REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rząd odkłada obowiązkowe e-faktury, ale przedsiębiorcy nie rezygnują z przygotowań do wdrożenia systemu KSeF

E-faktury obowiązkowe będą później, ale przedsiębiorcy nie przerywają przygotowań do wdrożenia KSeF
E-faktury obowiązkowe będą później, ale przedsiębiorcy nie przerywają przygotowań do wdrożenia KSeF
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jak wiadomo, ostatecznie zgodnie z nowym harmonogramem, przedsiębiorcy, których roczna sprzedaż przekroczy 200 mln zł w 2025 roku, będą musieli wdrożyć KSeF od 1 lutego 2026 roku. Pozostałe firmy będą miały czas do 1 kwietnia 2026 roku.

Pomimo przesunięcia terminu, niepewność co do dalszych wymagań systemowych, powstałych w wyniku audytu prowadzonego przez Ministerstwo Finansów oraz potencjalnych kosztów powoduje, że wiele firm wstrzymuje się z pełnym zaangażowaniem w przygotowania.

REKLAMA

Odłożony KSeF: cczy firmy na razie rezygnują z e-faktur?

REKLAMA

Na kilka tygodni przed planowanym startem Krajowego Systemu e-Faktur, Ministerstwo Finansów ogłosiło nowelizację ustawy o VAT, przesuwając obowiązek wdrożenia systemu na 2026 rok.
Choć zmiana terminu była konieczna, wywołała duże zamieszanie i zwiększyła niepewność wśród przedsiębiorców, co zahamowało wiele inwestycji.
Mimo to, ponad 80 proc. firm biorących udział w badaniu RetailTech 2024 zadeklarowało przynajmniej częściową gotowość do wdrożenia KSeF, z czego 38 proc. już ujęło związane z tym wydatki w budżecie na przyszły rok, a co piąta firma uznaje tę inwestycję za priorytetową.

Spośród firm, które są przygotowane, choć w różnym stopniu,  na wdrożenie KSeF, 38 proc. deklaruje pełną gotowość – to głównie duże przedsiębiorstwa zatrudniające powyżej 250 osób.
44 proc. firm określa swoje przygotowania jako częściowe, co oznacza, że podjęli oni część niezbędnych działań.
Kolejne 15 proc. firm, głównie średnich (50-249 pracowników), znajduje się dopiero na wczesnym etapie prac przygotowawczych. Zaledwie 3 proc. firm przyznaje, że nie podjęło żadnych kroków w kierunku wdrożenia systemu.

Opóźniony KSeF: firmy szukają pieniędzy na wdrożenia

REKLAMA

Jak komentuje Michał Sosnowski, Business Development Director w Exorigo-Upos S.A., wyniki raportu wyraźnie pokazują, że pomimo dużego chaosu informacyjnego, wcześniejsze kampanie informacyjne przyniosły oczekiwane efekty i zdecydowana większość biznesów była chociaż częściowo gotowa na KSeF.
– Ciężko dzisiaj stwierdzić jak będą przebiegały prace nad wdrożeniem nowego systemu, dlatego, że nie znamy jeszcze jego ostatecznych założeń. Kwestią, która najmocniej wybija się w rozmowach z naszymi klientami jest na pewno budżet – mówi Michał Sosnowski.
– Ci przedsiębiorcy, którzy już zainwestowali w niezbędne oprogramowanie obawiają się nowych wymogów i związanych z tym kosztów. Z badania wynika, że ponad ¼ firm wydała już pełny budżet na wdrożenie KSeF, ponad połowa wydała część, resztę przenosząc na lata 2024-2025. Najmniejsza grupa, około 10 proc., dopiero planuje rozpoczęcie inwestycji – dodaje Michał Sosnowski.

Krajowy System e-Faktur, który jeszcze niedawno był kluczowym priorytetem inwestycyjnym, pozostaje ważnym celem dla 44 proc. firm. Jednak spadek liczby przedsiębiorstw wskazujących KSeF jako priorytet – w ubiegłym roku było to 66 proc. – pokazuje, że niepewność legislacyjna osłabiła zainteresowanie tą inwestycją.
Co ciekawe, co piąta firma w ogóle nie widzi sensu we wdrażaniu systemu e-faktur, co może być kolejnym wyzwaniem dla rządzących w kontekście odbudowy zaufania biznesu do procesów legislacyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opóźniony KSeF: jakie skutki dla firm i całej gospodarki

– Jeśli wierzyć wynikom audytu przeprowadzonego przez Ministerstwo Finansów, opóźnienie terminu wdrożenia KSeF było potrzebne, ale przedsiębiorcy obawiają się dalszych zmian i kolejnych wymogów, które mogą ponownie skomplikować proces – mówi Michał Sosnowski.
– W efekcie, chaos legislacyjny stał się jednym z głównych hamulców dla inwestycji w biznesie, a odbudowa zaufania przedsiębiorców do stabilności przepisów pozostaje kluczowym wyzwaniem na nadchodzące miesiące – dodaje ekspert.

Warto dodać, że Raport RetailTech 2024: Badanie z przedstawicielami 100 średnich i dużych firm, których obrót roczny przekracza 100 mln złotych, zrealizował Instytut Badan i Rozwiązań B2B Keralla Research w sierpniu 2024 r. Spośród wszystkich badanych, 61 reprezentowało firmy zatrudniające od 50 do 249 osób, pozostałe 39 podmiotów deklarowało zatrudnienie wyższe niż 250 osób.
Do badania zakwalifikowano wyłącznie firmy, które wskazały, ze prowadza działalność w obszarze retail, dostarczając swoje wyroby na rynek poprzez sklepy ogólnego przeznaczenia, własne, patronackie, e-commerce, e-platformy lub aplikacje.
Ankietowani reprezentowali branże handlu: detalicznego, żywnością, farmaceutykami i kosmetykami, meblami i sprzętem RTV/AGD, odzieżą i obuwiem oraz paliwami.
Respondentami były osoby, które w firmie odpowiadają za obszar technologii. Jeden ankietowany opiniował w imieniu jednego przedsiębiorstwa.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA