REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rząd odkłada obowiązkowe e-faktury, ale przedsiębiorcy nie rezygnują z przygotowań do wdrożenia systemu KSeF

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
E-faktury obowiązkowe będą później, ale przedsiębiorcy nie przerywają przygotowań do wdrożenia KSeF
E-faktury obowiązkowe będą później, ale przedsiębiorcy nie przerywają przygotowań do wdrożenia KSeF
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jak wiadomo, ostatecznie zgodnie z nowym harmonogramem, przedsiębiorcy, których roczna sprzedaż przekroczy 200 mln zł w 2025 roku, będą musieli wdrożyć KSeF od 1 lutego 2026 roku. Pozostałe firmy będą miały czas do 1 kwietnia 2026 roku.

Pomimo przesunięcia terminu, niepewność co do dalszych wymagań systemowych, powstałych w wyniku audytu prowadzonego przez Ministerstwo Finansów oraz potencjalnych kosztów powoduje, że wiele firm wstrzymuje się z pełnym zaangażowaniem w przygotowania.

REKLAMA

Odłożony KSeF: cczy firmy na razie rezygnują z e-faktur?

REKLAMA

Na kilka tygodni przed planowanym startem Krajowego Systemu e-Faktur, Ministerstwo Finansów ogłosiło nowelizację ustawy o VAT, przesuwając obowiązek wdrożenia systemu na 2026 rok.
Choć zmiana terminu była konieczna, wywołała duże zamieszanie i zwiększyła niepewność wśród przedsiębiorców, co zahamowało wiele inwestycji.
Mimo to, ponad 80 proc. firm biorących udział w badaniu RetailTech 2024 zadeklarowało przynajmniej częściową gotowość do wdrożenia KSeF, z czego 38 proc. już ujęło związane z tym wydatki w budżecie na przyszły rok, a co piąta firma uznaje tę inwestycję za priorytetową.

Spośród firm, które są przygotowane, choć w różnym stopniu,  na wdrożenie KSeF, 38 proc. deklaruje pełną gotowość – to głównie duże przedsiębiorstwa zatrudniające powyżej 250 osób.
44 proc. firm określa swoje przygotowania jako częściowe, co oznacza, że podjęli oni część niezbędnych działań.
Kolejne 15 proc. firm, głównie średnich (50-249 pracowników), znajduje się dopiero na wczesnym etapie prac przygotowawczych. Zaledwie 3 proc. firm przyznaje, że nie podjęło żadnych kroków w kierunku wdrożenia systemu.

Opóźniony KSeF: firmy szukają pieniędzy na wdrożenia

REKLAMA

Jak komentuje Michał Sosnowski, Business Development Director w Exorigo-Upos S.A., wyniki raportu wyraźnie pokazują, że pomimo dużego chaosu informacyjnego, wcześniejsze kampanie informacyjne przyniosły oczekiwane efekty i zdecydowana większość biznesów była chociaż częściowo gotowa na KSeF.
– Ciężko dzisiaj stwierdzić jak będą przebiegały prace nad wdrożeniem nowego systemu, dlatego, że nie znamy jeszcze jego ostatecznych założeń. Kwestią, która najmocniej wybija się w rozmowach z naszymi klientami jest na pewno budżet – mówi Michał Sosnowski.
– Ci przedsiębiorcy, którzy już zainwestowali w niezbędne oprogramowanie obawiają się nowych wymogów i związanych z tym kosztów. Z badania wynika, że ponad ¼ firm wydała już pełny budżet na wdrożenie KSeF, ponad połowa wydała część, resztę przenosząc na lata 2024-2025. Najmniejsza grupa, około 10 proc., dopiero planuje rozpoczęcie inwestycji – dodaje Michał Sosnowski.

Krajowy System e-Faktur, który jeszcze niedawno był kluczowym priorytetem inwestycyjnym, pozostaje ważnym celem dla 44 proc. firm. Jednak spadek liczby przedsiębiorstw wskazujących KSeF jako priorytet – w ubiegłym roku było to 66 proc. – pokazuje, że niepewność legislacyjna osłabiła zainteresowanie tą inwestycją.
Co ciekawe, co piąta firma w ogóle nie widzi sensu we wdrażaniu systemu e-faktur, co może być kolejnym wyzwaniem dla rządzących w kontekście odbudowy zaufania biznesu do procesów legislacyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opóźniony KSeF: jakie skutki dla firm i całej gospodarki

– Jeśli wierzyć wynikom audytu przeprowadzonego przez Ministerstwo Finansów, opóźnienie terminu wdrożenia KSeF było potrzebne, ale przedsiębiorcy obawiają się dalszych zmian i kolejnych wymogów, które mogą ponownie skomplikować proces – mówi Michał Sosnowski.
– W efekcie, chaos legislacyjny stał się jednym z głównych hamulców dla inwestycji w biznesie, a odbudowa zaufania przedsiębiorców do stabilności przepisów pozostaje kluczowym wyzwaniem na nadchodzące miesiące – dodaje ekspert.

Warto dodać, że Raport RetailTech 2024: Badanie z przedstawicielami 100 średnich i dużych firm, których obrót roczny przekracza 100 mln złotych, zrealizował Instytut Badan i Rozwiązań B2B Keralla Research w sierpniu 2024 r. Spośród wszystkich badanych, 61 reprezentowało firmy zatrudniające od 50 do 249 osób, pozostałe 39 podmiotów deklarowało zatrudnienie wyższe niż 250 osób.
Do badania zakwalifikowano wyłącznie firmy, które wskazały, ze prowadza działalność w obszarze retail, dostarczając swoje wyroby na rynek poprzez sklepy ogólnego przeznaczenia, własne, patronackie, e-commerce, e-platformy lub aplikacje.
Ankietowani reprezentowali branże handlu: detalicznego, żywnością, farmaceutykami i kosmetykami, meblami i sprzętem RTV/AGD, odzieżą i obuwiem oraz paliwami.
Respondentami były osoby, które w firmie odpowiadają za obszar technologii. Jeden ankietowany opiniował w imieniu jednego przedsiębiorstwa.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wyższa akcyza na e-papierosy nie ograniczy spożycia wyrobów nikotynowych. Palacze wrócą do tradycyjnych papierosów, a z rynku znikną polskie firmy

Trwają prace nad przepisami, które mają ograniczyć spożycie wyrobów nikotynowych. Nowe regulacje wprowadzą wysoką akcyzę na e-papierosy jednorazowe, urządzenia do waporyzacji i podgrzewacze. Zdaniem ekspertów wyższe ceny zniechęcą do nich konsumentów, którzy pozostaną przy paleniu zwykłych, bardziej szkodliwych papierosów. Nowe przepisy mogą spowodować, że wiele rodzimych przedsiębiorstw z branży nikotynowej zamknie działalność i zniknie z rynku.

Szansa na ponad milion złotych dotacji w ciągu 5 lat. Złożono tylko... 5 wniosków

30 stycznia zakończył się nabór wniosków o przyznanie dotacji na „Tworzenie i rozwój organizacji producentów i grup producentów rolnych”. Chętnych nie było zbyt wielu. Dlaczego?

„Odporność Psychiczna” – Międzynarodowa Konferencja w Warszawie

Poznaj czym tak naprawdę jest odporność psychiczna i wzbogać siebie oraz swoją organizację o narzędzia, które umożliwią jej rozwój w XXI wieku!

Gen Z i Millennialsi napędzają rynek kosmetyczny. Czy starsze pokolenia nadążają za ich pielęgnacyjnymi nawykami?

W 2024 roku wartość rynku kosmetycznego w Polsce przekroczyła 35 miliardów złotych, rosnąc o ponad 6% rok do roku. To głównie Gen Z i Millennialsi napędzają ten wzrost, stawiając na wieloetapową pielęgnację, innowacyjne formuły i kosmetyczne trendy. Tymczasem starsze pokolenia pozostają wierne klasycznym produktom i sprawdzonym markom. Jakie decyzje zakupowe podejmują różne grupy wiekowe? Co będzie kształtować branżę kosmetyczną w nadchodzących latach? Eksperci z PMR Market Experts przeanalizowali rynek i wskazują kluczowe kierunki rozwoju.

REKLAMA

O czym influencer powinien pamiętać, oznaczając reklamy? Przepisy, rekomendacje

Nałożenie kary na trójkę znanych celebrytów stanowi dalsze działania prezesa UOKiK w zakresie ukrócenia tzw. kryptoreklamy - tłumaczą Mikołaj Chałas i Sylwia Werpachowska z kancelarii prawnej Chałas i Wspólnicy w Warszawie. Jak prawidłowo oznaczać treści reklamowe i dlaczego jest to ważne?

Wzmożone kontrole u rolników? Chodzi o warunkowość społeczną i dopłaty dla rolników. Stanowisko Głównego Inspektora Pracy

Wzmożone kontrole u rolników? 1 stycznia 2025 r. zaczęły obowiązywać przepisy dotyczące warunkowości społecznej i przyznawania dopłat dla rolników. Znamy stanowisko Głównego Inspektora Pracy Marcina Staneckiego w tej sprawie.

Równowaga IT: On-Premise, Cloud czy Hybrid? Który model najlepiej zoptymalizuje Twoje koszty i infrastrukturę?

Chmura kusi elastycznością, on-premise zapewnia kontrolę, a model hybrydowy łączy to, co najlepsze z obu światów. W dobie rosnących kosztów subskrypcji i regulacji prawnych firmy coraz częściej wybierają strategię Hybrid IT. Czy to przyszłość infrastruktury IT? Sprawdź, jak znaleźć idealną równowagę i zoptymalizować wydatki na technologie.

Maksymalne ceny energii 2025 - oświadczenie do końca marca?

Przedsiębiorcy muszą do dziś (28 lutego 2025 r.) złożyć oświadczenie wynikające z korzystania z mechanizmu maksymalnych cen energii w drugim półroczu 2024 r. Północna Izba Gospodarcza apeluje do ministerstwa o wydłużenie terminu o miesiąc.

REKLAMA

Jak freelancer może zbudować poduszkę finansową? [PORADNIK]

Freelancer to wolność, niezależność, ale i konieczność samodzielnego zarządzania finansami. Jak można zbudować poduszkę finansową i nie martwić się o pieniądze na przyszłość? Poradnik zawiera wskazówki dla freelancerów i wymienia 4 sposoby budowania zaplecza finansowego.

Ekspert o ESG: Brak ujednoliconych standardów raportowania i uproszczonych wymogów dla sektora MŚP

Ekspert o ESG: Brak ujednoliconych standardów raportowania i uproszczonych wymogów dla sektora Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Co należy zmienić? Ekspert podpowiada jak przygotować się do raportowania.

REKLAMA