REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rząd odkłada obowiązkowe e-faktury, ale przedsiębiorcy nie rezygnują z przygotowań do wdrożenia systemu KSeF

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
E-faktury obowiązkowe będą później, ale przedsiębiorcy nie przerywają przygotowań do wdrożenia KSeF
E-faktury obowiązkowe będą później, ale przedsiębiorcy nie przerywają przygotowań do wdrożenia KSeF
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jak wiadomo, ostatecznie zgodnie z nowym harmonogramem, przedsiębiorcy, których roczna sprzedaż przekroczy 200 mln zł w 2025 roku, będą musieli wdrożyć KSeF od 1 lutego 2026 roku. Pozostałe firmy będą miały czas do 1 kwietnia 2026 roku.

Pomimo przesunięcia terminu, niepewność co do dalszych wymagań systemowych, powstałych w wyniku audytu prowadzonego przez Ministerstwo Finansów oraz potencjalnych kosztów powoduje, że wiele firm wstrzymuje się z pełnym zaangażowaniem w przygotowania.

REKLAMA

Odłożony KSeF: cczy firmy na razie rezygnują z e-faktur?

REKLAMA

Na kilka tygodni przed planowanym startem Krajowego Systemu e-Faktur, Ministerstwo Finansów ogłosiło nowelizację ustawy o VAT, przesuwając obowiązek wdrożenia systemu na 2026 rok.
Choć zmiana terminu była konieczna, wywołała duże zamieszanie i zwiększyła niepewność wśród przedsiębiorców, co zahamowało wiele inwestycji.
Mimo to, ponad 80 proc. firm biorących udział w badaniu RetailTech 2024 zadeklarowało przynajmniej częściową gotowość do wdrożenia KSeF, z czego 38 proc. już ujęło związane z tym wydatki w budżecie na przyszły rok, a co piąta firma uznaje tę inwestycję za priorytetową.

Spośród firm, które są przygotowane, choć w różnym stopniu,  na wdrożenie KSeF, 38 proc. deklaruje pełną gotowość – to głównie duże przedsiębiorstwa zatrudniające powyżej 250 osób.
44 proc. firm określa swoje przygotowania jako częściowe, co oznacza, że podjęli oni część niezbędnych działań.
Kolejne 15 proc. firm, głównie średnich (50-249 pracowników), znajduje się dopiero na wczesnym etapie prac przygotowawczych. Zaledwie 3 proc. firm przyznaje, że nie podjęło żadnych kroków w kierunku wdrożenia systemu.

Opóźniony KSeF: firmy szukają pieniędzy na wdrożenia

REKLAMA

Jak komentuje Michał Sosnowski, Business Development Director w Exorigo-Upos S.A., wyniki raportu wyraźnie pokazują, że pomimo dużego chaosu informacyjnego, wcześniejsze kampanie informacyjne przyniosły oczekiwane efekty i zdecydowana większość biznesów była chociaż częściowo gotowa na KSeF.
– Ciężko dzisiaj stwierdzić jak będą przebiegały prace nad wdrożeniem nowego systemu, dlatego, że nie znamy jeszcze jego ostatecznych założeń. Kwestią, która najmocniej wybija się w rozmowach z naszymi klientami jest na pewno budżet – mówi Michał Sosnowski.
– Ci przedsiębiorcy, którzy już zainwestowali w niezbędne oprogramowanie obawiają się nowych wymogów i związanych z tym kosztów. Z badania wynika, że ponad ¼ firm wydała już pełny budżet na wdrożenie KSeF, ponad połowa wydała część, resztę przenosząc na lata 2024-2025. Najmniejsza grupa, około 10 proc., dopiero planuje rozpoczęcie inwestycji – dodaje Michał Sosnowski.

Krajowy System e-Faktur, który jeszcze niedawno był kluczowym priorytetem inwestycyjnym, pozostaje ważnym celem dla 44 proc. firm. Jednak spadek liczby przedsiębiorstw wskazujących KSeF jako priorytet – w ubiegłym roku było to 66 proc. – pokazuje, że niepewność legislacyjna osłabiła zainteresowanie tą inwestycją.
Co ciekawe, co piąta firma w ogóle nie widzi sensu we wdrażaniu systemu e-faktur, co może być kolejnym wyzwaniem dla rządzących w kontekście odbudowy zaufania biznesu do procesów legislacyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opóźniony KSeF: jakie skutki dla firm i całej gospodarki

– Jeśli wierzyć wynikom audytu przeprowadzonego przez Ministerstwo Finansów, opóźnienie terminu wdrożenia KSeF było potrzebne, ale przedsiębiorcy obawiają się dalszych zmian i kolejnych wymogów, które mogą ponownie skomplikować proces – mówi Michał Sosnowski.
– W efekcie, chaos legislacyjny stał się jednym z głównych hamulców dla inwestycji w biznesie, a odbudowa zaufania przedsiębiorców do stabilności przepisów pozostaje kluczowym wyzwaniem na nadchodzące miesiące – dodaje ekspert.

Warto dodać, że Raport RetailTech 2024: Badanie z przedstawicielami 100 średnich i dużych firm, których obrót roczny przekracza 100 mln złotych, zrealizował Instytut Badan i Rozwiązań B2B Keralla Research w sierpniu 2024 r. Spośród wszystkich badanych, 61 reprezentowało firmy zatrudniające od 50 do 249 osób, pozostałe 39 podmiotów deklarowało zatrudnienie wyższe niż 250 osób.
Do badania zakwalifikowano wyłącznie firmy, które wskazały, ze prowadza działalność w obszarze retail, dostarczając swoje wyroby na rynek poprzez sklepy ogólnego przeznaczenia, własne, patronackie, e-commerce, e-platformy lub aplikacje.
Ankietowani reprezentowali branże handlu: detalicznego, żywnością, farmaceutykami i kosmetykami, meblami i sprzętem RTV/AGD, odzieżą i obuwiem oraz paliwami.
Respondentami były osoby, które w firmie odpowiadają za obszar technologii. Jeden ankietowany opiniował w imieniu jednego przedsiębiorstwa.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA