REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dotacje KPO wzmocnią ofertę konkursów ABM 2024 dla przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dotacje KPO wzmocnią ofertę konkursów ABM 2024 dla przedsiębiorców
Dotacje KPO wzmocnią ofertę konkursów ABM 2024 dla przedsiębiorców
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dotacje ABM (Agencji Badań Medycznych) finansowane były dotychczas przede wszystkim z krajowych środków publicznych. W 2024 roku ulegnie to zmianie za sprawą środków z KPO. Zgodnie z zapowiedziami, już w 3 i 4 kwartale możemy spodziewać się rozszerzenia oferty dotacyjnej dla przedsiębiorstw.

Konkursy ABM 2024 dla przedsiębiorców

Harmonogram konkursów ABM 2024 opublikowany został w listopadzie zeszłego roku i, niestety, nie wzbudził wielkiego entuzjazmu wśród przedsiębiorców. Oferta kierowana do tej grupy ograniczona została do jednego konkursu ABM 2024/5 pod nazwą „Konkurs na komercyjne projekty w obszarze rozwoju innowacyjnych produktów leczniczych oraz odpowiedników oryginalnych produktów leczniczych w tym nowych postaci farmaceutycznych i nowych zastosowań znanych substancji czynnych oraz kombinacji substancji czynnych ze szczególnym uwzględnieniem produktów leczniczych o działaniu przeciwdrobnoustrojowym”. Na szczęście ten stan niebawem ulegnie zmianie za sprawą środków z KPO. 

REKLAMA

Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Zdrowia, jeszcze w 2024 roku możemy spodziewać się ogłoszenia konkursów finansowanych z Krajowego Planu Odbudowy, dedykowanych dla sektora med-tech.  Seria konkursów realizowana będzie w ramach programu „D3.1.1 Kompleksowy rozwój badań w zakresie nauk medycznych i nauk o zdrowiu”. Pierwsze ogłoszenia planowane są na drugi kwartał 2024 roku, a nabory mają ruszyć w kwartale trzecim i czwartym.

Dotacje KPO dla konkursów ABM 2024

Dla przedsiębiorców szczególnie interesujące będą dotacje na badania i rozwój w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu. W ramach dotacji KPO dystrybuowanych przez ABM zaproponowano następujące obszary tematyczne: 

  • innowacje produktowe związane z chorobami zakaźnymi i cywilizacyjnymi, 
  • rozwój platform technologii leków opartych na kwasach nukleinowych, takich jak szczepionki na choroby genetyczne i metaboliczne,  
  • rozwój wyrobów medycznych, szczególnie do użytku mobilnego, które mogłyby być przydatne w procesie diagnostycznym, 
  •  rozwój i wdrażanie narzędzi teleinformatycznych do celów medycznych i zdrowotnych.  

Agencja Badań Medycznych stawia sobie za cel przekazanie dotacji KPO dla co najmniej 80 projektów. 

Innym, atrakcyjnym kierunkiem wsparcia realizowanego w ramach Krajowego Planu Odbudowy jest zapowiadany program „D3.2.1. Rozwój potencjału sektora leków i wyrobów medycznych - inwestycje związane z produkcją w Polsce API”. Cel jest ambitny i obejmuje przeprowadzenie minimum 11 projektów ukierunkowanych na budowę lub rozbudowę infrastruktury do produkcji API (substancji czynnych), leków (generycznych i biopodobnych) i wyrobów medycznych. Warto zaznaczyć, że nie będą to dotacje ABM: wsparcie najprawdopodobniej realizowane będzie w formie preferencyjnych pożyczek, udzielanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konkursy ABM 2024 - harmonogram

Obecnie (kwiecień) harmonogram konkursów ABM 2024 nie został jeszcze uzupełniony o dotacje KPO. Znaleźć w nim możemy jeden konkurs kierowany do przedsiębiorców, czyli wskazany powyżej ABM 2024/5 „Konkurs na komercyjne projekty w obszarze rozwoju innowacyjnych produktów leczniczych oraz odpowiedników oryginalnych produktów leczniczych w tym nowych postaci farmaceutycznych i nowych zastosowań znanych substancji czynnych oraz kombinacji substancji czynnych ze szczególnym uwzględnieniem produktów leczniczych o działaniu przeciwdrobnoustrojowym”. Obejmie on dotacje na projekty badawcze, mające na celu: 

  • opracowanie kandydatów na oryginalne produkty lecznicze,
  • opracowanie nowych postaci produktów leczniczych o modyfikowanym uwalnianiu (modified release dosage forms),
  • opracowanie i rozwój nowych postaci farmaceutycznych produktów leczniczych opartych o dopuszczone do obrotu substancje czynne w tym nowych systemów dostarczania leków,
  • opracowanie i rozwój produktów leczniczych złożonych (fixed combination products),
  • opracowanie i rozwój generycznych i biopodobnych produktów leczniczych.

O dofinansowanie ubiegać się będą mogli przedsiębiorcy, a także konsorcja przedsiębiorstw, instytucji naukowych i podmiotów leczniczych. 

Podsumowanie

 – Specyfika konkursów organizowanych przez Agencję Badań Medycznych jest najlepiej dostosowana do warunków działalności firm z sektora biomedycznego. Z tego względu cieszy decyzja, że to ta instytucja będzie zaangażowana w dystrybucję dotacji KPO. Na bieżąco monitorujemy wszystkie komunikaty związane z działalnością dotacyjną ABM – wyjaśnia Prezes Zarządu Frontline Biosciences S.A. – Przykładowo, w porównaniu do bardziej znanych konkursów FENG Ścieżka SMART, przedsięwzięcia ABM najczęściej pozwalają zakończyć realizację projektu jeszcze przed osiągnięciem gotowości rozwiązania do wdrożenia na rynek. Możliwa jest np. sprzedaż praw własności intelektualnej po fazie przedklinicznej, bez zapisanego w umowie dofinansowania FENG wymogu, zgodnie z którym podmiot nabywający ma zaledwie rok na wprowadzenie innowacji na rynek. Konkursy FENG także oferują opcję komercjalizacji na zasadzie sprzedaży praw do wyników w celu wprowadzenia ich do działalności gospodarczej innego przedsiębiorstwa, jednak wskazane obostrzenie jest dla sektora med-tech znaczącym ograniczeniem i ryzykiem. 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA