w Polsce?

Aktualizacja: 17.06.2014

Chcesz zastrzec nazwę swojej firmy, ale obawiasz się kosztów? Bezpodstawnie. Ochrona nazwy nie jest luksusem, na który stać tylko największe marki. Zastrzeżenie tego cennego składnika przedsiębiorstwa można uzyskać już od kwoty 1000,00 zł. Warte swojej ceny, prawda? »

Klauzula o zakazie konkurencji w umowach cywilnoprawnych

Aktualizacja: 11.04.2014

Zakaz konkurencji to zapis, który nierzadko znajduje się w umowach cywilnoprawnych. Mimo to, jest często bagatelizowany przez przyszłych pracowników, którzy nie zdają sobie sprawy z jego konsekwencji. Co on oznacza i do czego zobowiązuje pracownika? Czy klauzula o zakazie konkurencji dopuszczalna jest w umowie zlecenia? »

Zastrzeżenie wzoru użytkowego – koszty

Aktualizacja: 18.06.2014

Wzór użytkowy czy wynalazek? Wielu z nas stawia sobie te pytanie wybierając sposób ochrony swojego innowacyjnego rozwiązania. Rozważając „za i przeciw” dokonajmy analizy kosztów wynikających z zastrzeżeń. Ile kosztuje zgłoszenie wzoru użytkowego? Na jaki koszt należy się przygotować licząc na 10 – letni okres ochrony? »

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Natalia Zawadzka

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »